Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 oktober 2025, 22:16   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 36.036
Standaard Automerken in Europa na 2026

We hebben de laatste jaren wel gezien hoe Europese politici ook autos menen te moeten ontwerpen en menen dat ZIJ even gaan bepalen waarmee Europeanen dienen te moeten rijden...

En de automerken,of toch verschillende ervan,stelden CEO's aan die,laat ons zeggen,niet echt gehinderd werden door enige kennis van zaken,of ,erger nog,INTERESSE in die zaken,denkende dat zij het beter wisten...

De slachtpartij is al bezig,en meer en meer Europeanen rijden steeds langer met hun (ICE) auto,en de gestage opmars van de EV,gebaseerd op wetgeving,en overheidssubsidies van Europese- en Chinese belastingsbetalers,lijkt niet echt duurzaam te worden...(*UNDERSTATEMENT ALARM* ).....

Volgende automerken of groepen zullen na 2026 niet meer actief zijn in Europa,of hoogstens nog als een naam-badge op andermans platform...

DS
Lancia
Infiniti
Alfa Romeo
Jaguar
Maserati
Nissan
Chrysler


Inderdaad,de meesten behoren tot de Stellantis groep en het is maar de vraag of de Stellantis groep nog zal bestaan tegen dan.Het lijkt daar wel of niks ,nergens,nog goed draait...


Nissan is een spijtige zaak,maar na 2026 zal Nissan niks meer doen in Europa dan wat in China gemaakte EVs onder het badge "Nissan" alhier verkopen.De Fabrieken in Spanje en Groot Brittanie,en de Europese enigineering en markeing afdelingen zullen opgeheven zijn....


Dat is de enige van dat lijstje die we misschien wel zullen missen....De rest van die lijst zijn merken die al decennia aan het afsterven zijn,feitelijk al naamplaten op andere platformen waren,of kompleet nutteloze oefeningen in Europa (Infiniti,Chrysler,DS......)
__________________
Allemaal te vinden via links naar websites op het Internet

Laatst gewijzigd door kelt : 6 oktober 2025 om 22:32.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2025, 10:16   #2
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
;;; meer en meer Europeanen rijden steeds langer met hun (ICE) auto,en de gestage opmars van de EV,gebaseerd op wetgeving,en overheidssubsidies van Europese- en Chinese belastingsbetalers,lijkt niet echt duurzaam te worden...
Mensen beginnen te beseffen wat blijvende waarde heeft.
Een gestage opmars van niet alleen 'recyclage' ICE wagens maar van alles waar geen vervaldatum is in meegeleverd.

Even 'off topic' ...
Ben je van plan om iets 'technisch' aan te kopen doe de moeite om te kijken of er al dan niet werkplaats handboeken van te krijgen zijn.
Je moet er dan zelf niks mee kunnen aanvangen, het geeft een inzicht of het duurzaam materiaal is of niet.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2025, 17:45   #3
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 20.612
Standaard

? BMW X1 is op dit moment; de beste verkopende in België.

"Het is weer een BMW ze; dat stereotype van boertig rijgedrag. Meinen Bavarische Mistwagen."

Och, die halve tanks op de baan zijn storender. Waarom zo overdreven? Die Amerikaanse modellen zijn voor daar; daar kost petrol de helft.
__________________
"Een beetje kennis is een gevaarlijk ding; Drink diep, of proef niet van de Pierische bron: Daar bedwelmen oppervlakkige gedachten de hersenen" - Alexander Pope
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2025, 17:54   #4
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 20.612
Standaard

Och pakt Rolls of Benz voor de zachte vering; die putten in de baan hier.

Straal je nog een beetje klasse uit ipv boertigheid.
__________________
"Een beetje kennis is een gevaarlijk ding; Drink diep, of proef niet van de Pierische bron: Daar bedwelmen oppervlakkige gedachten de hersenen" - Alexander Pope
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2025, 18:40   #5
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 20.612
Standaard

Och den AI doet het wel; het merk met de hardste vering. 0 comfort en alleen stuurgevoel zoals karten. Lotus; Dat is opgedoekt.
__________________
"Een beetje kennis is een gevaarlijk ding; Drink diep, of proef niet van de Pierische bron: Daar bedwelmen oppervlakkige gedachten de hersenen" - Alexander Pope
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2025, 19:00   #6
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 20.612
Talking

Wat wil je nu zeggen, euh? België, het land dat boertig rijgedrag normaliseert en waar het wordt beloond en aangemoedigd.
__________________
"Een beetje kennis is een gevaarlijk ding; Drink diep, of proef niet van de Pierische bron: Daar bedwelmen oppervlakkige gedachten de hersenen" - Alexander Pope
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2025, 23:26   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.932
Standaard Mercedes heeft het moeilijk bij de normale auto's

Mercedes Cars verkocht wereldwijd nog maar 441.500 personenwagens het derde kwartaal 2025, "om diverse redenen", daarvan waren 42.600 BEV, die laatste an sich verkochten 22% beter QoQ.

bvb het vierde kwartaal van 2024 verkochten ze nog 520.100 personenwagens, wat het totaal 2024 op 1,983,400 bracht wat ook al een daling van -3% was of ze kwamen toen onder de symbolische 2 miljoen personenwagens per jaar.
Citaat:
Sales overview Mercedes-Benz Cars
Q4 2024 Change (Q4-23) FY 2024 Change (2024)
Mercedes-Benz Group 625,800 -2% 2,389,000 -4%
Mercedes-Benz Cars 520,100 +1% 1,983,400 -3%

Tesamen met Mercedes Vans (bestelwagens e.d.) kwamen ze 3e kwartaal 2025 toch nog aan 525.300 voertuigen maar dat is wel in totaal 12 % minder dan 3Q 2024.(waarvan 8.600 electrische bestelwagens)

De topklasse van Mercedes verkochten dan weer beter, maar het volume is daarvan veel te klein.
De bestelwagens verkochten dan weer beter, ook de electrische.

Soit als het zo verder gaat verkoopt Mercedes minder personenwagens dan Tesla.
Citaat:
https://ecomento.de/2025/10/07/merce...in-q3-2025-22/

7 oktober 2025

De Mercedes-Benz Group realiseerde in het derde kwartaal van 2025 een verkoop van 525.300 auto's en bestelwagens, een daling van 12 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar.

De verkoop van het merk werd met name beïnvloed door de Chinese markt. Tegelijkertijd groeide de verkoop van topmodellen wereldwijd in het derde kwartaal.

De verkoop van volledig elektrische auto's en bestelwagens steeg met 9 procent op jaarbasis en met 22 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, dankzij de nieuwe elektrische CLA en de toegenomen beschikbaarheid van elektrische bestelwagens, meldt het bedrijf. Dit betekent dat 51.200 van de 525.300 verkochte voertuigen uitsluitend op batterijen waren.

Mercedes-Benz Cars

"Hoewel onze verkoopcijfers in Europa, Zuid-Amerika en de Golfstaten zich goed ontwikkelen, werd onze omzet in het derde kwartaal beïnvloed door de marktomstandigheden in China. In de VS hebben we onze voorraad bewust beheerd, terwijl de leveringen aan klanten in de markt gedurende het jaar hoger lagen dan vorig jaar", legt Mathias Geisen, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, Sales, uit.

"Over het algemeen zien we nog steeds een goede vraag naar onze topmodellen en ontvangen we ook nog steeds uitstekende feedback op de elektrische CLA. Het nieuwe model leidde tot een groei van 22% in elektrische voertuigen ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dit bewijst dat onze nieuwe producten enthousiasme opwekken en de basis leggen voor toekomstige verkoopgroei."

Mercedes-Benz Cars verkocht in het derde kwartaal 441.500 voertuigen, onder invloed van de marktomstandigheden en de tarieven, die met name de verkoop in de VS en China beïnvloedden. De voorraad in de VS werd bewust aangepast om de effecten van de tarieven te beperken, aldus het bedrijf. De klantvraag in de VS bleef boven het niveau van vorig jaar, wat leidde tot een stijging van 6 procent in het aantal leveringen aan klanten gedurende het jaar.

In China blijft het bedrijf zich richten op het leveren van langetermijnwaarde voor klanten, evenals op "uitstekende productinhoud en technologie". De verkoop van topmodellen in de Volksrepubliek China steeg met 13 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024 en met 4 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2025.

In Europa steeg de verkoop in het derde kwartaal met 2 procent, gedreven door Duitsland (+3%), Spanje (+5%) en Polen (+20%). Ook in andere belangrijke markten, zoals de Golfstaten (+33%), Turkije (+15%) en Zuid-Amerika (+45%), steeg de verkoop.

Wereldwijd steeg de verkoop van topmodellen met 5 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal en met 10 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, tot 67.800 eenheden. Het aandeel van topmodellen in de totale verkoop van Mercedes-Benz Cars bedraagt ??nu 15,4 procent. De verkoop van de S-Klasse-productfamilie steeg tot 28.300 exemplaren, een stijging van 11 procent ten opzichte van het tweede kwartaal en 9 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024. In het derde kwartaal van 2025 was één op de drie wereldwijd verkochte S-Klasse-modellen een Mercedes-Maybach.

"Bovendien bleef de vraag naar Mercedes-AMG-voertuigen en de iconische G-Klasse sterk, onderstreept door de verkoopgroei van +6% voor Mercedes-AMG en +31% voor de G-Klasse", aldus de fabrikant.

De verkoop van elektrische auto's steeg in het derde kwartaal met 22 procent tot 42.600 exemplaren ten opzichte van het tweede kwartaal. Volgens Mercedes is de stijging specifiek te danken aan de eerste leveringen van de elektrische CLA aan klanten in Europa. De verkoop van plug-inhybrides groeide met 20 procent op jaarbasis, waardoor de verkoop van elektrische voertuigen (xEV's) in het derde kwartaal uitkwam op 96.300 exemplaren (+10%).

Mercedes-Benz Vans

"Mercedes-Benz Vans verkocht 83.800 voertuigen in het derde kwartaal van 2025. In Europa waren elektrische voertuigen goed voor een mooie 14% van onze verkopen in het derde kwartaal. Dit toont aan dat ons assortiment elektrische bestelwagens steeds populairder wordt bij onze klanten", aldus Sagree Sardien, Hoofd Verkoop & Marketing van Mercedes-Benz Vans. Er werden 8.600 elektrische bestelwagens verkocht, een stijging van 25 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal.

Sinds begin dit jaar heeft Mercedes-Benz Vans 260.200 eenheden verkocht, waaronder 20.200 elektrische bestelwagens. Dit is een stijging van 61 procent in het aantal verkochte elektrische bestelwagens ten opzichte van de eerste negen maanden van het voorgaande jaar. Daarnaast bleef de verkoop op de Duitse markt (+6% jaar-op-jaar) groeien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. "De marktomstandigheden in de VS en China blijven dynamisch en worden gekenmerkt door sterke concurrentie", aldus het bedrijf.

Het bedrijf vervolgt: "Mercedes-Benz Vans heeft in het derde kwartaal van 2025 solide verkopen gerealiseerd van zowel particuliere als zakelijke middelgrote bestelwagens, waarbij de zakelijke modellen een stijging van 7% lieten zien ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar."
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2025 om 23:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2025, 03:23   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.301
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Maakt mij niet uit. Mijn benzine MPV gaat binnenkort in opslag, en de Stellantis diesel Bestelwagen gaat het primaire voertuig worden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2025, 16:59   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.932
Standaard

Ondertussen is 1 op 3 nieuw ingeschreven wagen een BEV in België, 33,4% na 9 maanden 2025.

Particulieren 10,9 %, professionals 89,1%
Citaat:
https://www.febiac.be/sites/default/...%20maanden.pdf

Markt voor nieuwe auto's

De markt voor nieuwe auto's kent sinds begin 2025 een duidelijk herstel van het evenwicht tussen de inschrijvingen door particuliere klanten en door professionele klanten.
Sinds september begint het marktaandeel van de professionele vloot terug toe te nemen. De markt voor professionele klanten in de totale inschrijvingen, die halfjaarlijks nog 54,6% bedroeg, ligt nu na 9 maanden op 56,7%.

Wat betreft de aandrijving, blijft de benzinemotor het populairst bij de inschrijving van nieuwe auto’s, met een marktaandeel van 41,9%.

We zien wel dat de 100% batterij-elektrische aandrijving (BEV) aan populariteit blijft winnen: 28,5% marktaandeel in 2024, 32,8% aan het einde van het eerste halfjaar 2025 en 33,4% aan het einde van de eerste negen maanden.

De zelfopladende hybride aandrijving vervolledigt de top drie van populairste aandrijvingen met een marktaandeel van 11,5%.
(.....)
Voor de gehele nieuwe elektrische wagenmarkt, waren het in de eerste negen maanden van 2025, overduidelijk de professionele klanten die opnieuw het overgrote deel (89,1%) van de 108.221 verkochte nieuwe elektrische auto’s voor rekening namen, terwijl particulieren hun voorkeur eerder laten vallen op nieuwe plug-in hybrides (69,5% van de 37.280 die in deze periode werden verkocht).
Bij de tweedehands-BEV-markt is het particulieren 47% professionals 49%.

Op de occasie-BEV-markt is er te weinig vraag en verhuist er redelijk wat naar het EU-buitenland, toch stijgt daar de verkoop in België daar ook snel, in Wallonië sneller dan in Vlaanderen:
Citaat:
Tweedehandse elektrische wagens

De elektrische tweedehandsmarkt evolueert snel in percentages: +42,6% tijdens de eerste 9 maanden van 2025. In absolute cijfers gaat het echter nog steeds over kleine aantallen: van 8.760 in 2023, naar 16.030 in 2024 tot 22.861 in 2025.
De markt blijft dus beperkt, het marktaandeel van elektrische wagens op de tweedehandsmarkt bedraagt slechts 4,1% (tegenover 2,9% in 2024).

Opvallend: de grootste stijging zien we in Wallonië (+74%), tegenover +34,4% in Vlaanderen en +47,3% in Brussel.

Het aantal tweedehandsleasings verdubbelde op 1 jaar tot 972 voertuigen maar blijft beperkt tot 4%.

Inschrijvingen door particulieren (47%) en bedrijven (49%) blijven veruit de hoofdmoot.
Dat staat in contrast met de algemene tweedehandsmarkt die bijna uitsluitend particulier is (90,5%).

Het merendeel van de tweedehands-BEVs wordt nog,steeds ingeschreven in Vlaanderen (69,3%) ondanks het wegvallen van de Vlaamse premie sinds 1 januari. Het is positief dat ook de andere gewesten er stevig op vooruitgaan. Toch blijft het aanbod aan elektrische tweedehandswagens nog steeds veel groter dan de vraag, waardoor het merendeel verdwijnt naar andere EU-lidstaten.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 oktober 2025 om 17:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be