Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2004, 16:23   #1
johan
Provinciaal Gedeputeerde

johan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard Voorpost schenkt klare wijn over de Staf De Clercq herdenking

[size=1]Rechtstreeks van op de webstek van Voorpost : [/size]
[size=5]Staf de Clercqherdenking[/size]

[font=Papyrus]11 uur aan het gedynamiteerde graf op de Kesterheide te Gooik.[/font]

Ter gelegenheid van de 120ste geboortedag van Staf De Clercq organiseert Voorpost een herdenking voor deze voormalige leider van het V.N.V. (Vlaams Nationaal Verbond).

Als leider van de toenmalige Vlaams-nationale partij stond hij in de vooroorlogse periode en tijdens de oorlogsjaren voor zeer zware verantwoordelijkheden. Hij heeft keuzes moeten maken, die, achteraf bekeken, makkelijk kunnen bekritiseert worden. Maar wij van Voorpost vinden dat geschiedenis schrijven achteraf wat te gemakkelijk is.

Staf De Clercq was is en blijft één van de onzen! Met fouten? Dat zal wel. Met gebreken? Zeer zeker. Maar Staf De Clercq was een Vlaams-nationalist die het beste wenste voor zijn volk en daarnaar, in eerlijke overtuiging, heeft gehandeld.

Wij van Voorpost zijn geen Nazi’s geen neo Nazi’s geen facisten wij zijn niet blijven hangen in de jaren dertig en zij die denken dat ze in 2004 nog altijd de kramp moeten krijgen in hun rechterarm zijn bij ons aan het verkeerde adres.

Maar wij van Voorpost wensen ook niemand te verloochenen die in moeilijke omstandigheden de Vlaams-nationale anti-belgische strijd heeft gestreden.

Daarom deze Staf De Clercq herdenking.

.

Laatst gewijzigd door johan : 16 september 2004 om 16:28.
johan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2004, 17:07   #2
Flipdesuperkip
Burger

Flipdesuperkip's schermafbeelding

Standaard

Ik vind persoonlijk dat iedereen doet wat hij wil. Als Voorpost een herdenking wil houden voor Staf de Clerck: OK. Maar zijn beeltenis op de Ijzerwake vond ik erover. Niet alle nationalisten waren en zijn akkoord met zijn toenmalige visies op mens en maatschappij.

Trouwens Voorpost beweert rechts en Vlaamsnationalistisch te zijn, daarenboven zijn ze partij-onafhankelijk, maar bij hun verwijzingen staat enkel het Vlaams Blok. Terwijl de N-VA ook rechts en Vlaamsnationalistisch is. Gelieve dit zo snel mogelijk aan te passen (ik heb al tevergeefs dit aan anderen van Voorpost vermeld).
Flipdesuperkip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2004, 17:10   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flipdesuperkip
Terwijl de N-VA ook rechts en Vlaamsnationalistisch is. Gelieve dit zo snel mogelijk aan te passen (ik heb al tevergeefs dit aan anderen van Voorpost vermeld).
Geert Bourgeois heeft al meerdere malen verklaard dat hij zijn partij niet als "rechts" bestempelt. Woorden van de N-VA-voorzitter...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2004, 17:24   #4
Flipdesuperkip
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Geert Bourgeois heeft al meerdere malen verklaard dat hij zijn partij niet als "rechts" bestempelt. Woorden van de N-VA-voorzitter...
Nee hij zegt "ik doe niet mee aan het vakjesdenken over rechts en links/ progressief en conservatief"
Wanneer je het programma van de N-VA erop naleest is dit eerder gematigd rechts tot rechts.
Daarenboven is de meerderheid van de N-VA leden (en de partijraad) uitgesproken rechts.
Daarom zou ik graag zien dat de N-VA bij de verwijzingen van Voorpost komt te staan, misschien haalt Voorpost dan wel een pak leden binnen.
Oud 16 september 2004, 17:37   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hij zegt "ik doe niet mee aan het vakjesdenken over rechts en links/ progressief en conservatief"
Wanneer je het programma van de N-VA erop naleest is dit eerder gematigd rechts tot rechts.
Daarenboven is de meerderheid van de N-VA leden (en de partijraad) uitgesproken rechts.
Ja?

Daarom dat Helga Stevens het volgende verklaarde:

Citaat:
Toen ik na het debat wat napraatte met enkele jongeren van allochtone afkomst, bleek opnieuw hoezeer mensen denken dat de N-VA een rechtse partij is en volgens hen heel dicht aanleunt bij het Vlaams Blok. Ik snap echt niet waar de mensen dat vandaan halen. Want [size=4]als je naar de inhoud van ons programma kijkt zijn we zeker niet rechts[/size] en zeker niet “tegen de vreemdelingen”.
Oud 16 september 2004, 17:43   #6
Flipdesuperkip
Burger

Standaard

Euh. Dat is haar mening zeker.
Het klopt dat de N-VA niets tegen vreemdelingen heeft ALS ze een inburgeringscursus en een examen afleggen en hier tien jaar zonder veroordeling verblijven (volgens mij is dat rechts, want wat is het uiteindelijke verschil met "assimilatie", ja: het woordgebruik).
Trouwens wanneer we aanvaarden dat VB rechts is, dan is dit volgens Doe De Stemtest ook voor de N-VA aangezien de N-VA voor 80% dezelfde standpunten als het blok heeft.
Oud 16 september 2004, 17:47   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euh. Dat is haar mening zeker.
Dat is, beste vriend, wel de mening van een N-VA-parlementslid en de tekst waaruit het komt staat op de partijwebstek van de N-VA. Meer dus dan zomaar een "meningetje" van een partijlid...

Daarenboven weet iedereen wel dat Geert Bourgeois zich met hand en tand heeft verzet (en ook z'n slag heeft thuisgehaald) tegen de plannen van enkele N-VA uit Gent-Eeklo om de N-VA uit te bouwen tot een rechts-conservatieve partij. Die leden hebben onmiddellijk de wind van voor gekregen en hebben zich moeten gaan verantwoorden op het partijbureau. Erna werden hun plannen afgevoerd en sedertdien heeft niemand er nog niets over gehoord. Mond gesnoerd en weer netjes in de rij...
Oud 16 september 2004, 17:48   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens wanneer we aanvaarden dat VB rechts is, dan is dit volgens Doe De Stemtest ook voor de N-VA aangezien de N-VA voor 80% dezelfde standpunten als het blok heeft.
De stemtest is helemaal niet betrouwbaar, maar een groot manipuleer. Dat bleek trouwens bij de laatste verkiezingsshows waarbij bepaalde partijbonzen na het doen van de stemtest blijkbaar in andere partijen thuishoorden...
Oud 16 september 2004, 17:51   #9
Flipdesuperkip
Burger

Standaard

Citaat:
Dat is, beste vriend, wel de mening van een N-VA-parlementslid en de tekst waaruit het komt staat op de partijwebstek van de N-VA. Meer dus dan zomaar een "meningetje" van een partijlid...

Daarenboven weet iedereen wel dat Geert Bourgeois zich met hand en tand heeft verzet (en ook z'n slag heeft thuisgehaald) tegen de plannen van enkele N-VA uit Gent-Eeklo om de N-VA uit te bouwen tot een rechts-conservatieve partij. Die leden hebben onmiddellijk de wind van voor gekregen en hebben zich moeten gaan verantwoorden op het partijbureau. Erna werden hun plannen afgevoerd en sedertdien heeft niemand er nog niets over gehoord. Mond gesnoerd en weer netjes in de rij...
Ja, en dat betreur ik ten zeerste. Maar in de huidige HUMO staat wel dat Geert Bourgouis een conservatieve coalitie (lees N-VA en Vlaams Blok) niet uitsluit in 2006 in een aantal gemeenten
Maar antwoord eens op het volgende: wanneer je het programma van de N-VA erop naleest, dan is dit toch rechts.
Oud 16 september 2004, 17:55   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar antwoord eens op het volgende: wanneer je het programma van de N-VA erop naleest, dan is dit toch rechts.
Blijkbaar vinden de voorzitter en andere hoge N-VA'ers dat niet... En die moeten toch wel weten wat erin staat.

Het homohuwelijk aanvaarden beschouw ik trouwens niet onmiddellijk als rechts...
Oud 16 september 2004, 17:56   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar in de huidige HUMO staat wel dat Geert Bourgouis een conservatieve coalitie (lees N-VA en Vlaams Blok) niet uitsluit in 2006 in een aantal gemeenten.
Wat zijn Bourgeois' letterlijke woorden?
Oud 16 september 2004, 18:01   #12
Flipdesuperkip
Burger

Standaard

Bourgeois: "ik verwacht dat er in 2006 lokale coalities met het Blok zullen opduiken, ja. Het Cordon heeft het Blok alleen maar groter gemaakt.
...
maar laten we even afwachten wat de interne discussies binnen die partij opleveren."

Laatst gewijzigd door Flipdesuperkip : 16 september 2004 om 18:01.
Oud 16 september 2004, 18:04   #13
Flipdesuperkip
Burger

Standaard

Citaat:
Blijkbaar vinden de voorzitter en andere hoge N-VA'ers dat niet... En die moeten toch wel weten wat erin staat.

Het homohuwelijk aanvaarden beschouw ik trouwens niet onmiddellijk als rechts...
Ik ook niet, maar ik heb ook niet gezegd dat AL de standpunten van de N-VA rechts zijn hè. Het Blok heeft toch ook een aantal linksere standpunten zoals de regularistie van weekendhuisjes voor mensen die anders geen woning kunnen betalen.

Laatst gewijzigd door Flipdesuperkip : 16 september 2004 om 18:04.
Oud 16 september 2004, 18:09   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Blok heeft toch ook een aantal linksere standpunten zoals de regularistie van weekendhuisjes voor mensen die anders geen woning kunnen betalen.
Is een dergelijk standpunt "rechts"? Ik beschouw het eerder als "Realpolitik" dan als rechts of links geïnspireerd.
Oud 16 september 2004, 18:11   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bourgeois: "ik verwacht dat er in 2006 lokale coalities met het Blok zullen opduiken, ja. Het Cordon heeft het Blok alleen maar groter gemaakt.
...
maar laten we even afwachten wat de interne discussies binnen die partij opleveren."
Nergens zegt Bourgeois dat ZIJN partij een coalitie met het VB overweegt (tenzij dat uit de voorgaande zinnen, die ik hier niet lees, zou moeten blijken). Hij spreekt algemeen over "coalities". Misschien denkt hij gewoon aan de VLD, waarvan goed genoeg geweten is dat sommigen in die partij er geen graten in zien om met het Vlaams Blok in zee te gaan.
Oud 16 september 2004, 18:12   #16
Flipdesuperkip
Burger

Standaard

Citaat:
Is een dergelijk standpunt "rechts"? Ik beschouw het eerder als "Realpolitik" dan als rechts of links geïnspireerd.
Ja want een aantal weekendhuisjes staan er illegaal, normaal moet er dan repressief worden opgetreden en moet er worden afgebroken, wanneer je dit niet doet omwille van sociale motieven is dit links.
Oud 16 september 2004, 18:14   #17
Flipdesuperkip
Burger

Standaard

Citaat:
Nergens zegt Bourgeois dat ZIJN partij een coalitie met het VB overweegt (tenzij dat uit de voorgaande zinnen, die ik hier niet lees, zou moeten blijken). Hij spreekt algemeen over "coalities". Misschien denkt hij gewoon aan de VLD, waarvan goed genoeg geweten is dat sommigen in die partij er geen graten in zien om met het Vlaams Blok in zee te gaan.
Ja het ging in het artikel wel duidelijk van een mogelijke coalitie van VB en N-VA. Bourgouis zal zich trouwens niet vlug uitsprek over wat andere partijen gaan doen.
Oud 16 september 2004, 18:15   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja het ging in het artikel wel duidelijk van een mogelijke coalitie van VB en N-VA. Bourgouis zal zich trouwens niet vlug uitsprek over wat andere partijen gaan doen.
Daarvoor zou men de tekst moeten kunnen zien...
Oud 16 september 2004, 18:18   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja want een aantal weekendhuisjes staan er illegaal, normaal moet er dan repressief worden opgetreden en moet er worden afgebroken, wanneer je dit niet doet omwille van sociale motieven is dit links.
Daar heeft het Vlaams Blok het niet over. Wel ging het over het verkrijgen van rechtszekerheid. M.a.w. het wegdoen van de schemerzone. Daar drong het Vlaams Blok op aan. Hierdoor kunnen bepaalde mensen genieten van een bepaalde gedoogperiode. Na die gedoogperiode (bijvoorbeeld: bij het verlaten van de woning) moet de woning worden afgebroken. Op die manier hebben mensen rechtszekerheid over de bewoning, maar wordt de wet ook gevolgd. In feite is het dan een soort uitdoofbeleid.

Uw redenering betwist ik trouwens. Rechts heeft ook sociale motieven. Ik heb zo de indruk dat u een totaal foute kijk heeft op wat rechts nu eigenlijk is.
Oud 16 september 2004, 18:22   #20
johan
Provinciaal Gedeputeerde

johan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard

Citaat:
Ik vind persoonlijk dat iedereen doet wat hij wil. Als Voorpost een herdenking wil houden voor Staf de Clerck: OK. Maar zijn beeltenis op de Ijzerwake vond ik erover. Niet alle nationalisten waren en zijn akkoord met zijn toenmalige visies op mens en maatschappij.

Trouwens Voorpost beweert rechts en Vlaamsnationalistisch te zijn, daarenboven zijn ze partij-onafhankelijk, maar bij hun verwijzingen staat enkel het Vlaams Blok. Terwijl de N-VA ook rechts en Vlaamsnationalistisch is. Gelieve dit zo snel mogelijk aan te passen (ik heb al tevergeefs dit aan anderen van Voorpost vermeld).
Is NVA wel akkoord met een link op de Voorpost-stek ?
Geen enkele NVA-afdeling heeft een link naar de Voorpost web-stek.
johan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be