![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een internationale communautaire vraag... Er zijn zogezegd geen confederaties meer in de wereld. Maar hoe zit het dan met:
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Nederland heeft toch nog bevoegdheden op Aruba en, in meerdere mate, op Curaçao en Bonaire?
Het Commonwealth is ook een vrij lege doos... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Het koninkrijk der Nederlanden is een verbond van Nederland, Aruba en de Nederlandse Antillen. Deze 3 partners zitten in deze structuur, officieel gelijkwaardig, maar in de praktijk is Nederland (door zijn demografische overgewicht) de dominante partner. Waarom zou Nederland dan meer te zeggen hebben in deze Nederlandse Antillen dan in Aruba?
En hoe leeg is die lege doos van het Commonwealth of Nations?
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
De EU heeft zowel kenmerken van een vrije associatie als van een confederatie en een federatie. Moeilijk om in te delen. Het Koninkrijk der Nederlanden is een federatie. De onderbouwing heb je in Samenwerkingsakkoorden zelf gegeven: "er is een tussenoplossing, waarbij zowel deelgebieden en de bond soeverein zijn en een constitutioneel recht hebben van bestaan. Dit is een federatie." Dit is het geval: zowel het Koninkrijk als de Landen hebben exclusieve bevoegdheden en noch de Landen, noch het Koninkrijk kunnen die bevoegdheden eenzijdig veranderen. In een confederatie kan elk land dat zelfstandig beslissen en zelfstandig uit de confederatie stappen, in het Koninkrijk der Nederlanden kunnen de verhoudingen alleen veranderd worden met toestemming van alle Landen. Dus als een Land uit het Koninkrijk wil stappen, moeten de andere Landen daar eerst hun goedkeuring aan geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
[font=Arial][size=1] [font=Arial][size=1]Artikel 3[/size][/font] [/size][/font][font=Arial][size=1]1. Onverminderd hetgeen elders in het Statuut is bepaald, zijn aangelegenheden van het Koninkrijk:[/size][/font] [font=Arial][size=1]a. de handhaving van de onafhankelijkheid en de verdediging van het Koninkrijk;[/size][/font] [font=Arial][size=1]b. de buitenlandse betrekkingen;[/size][/font] [font=Arial][size=1]c. het Nederlanderschap;[/size][/font] [font=Arial][size=1]d. de regeling van de ridderorden, alsmede van de vlag en het wapen van het Koninkrijk;[/size][/font] [font=Arial][size=1]e. de regeling van de nationaliteit van schepen en het stellen van eisen met betrekking tot de veiligheid en de navigatie van zeeschepen, die de vlag van het Koninkrijk voeren, met uitzondering van zeilschepen;[/size][/font] [font=Arial][size=1]f. het toezicht op de algemene regelen betreffende de toelating en uitzetting van Nederlanders;[/size][/font] [font=Arial][size=1]g. het stellen van algemene voorwaarden voor toelating en uitzetting van vreemdelingen;[/size][/font] [font=Arial][size=1]h. de uitlevering.[/size][/font] [font=Arial][size=1]2. Andere onderwerpen kunnen in gemeen overleg tot aangelegenheden van het Koninkrijk worden verklaard. Artikel 55 is daarbij van overeenkomstige toepassing.[/size][/font] [font=Arial][size=1][font=Verdana][size=2][/size][/font][/size][/font] [font=Arial][size=1][font=Verdana][size=2]Bovendien is er nog een extra bevoegdheid, volgens artikel 43:[/size][/font][/size][/font] [font=Arial][size=1][font=Arial][size=1] [font=Arial][size=1]Artikel 43[/size][/font] [/size][/font][font=Arial][size=1]1. Elk der landen draagt zorg voor de verwezenlijking van de fundamentele menselijke rechten en vrijheden, de rechtszekerheid en de deugdelijkheid van het bestuur.[/size][/font] [font=Arial][size=1]2. Het waarborgen van deze rechten, vrijheden, rechtszekerheid en deugdelijkheid van bestuur is aangelegenheid van het Koninkrijk.[/size][/font] [font=Arial][size=1][font=Verdana][size=2][/size][/font][/size][/font] [font=Arial][size=1][font=Verdana][size=2]Ook aan fundamentele wijzigingen in de grondwetten van de drie Landen (d.w.z. wijzigingen die een ander Land raken, of die te maken hebben met de Koninkrijksaangelegenheden, bijv. de grondrechten) moet de Rijksregering haar goedkeuring verlenen.[/size][/font] [/size][/font][/size][/font]Laatst gewijzigd door Dimitri : 27 september 2004 om 11:20. |
|
![]() |
![]() |