Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2014, 16:16   #1
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard Waarom is het dragen van een kruisje verboden aan het loket?

Jaja, "neutraliteit" wordt dan gezegd maar in mijn ogen is dit BULLSHIT!

Voor een hoofddoekenverbod aan het loket ben ik wel. We leven hier niet in de woestijn hè. Dus dat vind ik wel een goede nieuwe maatregel

Maar waarom verloochenen wij onze roots toch zo? Wees een trots een Vlaming/Belg te zijn!! Zelfs met een zogezegd nationalistische partij als de NVA zou je toch verwachten dat ze wat meer standpunten kunnen doordrukken?

Dit is Vlaanderen!! Wij eten frieten, drinken bier, zijn katholiek en spreken verdomme VLAAMS!

Laatst gewijzigd door Drukazz : 9 oktober 2014 om 16:16.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2014, 16:50   #2
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht

Voor een hoofddoekenverbod aan het loket ben ik wel. We leven hier niet in de woestijn hè. Dus dat vind ik wel een goede nieuwe maatregel

Maar waarom verloochenen wij onze roots toch zo? Wees een trots een Vlaming/Belg te zijn!! Zelfs met een zogezegd nationalistische partij als de NVA zou je toch verwachten dat ze wat meer standpunten kunnen doordrukken?

Dit is Vlaanderen!! Wij eten frieten, drinken bier, zijn katholiek en spreken verdomme VLAAMS!
Veeg daar uw kas aan jong draag een kruisje waar dat U wilt , dat ze allemaal den boom ingaan ....onlangs sprak die dikke trien ex hoofd onderwijs op tv dat iedereen vrij is zijn geloof te beleven op zijn manier dus ?
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2014, 16:54   #3
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Geloof of geen geloof al die bemoeizucht altijd ..... daar krijg ne mens het schijt van,
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2014, 17:21   #4
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Veeg daar uw kas aan jong draag een kruisje waar dat U wilt , dat ze allemaal den boom ingaan ....onlangs sprak die dikke trien ex hoofd onderwijs op tv dat iedereen vrij is zijn geloof te beleven op zijn manier dus ?
Ja dat was zo maar met het nieuwe regeerakkoord niet meer !
Oud 9 oktober 2014, 17:31   #5
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

alle Vlamingen zijn bijlange niet katholiek, gelukkig maar, daarbij zelfs al was dat het geval, dan nog is neutraliteit in openbare instellingen een must, zo ben ik zowel tegen het dragen van een kruisje als een hoofddoek en andere religieuze akkefieten .. wat men in het openbaar en thuis draagt daar veeg ik mijn voeten aan, zolang het niet naakt is, is alles ok lol
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2014, 21:23   #6
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Voor loketfuncties is absolute neutraliteit een must.
Je kan niet enerzijds een hoofddoekenverbod toejuichen, maar wel het recht opeisen een kruisje/keppeltje/whatever te mogen dragen.

Waarom is het zo belangrijk dat iedereen aan iemands uiterlijke kenmerken absoluut moet kunnen zien welke godsdienst hij/zij aankleeft, of dat iemand Vlaming of Brusselaar is, wat is de meerwaarde daarvan?

Aan de recepties van grote bedrijven hebben ze dat al lang begrepen, waarom dan niet aan de loketten van 't stad?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2014, 21:36   #7
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Geen enkele levensbeschouwelijke tekenen zouden moeten worden verboden aan het loket, tenzij je onherkenbaar bent natuurlijk.

Maar een kruisje.. hoe gaan ze dat controleren als je dat onder je kleren draagt?
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2014, 22:01   #8
Guinevere
Banneling

Standaard

Het christendom komt ook uit de woestijn.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2014, 22:43   #9
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Je kan niet enerzijds een hoofddoekenverbod toejuichen, maar wel het recht opeisen een kruisje/keppeltje/whatever te mogen dragen.
En wat als ik nu een kruisje op mijn hand/pols/nek laat tatoeëren? Kan ik dan nooit meer als loketbediende werken? Of moet ik dan een altijd een handschoenen/pull/hoge kraag dragen?

Een kruisje of keppeltje hoort bij de eeuwenoude joods christelijke cultuur van Europa. Een hoofddoek niet.
Oud 9 oktober 2014, 22:57   #10
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Waarom is het zo belangrijk dat iedereen aan iemands uiterlijke kenmerken absoluut moet kunnen zien welke godsdienst hij/zij aankleeft, of dat iemand Vlaming of Brusselaar is, wat is de meerwaarde daarvan?

Aan de recepties van grote bedrijven hebben ze dat al lang begrepen, waarom dan niet aan de loketten van 't stad?
Een jeansbroek als symbool van de westerse consumeer-religie, mag dat dan ook niet meer ?
Moet je van alle kleding-onderdelen nagaan of daar niet ergens een religioot dat tot zijn symbool heeft uitgeroepen ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2014, 23:10   #11
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
alle Vlamingen zijn bijlange niet katholiek, gelukkig maar, daarbij zelfs al was dat het geval, dan nog is neutraliteit in openbare instellingen een must, zo ben ik zowel tegen het dragen van een kruisje als een hoofddoek en andere religieuze akkefieten .. wat men in het openbaar en thuis draagt daar veeg ik mijn voeten aan, zolang het niet naakt is, is alles ok lol

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2014, 23:10   #12
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Geloof of geen geloof al die bemoeizucht altijd ..... daar krijg ne mens het schijt van,
De mens heeft geloofsgeloof (religie) uitgevonden om het zichzelf te bemoeilijken !!
Waarom toch ??

breedbandwurger 1967

Oud 9 oktober 2014, 23:11   #13
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Vwala !!

Citaat:
Inderdaad , een zeer goeie vraag !!
Aan diegene die dan toch gelovig zijn , geloof zit toch vanbinnen ??
Het aanbidden van voorwerpen , hoe past dat in geloofsgeloof ??

breedbandwurger 1967

Oud 9 oktober 2014, 23:13   #14
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat als ik nu een kruisje op mijn hand/pols/nek laat tatoeëren?
Wat als spijt krijgt van die tattoo ??

breedbandwurger 1967

Oud 10 oktober 2014, 08:23   #15
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
En wat als ik nu een kruisje op mijn hand/pols/nek laat tatoeëren? Kan ik dan nooit meer als loketbediende werken? Of moet ik dan een altijd een handschoenen/pull/hoge kraag dragen?

Een kruisje of keppeltje hoort bij de eeuwenoude joods christelijke cultuur van Europa. Een hoofddoek niet.
joods christelijke cultuur??!! En de Moren hebben nooit hun stempel gedrukt op de cultuur in Zuid-Europa waarschijnlijk? En de Romeinen waren ook zwaar fan van christenen in hun tijd! Beperk 'onze' cultuur tot de joods christelijke (whatever that may be!), en je smijt 75% van onze geschiedenis en cultuur de vuilbak in! De twee 'oer'culturen die het fundament zijn van onze cultuur, zijn de Griekse en de Romeinse, geruggesteund door de Egyptische en de Mesopotamische cultuur. Veel christelijkheid en joodsheid komen daarbij niet aan te pas, dacht ik zo

Als men van u geen hoofddoek mag dragen aan een loket omdat we hier niet in een woestijn zitten, dan mag men van mij geen keppel dragen aan een loket omdat we hier niet in Israël zitten en geen muren bouwen rond ons land om onze buren te koeioneren. En dan mag men van mij ook geen 'opzichtige' kruisjes dragen, omdat we aan het loket niet in een kerk zitten of in een lokaal waar we wat aan de kindjes kunnen prutsen.

Voor mij zijn de regels simpel: ofwel laat je religieuze symbolen aan een loket toe en doe je dat dan consequent voor alle in België officieel erkende godsdiensten. Ofwel verbied je het, maar dan voor ALLE religieuze symbolen.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2014, 09:05   #16
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Waarom enkel voor de officieel erkende godsdiensten?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2014, 10:03   #17
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Waarom enkel voor de officieel erkende godsdiensten?
Omdat het nog al onnozel zou zijn dat men in een openbare dienst religieuze symbolen zou toelaten van een religie die door de staat niet erkend is.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2014, 10:17   #18
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik vind het op zich niet storend als men uiterlijke symbolen van zijn geloof draagt, maar dat komt dan ook omdat geloof mij niks zegt. Zolang de ambtenaar in kwestie mijn probleem zoals het hoort aanpakt, vind ik het prima.
Ik kan mij echter voorstellen dat er spanningen kunnen ontstaan als er mensen van verschillende geloofsstrekkingen met elkaar worden geconfronteerd in het kader van professionele samenwerking.
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2014, 10:22   #19
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
joods christelijke cultuur??!! En de Moren hebben nooit hun stempel gedrukt op de cultuur in Zuid-Europa waarschijnlijk? En de Romeinen waren ook zwaar fan van christenen in hun tijd! Beperk 'onze' cultuur tot de joods christelijke (whatever that may be!), en je smijt 75% van onze geschiedenis en cultuur de vuilbak in! De twee 'oer'culturen die het fundament zijn van onze cultuur, zijn de Griekse en de Romeinse, geruggesteund door de Egyptische en de Mesopotamische cultuur. Veel christelijkheid en joodsheid komen daarbij niet aan te pas, dacht ik zo

Als men van u geen hoofddoek mag dragen aan een loket omdat we hier niet in een woestijn zitten, dan mag men van mij geen keppel dragen aan een loket omdat we hier niet in Israël zitten en geen muren bouwen rond ons land om onze buren te koeioneren. En dan mag men van mij ook geen 'opzichtige' kruisjes dragen, omdat we aan het loket niet in een kerk zitten of in een lokaal waar we wat aan de kindjes kunnen prutsen.

Voor mij zijn de regels simpel: ofwel laat je religieuze symbolen aan een loket toe en doe je dat dan consequent voor alle in België officieel erkende godsdiensten. Ofwel verbied je het, maar dan voor ALLE religieuze symbolen.
Hierboven werd al iets geschreven over tatoeages. Ik vraag me nu toch ook af hoe u een tatoeage van een religieus symbool gaat verbieden aan het loket. En als ik een kruisje op mijn hals laat tatoeëren, wat is dan het verschil met het dragen van een kruisje aan een kettinkje om mijn hals?
Oud 10 oktober 2014, 10:26   #20
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Hierboven werd al iets geschreven over tatoeages. Ik vraag me nu toch ook af hoe u een tatoeage van een religieus symbool gaat verbieden aan het loket. En als ik een kruisje op mijn hals laat tatoeëren, wat is dan het verschil met het dragen van een kruisje aan een kettinkje om mijn hals?
Door iemand niet aan te werven? Door een dress code in te stellen? Door iemand een functie in het backoffice te geven?
babel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be