![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() BRUSSEL Eigen berichtgeving Kim Herbots C
Uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen (UA) blijkt dat het aantal allochtone studenten in de periode 1993-2003 gestegen is van 3,4 naar 9,6 procent. Goed nieuws, ware het niet dat de slaagcijfers nog steeds abominabel zijn. Dat heeft volgens gelijkaardig onderzoek aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) dan weer onder andere te maken met een ondoordachte studiekeuze en de manier waarop er gedoceerd wordt. Cijfers voor heel Vlaanderen zijn er niet: de meeste allochtone studenten hebben nu eenmaal de Belgische nationaliteit en kunnen als dusdanig dus niet uit de inschrijvingscijfers gefilterd worden. Wel deed de Universiteit Antwerpen een apart onderzoek naar de in- en doorstroming van allochtonen. Idem aan de VUB. Daar zijn ze nu overigens samen met de KU Leuven net gestart aan een vervolgonderzoek. De autochtone doelgroep wordt door dalende geboortecijfers immers almaar kleiner, waardoor allochtonen voor universiteiten een interessant groeipotentieel betekenen. Uit de Antwerpse studie blijkt dat het aantal allochtone studenten de voorbije tien jaar gestegen is van 3,4 naar 9,6 procent. Op de VUB registreerden ze zo’n 8 procent allochtone studenten. De cijfers van dit jaar zijn (nog) niet geanalyseerd en evenmin is er een vergelijking gemaakt met het verleden, maar volgens onderzoekster Meyrem Almaci is het duidelijk dat er een stijging merkbaar is. Die is overigens demografisch perfect te verklaren. “Tien jaar geleden was de tweede generatie allochtonen nog te jong om naar de universiteit te gaan. Nu zijn de piekjaren aangebroken.” De grootste groep allochtonen studenten hebben een Magrebijns of Turkse achtergrond. Aan de UA is dat zo’n 40 procent, op de VUB een kleine 54 procent. De allochtone studenten kiezen zowel in Brussel als in Antwerpen voor grotendeels dezelfde richtingen. Rechten, geneeskunde en toegepaste economische wetenschappen zijn immens populair. “Dat heeft veel met status te maken”, aldus Almaci. “Het is voor die jongeren belangrijk om hogerop te geraken en een richting zoals bijvoorbeeld rechten heeft niet alleen een hoge maatschappelijke waardering, je kunt er goed je kost mee verdienen.” Bovendien voldoen jongeren met zo’n studiekeuze aan de verwachtingen die thuis gekoesterd worden. Probleem is echter dat de slaagcijfers van die allochtone studenten, en in het bijzonder de Magrebijns- Turkse groep, bijzonder laag liggen. Aan beide universiteiten schommelt het slaagpercentage van de autochtone studenten rond de 45 �* 47 procent, bij de allochtonen is dat ruim 15 procent lager. In Antwerpen zien ze als voornaamste verklaring dat heel wat allochtone studenten in het secundair een bso- of tso-richting gevolgd hebben terwijl autochtonen doorgaans uit het aso komen. Almaci ziet nog andere redenen. Zo is er het feit dat studenten thuis weinig gestimuleerd worden en dat er gebrek aan rolmodellen is. “De studiekeuze gebeurt ook vaak heel ondoordacht, met alle gevolgen van dien.” Ook een tekort aan begeleiding of aan adequaat studiemateriaal, dat vaak duur is, kan een belemmering vormen. Maar er zijn evenzeer oorzaken die met de universiteit te maken hebben. “Een universiteit is bij uitstek een intellectuele instelling die heel duidelijk westers is. Dat kan afschrikken.” Hetzelfde met de proffen: zij geven les vanuit een westerse blik en vormen een homogene groep waarvan het taalgebruik allesbehalve is aangepast aan een divers publiek in de aula. “Het imago van de universiteiten zit verkeerd”, aldus Almaci. [size=4]“Veel allochtonen vinden het te hoog gegrepen en te westers.” [/size]En dus moeten de universiteiten iets doen aan hun uitstraling. “Dui delijk maken dat je open en tolerant bent en dat je niet alleen meerderheden aanspreekt”, meent Almaci, wier onderzoek inmiddels aan de VUB gebruikt worden om een beleid uit te stippelen. Ook in Antwerpen zijn er plannen: daar willen ze onder meer een promoteam van allochtone studenten oprichten en moet studie-informatie ook in bijvoorbeeld moskeeën uitgedeeld worden. www.demorgen.be Wat een ongelofelijke zeik. Als die uniefen te Westers zijn voor dat minderheidsgroepje van inburgeringsonwillige 'nieuwe' Belgen, dat ze dan gaan studeren in Marakkesh of in Pakistan. Wat verwachten ze? Dat de proffen in boerka's gaan rondlopen en gebedspauzen inlassen? Dat de unief als moskee worden ingericht? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Staatssecretaris
|
![]() “Een universiteit is bij uitstek een intellectuele instelling die heel duidelijk westers is. Dat kan afschrikken.” Hetzelfde met de proffen: zij geven les vanuit een westerse blik en vormen een homogene groep waarvan het taalgebruik allesbehalve is aangepast aan een divers publiek in de aula. “Het imago van de universiteiten zit verkeerd”, aldus Almaci. “Veel allochtonen vinden het te hoog gegrepen en te westers.” En dus moeten de universiteiten iets doen aan hun uitstraling."
En wat was de Al-Azhar in Caïro dan ??? een zwembad ?? Ik zie trouwens niet in waarom de univs iets zouden moeten doen aan hun uitstraling. Uiteindelijk zal dat nog meer uitdraaien op verkleutering. We leven in een tijd van het Individu, vrijheid-blijheid. Wel, de macht en het initiatief ligt dus bij het individu. Als ze onze univs te westers vinden, dat ze er dan van wegblijven.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
In mijn familie was mijn generatie de eerste met genoeg geld om te gaan studeren, daarvoor was dat gewoon financieel niet haalbaar. Daar is nooit over geklaagd, en een aantal hebben zich al met sukses bijgeschoold en hebben ander werk gevonden, zelfs na hun 50e!
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Geen probleem! We zorgen ervoor dat men voor straatveger en kuisvrouw een bachelor-attest moet halen en zo hebben die gasten ook hun universitaire titel die ze kunnen halen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() De realiteit heeft een vreemde uitwerking op Raf. Knoop het maar goed in je oren, uw allochtone vriendjes moeten niks van u weten.
![]()
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Hoeveel moslimvrouwen ben je zoal tegengekomen met een blanke vent? 8)
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() De moslims trouwen nou eenmaal binnen hun eigen godsdienst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() Laatst gewijzigd door Weisse Wolf : 28 september 2004 om 21:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dat is ze voor mij ook, maar toch voel ik me niet geroepen om te spreken uit naam van een hele bevolkingsgroep. Waarom heb jij de pretentie om dat wel te doen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |