Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Zal jij nu dinsdag(11 juli) een vlagske uithangen
Jawohl! 22 55,00%
Natuurlijk niet, wat denkt u wel van mij! 18 45,00%
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2006, 11:07   #1
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard Wie gaat er dinsdag een geel-zwarte vod aan zijn huis hangen?

eens zijn wie die vendelzwaaiers zijn

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 11:18   #2
end
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
eens zijn wie die vendelzwaaiers zijn
Ik niet. Ik zal zelfs 11 juli niet vieren, want ik ben geen echt nationalist. Wél separatist.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 11:19   #3
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
Ik niet. Ik zal zelfs 11 juli niet vieren, want ik ben geen echt nationalist. Wél separatist.
Waar is het verschil?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 11:25   #4
end
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Waar is het verschil?
Een Nationalist wil splitsen uit deels nationalistische overwegingen (een onafhankelijk lapje grond voor zijn volk), bij mij speelt dat element minder, en ben ik voor een splitsing voor economisch/sociale redenen.
Als ik de Vlaamse vlag zie waaien krijg ik niet spontaan tranen in de ogen, als ik het "volkslied" hoor begin ik het ook niet uit volle borst mee te zingen, heel dat gedoe doet mij eigenlijk weinig, maar ieder persoon die logisch nadenkt en de huidige en recente media volgt rond België en de zware communautaire problemen waarmee we kampen komt toch tot de conclusie dat een splitsing meer en meer onvermijdelijk - zoniet noodzakelijk - wordt. Je hoeft daarvoor geen fanatiek vlaggenzwaaiertje te zijn, hoewel ik best kan begrijpen dat belgicisten alle separatisten graag eventjes zo voorstellen.

Laatst gewijzigd door end : 9 juli 2006 om 11:26.
Oud 9 juli 2006, 11:33   #5
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Ik heb er geen probleem mee wanneer mensen de vlag van de Vlaamse Gemeenschap uithangen (de rood geklauwde leeuw dus). B Plus viert ook de Vlaamse feestdat in Mozet en daar hebben ook de Vlaamse vlag mee.

Ik kan echter geen respect opbrengen voor een zwart geklauwde leeuwenvlag, hoe vaak nationalisten ook uitschreeuwen dat dit de echte Vlaamse vlag is.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 11:43   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ik kan echter geen respect opbrengen voor een zwart geklauwde leeuwenvlag, hoe vaak nationalisten ook uitschreeuwen dat dit de echte Vlaamse vlag is.
Waarom kunt u geen respect opbrengen voor de vlag van de Vlaamse Beweging?

En nationalisten "schreeuwen" (?) het niet noodzakelijk "uit" dat dit de enige "echte Vlaamse vlag" is. Reeds meermaals heb ik het verschil tussen beide vlaggen verduidelijkt en besloten met de woorden dat beide vlaggen evenveel bestaansrecht hebben. En de een niet minder "echt" is dan de andere.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 11:48   #7
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom kunt u geen respect opbrengen voor de vlag van de Vlaamse Beweging?

En nationalisten "schreeuwen" (?) het niet noodzakelijk "uit" dat dit de enige "echte Vlaamse vlag" is. Reeds meermaals heb ik het verschil tussen beide vlaggen verduidelijkt en besloten met de woorden dat beide vlaggen evenveel bestaansrecht hebben. En de een niet minder "echt" is dan de andere.
U heeft daar inderdaad meerdere topics aan besteed, maar dat wil niet zeggen dat ik uw visie moet delen.

De zwart geklauwde leeuwenvlag is een nationalistenvlag.

Laatst gewijzigd door Kim : 9 juli 2006 om 11:50.
Oud 9 juli 2006, 11:53   #8
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Zolang ze er geen bijkomende betaalde feestdag van maken ga ik zoiets niet vieren zenne.

Ik moet werken godverdoeme, dus heb wel iets ander te doen dan vlagskes ophangen.
Reza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 12:17   #9
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De zwart geklauwde leeuwenvlag is een nationalistenvlag.
En u kan dus geen respect opbrengen voor de Vlaamse beweging zonder wie er vandaag geen sprake zou zijn van gelijke behandeling van beide volkeren en talen?
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 12:19   #10
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
En u kan dus geen respect opbrengen voor de Vlaamse beweging zonder wie er vandaag geen sprake zou zijn van gelijke behandeling van beide volkeren en talen?
Dat zijn twee verschillende aspecten. De Vlaamse Beweging destijds was federaal ingesteld. Dankzij de Vlaamse Beweging hebben we inderdaad een gelijke behandeling gekregen.

De zwart geklauwde leeuwenvlag daarentegen heeft vandaag de dag een geheel andere connotatie dan toen.

De Vlaamse Beweging is ook een geheel andere richting uitgegaan (van federalisme naar separatisme).

Laatst gewijzigd door Kim : 9 juli 2006 om 12:22.
Oud 9 juli 2006, 12:24   #11
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zijn twee verschillende aspecten. De Vlaamse Beweging destijds was federaal ingesteld. Dankzij de Vlaamse Beweging hebben we inderdaad een gelijke behandeling gekregen.

De zwart geklauwde leeuwenvlag daarentegen heeft vandaag de dag een geheel andere connotatie dan toen.

De Vlaamse Beweging is ook een geheel andere richting uitgegaan.
Dat is al achterhaald. Beide hebben elkaar al een tijdje teruggevonden. En zo hoort het ook.
Oud 9 juli 2006, 12:25   #12
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
Een Nationalist wil splitsen uit deels nationalistische overwegingen (een onafhankelijk lapje grond voor zijn volk), bij mij speelt dat element minder, en ben ik voor een splitsing voor economisch/sociale redenen.
Als ik de Vlaamse vlag zie waaien krijg ik niet spontaan tranen in de ogen, als ik het "volkslied" hoor begin ik het ook niet uit volle borst mee te zingen, heel dat gedoe doet mij eigenlijk weinig, maar ieder persoon die logisch nadenkt en de huidige en recente media volgt rond België en de zware communautaire problemen waarmee we kampen komt toch tot de conclusie dat een splitsing meer en meer onvermijdelijk - zoniet noodzakelijk - wordt. Je hoeft daarvoor geen fanatiek vlaggenzwaaiertje te zijn, hoewel ik best kan begrijpen dat belgicisten alle separatisten graag eventjes zo voorstellen.
Er bestaat toch een betere oplossing dan de splitsing van het land. U wil geen communautaire problemen meer? Ik ook niet. Daarom ben ik van plan op lange termijn België te verlaten en naar Frankrijk te gaan leven (ik ben Franstalig). Iedereen spreekt er Frans van Noord naar Zuid (dus : geen of bijna geen communautaire problemen meer, alvast niets vergeleken met de situatie in België) en ik voel me toch meer verbonden met Frankrijk dan met België.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 12:36   #13
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er bestaat toch een betere oplossing dan de splitsing van het land. U wil geen communautaire problemen meer? Ik ook niet. Daarom ben ik van plan op lange termijn België te verlaten en naar Frankrijk te gaan leven (ik ben Franstalig). Iedereen spreekt er Frans van Noord naar Zuid (dus : geen of bijna geen communautaire problemen meer, alvast niets vergeleken met de situatie in België) en ik voel me toch meer verbonden met Frankrijk dan met België.
De communautaire problemen hier hebben niks te maken met de aanwezigheid van verschillende taalgemeenschappen. Waarom kan men in Zwitserland of Canada wel in harmonie met elkaar samenleven en niet in België? Omdat het België en zijn kreupele, ondoorzichtige staatsstructuur - met zijn faciliteiten, dubbele meerderheden, alarmbelprocedures, wafelijzerpolitiek enzovoort enzovoort - zelf is dat de motor is van de communautaire problematiek.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 12:42   #14
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dankzij de Vlaamse Beweging hebben we inderdaad een gelijke behandeling gekregen.

Dit staat wel in schril contrast met de stelling van de unitaristen die beweren dat Belgié al 175 jaar een democratie is.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 12:45   #15
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb er geen probleem mee wanneer mensen de vlag van de Vlaamse Gemeenschap uithangen (de rood geklauwde leeuw dus). B Plus viert ook de Vlaamse feestdat in Mozet en daar hebben ook de Vlaamse vlag mee.

Dat is voor mij muggenzifterij. Een Vlaamse Leeuw is voor mij een Vlaamse Leeuw, ongeacht welke kleur zijn klauwen en tong hebben. Kan me zelfs geen ruk schelen dat politiek correct links de volledig zwarte versie steeds maar weer wil afschilderen als de vlag van Vlaams Belang en racisme, fascisme en onverdraagzaamheid, het blijft een Vlaamse Leeuw en ik zal beide met plezier uithangen. Ik heb hier thuis nog zo'n 'gewraakt' exemplaar liggen dat nog dateert uit de jaren zeventig... in een plastic zakje van de Volksunie nota bene.
Oud 9 juli 2006, 12:46   #16
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dit staat wel in schril contrast met de stelling van de unitaristen die beweren dat Belgié al 175 jaar een democratie is.
Ik ben dan ook geen unitarist.

Beweren dat België sinds 1830 een democratie was, is onzin. De staatsvorm stond misschien wel omschreven als een "democratie" maar in wezen was dat niet het geval. Nederlandstaligen stonden zeker niet op gelijke voet met Franstaligen, dus dat kan je bezwaarlijk "democratisch" noemen. Gelukkig is dit met de jaren wel sterk verbeterd (en dat hebben we te danken aan de Vlaamse Beweging).
Oud 9 juli 2006, 12:48   #17
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat is voor mij muggenzifterij. Een Vlaamse Leeuw is voor mij een Vlaamse Leeuw, ongeacht welke kleur zijn klauwen en tong hebben. Kan me zelfs geen ruk schelen dat politiek correct links de volledig zwarte versie steeds maar weer wil afschilderen als de vlag van Vlaams Belang en racisme, fascisme en onverdraagzaamheid, het blijft een Vlaamse Leeuw en ik zal beide met plezier uithangen. Ik heb hier thuis nog zo'n 'gewraakt' exemplaar liggen dat nog dateert uit de jaren zeventig... in een plastic zakje van de Volksunie nota bene.
Voor u misschien, voor mij niet.

Ik ben overigens niet politiek correct links, maar evengoed bekijk ik de zwart geklauwde leeuw met andere ogen dan de officiële vlag van de Vlaamse Gemeenschap.
Oud 9 juli 2006, 12:53   #18
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor u misschien, voor mij niet.

Ik ben overigens niet politiek correct links, maar evengoed bekijk ik de zwart geklauwde leeuw met andere ogen dan de officiële vlag van de Vlaamse Gemeenschap.
Dan schat ik u toch nog steeds hoger in dan sommigen die bij het zien van ELKE leeuwenvlag een waas voor de ogen krijgen...
Oud 9 juli 2006, 12:55   #19
end
Schepen

Standaard

Citaat:
Wegvluchten noemt u een oplossing? Zo is het makkelijk natuurlijk, laten we gewoon ergens anders gaan wonen en doen alsof er niks aan de hand is. Waarom bent u er eigenlijk zo op tegen dat België splitst (NB, de enige realistische long-term oplossing voor de communautaire problematiek) als u zich nauwelijks verbonden voelt met België en toch van plan bent uiteindelijk naar Frankrijk te verhuizen?
Oud 9 juli 2006, 12:57   #20
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
B Plus viert ook de Vlaamse feestdat in Mozet en daar hebben ook de Vlaamse vlag mee.
Alle begrip voor de achterliggende idee en zo, maar het moet toch een onwezenlijk zicht zijn, al die Belgicisten achter een leeuwenvlag.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be