Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 december 2014, 10:23   #1
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard Liegen in opdracht vd regering

Volgende week donderdag rollen de laatste wagens van de band bij Ford in Genk. Veel is er sinds de aankondiging tot sluiting niet gebeurd om de tewerkstelling die we in onze provincie straks kwijt zijn, op te vangen. Maar dit neemt niet weg dat er blijkbaar wel dossiers in de pijplijn zitten.

Er zijn namelijk nog 90 buitenlandse bedrijven die geïnteresseerd zijn om te investeren in Limburg. Dat zegt Rudi Weekers, topman van Locate in Limburg.

"Na 3 jaar zouden we tot zo'n 2.000 �* 3.000 mensen kunnen aantrekken," vertelde Weekers tijdens ons middagnieuws, "en dat in logistiek, gezondheidszorg en duurzame energie (...) Het grootste bedrijf waar we mee bezig zijn, zit wel in de telemarketing."

Namen plakt hij nog niet op de verschillende bedrijven, maar Weekers hoopt wel nog op goed nieuws tegen eind deze week.


Cluster

Bijna een jaar gelden werd in de schoot van ondernemersplatform Limburg de vzw Locate in Limburg opgericht. Met als enige doel: bedrijven naar Limburg halen om de nakende sluiting van Ford Genk mee op te vangen.

De vzw groepeert 16 verschillende organisaties om het investeringsproces van buitenlandse bedrijven die naar onze provincie willen komen, te stroomlijnen.


Opvolger Hinoul

Bij de start van Locate in Limburg kwam woelig water toen wetenschapper en consultant Martin Hinoul onverwacht zijn ontslag indiende. Na veel palaveren werd de Bokrijkse topmanager Rudi Weekers aangesteld.

Vandaag zijn er zeven bedrijven die formeel beslisten naar Limburg te komen. Goed voor enkele honderden jobs.
http://www.tvl.be/nl/artikels/90-bui...en-in-limburg/

Citaat:
Weekers vertelde eveneens dat er in de afgelopen maanden 150 kandidaat-investeerders zijn benaderd om zich in Limburg te vestigen. Daarvan zouden 90 dossiers daadwerkelijk potentieel bieden. In totaal moeten zij 2.000 tot 3.000 jobs naar de provincie brengen op een termijn van twee tot drie jaar.
Er wordt niets gezegd over concrete toezeggingen van die bedrijven maar die bedrijven MOETEN niets hier want in Nederlands-Limburg is de loonkost 20% goedkoper en daar vestigt zich het ene bedrijf na het andere!
15 maanden geleden zei dezelfde taskforce dat er 2000-3000 nieuwe arbeidsplaatsen gingen bijkomen : rangeerstation nmbs, gevangenis in Leopoldsburg, de verzorging (wit-gele kruis, familiehukp, ...) Toevallig allemaal overheidsjobs en ondertussen ontkracht door de feiten!

Verder ...

Citaat:
Tussen de gegadigden zit volgens Weekers ook een onderneming die ineens 2.000 banen zou kunnen scheppen. Het gaat om een bedrijf dat actief is in de telemarketing. Andere bedrijven die zich mogelijk in Limburg gaan vestigen, komen uit sectoren als de logistiek, gezondheidszorg en duurzame energie, aldus nog Weekers.
Dan lees je dat het werk uit de hemel komt vallen want "INEENS 2.000 BANEN" maar als je verder leest gaat het om "ZOU KUNNEN" en het betreft dan nog een telemarketing. Dat is de sector die massaal gedelokaliseerd is naar Marokko, India, ...

Waarom die leugens?
Omdat over 1 week de laatste Ford vd band rolt en men geen werk heeft voor die 11.000 mensen. Dit is valse hoop om de mensen te sussen en ze kalm te houden.

De waarheid kwam uit de mond vd Hilde Baerden, VDAb direkteur Limburg : "Wij proberen al die mensen een paar dagen per jaar via interim bezig te houden want indien ze 1 jaar onafgebroken werkloos zijn worden ze voor altijd onbemiddelbaar, zelfs voor goedkope uitzendarbeid. Ondertussen hopen wij dat de economie zich terug gaat herstellen maar niemand weet wanneer dat is".
In de tewerkstellingscellen krijgen de mensen te horen dat er geen geld is om hun dopgeld te betalen en dat ze maar zelfstandige moeten worden of in het buitenland gaan werken. De mensen die daar nu inzitten zijn 50plussers die wegens medische redenen vroeger mochten vertrekken.

http://www.tvl.be/nl/2014-12-01/geen...genk-tijdperk/


http://www.tvl.be/nl/2014-12-09/bedr...ar-genk-komen/

ps Er is 1 logistieke speler die wel naar Limburg komt over enkele jaren. Het zou gaan om een bedrijf dat nu in Antwerpen zit maar daar weggaat omwille vd verkeersellende. Het is dus geen nieuwe werkgelegenheid maar een verschuiving. Die werknemers uit Antwerpen krijgen de voorkeur om in Limburg aan de slag te gaan maar is dat realistisch (200 km woon-werk-verkeer per dag)?

Laatst gewijzigd door demonen : 10 december 2014 om 10:33.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 10:24   #2
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Probeer uw gebral eens samen te vatten.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 10:35   #3
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.864
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Probeer uw gebral eens samen te vatten.
Indien de FORD-arbeiders in Genk aan dezelfde netto lonen zouden gewerkt hebben als sommigen van hen nu 20km verder verdienen bij VDL-nedcar in NED Limburg, zou FORD waarschijnlijk nooit vertrokken zijn.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 10:36   #4
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Indien de FORD-arbeiders in Genk aan dezelfde netto lonen zouden gewerkt hebben als sommigen van hen nu 20km verder verdienen bij VDL-nedcar in NED Limburg, zou FORD waarschijnlijk nooit vertrokken zijn.
Mijn wagen is indertijd door NEDcar gemaakt, technologisch een veel beter product dan die Ford-brol.

Niemand is bereid veel geld voor Ford te spenderen, vandaar de tegenvallende cijfers voor de mondeo.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 10 december 2014 om 10:37.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 12:19   #5
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Indien de FORD-arbeiders in Genk aan dezelfde netto lonen zouden gewerkt hebben als sommigen van hen nu 20km verder verdienen bij VDL-nedcar in NED Limburg, zou FORD waarschijnlijk nooit vertrokken zijn.
Indien de Ford-werknemers even produktief waren als hun collega's bij Nedcar dan was Ford Genk in 1982 reeds gesloten!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 12:34   #6
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Indien de Ford-werknemers even produktief waren als hun collega's bij Nedcar dan was Ford Genk in 1982 reeds gesloten!
De enige reden dat Ford zolang bleef waren de extra subsidies die ze kregen door de overheid om te blijven. Ondertussen zijn zelfs die subsidies onvoldoende om competitief te blijven en vertrekken ze.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 13:58   #7
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
De enige reden dat Ford zolang bleef waren de extra subsidies die ze kregen door de overheid om te blijven. Ondertussen zijn zelfs die subsidies onvoldoende om competitief te blijven en vertrekken ze.
De sluiting van Ford Genk betekent voor de federale overheid een verhoging vh federaal tekort met 466,1 miljoen Euro.
Jaarlijks kreeg Ford Genk 4,6 miljoen Euro subsidies.
Maw, wat U hier zegt is bull-shit.
Indien U de impact vd sluiting wilt compenseren dan moet U 1.400 kmo's naar België halen/oprichten!
Het zal minimaal 40 jaar duren vooraleer het verlies aan jobs gecompenseerd is (2 generaties!!).
http://www.uhasselt.be/Documents/KIZOK/Impactstudie.pdf
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 14:01   #8
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
De sluiting van Ford Genk betekent voor de federale overheid een verhoging vh federaal tekort met 466,1 miljoen Euro.
Jaarlijks kreeg Ford Genk 4,6 miljoen Euro subsidies.
Maw, wat U hier zegt is bull-shit.
Indien U de impact vd sluiting wilt compenseren dan moet U 1.400 kmo's naar België halen/oprichten!
Het zal minimaal 40 jaar duren vooraleer het verlies aan jobs gecompenseerd is (2 generaties!!).
http://www.uhasselt.be/Documents/KIZOK/Impactstudie.pdf
Kan u anders geen professioneel geleide bleitsessies organiseren?
Ik vermoed dat dit effectiever is dan hier continu de one-trick-pony uit te hangen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be