Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2015, 00:17   #1
DeProf_eet
Banneling

Standaard Verbod op vuurwerk massaal genegeerd in Antwerpen

Heeft U het ook vastgesteld dat het verbod op het maken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling massaal werd genegeerd.

Ik wil hier niet in discussie gaan met de voorstanders en tegenstanders, maar wil wel de voorstanders er eventjes op wijzen dat voor de mensen die geen dubbele beglazing hebben in hun woning, en die dieren (honden of katten) hebben, dit een jaarlijks terugkerend trauma voor hen is.

Waarom ten andere iets verbieden waarvan men goed genoeg wist dat het massaal ging overtreden worden ? De burgemeester maakt zich hierdoor hopeloos belachelijk. Voor mijn part mogen die boetes gerust vertienvoudigd worden.

Misschien hebt U in het in uw hysterie ook niet vastgesteld, maar er is een nieuw soort vuurwerk in de maak (in feite een vuurbal), met de bedoeling brand te stichten bij het neerdalen. Het schiet een vuurbal af in de lucht, maar er spat niets uiteen. En daar waar een normaal vuurwerk eens hoog in de lucht normaal toch zeker binnen de 10 seconden dooft, blijft dit enkele minuten in de lucht zweven (bijna horizontaal). De kleur van die vuurbal is oranje, tegenover wit of andere felle kleuren van normaal vuurwerk.

Het zijn zeker geen normale vuurwerkpijlen die mislukken om te ontploffen zo hoog in de lucht, want dan zouden ze geen minuten in de lucht hangen. Deze schijnen lange tijd met een zeer flauwe bocht naar beneden te vallen. De oranje kleur is ook kenmerkend. Zeer verontrustend, maar niemand zal dat wel opgemerkt hebben, omdat de meesten dronken waren.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2015, 00:51   #2
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht

Misschien hebt U in het in uw hysterie ook niet vastgesteld, maar er is een nieuw soort vuurwerk in de maak (in feite een vuurbal), met de bedoeling brand te stichten bij het neerdalen. Het schiet een vuurbal af in de lucht, maar er spat niets uiteen. En daar waar een normaal vuurwerk eens hoog in de lucht normaal toch zeker binnen de 10 seconden dooft, blijft dit enkele minuten in de lucht zweven (bijna horizontaal). De kleur van die vuurbal is oranje, tegenover wit of andere felle kleuren van normaal vuurwerk.

Het zijn zeker geen normale vuurwerkpijlen die mislukken om te ontploffen zo hoog in de lucht, want dan zouden ze geen minuten in de lucht hangen. Deze schijnen lange tijd met een zeer flauwe bocht naar beneden te vallen. De oranje kleur is ook kenmerkend. Zeer verontrustend, maar niemand zal dat wel opgemerkt hebben, omdat de meesten dronken waren.
Ik denk dat u wensbalonnen bedoelt.
Oud 2 januari 2015, 01:05   #3
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft U het ook vastgesteld dat het verbod op het maken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling massaal werd genegeerd.

Ik wil hier niet in discussie gaan met de voorstanders en tegenstanders, maar wil wel de voorstanders er eventjes op wijzen dat voor de mensen die geen dubbele beglazing hebben in hun woning, en die dieren (honden of katten) hebben, dit een jaarlijks terugkerend trauma voor hen is.

Waarom ten andere iets verbieden waarvan men goed genoeg wist dat het massaal ging overtreden worden ? De burgemeester maakt zich hierdoor hopeloos belachelijk. Voor mijn part mogen die boetes gerust vertienvoudigd worden.

Ach dat wist ik niet van dat nieuw soort vuurwerk. Anyway, ik heb hier ook veel lawaai gehad van de bommetjes die in het rond vlogen. Veel ervan zullen ook niet legaal geweest zijn Dat ze dat vanuit het stadsbestuur inderdaad maar eens wat strenger aanpakken in plaats van de nachtwinkels extra te beboeten Bommetjestax yeahh!
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2015, 01:13   #4
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Mooi vuurwerk te zien overal in La Paz gisteren. Niks officieels. Gewoon de mensen zelf. Ik zie niet in waarom die traditie moet kapot gemaakt worden. Zeker niet in een land als België waar al zo veel verboden is.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2015, 02:05   #5
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Mooi vuurwerk te zien overal in La Paz gisteren. Niks officieels. Gewoon de mensen zelf. Ik zie niet in waarom die traditie moet kapot gemaakt worden. Zeker niet in een land als België waar al zo veel verboden is.
Mooi vuurwerk heb ik ook niks tegen, integendeel zelfs Maar laat dat nu net wezen wat die bommetjes niet zijn Zorgen enkel voor lawaai (en nogal wat brandwonden door ongelukken) .. Bof nee, geef mij maar echte mooie knallers van formaat
Oud 2 januari 2015, 02:07   #6
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Mooi vuurwerk heb ik ook niks tegen, integendeel zelfs Maar laat dat nu net wezen wat die bommetjes niet zijn Zorgen enkel voor lawaai (en nogal wat brandwonden door ongelukken) .. Bof nee, geef mij maar echte mooie knallers van formaat
De ergernismaatschappij. Gelukkig heb je dat in La Paz nog niet zo.

'Jullie' vragen om pampers en even later klagen jullie over de pamperaars. Wat zal het zijn?

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 januari 2015 om 02:08.
Oud 2 januari 2015, 02:14   #7
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De ergernismaatschappij. Gelukkig heb je dat in La Paz nog niet zo.

'Jullie' vragen om pampers en even later klagen jullie over de pamperaars. Wat zal het zijn?
Ach ik klaag dan wel maar in the end laat ik ze maar doen hoor
Oud 2 januari 2015, 02:29   #8
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach ik klaag dan wel maar in the end laat ik ze maar doen hoor
Oef.

Website
Oud 2 januari 2015, 11:07   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht na de ramp in Enschede, dat de gekte van de Hollanders ging bekoelen.
Neen dus.

Mooi vuurwerk is inderdaad wel mooi, en ik vind vb. een uitstap naar het vuurwerkfestival van Knokke wel de moeite elk jaar.

Maar niet professioneel vuurwerk ... Niettegenstaande de slogan "je bent een rund, als je met vuurwerk stunt", vallen er toch nog veel gewonden. En brandwonden zijn pijnlijk; en de littekens soms afgrijselijk.

Het zal jouw huis maar zijn dat 'per ongeluk' afbrandt. En geen nood, de verzekering zal wel betalen ....

Toch heb ik er me bij neergelegd: er zijn veel zotten. Heel veel zotten. Zoveel, dat er eigenlijk weinig tegen te beginnen is.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2015, 04:32   #10
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Ik denk dat u wensbalonnen bedoelt.
Dat zou wel eens heel goed kunnen.

Is dat iets nieuw ? Feit blijft dat die wel lang blijven branden, en sommige gevaarlijk dicht bij de grond kunnen neerdalen terwijl ze nog aan het branden zijn..
Oud 3 januari 2015, 04:36   #11
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou niet weten waarom ik er moet tegen zijn, als dat op een bepaalde plaats gebeurd en onder strenge controle. Maar dat vuurwerk makemn in de eigen achtertuin of op straat moet strenger aangepakt worden. De ongelukken zijn talrijk genoeg.

Laatst gewijzigd door DeProf_eet : 3 januari 2015 om 04:37.
Oud 3 januari 2015, 07:43   #12
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

In Antwerpen ontploffen er al maanden dagelijks bommetjes. Ik vermoed dat de kleinmannen van de dokwerkers de stash van hun papa's hebben gevonden. Je kan kinderen perfect laten spelen met klein vuurwerk als je ze kent en waarschuwt wat kan en wat niet.

Honden in de stad vind ik maar niets. Ze maken me voortdurend wakker en de straten liggen vol stront en pis. De mensen krijgen er infecties van op hun luchtwegen. Ik heb ooit een maand schapen bijeen gedreven met honden en die beesten waren gelukkig. Dat merkte ik aan hun gedrag. Het is een van de beste belevenissen van mijn leven. De meeste honden in de stad zijn niet gelukkig en hun baasjes zijn nogal egoïstisch. Als ik mag kiezen tussen deugnieten en bommetjes of zuurpruimen met keffers geef me dan maar het eerste.

De papa's en hun vuurwerk vind ik gewoon onnodig daar waar een officieel vuurwerk is. Maar ja, sommigen zijn er verzot op en zien er een heel jaar naar uit. Een mens mag al eens iets mogen ook voor een avondje he zeg. Doof het laatste restje enthousiasme in die mensen toch niet.
Die wensbalonnen daar ben ik niet voor te vinden tenzij men ze zo fabriceert dat ze geen brand kunnen veroorzaken. Als dat anders echt een hype wordt dan komt dat niet goed.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2015, 17:59   #13
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
La Paz kan u toch echt wel bezwaarlijk met Antwerpen vergelijken ! Als Antwerpenaar stelde ik volgende zaken vast van oud naar nieuw (althans in mijn buurt):

- allochtone jongeren die lak hebben aan nieuwjaar of andere westerse gebruiken, maar het wel vet cool vinden om bommetjes en pijlen af te steken. Zij weten ook dat bijna alle flikken zijn opgevorderd om in het stadscentrum de orde te handhaven en toezicht te houden, ze kregen dus vrij spel in de randbuurten en de districten. Voor mijn deur allochtonen met vuurwerk gezien, die hier niet woonachtig zijn en uit gans anders stadsdelen afkomstig.

- (bijna) dronken mensen uit de buurt die het nodig vinden van die wensballonnen op te laten. Waarschijnlijk beseffen die dan niet meer hoe gevaarlijk het wel is dat die op een dak of dergelijk met hun vuurbol neerkomen.

Beide 'groepen' zijn gevaarlijk en ze moeten worden aangepakt. Volgens mij zou een Vlaams of federaal verbod op de aankoop, bezit of gebruik van alle particulier vuurwerk al veel oplossen. Geen gerelateerde woningbranden meer, geen gerelateerde voertuigbeschadigingen meer en geen verminkte handen en aangezichten meer met nieuwjaarsnacht. Maar blijkbaar heeft de vuurwerklobby enkele goede lobby'sten zitten in de politiek. De huidige regelgeving per gemeente trekt op niets en dijkt dus de verkoop het of gebruik nauwelijks in. Men heeft nu ook het fenomeen 'vuurwerktoerisme', 'stoere' mensen woonachtig in Antwerpen trekken niet zelden naar de randgemeenten waar je nog wel vuurwerk mag afsteken. Voor mijn part worden enkel de openbare en professionele vuurwerkshows behouden, de rest mag gerust verboden worden. Misschien raar te horen van 'freespirit', als overtuigd libertair, maar uw vrijheid stopt echt wel als u anderen schade kan berokkenen !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2015, 19:24   #14
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik las vandaag nog op FB dat een perfect gezond paard van de schrik was gestorven bij het lawaai van het vuurwerk.

En ik vraag me ook af over welke "traditie" men het heeft. Ik kan me echt niet herinneren dat in mijn jeugdjaren overal vuurwerk werd afgestoken.

Ik las zelfs dat men pas sinds 1946 hier nieuwjaar ging vieren.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2015, 20:25   #15
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

In mijn jonge jaren waren het wat bommetjes, vlindertjes, ... klein grut. Niet te vergelijken met heden. De jongetjes zijn groter geworden en de bommetjes ook.
Als de paarden er al van dood vallen moeten we misschien eens beginnen nadenken.
Geen vuurwerk meer om de honden en paarden te sparen en geen kerk klokken en auto's meer om de mensen te sparen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2015, 20:29   #16
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik las vandaag nog op FB dat een perfect gezond paard van de schrik was gestorven bij het lawaai van het vuurwerk.

En ik vraag me ook af over welke "traditie" men het heeft. Ik kan me echt niet herinneren dat in mijn jeugdjaren overal vuurwerk werd afgestoken.

Ik las zelfs dat men pas sinds 1946 hier nieuwjaar ging vieren.
Pech voor dat paard. Kan je meteen ook luchtballonnen verbieden te landen binnen een straal van 500 meter rond koeienweides en andere onzin. En misschien kon de eigenaar zich de moeite getroosten in de wei of stal aanwezig te zijn om het beest te kalmeren.

Het is aan u om op arbitraire wijze te beslissen hoe oud een gebruik moet zijn om een 'traditie' te zijn?
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2015, 21:42   #17
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen hebben er last van !

Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2015, 21:43   #18
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
La Paz kan u toch echt wel bezwaarlijk met Antwerpen vergelijken ! Als Antwerpenaar stelde ik volgende zaken vast van oud naar nieuw (althans in mijn buurt):

- allochtone jongeren die lak hebben aan nieuwjaar of andere westerse gebruiken, maar het wel vet cool vinden om bommetjes en pijlen af te steken. Zij weten ook dat bijna alle flikken zijn opgevorderd om in het stadscentrum de orde te handhaven en toezicht te houden, ze kregen dus vrij spel in de randbuurten en de districten. Voor mijn deur allochtonen met vuurwerk gezien, die hier niet woonachtig zijn en uit gans anders stadsdelen afkomstig.

- (bijna) dronken mensen uit de buurt die het nodig vinden van die wensballonnen op te laten. Waarschijnlijk beseffen die dan niet meer hoe gevaarlijk het wel is dat die op een dak of dergelijk met hun vuurbol neerkomen.

Beide 'groepen' zijn gevaarlijk en ze moeten worden aangepakt. Volgens mij zou een Vlaams of federaal verbod op de aankoop, bezit of gebruik van alle particulier vuurwerk al veel oplossen. Geen gerelateerde woningbranden meer, geen gerelateerde voertuigbeschadigingen meer en geen verminkte handen en aangezichten meer met nieuwjaarsnacht. Maar blijkbaar heeft de vuurwerklobby enkele goede lobby'sten zitten in de politiek. De huidige regelgeving per gemeente trekt op niets en dijkt dus de verkoop het of gebruik nauwelijks in. Men heeft nu ook het fenomeen 'vuurwerktoerisme', 'stoere' mensen woonachtig in Antwerpen trekken niet zelden naar de randgemeenten waar je nog wel vuurwerk mag afsteken. Voor mijn part worden enkel de openbare en professionele vuurwerkshows behouden, de rest mag gerust verboden worden. Misschien raar te horen van 'freespirit', als overtuigd libertair, maar uw vrijheid stopt echt wel als u anderen schade kan berokkenen !
Oh god, had je dit niet gewoon kunnen samenvatten met: ik heb een hekel aan vuurwerk en dronkenschap?

Laatst gewijzigd door Nietzsche : 3 januari 2015 om 21:44.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2015, 21:49   #19
hollande
Banneling

Standaard

Citaat:

de kracht van verandering werkt nog niet in Antwerpen. nochtans met die nieuwe burgemeester ging dat geen probleem zijn om de flikken eropuit te sturen, blijkbaar zijn tv. spelletjes en voor panda spelen gemakkelijker.
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2015, 22:01   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
de kracht van verandering werkt nog niet in Antwerpen. nochtans met die nieuwe burgemeester ging dat geen probleem zijn om de flikken eropuit te sturen, blijkbaar zijn tv. spelletjes en voor panda spelen gemakkelijker.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be