![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Bij een ander topic is dit onderwerp wat naar voor gekomen m.b.t. de stormloop voor de nieuwe uitgave van charlie Hebdo.
De vraag is of het mogelijk is normen en waarden van de seculiere samenleving te verankeren in riten, feestdagen en herdenkingen van grote denkers. Kwestie van enerzijds godsdiensten antwoord te bieden op morele kwesties en anderzijds de noodzaak tot geloof via de rede en de rite te ondermijnen. De bedoeling zou zijn dat de kenmerkende oppervlakkigheid van onze samenleving weggewerkt wordt door verdieping van filosofische en wetenschappelijke werken door jaarlijks herhalende feestdagen. Door bv een dag van vergeving of de kleine ergernissen te organiseren of de herdenking van darwin. Of het vieren van de langste nacht, het feest van de puberteit, zevenjaarsfeest. Mogelijkheden zat dus...
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Religies zijn ontstaan omdat er 'waarheden' waren die men wou verankeren in de maatschappij, zodanig dat volgende generaties automatisch die ideeën meekregen. Helaas zijn de huidige religies hopeloos achterhaalt en zorgen ze voor veel problemen. Onze seculiere samenleving subsidierd dan nog deze religies, maar waarom nog eigenlijk.
Als het gaat ook over waarheid, waarom dan niet echte kennis propaganderen en gebruiken als basis voor rituelen. Zo zou nieuwjaar kunnen ingeleid worden met een big bang vuurwerk.
![]() |
#4 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Zelf voel ik er weinig voor om nieuwe riten in het leven te roepen. Dat wat wordt geloofd kan zelden door rationaliteit worden ontkracht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Soefisme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar beter gedoopt dan besneden nietwaar?
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ben daar niet van overtuigd, mensen zoeken naar een hogere ik een vragen zich af of er meer is. De wetenschap brengt intrigerende dingen naar voor en toch grijpen mensen meer en meer naar simpele dogma's. Veel mensen bekeren zich...ik begrijp dat niet goed. Ieder zijn ding, maar toch.
![]() |
#10 |
Schepen
|
![]() Ik denk dat je de wetenschap het best eert door gewoon een wetenschappelijke houding aan te nemen tov de realiteit; en dat op zichzelf een 'viering' is.
Een speciaal wetenchaps-dagje invoeren, dat zou net zoals elke andere feestdag een excuus zijn om een heleboel dure kaarten, slingers, ballonnen en nutteloze cadeautjes te kopen. (en ja; zelfs wetenschappers laten zich vangen aan deze gewoontes) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
' t is ceremonie en niet veel anders. Moslims zijn misschien een beetje anders? Hoe dan ook er zijn door de eeuwen al honderden zo niet duizenden goden gesneuveld in hey geloof en paar die nog overschieten zie ik het ook niet te lang meer trekken.
![]() |
![]() |
#12 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Gelovigen zoeken naar de zin van het leven en geloof heeft daar een klaar antwoord voor. Ik ben nog nooit iemand tegemgekomen die daar iets zinnig op kan zeggen. Persoonlijk denk ik dat er iets schort met de vraag zelf en is zingeving veranderlijk
![]() |