![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Parlementslid
|
![]() Volgens een artikel uit de Tijd
Citaat:
Dergelijke uitspraken heb ik nooit begrepen. Wat heeft aandelen kopen op de beurs met de economie te maken? Dat is voor mij hetzelfde dan aanraden om occasie auto's te kopen om de auto-industrie te steunen. Nu geven aandelen soms wel een dividend maar hoe steunt dat de economie?? Als men bij een beursgang, of uitgifte van nieuwe aandelen, aandelen koopt dan zie ik de steun aan de economie nog zitten, maar bestaande aandelen kopen? Of is dat de zoveelste lapsus van politici om de waarde van aandelen op te blazen (inflatie)?
Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 27 december 2014 om 10:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Manuel_Castells Laatst gewijzigd door tandem : 27 december 2014 om 15:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Aandelen kopen steunt de economische "groei" en geldproductie. Dat is iets anders dan economie, laat staan welvaart.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 27 december 2014 om 16:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
De koop en verkoop van aandelen heeft een signaalwerking. Het signaleert welke bedrijven het goed doen, en welke slecht. Het wordt dan makkelijker voor goede bedrijven om aan vers geld te komen, door bijvoorbeeld zelf ook aandelen te verkopen, of onder gunstigere voorwaarden te lenen.
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Wie zijn toevlucht nog zoekt in spaarboekjes is krankzinnig. 2014 was een grand cru van een beursjaar voor iedereen met een beetje beleggerslef.
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan" Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas" Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw" |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 27 december 2014 om 19:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Iedereen moet aandelen kopen zodat ze daarna goed gemolken kunnen worden bij de nieuwe vermogensbelasting.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gouverneur
|
![]() Iedereen moet aandelen kopen om de private pensioenen te kunnen betalen. Handel in aandelen zonder grote koerswijzigingen zorgt niet voor meer investeringskapitaal bij bedrijven. Gewoon verandering van eigenaar van het aandeel. Iemand die met pensioen gaat verkoopt geheel of elke maand een beetje en iemand anders moet dat kopen.
Voor bedrijven. Als er veel vraag is naar aandelen dan stijgen de prijzen van de aandelen en dus het eigen vermogen in de boeken. Men kan met een hoger eigen vermogen makkelijker lenen bij de banken en dus investeren. Ik denk dat dat zo gaat. Als de aandelen dan zakken dan zakt het eigen vermogen tov de leningen en dan beginnen de banken moeilijk te doen en dient een bedrijf zich te herstructureren. Het moet zijn eigen vermogen dan doen stijgen door reserves op zij te zetten of de markt te overtuigen weer meer te betalen voor de aandelen. Vermits de meeste beursgenoteerde bedrijven zeer liquide blijken en genoeg kapitaal hebben om te investeren vermoed ik dat het niet gaat om meer investeringskapitaal maar om de private pensioenen op peil te houden of op te krikken. Zelfs met de beurshausse van de laatste jaren staan de private pensioenfondsen namelijk onder druk lees ik in de pers. Ik vermoed dat dat komt door de lage rente en de verplichting van een groot deel veilig papier voor deze fondsen. Men probeert door het deel aandelen in de pensioenfondsen in waarde te doen stijgen het deel veilige weinig opbrengende staats en andere obligaties te compenseren. Kmo's hebben ook niets aan aandelen. Om meer geld te hebben voor kmo's moet de rente naar omhoog zodat mensen terug gaan lange termijn sparen en de banken dat geld kunnen uitlenen aan kmo's en aan consumenten. Ik vermoed dat het spelletje dat centrale banken en overheden spelen daar een stokje tussen steekt. Ik ben niet zeker van wat ik hierboven schrijf. Het is allemaal zo ingewikkeld en ik lees zoveel tegengestelde dingen.
It's important not too confuse opposition against central planning with a dogmatic laissez faire attitude. The liberal argument is in favor of making the best possible use of the forces of competition as a means of coordinating human efforts, not an argument for leaving things just as they are. F.A.Hayek "De besten missen elke overtuiging, terwijl de slechtsten overlopen van hartstochtelijke intensiteit" Yeats. Laatst gewijzigd door Allesstroomt : 28 december 2014 om 08:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit is een beetje plastisch uitgedrukt,maar het is correct. Ziedaar hoe ver het gekomen is,nadat het "grote privé-initiatief" zowel als de overheden ,gezamelijk,een wankel kaartenhuisje hebben geschapen van de geldmarkt(waarbij kompleet vergeten is dat "geld" op zich geen waarde kan hebben als er niet iets ECHT tegenover staat).......gaat men nu de middelen van de gewone burgers en het "kleine privé-initiatief" gaan micro-managen... "huismoedermanagement" wordt nu beetje bij beetje als iets "kwaads" aangemerkt. Recente dossiers(zowel bij ontbinding van bedrijven als bij verkoop of bij beslissingen om van de beurs te gaan) hebben aangetoond wat een "kleine aandeelhouder" echt waard is........NIKS..... Laatst gewijzigd door kelt : 28 december 2014 om 09:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En aan de andere kant staat de overheid te wachten om de huisvader die aandelen kocht te pluimen. Vraag mij eigenlijk af of het nog doorzichtiger kan zijn ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En aan de andere kant staat de overheid te wachten om de huisvader die aandelen kocht te pluimen. Vraag mij eigenlijk af of het nog doorzichtiger kan zijn ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is wél zo dat wanneer een onderneming aandelen bezit van een andere onderneming (wat dan op de actiefzijde van de balans vermeld staat als "Participaties") dat de boekhoudwetgeving eist dat die worden gewaardeerd tegen de marktwaarde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 28 december 2014 om 14:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
De prijs van een aandeel is de waarde ingeschat door de markt met als belangrijkste parameters de intrinsieke waarde + de verwachte winst per aandeel over x aantal jaar.
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
Enerzijds zeg je dat institutionele beleggers hun aandelen willen distribueren naar private beleggers omdat ze een dalende markt anticiperen. Ok, maar hoe gaat vadertje staat dan haar graantje meepikken? Door een vermogenverliesbelasting op te leggen?
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Wanneer het eigen vermogen 'te hoog ligt' verwatert de winst. Bij een hogere ratio vreemd vermogen beschikt het bedrijf over voldoende werkingsmiddelen zonder dat de aandelen verwateren.
![]() |
![]() |
#19 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, de notie "Eigen vermogen" is een rubriek op de passiefzijde van de balans. Om daar klaar in te zien hoor je te weten dat de balans van een onderneming in feite een dubbele foto is van de waarde van een onderneming. Op de actiefzijde staat (ik vereenvoudig wat) het geheel van de onroerende bezittingen, voorraden, vorderingen en cash. Op de passiefzijde staat vermeld waarmee die elementen uit de actiefzijde werden gefinancierd. Dit is 1)ofwel met eigen middelen (eigen vermogen) en dat bestaat uit het startkapitaal (vertegenwoordigd door de aandelen) + de reserves (niet uitgekeerde winst); 2)ofwel met geleend geld (voornamelijk bij financiële instellingen) (vreemd vermogen).
|
![]() |
![]() |