Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 januari 2015, 13:31   #1
demonen
Banneling

Standaard Opnieuw staat een grote pensioenhervorming op til

dit baart vele mensen zorgen.
De regering heeft gisteren aan de sociale partners aangeboden om in februari het Nationaal Pensioencomité op te richten, al voorzien in het expertenrapport van Frank Vandenbroucke én in het regeerakkoord.
http://www.knack.be/nieuws/belgie/pe...on-525931.html

Voor het eerst overschrijden de pensioenuitgaven dit jaar de kaap van 40 miljard euro.
Uit de cijfers blijkt dat de uitgavenstijging het grootst is bij ambtenaren: plus 70 procent op tien jaar."
Tien jaar geleden was het 25 miljard, vandaag 40 miljard. Niemand kan nog ontkennen dat ingrepen nodig zijn.
http://www.hln.be/hln/nl/2021/Hoe-mo...-miljard.dhtml

De onbetaalbaarheid vd pensioenen zijn een feit.
Vasthouden ad ambtenarenpensioenen betekent het faillissement van de NV België.

Laatst gewijzigd door demonen : 16 januari 2015 om 13:52.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2015, 13:45   #2
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Geef gewoon iedereen vanaf een bepaald jaar (vb. 67 jaar) 1000 euro/maand. Zonder ook maar 1 uitzondering. Maak ineens het dopgeld voor iedereen hetzelfde, pakweg 500 euro. Ook geen brugpensioen of landingsbaan of wat men ook verzint meer. Onder de 67 jaar en geen werk = 500 euro dopgeld. 67 jaar = 1000 euro pensioen.

Of schaf gewoon het pensioen af. Stilaan laten uitdoven. Ok iemand die vandaag 55 jaar is moet nog recht op een pensioen hebben. Maar iemand die vandaag nog op de schoolbanken zit heeft nog een gans leven voor zich om aan een vorm van zelf pensioensparen te doen. Binnen pakweg 40 jaar is het probleem pensioen dan vanzelf opgelost.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2015, 13:47   #3
babel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Geef gewoon iedereen vanaf een bepaald jaar (vb. 67 jaar) 1000 euro/maand. Zonder ook maar 1 uitzondering. Maak ineens het dopgeld voor iedereen hetzelfde, pakweg 500 euro. Ook geen brugpensioen of landingsbaan of wat men ook verzint meer. Onder de 67 jaar en geen werk = 500 euro dopgeld. 67 jaar = 1000 euro pensioen.

Of schaf gewoon het pensioen af. Stilaan laten uitdoven. Ok iemand die vandaag 55 jaar is moet nog recht op een pensioen hebben. Maar iemand die vandaag nog op de schoolbanken zit heeft nog een gans leven voor zich om aan een vorm van zelf pensioensparen te doen. Binnen pakweg 40 jaar is het probleem pensioen dan vanzelf opgelost.
En ik veronderstel dat jij dan geen graten ziet in de, logische, verlaging van de lasten op inkomen, zodat de jongere generatie in staat is om een potje aan te leggen?
babel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2015, 13:57   #4
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:

Schaf je dan ook de procentuele en onbegrensde afdrachten aan de SZ af?
Voor een vast, onveranderlijk bedrag ben ik niet van plan onbegrensd bij te dragen, en al evenmin procentueel bij te dragen. Vaste return = vaste input.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2015, 13:59   #5
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Jij en ik betalen nu toch ook al voor de pensioenen? Ik denk toch dat een deel van de sociale bijdragen en RSZ of wat dan ook daarvoor dienen? Ben jij dan nu niet meer in staat om een potje aan te leggen? Maar OK een verlaging van de lasten op inkomen zou dan wel mogen. Of misschien dat de jongere generatie eens terug leert leven zoals 20-30 jaar geleden? Niet op hun 18e een nieuwe VW, BMW of audi onder hun gat en niet steeds de nieuwste speelconsole en iPhone.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 11:24   #6
demonen
Banneling

Standaard

In het maandbladje van Rabobank.be staat dat de wettelijke pensioenen op korte termijn reeds onbetaalbaar zijn en dat ze ONMIDDELLIJK moeten verlaagd worden. Elke dag dat er langer gewacht wordt betekent alleen maar dat de pensioenen veel feller verlaagd moeten worden. Ook staat er te lezen dat de verlenging naar 67 jaar een vestzak-broekzak oplevert, nul besparing.
Het kaartenhuisje is in aan het storten!

Laatst gewijzigd door demonen : 18 januari 2015 om 11:28.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 12:51   #7
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het probleem is inderdaad opgelost als we de pensioenen afschaffen. Briljant plan.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 12:56   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
De regering heeft gisteren aan de sociale partners aangeboden om in februari het Nationaal Pensioencomité op te richten, al voorzien in het expertenrapport van Frank Vandenbroucke én in het regeerakkoord.

Voor het eerst overschrijden de pensioenuitgaven dit jaar de kaap van 40 miljard euro.
Uit de cijfers blijkt dat de uitgavenstijging het grootst is bij ambtenaren: plus 70 procent op tien jaar."
Tien jaar geleden was het 25 miljard, vandaag 40 miljard. Niemand kan nog ontkennen dat ingrepen nodig zijn.

We kunnen misschien een andere naam bedenken voor pensioen, zo hebben, ze de problemen met de allochtonen toch ook opgelost.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 13:01   #9
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
In het maandbladje van Rabobank.be staat dat de wettelijke pensioenen op korte termijn reeds onbetaalbaar zijn en dat ze ONMIDDELLIJK moeten verlaagd worden. Elke dag dat er langer gewacht wordt betekent alleen maar dat de pensioenen veel feller verlaagd moeten worden. Ook staat er te lezen dat de verlenging naar 67 jaar een vestzak-broekzak oplevert, nul besparing.
Het kaartenhuisje is in aan het storten!
Rabobank.be wil in de eerste plaats pensioenspaar-producten verkopen.
Natuurlijk gaan die de mensen schrik willen aanjagen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 13:07   #10
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Vasthouden ad ambtenarenpensioenen betekent het faillissement van de NV België
.
Opnieuw hoop voor onze demonen !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 13:21   #11
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik vind dat ik zelf nu al de moeite moet doen om mijn kapitaal uit mijn inkomen af te schermen, dat is mijn enigste potje voor mijn pensioen en in geval van onverwachte onkosten die ik zelf bepaal onder voorwaarden.

Wat zijn die voorwaarden ?

1. alleen te gebruiken indien de balansen bij een grote aankoop niet klopt..gebruik ik een deel hiervan, maar binnen het jaar ben ik wel verplicht dat terug aan te vullen.

2. niet voor mijn wettelijke pensioen in geld omzetten (digitaal geld), heb nog andere potjes die nog uitbetaald moeten worden en dat is pas mogelijk bij pensioengerechtigde leeftijd, en vermits dit geld strikt gescheiden is, scheidt ik ook de rente inning af naar een apart potje waar zuiver verworven rentes op gestort worden, immers dit is gespaarde geld uit mijn inkomen door werk.

3. ik heb nog tijd genoeg om me te regelen zodat ik op het einde van de rit nog altijd iets achter de hand heb mocht mijn werkafhankelijke pensioenbedrag te laag uitvallen, deze wordt ook nog eens belast tijdens de jaren dat je op pensioen bent.

4 In geen geval zal ik die spaargelden voor andere motieven gebruiken of ik vermeldt dat op op de daarvoor geziene opdrachtregels waartoe ik mijn storting doe...de banken weten al hoe jij je eigen financiën bijhoudt en hebben allesbehalve de bevoegdheid om de geopende rekeningen van de titularis in te houden of af te nemen, uitgezonderd in uitzonderlijke omstandigheden, ik heb nog een appeltje te schillen met de bank waar ik klant bij ben over een onrechtmatig verdwenen rekening waarvan ik geen bericht van gekregen heb om welke redenen deze rekening is overgegaan of in beslag genomen.

Voor de rest, ik doe moeite om eerlijk te zijn, als dat niet gewaardeerd wordt zijn ze allang van op de hoogte dat ik nergens rechten op maak noch claim...maar je eigen gedrag maakt wel duidelijk dat je geld nodig blijkt te hebben, niet zozeer dat geld behoort tot de persoonlijke levenssfeer van die identiteit.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 14:09   #12
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Geef gewoon iedereen vanaf een bepaald jaar (vb. 67 jaar) 1000 euro/maand. Zonder ook maar 1 uitzondering. Maak ineens het dopgeld voor iedereen hetzelfde, pakweg 500 euro. Ook geen brugpensioen of landingsbaan of wat men ook verzint meer. Onder de 67 jaar en geen werk = 500 euro dopgeld. 67 jaar = 1000 euro pensioen
.

goed idee .. ... eens voorleggen aan de verantwoordelijken van dit land.
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 16:02   #13
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij en ik betalen nu toch ook al voor de pensioenen? Ik denk toch dat een deel van de sociale bijdragen en RSZ of wat dan ook daarvoor dienen? Ben jij dan nu niet meer in staat om een potje aan te leggen? Maar OK een verlaging van de lasten op inkomen zou dan wel mogen. Of misschien dat de jongere generatie eens terug leert leven zoals 20-30 jaar geleden? Niet op hun 18e een nieuwe VW, BMW of audi onder hun gat en niet steeds de nieuwste speelconsole en iPhone.
Daar zit het hem een beetje ,ik kan mij wel vinden in uw mening .. de levenstandaard is veel te hoog hedendaags in de meeste Westerse landen.... alles moet steeds groter en beter en duurder alles moet altijd ten top gedreven worden (ook de wetten en regels ) van het dagelijkse leven...en zeker voor die 25 ers met al hun eisen altijd... die precies hun ouders willen overtreffen in hun leven stijl, zij! willen een groter inkomen dan hun ouders en een groter huis en met geld kunnen gooien een visie die ziekelijk aan het worden is ...waarom steeds de lat hoger leggen ? ik versta dat niet,
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 16:08   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het pensioen moet toch voor een deel op solidariteit kunnen steunen.
Oud 18 januari 2015, 16:26   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En ik heb 15 dagen geleden nog maar een verhoging van mijn pensioen gekregen.
Ik ben het precies bedrag kwijt, 't was zoiets van 2 euro en een paar cent.

In ieder geval: ik hou mijn belofte dat ik elke inlevering trouw zal melden op dit forum.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 16:36   #16
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Daar zit het hem een beetje ,ik kan mij wel vinden in uw mening .. de levenstandaard is veel te hoog hedendaags in de meeste Westerse landen.... alles moet steeds groter en beter en duurder alles moet altijd ten top gedreven worden (ook de wetten en regels ) van het dagelijkse leven...en zeker voor die 25 ers met al hun eisen altijd... die precies hun ouders willen overtreffen in hun leven stijl, zij! willen een groter inkomen dan hun ouders en een groter huis en met geld kunnen gooien een visie die ziekelijk aan het worden is ...waarom steeds de lat hoger leggen ? ik versta dat niet,
Wat een onzin, de meeste jongeren zullen al blij zijn als ze er ooit in slagen de levensstandaard van hun ouders te evenaren.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2015, 16:38   #17
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Wat een onzin, de meeste jongeren zullen al blij zijn als ze er ooit in slagen de levensstandaard van hun ouders te evenaren.
Ik weet niet over welke jongeren u het heeft.
Als ik kijk naar de jongeren in mijn omgeving (20 tot 30 jaar) dan overtroeven die hun ouders dat het (niet) mooi is om te zien.

Grotere auto, groter huis, alles tiptop in orde, .....
Oud 18 januari 2015, 18:30   #18
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
goed idee .. ... eens voorleggen aan de verantwoordelijken van dit land.
Aan Rudi De Leeuw is voldoende als hij akkoord is trekt hij zijn leger terug.
Oud 18 januari 2015, 18:32   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Aan Rudi De Leeuw is voldoende als hij akkoord is trekt hij zijn leger terug.
Welk leger?
Oud 18 januari 2015, 18:37   #20
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Och, wij hebben toch ook meer dan ons ouders, veel meer.....
Volgens mij zit het hem gewoon in de overheidsstructuren en hun verloningen. Er zitten teveel vet betaalde onproduktieven daarboven die het BNP afromen.
Dan aan de onderkant laat men te gemakkelijk onproduktieven binnen die zich mee aan tafel zetten.
Van zodra de economie wat slabakt is het dan bingo uiteraard.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be