![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() Een glaasje wijn bij het eten, een posse café erna, een abdij en refinonaal streekbiertje nuttigen in een plaatselijk cafe of op het terras ervan hoort weldra ook tot de verleden tijd.
Nog voor het algemeen rookverbod van kracht is begint men al aan de drank en dit op net dezelfde wijze als destijds bij tabak. Wat zou het volgende zijn? Een verbod op verplaatsingen met de auto voor recreatieve doeleinden (met uitzondering van vlaamse bestemmingen voor onze flaminganten) of ongezonde voeding?
![]() |
#2 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het gaat over reclame die op jongeren gericht is. Dat vind ik een goede zaak dat die wordt ingeperkt. Met die alcoholpops �* la Bacardi Breezer worden jongeren al van veel te jong aan de alcohol gebracht.
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En nou kan ik begrip opbrengen voor het feit dat je jongeren niet moet gaan aanzetten tot alcoholgebruik / misbruik, maar ... volgens een woordvoerder van de sector bestaat er reeds een gedragscode die trouw wordt nageleefd... (autoregulering) Aangezien alcoholgebruik in de eerste plaats een cultureel bepaald gegeven is (pas bij "misbruik" wordt het een strafrechtelijk gegeven), en cultuur per definitie voortdurend evolueert, lijkt het me niet meer dan logisch dat deze materie best via autoregulering opgelost wordt. Op die manier speel je kort op de bal en kan je excessen snel en efficiënt aanpakken. Maar nee hoor, de "Goden op de Olympus" (lees: zedenmeesters in de wetstraat) hebben beslist dat er alweer een brokje juridisch onzinproza nodig is om de samenleving nog verder in te kisten volgens hun inzichten. En hierbij hoort alweer een stukje strafwet en die moet alweer gecontroleerd worden etc... Of hoe de wetgever alweer een stuk overbodige reglementering op ons gaat loslaten. En dan maar zeveren over administratieve vereenvoudiging en het creëren van een ondernemersvriendelijk klimaat...
![]() |
![]() |
#5 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
In wasmiddelenreklame doet wel men alsof de gemiddelde huisvrouw achterlijk is. What's the point?
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wij gingen vroeger na school cider halen in de supermarkt en zopen dat leeg. 13 jaar waren wij. Nooit iets gehoord. Ik ben niet voor een strenge regulering, maar ze moeten ook niet afkomen met een bullshitverhaal over autoregulering terwijl elke klein kind weet dat dat gebakken lucht is. Komaan, het is zelfs wettelijk verboden om mensen die tekenen van dronkenschap vertonen nog alcohol te serveren. De eerste cafebaas die die wet strikt naleeft moet nog geboren worden. Autoregulering? My ass! Laatst gewijzigd door dejohan : 1 oktober 2004 om 17:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#9 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Ah ja, dat we de jongsten onder ons (13-14) niet aan de tabak en alcohol willen zien is heel erg logisch. Dat het bij roken verder ging kan ik ook begrijpen want rook is niet alleen ongezond voor de roker maar ook voor zijn omgeving. Op het moment dat ze de wet willen uitbreiden moet je nog maar eens terugkomen, dan zal ik ze ongelijk geven ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Alsof die beperking iets gaat uithalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Hohoho Johan, ik had het niet over een verbod op de verkoop van alcohol aan minderjarigen, maar over de aangekondigde maatregelen op de reclame voor alcoholhoudende dranken. Dat zijn twee TOTAAL verschillende verhalen ! Wat het eerste betreft, deel ik je mening en ervaring... Geldt overigens ook voor tabaksproducten. En ja, daar zou autoregulering nogal belachelijk zijn. Wat het tweede betreft... da's andere koek. Daar is onze vriend Demotte van plan een regulerend kader op te leggen dat volslagen overbodig is, omdat het vandaag reeds in een gedragscode vastligt die binnen de sector goed wordt nageleefd. En d�*�*r had ik het dus over.
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wil je met het vrouwtje extra gein, kraak dan een flesje witte wijn!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Vreemdeling
|
![]() ^^
nee ik denk ni dat het echt zoo ver gaat komen hoor. Een totaal verbod, dan zal de overheid nog meer opbrengsten zien voorbij gaan...
![]() |
#14 |
Burgemeester
|
![]() Het verbod op reclames op jongeren gericht is volgens mij volledig juist. Dankzij die reclame beginnen 12 jarigen met het drinken van allerlei limonades met drank in. Dat zijn gevaarlijke evoluties: Het zijn immers de toekomstige drankverslaafden. Vroeger was er alleen bier dat een normaal kind van 12 niet luste. Die breezers mogen ze wèl en zo gaan ze al alcohol consumeren op een leeftijd waarop ze nog geen volle verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hetgeen ze doen of laten. Ik ben voor een verbod op het verkoop van breezers aan kinderen <16. In theorie is dat nu ook zo... maar ja, theorie en praktijk liggen sterk uit elkaar.
Als we de situatie in andere landen gaan kijken, zoals australie, zien we dat daar alcoholgebruik TOTAAL verboden is voor kinderen <18. Daar organiseert men fuiven(waar nog het grootste deel van de breezers geconsumeerd wordt) zonder alcohol voor jongeren <18. Zo ver wil ik nu ook niet gaan, maar controle op de huidige alcoholwetgeving zou er toch mogen zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Voor mijn part mogen ze vodka verbieden; je hebt er niets dan problemen mee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Burger
|
![]() ja moet ik mijn eigen vodka gaan stoken ofzo?
hou 't 'n beetje normaal, ik lust wel is 'n fleske op z'nnen tijd PS: ik weet niet, maar ik denk dat wat kinderen oppikken van TV in se veeeel minder is dan jullie ouderen wel denken, ik ben op 't moment 20 ik kom er net uit, maar ben door mijn sociale kring nog redelijk wired in in die cultuur en wat alcohol roken kleren enz... nog 't meest beinvloed is groepsdruk. ik heb jarenlang johnnie walker reclame gezien, nog nooit gedronken, hoewel ik whiskey ook wel kan apprecieren j&B ook nooit, martini, heeft zowat de leukste reclame van allemaal, porsches, mooie meiden, etc... nog nooit gedronken. sigaretten reclame heeft me ook nooit iets gedaan als er een probleem is met die alcopops is het dat ze te lekker zijn. verbied ze dan gewoon dat komt makkelijk binnen je kan er lekker van doorzuipen, niet zo stresserend als heel veel bier drinken, en brand minder dan puur drinken ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Daar heb je het weer.
Sigaretten schaden ook de gezondheid van anderen. Alkohol natuurlijk niet. Vertel dat even aan de nabestaande van van mensen die doodgereden, doodgeslagen of doodgeschoten zijn door donkaards. En dan heb ik het niet over alkoholisten. Ter informatie: Drinken heb ik nooit gedaan en roken ook al meer dan 24 jaar niet meer.
![]() |
#18 |
Burger
|
![]() maar hoe kan men nu een maatschappij besturen waarin zoveel onverantwoordelijke zakken rondlopen?
mij kan 't allemaal ni veel schelen, dat ze voor mij dan maar een of ander uitzonderingswet uitvaardigen waarin bepaald word dat ik cannabis mag gebruiken in de mate die ik nodig acht ( oprotten met die 3 gram regel, als ik de flikken zie smijt ik mijn wiet gewoon weg, makkelijk, maar dat moet je dan wel incalculeren en zien dat je genoeg hebt. resultaat nog nooit op bezit betrapt in 4 jaar tijd, zelfs groots opgezette drugsacties met honden kunnen je zo geen bal doen) mogen ze van mij alcohol gerust verbieden. hoewel dat iets klote is om te zeggen, want ik knal graag mijnen joint op zijnen tijd, en wil anderen hun vertier niet afnemen. Ik denk net iets, draai het eens om, hoeveel mensen zouden elkaar doodschieten als ze geen alcohol meer kunnen drinken en daarmee de laatste legale drug van 't toneel verdwijnt? frustraties moet je ook kwijt, en niet iedereen is daar even goed in. trouwens een verbod op alcohol haalt net niets uit. ik weet wat ik hier zie, en in belgië is XTC veeel goedkoper dan enige andere drug. pillen gaan vanaf 0.60€ het stuk, 2 tot 5€(duur!) op feestjes. als ik dat zo zie is het nu al veel goedkoper om op xtc uit te gaan dan te drinken a rato de 3€ per pint al die prohibitionisten moeten eens goed kijken waar ze mee bezig zijn ik kom net uit 't middelbaar en begin mijn universitaire studies, en dat gaat steeds maar sneller, elk jaar worden meer en meer drugs goedkoper en makkelijk beschikbaar. deze manier van werken kost veel, houd de georganiseerde misdaad levend, en geeft de politie een hoop nutteloos werk puberkes achtervolgen die een joint zitten te roken? laat die mannen gewoon doen... opgepakt worden door de flikken voor wietgebruik is redelijk in... en later vertellen ze elkaar gewoon verhalen van hoe ze met die flikken hebben zitten lachen. vb paar van die mannen hadden eens zin om ons te doorzoeken, okay armen gestrekt tegen de combi, nu ja, vriend van mij had zo'n brede broek aan, ik weet niet waarom maar opeens hing die 10 cm lager, flik begint bij de benen, gaat omhoog en heeft 2 seconden nodig om te bedenken dat dit toch een echt vreemde kleffe textuur van broek was.... gewoon grappig en weer geen wiet bij... arme jongens die flikken |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik wou alleen maar reageren tegen de twee maten twee gewichten theorie die veelvuldig door, vooral de wetgever, word toegepast.
Een paar voorbeeldjes van verleden zaterdag op de "zware Voet" auto tegen 150km/uur op de autostrade. Groot gevaar dus zware boette. 3 seconden later op dezelfde plaats. auto tegen 165km/uur ,bestuurders geen veiligheidsgordels maar van gevaar was geen sprake want de bestuurders waren suppermensen en de auto was voorzien van een van die futuristische schermen die beletten dat hij in aanraking komt met gelijk wat. Nog eentje. Bestuurder rijd op volslagen leeg kruispunt door rood licht. Was dus geen enkel gevaar aan verbonden. Boette 175€. Fietser rijd zonder boe of ba over de weg. Bracht zichzelf en drie mensen in gevaar. Een kleine vermanig werd voldoende geacht. Kijk, aan dat soort dingen heb ik een hekel.