Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2008, 16:52   #1
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard Vers van de Baskische pers

2008-04-19 03:49:29
>>>>>>>>>
Twee keer in de lucht geschoten, burgers geslagen en twee personen opgepakt in Orereta door de Baskische Autonome Politie.

De twee mensen werden gearresteerd toen ze een persconferentie wilden geven naar aanleiding van de arrestaties van de voorbije dagen. Eén van de twee, de 63-jarige Jose Luis Gurrutxaga, ligt al in het ziekenhuis. Gevolg van de slagen van de politie. Hij ligt op de intensieve. Zijn advocaat krijgt geen toelating hem te zien.

De andere gearresteerde, Iñaki Garcia Alkorta, bevindt zich nog in het commissariaat. Van zeven burgers heeft de politie de identiteitskaarten in beslag genomen. Hoewel de advocaten van die zeven burgers de IK's opeisen, weigert de politie die terug te geven.

Democratie in Baskenland? Waar?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 19:06   #2
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
2008-04-19 03:49:29
>>>>>>>>>
Twee keer in de lucht geschoten, burgers geslagen en twee personen opgepakt in Orereta door de Baskische Autonome Politie.

De twee mensen werden gearresteerd toen ze een persconferentie wilden geven naar aanleiding van de arrestaties van de voorbije dagen. Eén van de twee, de 63-jarige Jose Luis Gurrutxaga, ligt al in het ziekenhuis. Gevolg van de slagen van de politie. Hij ligt op de intensieve. Zijn advocaat krijgt geen toelating hem te zien.

De andere gearresteerde, Iñaki Garcia Alkorta, bevindt zich nog in het commissariaat. Van zeven burgers heeft de politie de identiteitskaarten in beslag genomen. Hoewel de advocaten van die zeven burgers de IK's opeisen, weigert de politie die terug te geven.

Democratie in Baskenland? Waar?
Het verbieden van separatistische partijen in Spanje is een vloek tegen de democratie. Mijn ex is echter een Spaanse en als inwoner van Galicia niet eens de autonomie-gedachte ongenegen, want ook galicia wordt stiefmoederlijk behandeld door het centraal gezag in dat land. Ze plaatst wel wat vraagtekens bij de Baskische beweging. Als cardiologe komt ze soms Basken tegen die bloed nodig hebben maar dat weigeren omdat het Spaans bloed is dat volgens hen inferieur is. Het lijkt dat een deel van de Baskische afscheidingsbeweging ideetjes over ubermenschen en untermenschen heeft die pakweg het Vlaams Belang zou klasseren als een progressieve en tolerante partij.

Ik zeg het hier eventjes zoals ik het hoor. Ben benieuwd naar je reactie. En verder ben en blijf ik trouw aan het zelfbeschikkingsrecht voor elk volk. Voor de Noord-Ieren, voor de Schotten, voor de Ieren, voor Tibet, voor Vlaanderen, voor Galicia, voor Baskenland, etc...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 19:27   #3
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Het verbieden van separatistische partijen in Spanje is een vloek tegen de democratie. Mijn ex is echter een Spaanse en als inwoner van Galicia niet eens de autonomie-gedachte ongenegen, want ook galicia wordt stiefmoederlijk behandeld door het centraal gezag in dat land. Ze plaatst wel wat vraagtekens bij de Baskische beweging. Als cardiologe komt ze soms Basken tegen die bloed nodig hebben maar dat weigeren omdat het Spaans bloed is dat volgens hen inferieur is. Het lijkt dat een deel van de Baskische afscheidingsbeweging ideetjes over ubermenschen en untermenschen heeft die pakweg het Vlaams Belang zou klasseren als een progressieve en tolerante partij.
Galicië wordt zeker en vast stiefmoederlijk behandeld door het centrale gezag. De Partido Popular zwaait daar de plak, maar zeker niet omdat de Galiciërs zo extreem Spaansgezind zouden zijn, wel omdat de PP daar het volk onder de knoet houdt. Heel wat studenten trekken weg op zoek naar werk. Er zijn amper degelijke treinverbindingen.
Galicië verdient veel beter dan wat het nu moet verduren.

Ik heb er vrienden. Zij zijn wel van de radicale strekking: Nos Unidade Popular.

Wat je zegt over dat bloed... Dat is het eerste wat ik er van hoor. Echt. Waar ik spontaan aan denk, is dat het o-type in verhouding meer aanwezig is onder Basken dan onder Spanjaarden, Catalanen en Galiciërs. Maar dan zou het logischer zijn niet naar Galicië te gaan om bloed.
Ik ga dat toch eens nakijken wat je hier zegt. Ik heb er alleszins geen idee van.

De Basken die ik ken, zijn één voor één alvast zeer amabele en schitterende mensen. Of ze nu PNV, EA, Aralar, AB of Batasuna-gezind zijn, pro of contra ETA, die ik ken, zijn super
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 19 april 2008, 20:08   #4
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Galicië wordt zeker en vast stiefmoederlijk behandeld door het centrale gezag. De Partido Popular zwaait daar de plak, maar zeker niet omdat de Galiciërs zo extreem Spaansgezind zouden zijn, wel omdat de PP daar het volk onder de knoet houdt. Heel wat studenten trekken weg op zoek naar werk. Er zijn amper degelijke treinverbindingen.
Galicië verdient veel beter dan wat het nu moet verduren.

Ik heb er vrienden. Zij zijn wel van de radicale strekking: Nos Unidade Popular.

Wat je zegt over dat bloed... Dat is het eerste wat ik er van hoor. Echt. Waar ik spontaan aan denk, is dat het o-type in verhouding meer aanwezig is onder Basken dan onder Spanjaarden, Catalanen en Galiciërs. Maar dan zou het logischer zijn niet naar Galicië te gaan om bloed.
Ik ga dat toch eens nakijken wat je hier zegt. Ik heb er alleszins geen idee van.

De Basken die ik ken, zijn één voor één alvast zeer amabele en schitterende mensen. Of ze nu PNV, EA, Aralar, AB of Batasuna-gezind zijn, pro of contra ETA, die ik ken, zijn super
Het valt nog mee in Galicia en de PP heeft geen rol te spelen daar momenteel. De PSOE is landelijk kampioen en ook in hoofdstad A Coruna is het de PSOE die de lakens uitdeelt. Mijn ex is in tegenstelling tot mezelf vrij links gezind. Dus beetje onverdachte bron, lijkt me. Het laatste waarvan ik haar zou verdenken is te liegen tegen me omtrent wat ze in ziekenhuizen heeft gezien. Daar waren soms echt Basken die bloedtransfusies weigerden omdat ze dan castilliaans bloed zouden kunnen krijgen. Mijn ex is cardiologe, veganist en vrij links (ik vrees linkser dan de PSOE, maar het schaapke moet de eerste migrantengolf nog zien komen in Galicia)... die gaat zulke voorvallen niet uitvinden tegenover mij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 20:40   #5
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het valt nog mee in Galicia en de PP heeft geen rol te spelen daar momenteel. De PSOE is landelijk kampioen en ook in hoofdstad A Coruna is het de PSOE die de lakens uitdeelt.
Ik ken te weinig van de zaak om er veel over te zeggen dat het anekdotische overstijgt ("ik kan me toch op z'n minst één iemand op een recent treffen in Baskenland herinneren wiens voorouders allicht niet erg Europees waren, dus niet alle Baskische independentisten zullen aan de "ziekte" van het racisme lijden"), dus vandaar dat m'n bijdrage beperk tot:

"Was Santiago de Compostela niet de hoofdstad van Galicië?"

Citaat:
Mijn ex is cardiologe, veganist en vrij links (ik vrees linkser dan de PSOE, maar het schaapke moet de eerste migrantengolf nog zien komen in Galicia)
Ik maak hier in Vlaanderen een migratiegolf mee, en ik word met de dag linkser.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2008, 21:21   #6
FDM
Banneling

Standaard

ook dat nog ,
al wie voor Baskenland is : pak die valies en ga ginder vechten
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 00:29   #7
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Ik ken te weinig van de zaak om er veel over te zeggen dat het anekdotische overstijgt ("ik kan me toch op z'n minst één iemand op een recent treffen in Baskenland herinneren wiens voorouders allicht niet erg Europees waren, dus niet alle Baskische independentisten zullen aan de "ziekte" van het racisme lijden"), dus vandaar dat m'n bijdrage beperk tot:

"Was Santiago de Compostela niet de hoofdstad van Galicië?"

Ik maak hier in Vlaanderen een migratiegolf mee, en ik word met de dag linkser.
Jazeker, Santiago de Compostela is de hoofdstad van Galicië en by the way, Vigo is de grootste stad. De migrantengolf is er nog niet in Galicië maar in het zuiden van Spanje en eilanden is hij er zeker wel. Was trouwens een belangrijk punt van de PP in de laatste verkiezingen.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 00:30   #8
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
ook dat nog ,
al wie voor Baskenland is : pak die valies en ga ginder vechten
Wat voor nonsens is dit?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 07:53   #9
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn ex is in tegenstelling tot mezelf vrij links gezind. Dus beetje onverdachte bron, lijkt me. Het laatste waarvan ik haar zou verdenken is te liegen tegen me omtrent wat ze in ziekenhuizen heeft gezien. Daar waren soms echt Basken die bloedtransfusies weigerden omdat ze dan castilliaans bloed zouden kunnen krijgen. Mijn ex is cardiologe, veganist en vrij links (ik vrees linkser dan de PSOE, maar het schaapke moet de eerste migrantengolf nog zien komen in Galicia)... die gaat zulke voorvallen niet uitvinden tegenover mij.
Oh maar ik trek dat allemaal helemaal niet in twijfel. Wanneer ik iets lees of hoor dat nieuw is voor mij, word ik nieuwsgierig en wil ik daar meer over weten.
Oud 20 april 2008, 10:53   #10
FDM
Banneling

Standaard

Joost verstopt zich achter den doemp van zn stinkstok
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 12:33   #11
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Worden de verkiezingen in Spanje vervalst ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 12:39   #12
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Vervalsing is een groot woord.

Er zijn wel een aantal praktijken waar vraagtekens bij geplaatst kunnen worden.

1. Voor de gemeenteraadsverkiezingen: een partij kan voor een gemeente een lijst samenstellen uit kandidaten die daar niet eens wonen. Concreet voorbeeld: de PP stelde een lijst samen uit kandidaten uit gans Spanje voor het kleine Baskische dorp Lizartza. Geen enkele andere partij diende daar een lijst in, behalve ANV-EAE (linkse independentisten). Die werd de deelname aan de verkiezingen verboden. Waardoor de PP een absolute meerderheid behaalde met 17 stemmen.
De verkozenenen wonen niet eens in Lizartza.

2. Voor andere Baskische dorpen plaatste de PP kandidaten op de lijsten uit Galicië. Die mensen waren daarvan niet eens op de hoogte en hadden nooit hun toestemming gegeven. Daar zijn klachten voor ingediend geweest.

3. Momenteel proberen politieke partijen een procedure op te starten om de democratisch verkozen burgemeesters en schepenen van de ANV-EAE uit hun ambt te ontzetten.

Vervalsing niet echt in de harde zin van het woord. Dubieuze praktijken daarentegen, wel.
Oud 20 april 2008, 12:48   #13
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
partijen verbieden is per definitie verkiezingen vervalsen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2008, 12:53   #14
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vervalsing is een groot woord.

Er zijn wel een aantal praktijken waar vraagtekens bij geplaatst kunnen worden.

1. Voor de gemeenteraadsverkiezingen: een partij kan voor een gemeente een lijst samenstellen uit kandidaten die daar niet eens wonen. Concreet voorbeeld: de PP stelde een lijst samen uit kandidaten uit gans Spanje voor het kleine Baskische dorp Lizartza. Geen enkele andere partij diende daar een lijst in, behalve ANV-EAE (linkse independentisten). Die werd de deelname aan de verkiezingen verboden. Waardoor de PP een absolute meerderheid behaalde met 17 stemmen.
De verkozenenen wonen niet eens in Lizartza.

2. Voor andere Baskische dorpen plaatste de PP kandidaten op de lijsten uit Galicië. Die mensen waren daarvan niet eens op de hoogte en hadden nooit hun toestemming gegeven. Daar zijn klachten voor ingediend geweest.

3. Momenteel proberen politieke partijen een procedure op te starten om de democratisch verkozen burgemeesters en schepenen van de ANV-EAE uit hun ambt te ontzetten.

Vervalsing niet echt in de harde zin van het woord. Dubieuze praktijken daarentegen, wel.
Interessant : zelfs in de chinese volksrepubliek de huidige kampioen schender van de mensenrechten heeft men bij gemeentelijke verkiezingen slechts de keuze uit plaatselijke kandidaten, die dan zelfs gewoonlijk divers zijn (dus niet allemaal lid zijn van de enige communistische partij). Bovendien is het in deze EU en de raad van Europa de gewoonte om dubieuze praktijken zoals het schenden van mensenrechten in de brusselse rand door taalpuristische vlamingen middels een commissie te onderzoeken, aan te kaarten en intensief te bespreken eindigend in aanbevelingen. zou het niet aangewezen zijn voor fervente separatisten en bommenleggende voorstanders van geweldadige procedures om deze weg eens te bewandelen ?

In een of andere draad zouden we het toch eens over "democratie" moeten hebben als een begrip dat ietwat ruimer is dan een systeem waarin de burger de keuze heeft tussen diverse partijen & bv. de geldigheid om politieke partijen die dit systeem verwerpen te vrbieden (DBR), blijkbaar maakt de spaanse centrale overheid "misbruik" van dergelijjk systeem (??) door bommenleggende en "collabererende" burgers al dan niet met "collateral damage" geslachtofferden uit te sluiten. Het v redesproces in Noord-ierland
is waarschijnlijk een nuttige weg om het "baskisch conflict" op te lossen
(in de veronderstelling dat een overgrote meerderheid van de bevolking
het onafhankelijkheidsstreven steeunt).

Ik kan niet genoeg benadrukken dat indien de overgrote meerderheid van de bevolking in Baskenland het streven naar onafhankelijkheid niet steunt en dit bijgevolg een "ondemocratische" eis is er geen oplossing voor het terroristisch geweld is.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 20 april 2008, 12:55   #15
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
partijen verbieden is per definitie verkiezingen vervalsen.
Een politieke partij die het democratisch systeem wil vernietigen kan verboden worden, het is volgens mij een legitiem middel om mensenrechten te vrijwaren
en zelfs de uitbuiting van de kansloze door gewetenloze wilde kapitalisten te beletten.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 20 april 2008, 12:58   #16
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bovendien is het in deze EU en de raad van Europa de gewoonte om dubieuze praktijken zoals het schenden van mensenrechten in de brusselse rand door taalpuristische vlamingen middels een commissie te onderzoeken, aan te kaarten en intensief te bespreken eindigend in aanbevelingen. zou het niet aangewezen zijn voor fervente separatisten en bommenleggende voorstanders van geweldadige procedures om deze weg eens te bewandelen ?
Dat doen ze ook! Natuurlijk vragen die procedures tijd. Bijgevolg komen de uitspraken nadat de schade toegebracht is. Vorig jaar heeft het Eurpees Hof nog uitspraak gedaan in drie zaken en ze allemaal ontvankelijk verklaard op de meeste punten. Ik zou eens moeten opzoeken waarover het toen juist ging.
Oud 20 april 2008, 13:00   #17
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een of andere draad zouden we het toch eens over "democratie" moeten hebben als een begrip dat ietwat ruimer is dan een systeem waarin de burger de keuze heeft tussen diverse partijen & bv. de geldigheid om politieke partijen die dit systeem verwerpen te vrbieden (DBR), blijkbaar maakt de spaanse centrale overheid "misbruik" van dergelijjk systeem (??) door bommenleggende en "collabererende" burgers al dan niet met "collateral damage" geslachtofferden uit te sluiten. Het v redesproces in Noord-ierland
is waarschijnlijk een nuttige weg om het "baskisch conflict" op te lossen
(in de veronderstelling dat een overgrote meerderheid van de bevolking
het onafhankelijkheidsstreven steeunt).

Ik kan niet genoeg benadrukken dat indien de overgrote meerderheid van de bevolking in Baskenland het streven naar onafhankelijkheid niet steunt en dit bijgevolg een "ondemocratische" eis is er geen oplossing voor het terroristisch geweld is.
Akkoord, dat zou interessant zijn. Ik ben bereid om heel wat toelichting te geven bij het "vredesproces" in Baskenland en de houding tegenover het geweld (in brede betekenis). En over wat er gebeurt met nabestaanden van slachtoffers. Kan boeiend worden.
Oud 20 april 2008, 13:07   #18
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een politieke partij die het democratisch systeem wil vernietigen kan verboden worden, het is volgens mij een legitiem middel om mensenrechten te vrijwaren
en zelfs de uitbuiting van de kansloze door gewetenloze wilde kapitalisten te beletten.
Maar dan moet daarvoor wel een wetgeving over opgemaakt worden van algemene strekking, en geen wet op maat zoals de Wet op Politieke Partijen in Spanje is. Die was en is op maat van Batasuna geschreven.

http://civil.udg.es/normacivil/estat.../PJ/L54-78.htm

en

http://ejp.icj.org/IMG/Behatokia.pdf
Oud 20 april 2008, 14:07   #19
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is nu eens hét model-argument dat pleit tegen democratie en vrije verkiezingen. Toevallig het soort argument doorgaans gebruikt door allerhande fascistische en andere dictatoriale strekkingen.
Ik zie overigens niet in waar ANV of Batasuna of EHAK precies 'het democratisch systeem willen vernietigen'. Wel integendeel, zij strijden voor meer democratie terwijl de Spaanse democratische modelstaat die democratie aan banden legt.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2008, 14:13   #20
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Over de gebeurtenissen in Renteria waarmee ik deze draad gestart was, is er nu meer duidelijkheid. Bekijk alvast dit filmpje daarover (je moet wel Spaans verstaan):

http://www.youtube.com/watch?v=YSuNlpXLMYY
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be