![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een op zes, dat is toch veel.
Dat moet toch enorme gevolgen hebben, zowel in de kleuter- als in de lagere schooltjes, op vlak van taalontwikkeling e.d.m. Ik zou zo wel eens een vergelijking willen zien met Wallonië. Of met Frankrijk. Zelfs met Nederland en Duitsland. Dit geeft me natuurlijk de gelegenheid voor mijn dada, inzake immigratie: het is te snel te massaal gebeurd. http://www.standaard.be/cnt/dmf20150211_01523117 titel: 1 op de 6 leerlingen spreekt thuis geen Nederlands Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 11 februari 2015 om 09:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
Noch hoeft men zich daar zorgen om te maken omdat 'men thuis de taal spreekt dat men wil'?
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
http://www.dailymail.co.uk/news/arti..._campaign=1490 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het is vooral van belang om Nederlands in je vriendengroep te spreken. Ik had verschillende klasgenoten die thuis geen Nederlands spraken, maar er zelf geen problemen mee hadden. De reden? De school was te klein om kliekjes te vormen van gelijktalige mensen, waardoor ze constant Nederlands moesten praten met vrienden.
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Slechte voorbeelden volgt men best niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het een meerwaarde is als kinderen meertalig opgevoed worden. En dat het voor een goede taalontwikkeling beter is dat kinderen de moedertaal leren. M.a.w. dat de moeder haar eigen taal tegen kinderen spreekt. Wij spraken als kinderen thuis enkel onze Limburgse streektaal. Idd voor mijn eigen kinderen. Dat heeft ons nooit belet om later behoorlijk de Nederlandse standaardtaal te leren. In tegendeel, het was later een hulp om gemakkelijker andere talen aan te leren. Er is wel één voorwaarde: kinderen moeten van jongsaf (voor eerste studiejaar) al het standaard AN geleerd hebben. Het lijkt me dan ook noodzakelijk dat men de kleuterschool verplicht maakt vanaf bv de ouderdom van 3 jaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U wil dus mensen verplichten Nederlands thuis te spreken terwij ze het recht er hun eigen taal te spreken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niks aan te doen vrees ik, maar ik ga dat dialect verbannen van zodra hij naar school gaat. Goede taalvaardigheid, en vooral taalvaardigheid in de moedertaal, is essentieel om andere zaken aan te kunnen leren. De meertaligheid op jonge leeftijd heeft geen nut als ze hun eigen moedertaal, de taal waarin ze denken, niet onder de knie hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
Integendeel, deze ouders zijn zich meestal heel bewust van de schoolresultaten van hun kinderen. De gezinnen waar geen Nederlands gesproken wordt omdat de ouders het niet machtig zijn, is wél een probleem. Spijtig genoeg maakt men in het artikel geen onderscheid.
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Talloze Franstaligen gaan naar Vlaamse scholen zonder dat het problemen creeërt. Thuis spreken ze Frans en op school spreken ze Nederlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Ik denk dat hier van verplichting geen sprake is: er wordt enkel op gewezen dat het niet spreken van de onderwijstaal thuis een negatieve invloed zal/kan hebben op de studiemogelijkheden van het individu en op de kwaliteit van het Nederlandstalig onderwijs in het algemeen omdat er te veel energie moet gestoken worden in de taalzwakken omdat hun onderwijstaal verschilt van de thuishaal en ze zo algemeen en onvermijdelijk en onderwijsachterstand oplopen. Tenzij je niet verwacht dat het onderwijs aandacht besteed aan die personen en hen in plan laat als ze niet kunnen bijbenen? Het gaat niet op dat de massa moet achterophinken en minder kwalitatief onderwijs moet krijgen omdat een deel onwillig is om zijn thuishaal aan de onderwijstaal te koppelen en zo niet meekan in de klas zoals het hoort.
Laatst gewijzigd door Spitting Image : 11 februari 2015 om 10:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140410_01062421 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
Als uw zoon 20 km naar het Oosten fietst, gaat hij daar met zijn mond vol tanden staan. Mijn kinderen gaan daar hun plan kunnen trekken in de streektaal (zij hebben nooit Duits geleerd op school ). Toch niet onbelangrijk lijkt me. Laatst gewijzigd door pajoske : 11 februari 2015 om 10:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Toch heeft men vastgesteld dat er een grote correlatie bestaat tussen taalachterstand en het feit dat thuis geen Nederlands wordt gesproken. Taalachterstand leidt op zijn beurt tot schoolachterstand. Men moet dat niet onder de mat vegen.
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het mooiste bewijs dat die migranten poepen als konijnen. De oplossing is anticonceptie methodes doceren aan migranten, dat is duidelijk
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de Schoof weet een klein beetje waar hij over spreekt: twee van zijn kleinkinderen zitten in het buitenland in zo'n soort schoolke. Thuis wordt daar Vlaams gesproken, op straat, school enz. wordt daar Engels gepraat. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |