Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 augustus 2013, 09:31   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard Onderwijshervorming: Smet, koepels en vakbonden krijgen op hun bakkes

De nva heeft in de Vlaamse regering moeilijk gedaan over die onderwijshervorming.
O wat kregen ze daarvoor bagger over hun hoofden.

Maar nu blijkt wie echt op zijn bakkes krijgt:

titel: Vlaamse leerkrachten wijzen onderwijshervorming massaal af

link: http://www.knack.be/nieuws/belgie/vl...0378272729.htm

Citaat:
Tachtig procent van de Vlaamse leerkrachten steunt de hervorming van het secundair onderwijs niet. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van Knack.

© Zaza
Zie ook

Opinie:Ook het onderwijs moet zich aanpassen aan veranderende tijden
Top 10 problemen in het onderwijs volgens leerkrachten
Top 10 problemen in het onderwijs volgens ouders

Het onderwijsveld heeft niet echt de reputatie nieuwlichterij toe te juichen, maar de weerstand tegen de hervorming van het secundair onderwijs is deze keer wel écht overweldigend. 80,7 procent van de leerkrachten geeft aan de hervorming niet te steunen. Ook bij de ouders is een stevige meerderheid (65 procent) tegen.

Die bevinding is als een mokerslag voor de hervormers. Na meer dan vijf jaar onderhandelen presenteerde de Vlaamse regering begin juni eindelijk een compromis. In het eerste en tweede jaar van het secundair onderwijs komt er een bredere opleiding, met keuze-uren om sterkere leerlingen extra te prikkelen en minder sterke leerlingen te laten bijbenen. In de hogere jaren wordt flink gesnoeid in het aantal studierichtingen. Bovendien kunnen secundaire scholen de verschillen tussen algemeen, technisch, kunst- en beroepsonderwijs (aso, tso, kso, bso) opheffen door een ‘domeinschool’ te worden.

Van de 1004 door Knack ondervraagde leerkrachten noemt bijna één leerkracht op de drie zich een virulent tegenstander van de hervorming. In het algemeen secundair onderwijs ligt de tegenstand zelfs op meer dan 85 procent. Volgens 59,5 procent van de leerkrachten heeft het secundair onderwijs überhaupt geen nood aan een grondige inhoudelijke hervorming.

Gevraagd naar wat voor hen de échte problemen van het Vlaamse onderwijs zijn, hekelen leerkrachten vooral de groeiende administratieve mallemolen. Ze maken zich vooral zorgen over de hervormingszucht van de overheid en het toenemende aantal leerlingen met specifieke zorgnoden (kinderen die bijvoorbeeld dyslexie of ADHD hebben, en dus extra begeleiding nodig hebben). Aan de fenomenen die de concrete aanleiding vormden voor de onderwijshervorming, zoals het watervalsysteem en de dalende scores van het Vlaamse onderwijs in internationale vergelijkingen, hechten de leerkrachten amper belang.

Onderwijsexperts Dirk Van Damme, Georges Monard en Pedro De Bruyckere zijn naar eigen zeggen niet verbaasd door de afwijzing. Zowel Van Damme als Monard stonden aan de wieg van de hervorming, en blijven hun geesteskind door dik en dun steunen.

Monard: Het onderwijsveld is verdeeld. De enquête geeft aan dat zowat de helft van de leraars en ouders openstaan voor een hervorming, maar ze zijn voorzichtig. Er is nog nooit een onderwijshervorming op papier gezet die van meet af aan door een grote meerderheid werd gesteund. Daar hebben de beleidsmakers een fout gemaakt. Er is te weinig uitleg gegeven en er zijn te weinig debatten met het onderwijsveld geweest.

De Bruyckere: Uit de antwoorden van de leerkrachten spreekt vooral het gevoel dat ze er niet bij betrokken waren. Ze ervaren het als een ver-van-mijn-bed-show. Dan is het niet onlogisch dat ze het even niet meer weten.

Van Damme: De professionaliteit in het onderwijs is trager geëvolueerd dan bijvoorbeeld bij artsen. Veel leerkrachten hebben nog een mentaal beeld over onderwijs en samenleving uit de jaren vijftig en zestig. Toen volstond het om de 10 �* 20 procent beste leerlingen te selecteren voor leidinggevende functies in de samenleving. De rest werd opgeleid om arbeider of bediende te worden. Maar intussen is de samenleving drastisch veranderd. Er is een mondiale concurrentie om talenten en innovatie. Door nog altijd op de oude manier te selecteren, laten wij veel talent verloren gaan.

Meer cijfers uit de enquête en het volledige rondetafelgesprek met de drie experts vindt u deze week in Knack.

Neem nu een supervoordelig abonnement op Knack
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 21 augustus 2013 om 09:34.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 09:34   #2
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Wacht, straks gaan ze bij SPA uitkramen dat N-VA achter de actie zit.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 09:51   #3
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.886
Standaard

Citaat:
Gevraagd naar wat voor hen de échte problemen van het Vlaamse onderwijs zijn, hekelen leerkrachten vooral de groeiende administratieve mallemolen. Ze maken zich vooral zorgen over de hervormingszucht van de overheid en het toenemende aantal leerlingen met specifieke zorgnoden (kinderen die bijvoorbeeld dyslexie of ADHD hebben, en dus extra begeleiding nodig hebben). Aan de fenomenen die de concrete aanleiding vormden voor de onderwijshervorming, zoals het watervalsysteem en de dalende scores van het Vlaamse onderwijs in internationale vergelijkingen, hechten de leerkrachten amper belang.
Ik ben geen voorstander van de voorgestelde hervormingen.
Maar vergis ik mij als men uit voorgaande reactie mag besluiten dat veel leerkrachten vooral reageren op hun 'te leveren prestaties' en veel minder met het belang van de kinderen bezig zijn?

Onderwijs is verworden tot een commerciële instelling. Waar werkgelegenheid van de leerkrachten belangrijker worden dan de uitstroom van goed opgeleide jongeren.

PS welke zijn de concrete voorstellen van de NVA om het kwaliteitsverlies van het onderwijs een halt toe te roepen?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 09:56   #4
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

En waarom reageren de ouders dan ook tegen????

Mensen die een beetje voeling hebben met het onderwijs kunnen niet akkoord gaan met opnieuw een niveauverlaging!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 10:01   #5
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Het wordt met ons onderwijs zoals de BAM, jarenlang palaveren = resultaat 0.
Volledige stilstand.
Bravo Vlaamse regering.

"Wat we zelf doen, doen we beter!"

Laatst gewijzigd door Another Jack : 21 augustus 2013 om 10:22.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 10:21   #6
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik ben geen voorstander van de voorgestelde hervormingen.
Maar vergis ik mij als men uit voorgaande reactie mag besluiten dat veel leerkrachten vooral reageren op hun 'te leveren prestaties' en veel minder met het belang van de kinderen bezig zijn?
Beiden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: een grotere administratieve last, die er trouwens vooral is voor de doorlichting en om jezelf / de school in te dekken (ALLES moet op papier staan) zorgt voor een daling van de kwaliteit van het onderwijs, want de extra tijd die je daar in moet steken is tijd die je niet meer kan steken in betere lessen, betere begeleiding en betere cursussen.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 10:57   #7
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het wordt met ons onderwijs zoals de BAM, jarenlang palaveren = resultaat 0.
Volledige stilstand.
Bravo Vlaamse regering.

"Wat we zelf doen, doen we beter!"
Jaak, Bam dat is toch een VLD creatuur van Noël SSSSSSSSSSSSSSSSlangen, en toenmalig burgemeester Janssssssssens hé? Of heb ik het mis?

Laatst gewijzigd door giserke : 21 augustus 2013 om 10:59.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 11:02   #8
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Jaak, Bam dat is toch een VLD creatuur van Noël SSSSSSSSSSSSSSSSlangen, en toenmalig burgemeester Janssssssssens hé? Of heb ik het mis?
Onder andere. En?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 21 augustus 2013 om 11:03.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 11:03   #9
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ja. En?
Die pipos zouden natuurlijk beter presteren als ze in de federale regering zitten?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 11:05   #10
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Die pipos zouden natuurlijk beter presteren als ze in de federale regering zitten?
Weet ik veel.
Geen van beiden heeft nog iets met de politiek te maken.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 11:07   #11
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Weet ik veel.
Geen van beiden heeft nog iets met de politiek te maken.
Slangen en Janssens nog nooit iets met politiek te maken gehad?

Jij weet precies niet veel hé?

Laatst gewijzigd door giserke : 21 augustus 2013 om 11:07.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 11:11   #12
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Slangen en Janssens nog nooit iets met politiek te maken gehad?

Jij weet precies niet veel hé?
Hoeveel jaren kan men zo zijn onkunde op de rug van anderen blijven schuiven?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 11:11   #13
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Hoeveel jaren kan men zo zijn onkunde op de rug van anderen blijven schuiven?
Ja, vraag dat aan uw paarse vrienden hé.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 11:15   #14
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ja, vraag dat aan uw paarse vrienden hé.
Ja, tot in de vorige eeuw als het moet.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 11:20   #15
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
80,7 procent van de leerkrachten geeft aan de hervorming niet te steunen. Ook bij de ouders is een stevige meerderheid (65 procent) tegen.

In het algemeen secundair onderwijs ligt de tegenstand zelfs op meer dan 85 procent. Volgens 59,5 procent van de leerkrachten heeft het secundair onderwijs überhaupt geen nood aan een grondige inhoudelijke hervorming.
Citaat:
Monard: Het onderwijsveld is verdeeld. De enquête geeft aan dat zowat de helft van de leraars en ouders openstaan voor een hervorming, maar ze zijn voorzichtig.
De helft staat open voor een hervorming? Misschien moeten die 'onderwijsexperts' zelf terug naar school?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 11:21   #16
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ja, tot in de vorige eeuw als het moet.
Ja dat is gemakkelijk, ik kom hier niet aandraven met blunderdossiers als BAM van paars.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 11:28   #17
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ja dat is gemakkelijk, ik kom hier niet aandraven met blunderdossiers als BAM van paars.
Hoeveel jaren hebben jullie nodig in totaal?
10, 15?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 11:36   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik ben geen voorstander van de voorgestelde hervormingen.
Maar vergis ik mij als men uit voorgaande reactie mag besluiten dat veel leerkrachten vooral reageren op hun 'te leveren prestaties' en veel minder met het belang van de kinderen bezig zijn?

Onderwijs is verworden tot een commerciële instelling. Waar werkgelegenheid van de leerkrachten belangrijker worden dan de uitstroom van goed opgeleide jongeren.

PS welke zijn de concrete voorstellen van de NVA om het kwaliteitsverlies van het onderwijs een halt toe te roepen?
Inderdaad, je vergist je.

De onderwijzenden die in contact staan met de ouders, weten perfect goed waar de oorzaak ligt van het watervalsysteem.
En die oorzaak ligt tussen de oren van de ouders.

D�*�*r moet er iets veranderen, niet in de klassen.

Ouders mogen eindelijk eens beseffen dat de technische opleiding niet minderwaardig zijn aan de algemeen vormende.
En dat zij dus best kiezen in functie van hun kinderen, en niet in functie van "wat de buren wel zouden denken" of iets soortgelijks.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 11:47   #19
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Onderwijs is verworden tot een commerciële instelling. Waar werkgelegenheid van de leerkrachten belangrijker worden dan de uitstroom van goed opgeleide jongeren.
Misschien bedoelde je "Onderwijsadministratie is verworden tot een commerciële instelling. Waar werkgelegenheid van de onderwijsexperts belangrijker worden dan de uitstroom van goed opgeleide jongeren"?

Onder het aloude adagio
"Those who can, do. Those who can't, teach. Those who can't teach, werken in de onderwijsadministratie".
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2013, 12:05   #20
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.955
Standaard

Het word tijd dat onderwijs gewoon duur en niet te toegankelijk word. En vooral stukken moeilijker. Pas dan leren de mensen de echte waarde er van appreciëren en word er misschien ook beter gepresteerd!
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be