![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: ZwartofWit poll: separatisme of unitarisme | |||
ofwel separatisme (het OPDOEKEN van België) |
![]() ![]() ![]() |
64 | 81,01% |
ofwel unitarisme (een OVERAL tweetalig België) |
![]() ![]() ![]() |
15 | 18,99% |
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [font=Arial][size=2]Separatisme wordt door sommigen beschouwd als een fictie, waarover - zo een beetje op zijn Wittgenstein's - gezwegen moet worden. Stelling uiteraard enthousiast bijgetreden door blubbers.[/size][/font]
[font=Arial][size=2]Nu avanceer ik de stelling dat indien Vlamingen - uiteraard virtueel' - geroepen zouden worden om te kiezen tussen [/size][/font] [font=Arial][size=2]ofwel [/size][/font][font=Arial][size=2]separatisme (het opdoeken van België)[/size][/font] [font=Arial][size=2]ofwel [/size][/font][font=Arial][size=2]unitarisme (een OVERAL tweetalig België) [/size][/font] [font=Arial][size=2]de meerderheid het eerste zou verkiezen.[/size][/font] [font=Arial][size=2]FF benieuwd naar deze poll...[/size][/font]
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk hoef ik me door uw verwrongen referentie naar mijn Goodmorning/evening-thread niet al te erg aangesproken te voelen.
Separatisme beschouw ik niet als een fictie. Separatisme is het middel dat flaminganten hanteren om hun fictie van een zelfstandig Vlaanderen te realiseren. Dat republiekje Vlaanderen is op dit eigenste ogenblik nog steeds een fictie. Ik kan het overigens toejuichen dat je een direct democratisch middel naar voor schuift om de wil van de bevolking in die materie te leren kennen. Waarom zwakt ge het eigenlijk af tot een 'virtueel' referendum? Bang om bindend de wil van de burger te accepteren? Een veiligheidje inbouwen om een ongewente uitslag teniet te kunnen doen? Uw vraagstelling is echter tendentieus. Je verbindt b.v. algemene tweetaligheid in koppelverkoop aan een meer unitair België. Zo werkt een referendum niet hoor. Daar dient één zaak op eenduidige wijze gepresenteerd te worden.
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Ik ben voor Federalisme... maar oei, dat staat er niet tussen...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
Ik wou gewoon stellen dat zo separatisme een fictief idee is, het unitarisme zoals het geviseerd wordt door BUB dat nog meer is. En dat Vlamingen gesteld voor DIE keuze dat zouden bevestigen.
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
En is dus de keuze klaar en eenduidig: een onafhankelijk Nederlandstalig Vlaanderen tegenover een overal tweetalig België.
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Een tweetalig Belgie omdat dit de burger enkel ten goede zou komen. Aan de tweetaligheid in ons land kan wel nog wat gewerkt worden maar een handige aanpak in het onderwijs kan al veel maken. (Meer uren frans en vooral meer uren nederlands)
Ze zullen er op de arbeidsmarkt alleen maar van profiteren..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
In de scholen in Vlaanderen is Frans verplichte tweede taal. In Wallonië is Nederlands dat niet. Wat ik zeg is dus geen vooroordeel maar realiteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We dienen dus te spreken over meertaligheid. ![]()
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het respect moet van beide kanten komen.
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het Frans. Hier verstaan ze jullie én ons immers niet.
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 8 oktober 2004 om 17:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Wat is daar mis mee Kim? Het bewijst dat een taal leeft en dat ze nieuwe woorden kan vormen om nieuwe begrippen mee aan te duiden. Ten tijden van 'Leuven Vlaams' presteerde de toenmalige kardinaal (Van Roey? Mercier?) het om te beweren dat het Nederlands geen geschikte taal is om wetenschap mee te beoefenen. Vandaag moeten we vaststellen dat het Nederlands al lang een eigen woord heeft om de Big Bang aan te duiden (de Oerknal), terwijl Franstaligen (Hubert Reeves op kop) nog altijd een Biq Bangue eruit moeten wringen.
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 8 oktober 2004 om 18:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Ach, die taalverschillen: het gaat allemaal om politieke wil, als je geen dialoog wil kan je een andere taal perfect beheersen en toch niet spreken of luisteren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister
|
![]() Aan de oprichter van de poll: een unitair België behelst een strikt behoudt van de huidige taalwetgeving, zo ook de territoriale eentaligheid van Vlaanderen, en tweetaligheid van Brussel. Unitarisme wilt dus niet zeggen dat geheel België tweetalig wordt, zij het wel individueel meertalig. Deze individuele meertaligheid is voor een zeer groot deel reeds gerealiseerd in Noord-België.
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |