Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 januari 2015, 14:46   #1
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard Katholiek onderwijs wil meer moslimleerkrachten

Citaat:
Topman katholiek onderwijs wil meer moslimleerkrachten


Lieven Boeve, de directeur-generaal van het katholiek onderwijs, wil meer moslimleerkrachten, van het kleuteronderwijs tot het secundaire niveau. Dat heeft hij maandag gezegd in de marge van de Commissie voor de bestrijding van gewelddadige radicalisering in het Vlaams Parlement.
Volgens Boeve kan radicalisering bij jongeren worden vermeden door hen beter te begeleiden in hun zoektocht naar identiteit.
Leerlingen moeten volgens hem eerst en vooral goed weten dat identiteitsvorming een project is dat nooit stopt, vindt hij, maar even belangrijk in deze is de rol van de godsdienstleerkracht.

Die leerkracht moet volgens Boeve iemand zijn die gespecialiseerd is in zijn eigen religie, maar even goed voldoende kennis over andere levensbeschouwingen heeft. ‘In die zin is de godsdienstleerkracht een moderator, en moeten de scholen van het katholiek onderwijs evolueren naar ‘katholieke dialoogscholen’’, klonk het. ‘Scholen die vertrekken vanuit de eigen traditie, maar open staan voor andere levensbeschouwingen.’

Verschillende proefprojecten

Omdat het katholiek onderwijs momenteel ook veel moslimleerlingen telt, is het volgens Boeve dan ook niet meer dan logisch dat er binnenkort meer moslimleerkrachten in zijn net aan de slag gaan. ‘Ze kunnen aan dat proces van identiteitsvorming bijdragen’, klonk het. ‘Niet in de rol van godsdienstleerkracht, maar wel als leraar in andere vakken. Omdat ze wellicht meer voeling met het levensbeschouwelijk project van de moslimjongeren hebben.

In Aalst loopt momenteel een proefproject met kleuteronderwijs, en in Brussel één met lager onderwijs. Voor het katholiek geïnspireerde deel van de lessen wordt dan een vakleerkracht ingeschakeld, net zoals voor bijvoorbeeld muzikale vorming. Met de hogescholen wil Boeve dan weer bekijken hoe meer moslims kunnen worden aangespoord om de lerarenopleiding aan te vatten. Met de Antwerpse Karel de Grote-Hogeschool, een van de grootste in Vlaanderen, loopt alvast een actief overleg.

‘Vrouwelijke moslimleerkrachten zijn brug naar gezin van leerling’

Ook het Gemeenschapsonderwijs (GO!) hecht naar eigen zeggen veel belang aan moslimleerkrachten. ‘Als rolmodel en moderator van gesprekken zijn ze bijzonder waardevol’, reageert Kurt Meeus, die als directeur van de Scholengroep Midden-Brabant dagelijks met radicalisering te maken krijgt. ‘De vrouwelijke moslimleerkrachten zijn vaak de brug naar het gezin van de leerling. Het is via hen dat we vernemen dat er moeders op de nachthal slapen om te voorkomen dat hun zonen ‘s nachts naar Syrië zouden vertrekken.’

Volgens Meeus is de verontwaardiging bij de moslimleerkrachten over de huidige radicalisering ‘niet te schatten’. ‘Zij zijn nog het hardst aangedaan over de gebeurtenissen van de voorbije weken’, zegt hij.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150126_01494727

Dus, ik beslis om mijn kinderen een katholieke opvoeding te geven in het katholieke onderwijs, en dan krijgen ze een moslimleerkracht die hen gaat tegenhouden om te radicaliseren, en om hun identiteit (??) te vinden?

Of moet ik het bezien dat in een katholieke school met veel moslimleerlingen specifiek moslimleerkrachten worden aangetrokken om die moslimleerlingen te weerhouden om te radicaliseren?

Zijn er nog scholen waar vlaamse autochtonen die niks met islam willen te maken hebben hun kinderen nog MOGEN inschrijven?

Lees ook even volgend draadje: Moslimsouders wensen niet dat hun kinderen aan niet-islamitische PLEEGouders worden toevertrouwd.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=161946

Maar mensen die hun kinderen naar een KATHOLIEKE school willen sturen moeten buigen en aanvaarden dat ze in het lager onderwijs een moslima als leerkracht hebben? Ze kunnen mijn kinderen alvast leren dat honden vuile vieze beesten zijn, net zoals mijn buurjongens dat leerden van hun hoofddoekopvangmoeder.

Enkel de godsdienstles mogen zo'n moslimleerkrachten niet geven.... allez kom, waarom niet?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 15:28   #2
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
‘Vrouwelijke moslimleerkrachten zijn brug naar gezin van leerling’
Vrouwelijke moslimleerkrachten gaan dus dienen als ROLMODEL voor onze vlaamse kinderen?
Sorry, maar dit kan gewoonweg niet!
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 15:32   #3
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

circe, ben jij katholiek?
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 15:40   #4
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
circe, ben jij katholiek?
Moslims moeten naar de UIA gaan, daar krijgt zelfs een vuilnisbak met een T-shirt een universitair diploma.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 15:43   #5
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
circe, ben jij katholiek?
dat maakt niks uit. Maar als ik mijn kinderen naar een katholieke school stuur, dan wens ik dat ze die normen en waarden meekrijgen en niet die van een moslim.

Bovendien baal ik ervan dat mijn dochters als rolmodel een hoofddoekleerkracht zouden krijgen! Welke rèchten hebben wij hier nog? De moslimajuf die "de brug naar de moslimouders" is. Wat men mijn brug? Waarom gaan die moslims dan niet naar het gemeenschapsonderwijs?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 15:44   #6
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Moslims moeten naar de UIA gaan, daar krijgt zelfs een vuilnisbak met een T-shirt een universitair diploma.
Het gaat hier over het kleuter- en lager onderwijs! dat is veel erger.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 15:52   #7
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dat maakt niks uit. Maar als ik mijn kinderen naar een katholieke school stuur, dan wens ik dat ze die normen en waarden meekrijgen en niet die van een moslim.
De normen en waarden die worden uitgedragen in het katholiek onderwijs zijn nog zo katholiek als de CD&V, niet dus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Bovendien baal ik ervan dat mijn dochters als rolmodel een hoofddoekleerkracht zouden krijgen! Welke rèchten hebben wij hier nog? De moslimajuf die "de brug naar de moslimouders" is. Wat men mijn brug? Waarom gaan die moslims dan niet naar het gemeenschapsonderwijs?
Van wat ik begrijp uit het artikel slaat dat van die brug specifiek op moslimleerlingen.

Maar wat stel je dan voor? Dat moslims niet mogen worden aangenomen als leerkracht in het onderwijs?
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 16:00   #8
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
De normen en waarden die worden uitgedragen in het katholiek onderwijs zijn nog zo katholiek als de CD&V, niet dus.
Daar gaat het niet om.
Als ik mijn kinderen naar een KATHOLIEKE school stuur dan wil ik niet dat ze moslimonderwijs krijgen. Begrijpt U dat?



Citaat:
Van wat ik begrijp uit het artikel slaat dat van die brug specifiek op moslimleerlingen.
Dus U gaat ervan uit dat de klassen zullen opgesplitst worden tussen moslimleerlingen en vlaamse katholieke leerlingen? Want anders hebben de niet-moslimouders die hun kinderen naar de katholieke school stuurden dus géén brug, vermits moslims evenmin een "brug" hebben met de katholieke leerkracht. Begrijpt U?
Wat hier staat is dat de katholieke leerlingen en ouders zich dus maar moeten aanpassen.



Citaat:
Maar wat stel je dan voor? Dat moslims niet mogen worden aangenomen als leerkracht in het onderwijs?
We hebben hier vrijheid van onderwijs. Islamitische leerkrachten kunnen vast wel aangenomen worden in het Gemeenschapsonderwijs, Staatsonderwijs en eigen islamitisch onderwijs.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 16:16   #9
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Daar gaat het niet om.
Als ik mijn kinderen naar een KATHOLIEKE school stuur dan wil ik niet dat ze moslimonderwijs krijgen. Begrijpt U dat?
Waar spreken ze over 'moslimonderwijs'?



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Dus U gaat ervan uit dat de klassen zullen opgesplitst worden tussen moslimleerlingen en vlaamse katholieke leerlingen? Want anders hebben de niet-moslimouders die hun kinderen naar de katholieke school stuurden dus géén brug, vermits moslims evenmin een "brug" hebben met de katholieke leerkracht. Begrijpt U?
Wat hier staat is dat de katholieke leerlingen en ouders zich dus maar moeten aanpassen.
Die 'brug' slaat specifiek op de relatie tussen moslimleerkrachten en moslimgezinnen, een 'brug' die de kloof overbrugt tussen het katholiek onderwijs en moslimgezin.

Citaat:
‘De vrouwelijke moslimleerkrachten zijn vaak de brug naar het gezin van de leerling. Het is via hen dat we vernemen dat er moeders op de nachthal slapen om te voorkomen dat hun zonen ‘s nachts naar Syrië zouden vertrekken.’

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
We hebben hier vrijheid van onderwijs. Islamitische leerkrachten kunnen vast wel aangenomen worden in het Gemeenschapsonderwijs, Staatsonderwijs en eigen islamitisch onderwijs.
En waarom zouden ze voor u (als niet-christen) niet in het katholiek onderwijs mogen aangenomen worden?

Laatst gewijzigd door mvd : 27 januari 2015 om 16:20.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 16:19   #10
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Daar gaat het niet om.
Als ik mijn kinderen naar een KATHOLIEKE school stuur dan wil ik niet dat ze moslimonderwijs krijgen. Begrijpt U dat?




Dus U gaat ervan uit dat de klassen zullen opgesplitst worden tussen moslimleerlingen en vlaamse katholieke leerlingen? Want anders hebben de niet-moslimouders die hun kinderen naar de katholieke school stuurden dus géén brug, vermits moslims evenmin een "brug" hebben met de katholieke leerkracht. Begrijpt U?
Wat hier staat is dat de katholieke leerlingen en ouders zich dus maar moeten aanpassen.



We hebben hier vrijheid van onderwijs. Islamitische leerkrachten kunnen vast wel aangenomen worden in het Gemeenschapsonderwijs, Staatsonderwijs en eigen islamitisch onderwijs.
Juist Circe, maar dat beschouw ik al als een verloren strijd.
Het gaat nog veel verder .
Kan u niet volgen in Leuven of Gent , ga dan als moslim naar Antwerpen, daar krijg je je universitair diploma gratis en voor niets , we geven het zelfs aan een vuilnisbak met een t-shirt. Je hebt als moslim dan in ieder geval het voordeel dat je lekker kan zeiken over het feit dat je , mits een universitair diploma toch geen werk vindt .

PS in Leuven of Gent slagen ongeveer 30 procent van de eerstejaars , aan de UIA is dat 65 procent en dat komt heus niet omwille van het feit dat ze daar slimmer zijn.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 16:25   #11
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Waar spreken ze over 'moslimonderwijs'?
Het gaat over de normen en waarden; en beweer nu niet dat moslims dezelfde normen en waarden hebben als katholieke Europeanen, of deze nu "gematigd" katholiek zijn of niet.
Een moslima leerkracht kan aan mijn dochters nooit duidelijk maken wat gelijkheid tussen man en vrouw HIER betekent.
Een moslima leerkracht kan aan mijn kinderen NOOIT dierenliefde aanleren vermits hun geloof bol staat van onreine vuile honden.




Citaat:
Die 'brug' slaat specifiek op de relatie tussen moslimleerkrachten en moslimgezinnen, een 'brug' die de kloof overbrugt tussen het katholiek onderwijs en moslimgezin.
Leer lezen.
De MOSLIMleerkracht moet de brug vormen tussen de school en het MOSLIMgezin.
De MOSLIMleerkracht kan géén brug vormen tussen de school en het katholieke gezin zou ik dan durven concluderen. Waarom anders hebben moslimouders hun specifieke geloofsgenoot nodig als leerkracht?





Citaat:
En waarom zouden ze voor u (als niet-christen) niet in het katholiek onderwijs mogen aangenomen worden?
Net omdat ik weet (uit meer dan eigen ervaring alleen) dat vele niet-praktiserende katholieken of atheisten hun kinderen naar het VRIJE Katholieke Onderwijs sturen, net omwille van het niveau dat men daar behoudt en net omwille van de normen en waarden die daar worden uitgedragen.
Het is niet omdat men atheist is dat men geen christelijke normen en waarden wil aanhouden. (voor moslims waarschijnlijk niet goed te begrijpen).
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 16:27   #12
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Juist Circe, maar dat beschouw ik al als een verloren strijd.
Het gaat nog veel verder .
Kan u niet volgen in Leuven of Gent , ga dan als moslim naar Antwerpen, daar krijg je je universitair diploma gratis en voor niets , we geven het zelfs aan een vuilnisbak met een t-shirt. Je hebt als moslim dan in ieder geval het voordeel dat je lekker kan zeiken over het feit dat je , mits een universitair diploma toch geen werk vindt .

PS in Leuven of Gent slagen ongeveer 30 procent van de eerstejaars , aan de UIA is dat 65 procent en dat komt heus niet omwille van het feit dat ze daar slimmer zijn.
Ik herinner me nog steeds de toespraak van Bea Cantillon waarin ze zonder blozen stond te verkondigen dat ze tegen 2014 30% van de leerlingen MET HOOFDDOEK in haar aula wou zien zitten.
Dat zegt genoeg, want anderzijds vertegenwoordigen moslims toch slechts 10% van de bevolking?

Citaat:
Vice-rector Bea cantillon wil Universiteit Antwerpen allochtoon-vriendelijk maken

ANTWERPEN – Structurele samenwerkingsverbanden met Marokkaanse en Turkse universiteiten, materiële ondersteuning voor allochtone studentenverenigingen en een gebedsruimte voor islamitische studenten. Dit is slechts een greep uit het pakket maatregelen waarmee de Universiteit Antwerpen allochtone studenten betere kansen wil geven.

In tien jaar is het aandeel allochtonen aan de Universiteit Antwerpen bijna verdrievoudigd. Dat blijkt uit een onderzoek dat de voorbije zomer werd uitgevoerd. In 1993 was één op de dertig eerstejaars van allochtone origine. In 2003 was dat al één op de tien. Bijna de helft bvan hen is van Maghrebijns-Turkse afkomst.
“Dit is veel te weinig”, zegt Bea Cantillon, die als vice-rector ook het gelijkekansenbeleid op de Universiteit Antwerpen onder haar bevoegdheden heeft. “We moeten ervoor zorgen dat die groep internationale studenten toeneemt.”
“Daar zijn diverse redenen voor. In de eerste plaats om de associatie (Associatie Universiteit en Hogescholen Antwerpen) te doen overleven. Het aandeel autochtone studenten wordt, om demografische redenen, elk jaar kleiner. Bovendien kan de samenleving het zich niet veroorloven om, in het licht van de groeiende kosten voor de vergrijzing, een massa talent te laten liggen. We moeten al het potentieel aanboren.”
En dat laatste gebeurt nog lang niet. In de Antwerpse basisscholen is momenteel 35 procent van de leerlingen van allochtone afkomst. In de kernstad loopt dat percentage op tot bijna 60 procent. En toch maken deze allochtonen amper 10 procent uit van de eerstejaarsstudenten aan de universiteit.

Geen verbetering
Bovendien liggen hun slaagkansen veel lager dan die van de autochtone studenten. Uit het pas afgerond onderzoek aan de Universiteit Antwerpen blijkt dat slechts 15 procent van de Maghrebijns-Turkse eerstejaars slaagt. Bij de andere allochtone groepen (Oost-Europeanen, Aziaten…) schommelt het slaagpercentage rond de 30 procent. Bij de autochtone Vlamingen is dat 45 procent.

Verontrustend is ook dat er de laatste tien jaar geen verbetering blijkt te zijn in de slaagkansen van de Maghrebijns-Turkse studenten. Hoewel dit zou mogen worden verwacht gezien de toename van het aandeel allochtonen van de derde generatie. Bij de autochtonen groeit het slaagpercentage wèl, onder meer dankzij de vele inspanningen rond studiebegeleiding. “We moeten dus dringend omstandigheden creëren om deze talenten tot ontwikkeling te brengen”, meent Bea Cantillon. “En dat vergt een hele omschakeling op vele vlakken: onderwijs, onderzoek, public relations, contact met de scholen…”
Het verbeteren van de oriëntering in het secundair onderwijs bijvoorbeeld is ook een heel belangrijk aandachtspunt. Van de Maghrebijns-Turkse studenten komt 23 procent niet uit een ASO-richting. Sommigen hebben zelfs een beroepsopleiding. Hun slaagkansen zijn hier nihil. Belgische studenten weten dat, maar allochtonen blijkbaar nog te weinig.
Maar ook bij de Maghrebijns-Turkse eerstejaars een ASO-vooropleiding liggen de slaagkansen meer dan de helft lager vergeleken met de andere groepen ASO-afgestudeerden. “We kunnen natuurlijk niet rechttrekken wat er in de vorige fases van het onderwijs fout is gegaan”, vindt de vice-rector. “Maar we kunnen wel proberen het topje van de ijsberg dat naar de universiteit doorstroomt, goed te verzorgen.”
•Eén van de eerste actiepunten, waarmee de voorbije vakantie al werd gestart, is een schakelprogramma van twee tot drie maanden om de taalachterstand weg te werken.
•Een tweede punt is het stimuleren van peter- en meterschap in alle faculteiten. Gehoopt wordt dit systeem, waarbij oudere studenten zich over eerstejaars ontfermen, nog dit academiejaar op te starten.
•Een derde actiepunt is het materieel ondersteunen van allochtone studentenverenigingen. Op dit ogenblik bestaan er al enkele organisaties, maar ze zijn niet erkend en geraken niet aan subsidies. Nochtans kunnen zij een belangrijke voorbeeldfunctie zijn om allochtonen over de streep te trekken.

Monocultureel
Dat vele van deze actiepunten in hogescholen reeds gerealiseerd zijn, geeft Bea Cantillon grif toe. “De reden is dat hogescholen al veel eerder met de komst van allochtone studenten werden geconfronteerd. De laatste dijkbreuk zal wellicht aan de universiteit plaatsvinden. Wij hebben hier de voorbije tien jaar weinig of geen aandacht aan besteed. We zijn een monoculturele, Vlaamse universiteit die lesgeeft in het Nederlands, hoewel Engels de voertaal is in het wetenschapsbedrijf”. “Oudere Vlamingen zullen dit allemaal niet graag horen, omdat zij destijds hebben moeten vechten voor het Vlaams. Maar hun strijd is gestreden, net als de strijd voor de rechten van de vrouw (bijna) gestreden is. Nu begint een nieuwe strijd: de strijd voor een multiculturele samenleving.”
Volgens vice-rector Cantillon is dit een grote uitdaging voor het actief pluralisme waarvoor de Universiteit Antwerpen bij haar eenmaking heeft gekozen. Elke student moet zijn levensbeschouwing ook op de universiteit een plaats kunnen geven.
“Daarom zullen we wellicht ook ingaan op de vraag van een afgestudeerde allochtoon om aan de universiteit een speciale gebedsruimte in te richten. Over twee jaar - in het laatste bachelorjaar - willen we ook een ‘ethisch reflectievak’ invoeren dat verplicht wordt voor alle faculteiten.”
“Ik volg kardinaal Danneels als hij zegt: ‘We moeten de Europese islam omarmen, niet de fundamentalistische islam.’ Dat kan alleen via het onderwijs. Wij hebben de sleutel in handen om die volgende generatie om te vormen in een geest van verdraagzaamheid. Dat is een héél grote verantwoordelijkheid. Toch ben erg optimistisch. Over 10 jaar zullen onze aula’s er helemaal anders uitzien. Nu vallen vrouwen met een hoofddoek nog op. Dan zal het aandeel hopelijk 25 to 30 procent bedragen.”
bron:
Gazet Van Antwerpen - Pg. 13 & 14 - Woensdag 6 oktober 2004


Ik ben zo blij dat mijn kinderen reeds afgestudeerd zijn. (in richtingen waar geen moslim te bespeuren valt: Kunst en Voeding).
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 27 januari 2015 om 16:36.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 16:28   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 76.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150126_01494727

Dus, ik beslis om mijn kinderen een katholieke opvoeding te geven in het katholieke onderwijs, en dan krijgen ze een moslimleerkracht die hen gaat tegenhouden om te radicaliseren, en om hun identiteit (??) te vinden?

Of moet ik het bezien dat in een katholieke school met veel moslimleerlingen specifiek moslimleerkrachten worden aangetrokken om die moslimleerlingen te weerhouden om te radicaliseren?

Zijn er nog scholen waar vlaamse autochtonen die niks met islam willen te maken hebben hun kinderen nog MOGEN inschrijven?

Lees ook even volgend draadje: Moslimsouders wensen niet dat hun kinderen aan niet-islamitische PLEEGouders worden toevertrouwd.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=161946

Maar mensen die hun kinderen naar een KATHOLIEKE school willen sturen moeten buigen en aanvaarden dat ze in het lager onderwijs een moslima als leerkracht hebben? Ze kunnen mijn kinderen alvast leren dat honden vuile vieze beesten zijn, net zoals mijn buurjongens dat leerden van hun hoofddoekopvangmoeder.

Enkel de godsdienstles mogen zo'n moslimleerkrachten niet geven.... allez kom, waarom niet?
Ik word er stilaan gek van.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 16:44   #14
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Ik kan me de verontwaardiging best voorstellen. Je stuurt je kind naar een bepaalde school in de hoop dat ze daar Roodkapje gaan leren, en dan komen ze terug thuis met Hansje en Grietje.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 16:47   #15
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Ik kan me de verontwaardiging best voorstellen. Je stuurt je kind naar een bepaalde school in de hoop dat ze daar Roodkapje gaan leren, en dan komen ze terug thuis met Hansje en Grietje.
Voor één keer kan ik met je akkoord gaan.
Alleen: Wat men bij roodkapje leert is de eerbied en liefde voor oudere mensen (oma) en dat men moet oppassen bij leugens die verteld worden (de wolf)

en wat men bij Hans en Grietje leert = stelen (koekjes van het huis), andere mensen vermoorden (de heks, die hen nochtans eten had gegeven)

me dunkt een licht nuance, vind je niet? en daar gaat het hem nu net om.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 27 januari 2015 om 16:48.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 16:59   #16
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Daar gaat het niet om.
Als ik mijn kinderen naar een KATHOLIEKE school stuur dan wil ik niet dat ze moslimonderwijs krijgen. Begrijpt U dat?




Dus U gaat ervan uit dat de klassen zullen opgesplitst worden tussen moslimleerlingen en vlaamse katholieke leerlingen? Want anders hebben de niet-moslimouders die hun kinderen naar de katholieke school stuurden dus géén brug, vermits moslims evenmin een "brug" hebben met de katholieke leerkracht. Begrijpt U?
Wat hier staat is dat de katholieke leerlingen en ouders zich dus maar moeten aanpassen.



We hebben hier vrijheid van onderwijs. Islamitische leerkrachten kunnen vast wel aangenomen worden in het Gemeenschapsonderwijs, Staatsonderwijs en eigen islamitisch onderwijs.
In het gemeenschapsonderwijs zou men godsdienst, welke dan ook, gewoon moeten bannen! Dat men op woensdagnamiddag "ergens" godsdienstlessen geeft en een beetje blijft controleren wat daar zoal gezegd en gedaan wordt!
Hoeveel ouders zijn er nog "katholiek" buiten de begrafenissen, communies enz? Eens zien hoeveel kinderen er nog naar die godsdienstlessen zouden gezonden worden, tenzij als opvang?
" Godsdienst is opium voor het volk!" heeft er ooit iemand gezegd.
Gewoon niet te vatten hoe waar dat eigenlijk is!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 17:00   #17
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik herinner me nog steeds de toespraak van Bea Cantillon waarin ze zonder blozen stond te verkondigen dat ze tegen 2014 30% van de leerlingen MET HOOFDDOEK in haar aula wou zien zitten.
Dat zegt genoeg, want anderzijds vertegenwoordigen moslims toch slechts 10% van de bevolking?


Gazet Van Antwerpen - Pg. 13 & 14 - Woensdag 6 oktober 2004


Ik ben zo blij dat mijn kinderen reeds afgestudeerd zijn. (in richtingen waar geen moslim te bespeuren valt: Kunst en Voeding).
We hebben nog één groot voordeel. Het gros van de mensen die verantwoordelijk zijn voor de aanwervingen in de privé weet echt wel dat een diploma aan de UIA niets voorstelt.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 17:01   #18
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 23.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
We hebben nog één groot voordeel. Het gros van de mensen die verantwoordelijk zijn voor de aanwervingen in de privé weet echt wel dat een diploma aan de UIA niets voorstelt.
Heeft er ooit iemand uw lief afgepakt aan de UIA?
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 17:06   #19
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
In het gemeenschapsonderwijs zou men godsdienst, welke dan ook, gewoon moeten bannen! Dat men op woensdagnamiddag "ergens" godsdienstlessen geeft en een beetje blijft controleren wat daar zoal gezegd en gedaan wordt!
Hoeveel ouders zijn er nog "katholiek" buiten de begrafenissen, communies enz? Eens zien hoeveel kinderen er nog naar die godsdienstlessen zouden gezonden worden, tenzij als opvang?
" Godsdienst is opium voor het volk!" heeft er ooit iemand gezegd.
Gewoon niet te vatten hoe waar dat eigenlijk is!
Met alle respect Alice , maar ge zijt gevechten aan het voeren over zaken die al lang verloren zijn.
De staat heeft ondertussen een diplomafabriek voor achterlijken opgericht nl. de UIA.
Hoofddoeken moeten nu ook koste wat het kost een universitair diploma halen , zelfs al zouden ze mentaal beperkt zijn.
De UIA de place to be.

Laatst gewijzigd door Pericles : 27 januari 2015 om 17:08.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2015, 17:08   #20
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 23.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dat maakt niks uit. Maar als ik mijn kinderen naar een katholieke school stuur, dan wens ik dat ze die normen en waarden meekrijgen en niet die van een moslim.

Bovendien baal ik ervan dat mijn dochters als rolmodel een hoofddoekleerkracht zouden krijgen! Welke rèchten hebben wij hier nog? De moslimajuf die "de brug naar de moslimouders" is. Wat men mijn brug? Waarom gaan die moslims dan niet naar het gemeenschapsonderwijs?
De katholieke kerk zal wel beslissen hoe ze haar onderwijs organiseert. Ze opteren niet voor segregatie, wat hen siert. Wat betreft de leerlingenpopulatie is dat al geruime tijd het geval in veel katholieke scholen.

Kernvraag ligt bij de kerk: wil men een onderwijs zijn dat zich tot de hele bevolking richt? Of een onderwijs met een scherper profiel, bedoeld voor de groep overtuigde gelovigen.

Gegeven het feit dat 60-70% van de leerlingen in het katholiek onderwijs zit, lijkt het me evident dat ze al lang gekozen hebben voor optie één.

Laat me u nog een andere overweging meegeven: ook zonder personesleden met een moslimachtergrond is het lerarenkorps in katholieke scholen niet zo katholiek meer. De groep ultralight-katholieken is er al lang aanwezig, gewoon op basis van het feit dat hooguit 10% van de bevolking nog overtuigd katholiek kan genoemd worden.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be