![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Federaal minister van Mobiliteit, Jacqueline Galant, liet er enkele weken geleden in Neerpelt geen twijfel over bestaan: Vlaanderen moet meebetalen voor het heropenen van de spoorverbinding tussen Hasselt en Neerpelt. Vandaag herhaalde de minister deze boodschap - weliswaar in minder scherpe taal - tegenover N-VA-parlementslid Wouter Raskin.
Dat standpunt druist echter in tegen de gemaakte afspraken. Wouter Raskin herinnerde de minister daaraan: “Het meerjareninvesteringsplan van de NMBS Groep voorziet een aparte investeringsenveloppe van 2,5 miljard euro voor spoorprojecten die de gewesten als prioritair bestempelen.” Begin deze maand gaf ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts te verstaan dat de gewestelijke prioriteiten gefinancierd moeten worden met federale middelen. Voor Vlaanderen behoort het heropstarten van de spoorlijn tussen Hasselt en Neerpelt tot die prioritaire projecten. De kostprijs hiervan zou 185 miljoen euro bedragen. Omdat de spoorwegbedding er nog ligt, hoeven er geen grote infrastructuurwerken uitgevoerd te worden. “In het SALK-plan (Strategisch Actieprogramma Limburg) werd al aangetoond dat de gebrekkige ontsluiting via het spoor een belangrijk obstakel vormt voor het herstel en de verdere ontwikkeling van de Limburgse economie. Betere spoorverbindingen zijn absoluut noodzakelijk”, zegt Wouter Raskin. “Ik denk daarbij niet alleen aan de spoorlijn Hasselt-Neerpelt, maar ook aan het doortrekken van de verbinding Antwerpen-Hamont tot in Weert.” De onderhandelingen tussen de federale overheid en de gewesten zijn volop aan de gang. Voor de zomer moet duidelijk zijn welke projecten de komende jaren gerealiseerd zullen worden. Raskin: “Maar het is zeker niet de bedoeling dat de kosten van die realisatie afgewenteld worden op de deelstaten. Als Vlaanderen zijn eigen spoorlijnen moet betalen, had men de regionalisering van de NMBS maar moeten opnemen in de zesde staatshervorming.” FacebookTwitterLinkedInMail Contact Dirk van Bastelaere Woordvoerder N-VA-Kamerfractie [email protected] Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |