Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2015, 08:52   #1
demonen
Banneling

Standaard Werknemers uit privé zien aanvullend pensioen in rook opgaan

De verzekeringssector wil dat de regering zwaar het mes zet in het uitgesteld loon van de werknemers. Werknemers zouden tienduizenden euro’s van hun aanvullend pensioen verliezen.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150225_0...llend-pensioen

De ambtenaren Becaus, Bracke, etc gaan hierover beslissen!!
Waarschijnlijk zal het aanvullend pensioen getrieerd worden naar de statutaire ambtenaren.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 09:02   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Maar dat is toch helemaal niet waar !

Vergelijk dat nu eens met jouw pensioensparen van de 3° pijler.
Gaat de beurs omhoog, dan heb je meer winst.
Gaat de beurs omlaag, dan heb je meer verlies.
Maar kijk over de jaren heen, en het is altijd beter dan een simpel spaarboekje.

De rentes zijn nu historisch laag.
Nu kan je toch niet verwachten dat beleggingsfondsen het onmogelijke doen.

Volledig akkoord dat de wetgeving in een bescherming voorzien voor de werknemers die in die tweede pijler stappen.
En de techniek daarvoor, namelijk het simpel stellen van een minimum limiet, was perfect, want heel simpel. Waardoor heel gemakkelijk af te dwingen.

Maar nu moet die minimum limiet aangepast worden aan de huidige situatie.

Dat is simpelweg de realiteit.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 09:07   #3
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Die limiet van 3,25% werd ingesteld zodat die verzekeringsmaatschappijen geen extreme risicos zouden nemen met je kapitaal zodat je alles kwijt bent. Die limiet is in de huidige omstandigheden veel te hoog. Dat mag een variabel systeem worden waarbij je onder die 3,25 kan, maar ook dat dit hoger dan 3,25 kan worden afhankelijk van de marktrentes.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 09:09   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Toch heeft demonen een punt.

Als onze "leiders" moeten kiezen tussen hun schandknapen te betalen en spaarpotjes van niet ambtenaren af te romen in naam van solidariteit, dan gaat die keuze echt niet moeilijk zijn.

Ik heb 3 spaarplannen lopen, en toch weet ik nu al dat die tesamen met een overheidspensioentje met moeite toereikend gaan zijn om elke dag een klein brood te kopen en mijn eigen woning te onderhouden.

Gelukkig voor mezelf weet ik dat ik tot de laatste dag van mijn leven ga werken, en die spaarplannen niet meer zijn dan belastingsaftrekpostjes.
Oud 25 februari 2015, 09:15   #5
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

.
De "uitgestelde lonen" vd statutaire ambtenaren zijn ook niet aangepast aan de huidige situatie.
Oud 25 februari 2015, 09:24   #6
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar kijk over de jaren heen, en het is altijd beter dan een simpel spaarboekje.

Volledig akkoord dat de wetgeving in een bescherming voorzien voor de werknemers die in die tweede pijler stappen.
En de techniek daarvoor, namelijk het simpel stellen van een minimum limiet, was perfect, want heel simpel. Waardoor heel gemakkelijk af te dwingen.

.

Dat probeert Assuralia iedereen al jaren wijs te maken.
Op dit moment moeten de fondsbeheerders inderdaad werken voor hun rendement te halen. Actief beheer, en niet zomaar wat staatspapier kopen in een buy and hold strategie. Maar hun cijfers tonen aan dat ze erin slagen, en de maatschappijen knokken nog steeds even hard voor elk nieuw contract dat ze kunnen binnenhalen.

Zolang de maatschappijen 25 tot 40% van de eerste jaarpremie aan rappel commissie kunnen geven aan de makelaar die het contract afsluit moet je niet teveel naar de jeremiades van assuralia luisteren.

edit : tot hiertoe beperkte assuralia zijn jaarlijkse poging tot enkel de nieuwe stortingen. Nu viseren ze ook de bestaande reserves. Dat is dus een hold-up op die kapitalen.

Als ze erin zouden lukken om de regering Michel hierin te laten meestappen, hebben ze het groot lot gewonnen en zullen de CEO's hun bonus met wiskundige zekerheid binnenhalen.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 25 februari 2015 om 09:28.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 09:26   #7
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:

.
2014 was een goed jaar voor de Belgische pensioenfondsen. Ze haalden een gemiddeld rendement van bijna 12 procent. De uitstekende prestaties zijn voor een groot deel te danken aan de meerwaarde op de obligatieportefeuille, veroorzaakt door de daling van de rente. (Trends vorige maand) . . Lage rentevoeten zijn geen reden om de gegarandeerde opbrengst te laten vallen !
Oud 25 februari 2015, 09:29   #8
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
2014 was een goed jaar voor de Belgische pensioenfondsen. Ze haalden een gemiddeld rendement van bijna 12 procent. De uitstekende prestaties zijn voor een groot deel te danken aan de meerwaarde op de obligatieportefeuille, veroorzaakt door de daling van de rente. (Trends vorige maand) . . Lage rentevoeten zijn geen reden om de gegarandeerde opbrengst te laten vallen !
We zijn het zelden eens, maar hier sla je de nagel op de kop.

En dat is internationaal ook zo. Vandaag publiceert groep AXA zijn winst : 5 miljard euro, ondermeer door de goede resultaten van de afdeling pensioen & leven.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 09:33   #9
Another Jack
Banneling

Standaard

Verzekeringsmaatschappijen komen hun verplichtingen niet na?
Fout van de ambtenaren...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 25 februari 2015 om 09:33.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 10:05   #10
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

.
Dezelfde logica kan je doortrekken naar jouw pensioen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 10:06   #11
Tavek
Banneling

Standaard

Als de regering hier in meestapt word ik ambtenaar en ga ik mee aan de tet hangen.
Oud 25 februari 2015, 10:11   #12
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dezelfde logica kan je doortrekken naar jouw pensioen.
Bingo
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 25 februari 2015, 10:23   #13
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De verzekeringssector wil dat de regering zwaar het mes zet in het uitgesteld loon van de werknemers. Werknemers zouden tienduizenden euro’s van hun aanvullend pensioen verliezen.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150225_0...llend-pensioen

De ambtenaren Becaus, Bracke, etc gaan hierover beslissen!!
Waarschijnlijk zal het aanvullend pensioen getrieerd worden naar de statutaire ambtenaren.
Wanneer ga je inzien dat verkozenen GEEN ambtenaren zijn?
Oud 25 februari 2015, 11:15   #14
Tavek
Banneling

Standaard

Kortom als de staatsfinancien in slechte papieren zitten (zoals nu) kunnen we de ambtenarenpensioenen ook verlagen ?
Oud 25 februari 2015, 11:28   #15
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kortom als de staatsfinancien in slechte papieren zitten (zoals nu) kunnen we de ambtenarenpensioenen ook verlagen ?
Met 200 % minstens.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 11:52   #16
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandahut Bekijk bericht
Pontifex, hoe noem je dan de matregel van je vriendje Elio die de rv op dividenden verhoogde van 15 naar 25%.
En de belasting op de liquidatiebonus van 10 naar 25%? (Liefst een stijging van 150%)

ZAGEVENT.
Groepsverzekeringen worden ook stevig belast bij opname.

3.55 RSZ, 2 % solidaraiteitsbijdrage en 10 % indien opgenomen op einddatum, eerder 17 %.
Oud 25 februari 2015, 11:58   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De "uitgestelde lonen" vd statutaire ambtenaren zijn ook niet aangepast aan de huidige situatie.
Deze draad gaat nu even niet over de eerste pijler, wel over de tweede.

Mag ik u vriendelijk verzoeken uw gedachten omtrent de eerste pijler in een juiste draad daaromtrent weer te geven ? Ik ben daar namelijk zeer benieuwd naar.

dank

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2015, 12:00   #18
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mag ik u vriendelijk verzoeken uw gedachten omtrent de eerste pijler in een juiste draad daaromtrent weer te geven ? Ik ben daar namelijk zeer benieuwd naar.

dank

.
Dit is een zwaktebod.
Oud 25 februari 2015, 12:07   #19
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

dank

.
Men staat weer op uw hypocriete tenen zeker ?
Oud 25 februari 2015, 13:07   #20
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Ik sloot onlangs een zogenaamd "bulletkrediet" af op mijn groepsverzekering. Dat is een krediet waar je maandelijks enkel de intrest op afbetaalt, en aan het einde van de rit (in mijn geval binnen 10 jaar) in één keer het volledige bedrag terugbetaalt met de opbrengst van je groepsverzekering, die dan komt te verlopen.
Maar dat toekomstig totaalbedrag (en dus ook het bedrag van mijn lening) werd berekend op die 4,5% gegarandeerde rente...

Wat als die nu plots naar 0,4% zou zakken? Dan kom ik op het einde van de rit niet (meer) aan mijn kapitaal!

Is dat geen contractbreuk vanwege de maatschappij die de polis met mij afgesloten heeft?
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be