Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2015, 08:59   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Begin van omwenteling inzake bevoorrading elektriciteit ?

Het zou ons in ieder geval onafhankelijker maken van olie ...

Is het plan al realistisch of nog niet ?

titel: Tesla onthult batterij voor thuisgebruik
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150501_01658186

Citaat:
Tesla-baas Elon Musk heeft zoals aangekondigd een nieuw ambitieus plan onthuld: Tesla Energy, batterijen voor thuisgebruik en bedrijven. ‘Ons doel is om de manier waarop de wereld energie gebruikt fundamenteel te veranderen’, zei hij.

Tesla zal stationaire energie-opslagsystemen bouwen met dezelfde batterijen die het in een fabriek in Nevada zal produceren voor zijn elektrische auto’s. ‘Het doel in de complete transformatie van de energie-infrastructuur in de wereld’, verklaarde Musk op een persconferentie.

Hernieuwbare energie wordt steeds meer gebruikt, maar de opslag ervan is een van de belangrijkste problemen om hernieuwbare energie op grote schaal in te zetten. Zo hebben elektriciteitsnetten nog nood aan onmiddellijk beschikbare reservecapaciteit, die vaak door gas- en kolencentrales wordt geleverd.

De batterijen van Tesla kunnen gebruikt worden om energie op te slaan tijdens piekmomenten. Die energie kan dan gebruikt worden als de zon niet schijnt of als er geen wind is om elektriciteit op te wekken.

De thuisbatterij, Powerwall genoemd, is een oplaadbare lithium-ion-batterij die aan de muur kan worden bevestigd. Eind deze zomer komen twee versies op de markt: een van 7 kWh en een van 10 KWh. De prijzen starten vanaf 3.000 dollar, stelt Tesla.

Op 30 maart had ceo Elon Musk al getwitterd dat Tesla een ‘groot, nieuw product’ zou onthullen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2015, 17:45   #2
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Er gaat veel gerekend worden denk ik.

Ik heb geen zonnepanelen oid. en dus is voor mij het enige voordeel de batterij opladen met goedkope nachtstroom en die overdag gebruiken.
Ik heb de rekening nog niet gemaakt dus ik heb er ook geen idee van of het voor mij interessant zou zijn.

Voor mensen met zonnepanelen is dat weer anders. Die kunnen hun extra geproduceerde energie in zo'n batterij opslagen en later gebruiken maar voor zo ver ik weet kunnen die nu hun geproduceerde stroom op het net zetten en zo hun meter terug laten draaien. Wat zo'n beetje hetzelfde principe is als die stroom voor later gebruik in een batterij opslaan.
Geen idee of er een verschil is tussen stroom op het net zetten en die later gebruiken of stroom in een batterij steken en die later gebruiken.

Het idee van Tesla is zeker niet slecht maar ik vrees dat hun product een heel uiteenlopend succes zal hebben per land afzonderlijk. Al naar gelang de plaatselijke regels en prijzen van elektriciteit.
Maar daar zullen ze bij Tesla zelf ook al wel achter gekomen zijn denk ik.
Oud 1 mei 2015, 19:30   #3
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Voorlopig nog vrij duur maar daar komt snel verandering in. Naar verwachting zou zo'n product binnen een jaar of vijf de helft tot twee derde minder kosten.

http://rameznaam.com/2015/04/30/tesl...-almost-there/
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2015, 23:42   #4
griezel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Er gaat veel gerekend worden denk ik.

Ik heb geen zonnepanelen oid. en dus is voor mij het enige voordeel de batterij opladen met goedkope nachtstroom en die overdag gebruiken.
Ik heb de rekening nog niet gemaakt dus ik heb er ook geen idee van of het voor mij interessant zou zijn.

Voor mensen met zonnepanelen is dat weer anders. Die kunnen hun extra geproduceerde energie in zo'n batterij opslagen en later gebruiken maar voor zo ver ik weet kunnen die nu hun geproduceerde stroom op het net zetten en zo hun meter terug laten draaien. Wat zo'n beetje hetzelfde principe is als die stroom voor later gebruik in een batterij opslaan.
Geen idee of er een verschil is tussen stroom op het net zetten en die later gebruiken of stroom in een batterij steken en die later gebruiken.

Het idee van Tesla is zeker niet slecht maar ik vrees dat hun product een heel uiteenlopend succes zal hebben per land afzonderlijk. Al naar gelang de plaatselijke regels en prijzen van elektriciteit.
Maar daar zullen ze bij Tesla zelf ook al wel achter gekomen zijn denk ik.
Het is nieuw natuurlijk, maar ik denk dat er toekomst in zit.
griezel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2015, 23:45   #5
griezel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Voorlopig nog vrij duur maar daar komt snel verandering in. Naar verwachting zou zo'n product binnen een jaar of vijf de helft tot twee derde minder kosten.

http://rameznaam.com/2015/04/30/tesl...-almost-there/
Zoals computers 10/15 jaar geleden, die waren ook veel duurder als nu.
De drie producten die ik in de komende tien jaar veel succes zie hebben zijn deze Tesla batterij, drones en de 3D printer.
griezel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2015, 08:46   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een belangrijk gevolg, volgens mij, is dat het mogelijks interessant wordt, zeker voor afgelegen woningen, om geen aansluiting meer te moeten hebben op een breed elektriciteitsnet (meestal staatsnet).

Met zonnepanelen en een beetje wind kan je die batterij opladen.
Met bouwtechnieken kan je je woning uiterst energiezuinig maken.
En in uiterste nood, trek je een generator op gang.

Breder gesproken gaan de elektriciteitsproducenten zich niet meer zo moeten concentreren op de pieken.
Vooral niet als er nu nog slimme tarieven en slimme meters ingevoerd worden, die de juiste prijs van het moment aanrekenen. Dus geen dag/nacht-tarief meer, maar continu-variabel.

Dat maakt de elektriciteitsproductie ook groener. Vraag is nog hoe groen de (versleten) batterij zal zijn.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 5 mei 2015, 12:46   #7
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door griezel Bekijk bericht
Het is nieuw natuurlijk, maar ik denk dat er toekomst in zit.
Tuurlijk zit er toekomst in. Ze zijn daar bij Tesla niet gek.
Ik zeg enkel dat het succes zal afhangen van de plaatselijke regels en wetten.

Voor mezelf moet ik de rekening nog eens gedetailleerd maken maar na de eerste schatting blijkt toch dat ik wel flink wat voordeel kan doen door zo'n batterij aan te schaffen (veel hangt natuurlijk ook nog af van de daadwerkelijke prijs, ttz incl plaatsing) en ze op te laden aan nachttarief.

En natuurlijk moet je ook eventuele andere voordelen meenemen in de rekening.
Zo heb je bv ook geen last meer van (kortstondige) stroompannes...
Oud 5 mei 2015, 12:47   #8
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Wat ik me wel afvraag is of het voor iemand met zonnepanelen voordeliger is om zijn extra stroom overdag op te slaan in zo'n batterij of gewoon op het net te zetten.

Buurman zit bv in zo'n situatie (veel te veel panelen op zijn dak).
Zijn er kosten verbonden aan een meter die terugdraait zodra je stroom van je zonnepanelen op het net zet?
Oud 5 mei 2015, 13:05   #9
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Zijn er kosten verbonden aan een meter die terugdraait zodra je stroom van je zonnepanelen op het net zet?
Nee, geen kosten. Enkel je meter die (aan dagtarief, dus) terugdraait. Dus voor PV-bezitters is deze Tesla Powerwall voorlopig geen echte oplossing. Maar die kan het ooit worden, als ze overal slimme, digitale verbruiksmeters gaan beginnen plaatsen, die niet langer kunnen terugdraaien...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2015, 13:24   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

De smartgrid komt er, wslk eerder als men dacht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Smart_grid

Ook de E-auto zal/zou als buffer kunnen dienen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2015, 13:33   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik me wel afvraag is of het voor iemand met zonnepanelen voordeliger is om zijn extra stroom overdag op te slaan in zo'n batterij of gewoon op het net te zetten.

Buurman zit bv in zo'n situatie (veel te veel panelen op zijn dak).
Je moet betalen aan de netbeheerder waarschijnlijk.
Oud 5 mei 2015, 13:44   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Nee, geen kosten. Enkel je meter die (aan dagtarief, dus) terugdraait. Dus voor PV-bezitters is deze Tesla Powerwall voorlopig geen echte oplossing. Maar die kan het ooit worden, als ze overal slimme, digitale verbruiksmeters gaan beginnen plaatsen, die niet langer kunnen terugdraaien...
Draait die in het weekend als het nachttarief is, ook terug aan dagtarief ?

.

Oud 5 mei 2015, 13:53   #13
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Draait die in het weekend als het nachttarief is, ook terug aan dagtarief ?

.
Ik ga er eens op letten, maar ik neem aan van niet. Het zal wellicht aan de tarief zijn, die op het ogenblik van het terugdraaien op het toestel van toepassing is. Zou anders nogal masochistisch zijn van de Eandissen van deze wereld...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2015, 14:02   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

€4000 voor 7 Kwu. (taksen en BTW bovenop de $3000)

Dus ,met een zonnepanelenset voor €10 000, Als ik er €6000 bovenop doe, dan heb ik een 1 kw Microwkk HR++ verwarmingsketel.
Dan kan ik de electriciteitsaansluiting gewoon buitenstampen.

€20 000 om 10 jaar geen electriciteit af te nemen. Nope.. nog niet interessant.
Oud 5 mei 2015, 14:50   #15
Tavek
Banneling

Standaard

Er zijn lease formules:

http://www.bloomberg.com/news/articl...rting-at-5-000

5k dollar voor 9 jaar lease (zowat de levensduur schat ik). 46 dollar per maand. Cava hoor. Als je een kleine verbruiker bent in een passiefwoning kom je daarmee toe hoor.

Zet er dan nog een 10 kWh variant bij als backup als de zon een dag niet heeft geschenen en het erg bewolkt is geweest. Voor 90 dollar per maand stroomvoorziening.

Dit zijn prijzen geinstalleerd en met onderhoud. Pakt dan nog eens voor 6000 dollar zonnepanelen (afschrijfbaar op 20 jaar, 25 dollar per maand) en uw totale stroomfactuur is 115 dollar per maand voor een systeem van twee batterijen (10 + 7 kWh) en zonnepanelen.

Een goei 100 euro. Met de Belgische BTW erbij is het een goei 121 euro per maand.

Ok ik betaal nu minder, maar mijn glazen bol vertelt mij dat door de massale investeringen die nodig zijn in Belgie de stroom wel eens fors duurder kan worden. En die 121 euro is dan wel voor 20 jaar vast.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2015, 16:24   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
€4000 voor 7 Kwu. (taksen en BTW bovenop de $3000)

Dus ,met een zonnepanelenset voor €10 000, Als ik er €6000 bovenop doe, dan heb ik een 1 kw Microwkk HR++ verwarmingsketel.
Dan kan ik de electriciteitsaansluiting gewoon buitenstampen.

€20 000 om 10 jaar geen electriciteit af te nemen. Nope.. nog niet interessant.
Dus moet de titel van de draad zijn:
nog net geen begin van omwenteling ... ?

Ik denk dat het begin er wel is.
Te beginnen in die landen waar er vaker elektriciteitspannes zijn.

Handiger ook voor afgelegen gebieden.

.

Oud 6 mei 2015, 07:35   #17
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er zijn lease formules:

http://www.bloomberg.com/news/articl...rting-at-5-000

5k dollar voor 9 jaar lease (zowat de levensduur schat ik). 46 dollar per maand. Cava hoor. Als je een kleine verbruiker bent in een passiefwoning kom je daarmee toe hoor.

Zet er dan nog een 10 kWh variant bij als backup als de zon een dag niet heeft geschenen en het erg bewolkt is geweest. Voor 90 dollar per maand stroomvoorziening.

Dit zijn prijzen geinstalleerd en met onderhoud. Pakt dan nog eens voor 6000 dollar zonnepanelen (afschrijfbaar op 20 jaar, 25 dollar per maand) en uw totale stroomfactuur is 115 dollar per maand voor een systeem van twee batterijen (10 + 7 kWh) en zonnepanelen.

Een goei 100 euro. Met de Belgische BTW erbij is het een goei 121 euro per maand.

Ok ik betaal nu minder, maar mijn glazen bol vertelt mij dat door de massale investeringen die nodig zijn in Belgie de stroom wel eens fors duurder kan worden. En die 121 euro is dan wel voor 20 jaar vast.
Ik betaal nu 100 voor mijn volledige energievoorziening. Mijn woning heeft een E peil van 50, zonder dat ik daarvoor iets zelf voorzie van groene stroom. Ik ben tevreden met dat peil, maar er zijn er die uiteraard nog heel wat beter doen. Hoe energiezuiniger je woning, hoe minder interessant zoiets wordt. Imo moet je bij woningbouw inzetten op betere isolatie en zuinigere stroomverbruikers. Gewoon zorgen dat je verbruik uiterst laag zit in plaats van middelen van energie opwekking te zoeken voor particulieren die goedkoop zijn. Want uiteindelijk blijf je dan altijd met het probleem zitten dat je veel energie nodig hebt en stroom is nooit groen, wat men ook mag beweren.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 12:17   #18
Tavek
Banneling

Standaard

Ik betaal 46 euro per maand en ik heb een woning uit de jaren 90. Goed geisoleerd volgens de toemalige normen, maar een E peil dat totaal niet te vergelijken is met de hedendaagse woningen.

Maar ik heb vooral moderne toestellen en eigenlijk letten we niet echt op het verbruik.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 12:55   #19
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik betaal 46 euro per maand en ik heb een woning uit de jaren 90. Goed geisoleerd volgens de toemalige normen, maar een E peil dat totaal niet te vergelijken is met de hedendaagse woningen.

Maar ik heb vooral moderne toestellen en eigenlijk letten we niet echt op het verbruik.
46 euro voor verwarming en elektriciteit is wel heel erg weinig voor een huis uit de jaren 90. Dat is beter geisoleerd dan de huidige normen hoor.

Maar goed, dat wil in elk geval zeggen dat batterijopslag voor u nooit rendabel kan zijn. De initiele investering valt gewoon nooit terug te verdienen en als er meer en meer huizen energetisch laag zitten, zal dat bij meer en meer mensen het geval zijn.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2015, 13:02   #20
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Ik zit ook rond de 100EUR per maand voor elektriciteit plus gas. Hoe je aan 46EUR per maand raakt zonder zonnepanelen snap ik niet goed. Om aan zo'n bedrag te komen mag je maar 1000kWh elektriciteit dag, 1000kWh nacht en 250m³ gas verbruiken volgens een simulatie op Vreg...
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be