Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2015, 20:06   #1
jodewa
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 31 mei 2004
Locatie: oost vlaanderen
Berichten: 366
Standaard Tarieven kilometerheffing vrachtwagens

bron:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150519_01688564

Nogmaals een knap staaltje van de totaal onzinnige én idiote bekwaamheid van onze heren politiekers, in dit geval van onze "vriend" Dhr. B.Weyts.

Kilometerheffing voor alle vrachtwagens en binnen afzienbare tijd voor alle voertuigen.
Brussel - A'pen: tot 8 euro alstublieft.

Kilometerheffing voor wat...?
Om in de file te staan..? Om constant geflitst te worden als je sneller dan een slak wil rijden..? Om constant voor slecht afgestelde lichten te staan..?

In plaats van eerst de infrastructuur te optimaliseren en de doorstroming te maximaliseren en dan pas de mensen te laten betalen, wordt er direct betaalt zonder enige effectieve verbetering na te streven op gebied van doorstroming.

Een vergelijking die ons rampzalig verkeersbeleid mooi illustreert:

De Westerscheldetunnel in Terneuzen is met recht en rede een toltunnel omdat die de volle 6 km onder de Westerschelde loopt, perfect onderhouden is en efficiënte uitvalswegen heeft aan beide zijden (én waar men trouwens nog steeds de doorstroming aan het verbeteren is): 5 euro per passage.

De Liefkenshoektunnel is met moeite langer dan de Kennedytunnel, 10 x minder goed onderhouden en heeft géén goede uitvalsweg naar de E 17 op Linkeroever: 6 euro per passage.

Conclusie: dit is voor de verandering enkel en alleen een belasting bovenop alle andere belastingen die al geheven worden op de voertuigen.
De zoveelste steek onder de gordel om alle politiekers hun zakken te blijven vullen en alle vette pensioenen van de ambtenaren ook te garanderen (want zij pendelen toch gratis met de trein en hebben hier niet veel last van).

En wat de kers op de taart is: de heffing is voor Vlaanderen, het walenland en Brussel doen dan nog niet mee...tot daar de europese eenmaking .


Wat een (triestige) grap.
jodewa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2015, 20:13   #2
Edward De Vere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 januari 2015
Berichten: 1.122
Standaard

Voor wat betreft het vrachtverkeer, vind ik dat niet zo een slechte keuze.
Wie via Duisland naar Frankrijk moet, en daarvoor niet noodzakelijk doorheen België moet, doet dat nu toch; net omdat er geen taks is op het gebruik van die snelwegen.

Als die taks er binnenkort wel is, waarom zou een vrachtwagenchauffeur dan nog langs België rijden, als dat op zich helemaal niet nodig is.

We moeten wel realistisch blijven. Bedrijven, welke hun vrachtwagens effectief in België moeten leveren, zullen aan hogere prijzen leveren. Dit (uiteraard) zal men doorrekenen aan de consument.

Resultaat is dat vrachteverkeer dat niet in België moet zijn, er niet langer zal zijn, waardoor de files aandoenlijk zullen verminderen. Anderzijds, zullen bepaalde produkten duurder worden.
Edward De Vere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2015, 20:18   #3
Spitting Image
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 januari 2015
Berichten: 7.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edward De Vere Bekijk bericht
Voor wat betreft het vrachtverkeer, vind ik dat niet zo een slechte keuze.
Wie via Duisland naar Frankrijk moet, en daarvoor niet noodzakelijk doorheen België moet, doet dat nu toch; net omdat er geen taks is op het gebruik van die snelwegen.

Als die taks er binnenkort wel is, waarom zou een vrachtwagenchauffeur dan nog langs België rijden, als dat op zich helemaal niet nodig is.

We moeten wel realistisch blijven. Bedrijven, welke hun vrachtwagens effectief in België moeten leveren, zullen aan hogere prijzen leveren. Dit (uiteraard) zal men doorrekenen aan de consument.

Resultaat is dat vrachteverkeer dat niet in België moet zijn, er niet langer zal zijn, waardoor de files aandoenlijk zullen verminderen. Anderzijds, zullen bepaalde produkten duurder worden.
Ze gaan dit kunnen compenseren met notionele intrest. Het is voor hen eigenlijk een concurrentievoordeel dat ze nu niet hebben.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2015, 21:05   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jodewa Bekijk bericht
In plaats van eerst de infrastructuur te optimaliseren en de doorstroming te maximaliseren en dan pas de mensen te laten betalen, wordt er direct betaalt zonder enige effectieve verbetering na te streven op gebied van doorstroming.
Waarschijnlijk beseft hij dat daar geld voor nodig is.
Of hebt ge liever tolwegen?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2015, 21:09   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edward De Vere Bekijk bericht
Voor wat betreft het vrachtverkeer, vind ik dat niet zo een slechte keuze.
Wie via Duisland naar Frankrijk moet, en daarvoor niet noodzakelijk doorheen België moet, doet dat nu toch; net omdat er geen taks is op het gebruik van die snelwegen.

Als die taks er binnenkort wel is, waarom zou een vrachtwagenchauffeur dan nog langs België rijden, als dat op zich helemaal niet nodig is.

We moeten wel realistisch blijven. Bedrijven, welke hun vrachtwagens effectief in België moeten leveren, zullen aan hogere prijzen leveren. Dit (uiteraard) zal men doorrekenen aan de consument.

Resultaat is dat vrachteverkeer dat niet in België moet zijn, er niet langer zal zijn, waardoor de files aandoenlijk zullen verminderen. Anderzijds, zullen bepaalde produkten duurder worden.
Inderdaad.
Hoeveel rijden er niet via Luxemburg om de Franse tolwegen te vermijden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2015, 21:19   #6
jodewa
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 31 mei 2004
Locatie: oost vlaanderen
Berichten: 366
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Waarschijnlijk beseft hij dat daar geld voor nodig is.
Of hebt ge liever tolwegen?
Lenen....?
En nadien afbetalen met de inkomsten van de tol.
Tolwegen gaan we toch hebben of wat is een kilometerheffing anders...!
jodewa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2015, 21:26   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jodewa Bekijk bericht
Lenen....?
En nadien afbetalen met de inkomsten van de tol.
Tolwegen gaan we toch hebben of wat is een kilometerheffing anders...!
Volgens mij is het geld voor de huidige wegen al geleend.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2015, 21:26   #8
jodewa
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 31 mei 2004
Locatie: oost vlaanderen
Berichten: 366
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Inderdaad.
Hoeveel rijden er niet via Luxemburg om de Franse tolwegen te vermijden.
Denken jullie nu echt dat, d�*t de files gaat verminderen?
Gaan de Nederlanders of spanjaarden omrijden via duitsland?
Of dat Roemenen, Slovaken of ander oost europees gepeupel rond zal rijden?
Ik denk niet dat dit véél minder vrachtverkeer zal genereren.

Wat het wél zullen genereren is verkeersagressie en nog agressievere chauffeurs, die nu moeten betalen om mogen in de file te staan in België. Dit zal hoe dan ook een negatief effect hebben op hun rijgedrag en meer roekeloosheid + ongevallen en weerom meer files genereren én weer meer roekeloosheid en...........

Wait and see....

Zover heeft B.Weyts wellicht nog niet gedacht met zijn groot verstand.
Dat hij zijn chauffeur misschien wat meer aan de kant zet en zelf eens meer in het spitsverkeer komt op de respectievelijke beruchte ringen en autosnelwegen in ons lelijke vlaanderen.

Laatst gewijzigd door jodewa : 19 mei 2015 om 21:27.
jodewa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2015, 21:47   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jodewa Bekijk bericht
Denken jullie nu echt dat, d�*t de files gaat verminderen?
Gaan de Nederlanders of spanjaarden omrijden via duitsland?
Of dat Roemenen, Slovaken of ander oost europees gepeupel rond zal rijden?
Ik denk niet dat dit véél minder vrachtverkeer zal genereren.

Wat het wél zullen genereren is verkeersagressie en nog agressievere chauffeurs, die nu moeten betalen om mogen in de file te staan in België. Dit zal hoe dan ook een negatief effect hebben op hun rijgedrag en meer roekeloosheid + ongevallen en weerom meer files genereren én weer meer roekeloosheid en...........

Wait and see....

Zover heeft B.Weyts wellicht nog niet gedacht met zijn groot verstand.
Dat hij zijn chauffeur misschien wat meer aan de kant zet en zelf eens meer in het spitsverkeer komt op de respectievelijke beruchte ringen en autosnelwegen in ons lelijke vlaanderen.
Geen idee.
Maar elke vrachtwagen die niet meer rondrijdt via Belgie om de Franse tolwegen te vermijden is er een minder.
En nu zullen ook de buitenlanders meebetalen aan het onderhoud van onze wegen. Daar kan ik weinig tegen inbrengen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2015, 23:01   #10
Leopold de halve
Provinciaal Statenlid
 
Leopold de halve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 613
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jodewa Bekijk bericht
bron:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150519_01688564

Nogmaals een knap staaltje van de totaal onzinnige én idiote bekwaamheid van onze heren politiekers, in dit geval van onze "vriend" Dhr. B.Weyts.

Kilometerheffing voor alle vrachtwagens en binnen afzienbare tijd voor alle voertuigen.
Brussel - A'pen: tot 8 euro alstublieft.


Wat een (triestige) grap.
Knap staaltje van demagogie: 8 Euro voor Antwerpen naar Brussel is gerekend aan het maximumtarief en dus zeker niet voor alle vrachtwagens. En over de tarieven voor personenwagens is nog helemaal niets bekend. Je zou in de politiek moeten gaan.
__________________
Holle vaten zijn de beste om op te meppen.
Leopold de halve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2015, 05:27   #11
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leopold de halve Bekijk bericht
Knap staaltje van demagogie: 8 Euro voor Antwerpen naar Brussel is gerekend aan het maximumtarief en dus zeker niet voor alle vrachtwagens. En over de tarieven voor personenwagens is nog helemaal niets bekend. Je zou in de politiek moeten gaan.
Het voornaamste is, het is geen belastingverhoging, maar het komt wel weer uit onze portemonnee.
Voor wegen die met onze belastingcenten zijn aangelegd, mogen we nog eens betalen.

De demagogie bestaat erin dat de consument/belastingbetaler weeral alles kan betalen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2015, 07:10   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

De tegenstanders, inbegrepen degenen die zelfs de moeite niet nemen om er iets van te weten te komen,
omzeilen handig de begeleidende maatregel: verminderen of afschaffen van de jaarlijkse taks. (voor de kleinste vrachtwagens inderdaad de afschaffing van de jaarlijkse taks), alsook de lagere tarieven voor minder vervuilende camions.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2015, 07:12   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Het voornaamste is, het is geen belastingverhoging, maar het komt wel weer uit onze portemonnee.
Voor wegen die met onze belastingcenten zijn aangelegd, mogen we nog eens betalen.

De demagogie bestaat erin dat de consument/belastingbetaler weeral alles kan betalen.
Inderdaad: onze belastingscenten. Niet de belastingscenten van de Nederlanders die over de E17 naar Frankrijk snorren ...

En ook onze centen naar de Franse péage of het Zwiterse vignet ....


Maar geen van onze belastingscenten naar het onderhoud van de Vlaamse wegen (alhoewel het inderdaad iets gebeterd is de laatste vijf jaar).

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2015, 07:18   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Het voornaamste is, het is geen belastingverhoging, maar het komt wel weer uit onze portemonnee.
Voor wegen die met onze belastingcenten zijn aangelegd, mogen we nog eens betalen.

De demagogie bestaat erin dat de consument/belastingbetaler weeral alles kan betalen.
Tot op heden betaalde de belastingbetaler inderdaad voor het herstellen van onze wegen door buitenlandse vrachtwagens kapotgereden.
Nu gaan deze meebetalen straf he?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2015, 07:34   #15
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.737
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jodewa Bekijk bericht
Denken jullie nu echt dat, d�*t de files gaat verminderen?
Gaan de Nederlanders of spanjaarden omrijden via duitsland?
Of dat Roemenen, Slovaken of ander oost europees gepeupel rond zal rijden?
Ik denk niet dat dit véél minder vrachtverkeer zal genereren.

Wat het wél zullen genereren is verkeersagressie en nog agressievere chauffeurs, die nu moeten betalen om mogen in de file te staan in België. Dit zal hoe dan ook een negatief effect hebben op hun rijgedrag en meer roekeloosheid + ongevallen en weerom meer files genereren én weer meer roekeloosheid en...........

Wait and see....

Zover heeft B.Weyts wellicht nog niet gedacht met zijn groot verstand.
Dat hij zijn chauffeur misschien wat meer aan de kant zet en zelf eens meer in het spitsverkeer komt op de respectievelijke beruchte ringen en autosnelwegen in ons lelijke vlaanderen.
Wat wel kan gebeuren is dat de oostblokkers via de binnenwegen gaan rijden. Die zijn hier toch en staan anders toch maar te wachten op een parking op de snelweg tot ze kunnen gaan laden of leveren. Dus, ipv op vrijdagavond ergens op een parking te gaan staan om maandagmorgen, vroeg, te vertrekken kunnen ze beter langs de kleine wegen verder rijden om tegen maandagmorgen op hun plaats te zijn. Ze moeten toch wachten...
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2015, 07:36   #16
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 5.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jodewa Bekijk bericht
bron:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150519_01688564

Nogmaals een knap staaltje van de totaal onzinnige én idiote bekwaamheid van onze heren politiekers, in dit geval van onze "vriend" Dhr. B.Weyts.

Kilometerheffing voor alle vrachtwagens en binnen afzienbare tijd voor alle voertuigen.
Brussel - A'pen: tot 8 euro alstublieft.

Kilometerheffing voor wat...?
Om in de file te staan..? Om constant geflitst te worden als je sneller dan een slak wil rijden..? Om constant voor slecht afgestelde lichten te staan..?

In plaats van eerst de infrastructuur te optimaliseren en de doorstroming te maximaliseren en dan pas de mensen te laten betalen, wordt er direct betaalt zonder enige effectieve verbetering na te streven op gebied van doorstroming.

Een vergelijking die ons rampzalig verkeersbeleid mooi illustreert:

De Westerscheldetunnel in Terneuzen is met recht en rede een toltunnel omdat die de volle 6 km onder de Westerschelde loopt, perfect onderhouden is en efficiënte uitvalswegen heeft aan beide zijden (én waar men trouwens nog steeds de doorstroming aan het verbeteren is): 5 euro per passage.

De Liefkenshoektunnel is met moeite langer dan de Kennedytunnel, 10 x minder goed onderhouden en heeft géén goede uitvalsweg naar de E 17 op Linkeroever: 6 euro per passage.

Conclusie: dit is voor de verandering enkel en alleen een belasting bovenop alle andere belastingen die al geheven worden op de voertuigen.
De zoveelste steek onder de gordel om alle politiekers hun zakken te blijven vullen en alle vette pensioenen van de ambtenaren ook te garanderen (want zij pendelen toch gratis met de trein en hebben hier niet veel last van).

En wat de kers op de taart is: de heffing is voor Vlaanderen, het walenland en Brussel doen dan nog niet mee...tot daar de europese eenmaking .


Wat een (triestige) grap.
Zeer goede maatregel. Vroeger betaalde de Vlaming de rekening voor het aanleggen van de Vlaamse wegen. Nu zal dit door de effectieve gebruikers (inclusief doorstromend buitenlands vrachtverkeer) van de wegen betaald worden. Prima toch? Ik zie niet in wat je hierop tegen kan hebben.
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2015, 07:42   #17
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 5.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Het voornaamste is, het is geen belastingverhoging, maar het komt wel weer uit onze portemonnee.
Voor wegen die met onze belastingcenten zijn aangelegd, mogen we nog eens betalen.

De demagogie bestaat erin dat de consument/belastingbetaler weeral alles kan betalen.
Wat een onzin... Buitenlanders gaan mee betalen zodat de rekening voor ons net minder gaat worden. Daarboven nog een aanpassing zodat de grootste verbruikers meer betalen en de kleinere minder.
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2015, 08:01   #18
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 78.050
Standaard

Deze kilometerheffing lijkt me eerder goed doordacht.
Positief :
men heeft duidelijk goed gekeken naar het duitse systeem, dat werkt.
men kiest voor een volledig electronisch systeem, zodat de ellendige péages zoals in frankrijk vermeden worden
er is een differentiëring in tarief volgens tonnage
er zijn flankerende maatregelen (oa minimum EU tarief voor verkeersbelasting)
vraag :
zullen de electronische OBU's voldoende vlot verkrijgbaar zijn zonder wachttijden ?
zorgt men voor een zeer transparante afrekening, zodat controle administratief eenvoudig is ?
zal de uitfasering van de oudste vrachtwagens op termijn de opbrengst van de taks niet minimaliseren ? (binnen enkele jaren zal de transportsector quasi volledig op euro-6 motoren rijden)
Negatief :
waarom 'slechts' 30% van de opbrengst (100 van de 310 mio geschatte inkomsten) naar het budget wegeninfrastructuur ? Is dat coherent met de doelstelling dat buitenlandse vrachtwagenchauffeurs mee moeten betalen aan ons wegennet ? Dit % verhogen naar bv 66% zou toelaten een inhaalbeweging te maken in investeringen die nu echt broodnodig is, en de perceptie wegnemen dat het weer geld is om de financiële put te dempen
Gevaar :
Uit de voorbereidende studie blijkt dat men later ook de <3,5ton vrachtwagens wil doen betalen. De bouwsector draait voor het grootste deel op camionettes, dit zal de mobiliteit van de sector zeker beperken en zodoende een stuk concurrentie uit de markt nemen wat finaal voor de eindklant een prijsstijging gaat geven. (vb : zal een aannemer uit waasmunster nog opdrachten aanvaarden aan de andere kant van 't water als hij weet dat hij zijn camionettes dagelijks moet doen taks betalen daar waar hij nu maar 148 euro per jaar moet betalen
http://www.tmleuven.be/project/kmhef...gnet/index.htm
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2015, 08:05   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.176
Standaard

Het is een goede zaak. Buitenlanders gaan nu meebetalen om overonze wegen te rijden, net zoals Belgen in het buitenland dat doen (er zijn compensaties voor Belgische chauffeurs). En als het aantal 'Belgische' vrachtwagens verminderd wordt is dat ook een goede zaak. Vrachtwagens zijn nu gewoon rijdende magazijnen.

Enige wat ik mij afvraag is hoe lang het gaat duren vooraleer dat 'kaske' gehackt wordt. Dat is electronica/software, dus per definitie te kraken.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 20 mei 2015 om 08:06.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2015, 08:53   #20
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Deze kilometerheffing lijkt me eerder goed doordacht.
Positief :
men heeft duidelijk goed gekeken naar het duitse systeem, dat werkt.
men kiest voor een volledig electronisch systeem, zodat de ellendige péages zoals in frankrijk vermeden worden
er is een differentiëring in tarief volgens tonnage
er zijn flankerende maatregelen (oa minimum EU tarief voor verkeersbelasting)
vraag :
zullen de electronische OBU's voldoende vlot verkrijgbaar zijn zonder wachttijden ?
zorgt men voor een zeer transparante afrekening, zodat controle administratief eenvoudig is ?
zal de uitfasering van de oudste vrachtwagens op termijn de opbrengst van de taks niet minimaliseren ? (binnen enkele jaren zal de transportsector quasi volledig op euro-6 motoren rijden)
Negatief :
waarom 'slechts' 30% van de opbrengst (100 van de 310 mio geschatte inkomsten) naar het budget wegeninfrastructuur ? Is dat coherent met de doelstelling dat buitenlandse vrachtwagenchauffeurs mee moeten betalen aan ons wegennet ? Dit % verhogen naar bv 66% zou toelaten een inhaalbeweging te maken in investeringen die nu echt broodnodig is, en de perceptie wegnemen dat het weer geld is om de financiële put te dempen
Gevaar :
Uit de voorbereidende studie blijkt dat men later ook de <3,5ton vrachtwagens wil doen betalen. De bouwsector draait voor het grootste deel op camionettes, dit zal de mobiliteit van de sector zeker beperken en zodoende een stuk concurrentie uit de markt nemen wat finaal voor de eindklant een prijsstijging gaat geven. (vb : zal een aannemer uit waasmunster nog opdrachten aanvaarden aan de andere kant van 't water als hij weet dat hij zijn camionettes dagelijks moet doen taks betalen daar waar hij nu maar 148 euro per jaar moet betalen
http://www.tmleuven.be/project/kmhef...gnet/index.htm

Dat je vrachtwagens laat betalen die hier alleen op doortocht zijn is goed.
Dat je ook vrachtwagens laat betalen die hier komen leveren of ophalen slecht voor de tewerkstelling.

Hoeveel duurder word het transport van Audi en Volvo om maar een voorbeeld te geven.
De goederen die in de haven van Antwerpen geleverd worden , kunnen daarna evengoed in Amsterdam, Rotterdam Bremen of Hamburg geleverd worden.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be