Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2003, 15:22   #1
ToffeKnol
Burger

ToffeKnol's schermafbeelding

Standaard

De vakantie komt er weer aan. We boeken een reis naar, pakweg, Thailand bij Jetair, Thomas Cook of BBL Travel. En dan vertrekken we en wat merken we: de gids terplaatse is Franstalig!
Er komt een Nederlandse groep voorbij: hun gids is Engelstalig. Het kan dus wel !

Af en toe kun je van tevoren kiezen maar meestal krijgen Belgische groepen een Franstalige gids. De facto ! Terwijl de gemiddelde Vlaming tegenwoordig stukken beter Engels spreekt dan Frans. En er vaak maar twee of drie Franstaligen zijn in het gezelschap van twintig koppen. en, a fortiori, vaak nog een paar Nederlanders die weinig of geen Frans kennen !

Ik heb het ook al een paar keer meegemaakt dat bezoekers uit Scandinavië of het Verenigd Koninkrijk zich in het bedrijf verontschuldigden dat ze geen Frans spraken. Ze waren zich er totaal niet van bewust dat voor meer dan zestig procent van de bevolking van dit land Frans een vreemde taal is die ze op school leren, niet de dagelijkse omgangstaal. Nederlands in België ? Never heard of !

Hoe los je zo'n probleem op, BUB of N-VA ? Ja, ik weet het: voor BUB moet iedereen perfect tweetalig zijn en N-VA wil een Vlaamse staat met Vlaamse touroperators. Aan geen van beide zijn we voorlopig toe. Intussen blijf ik me ergeren bij elke wereldreis (die ik me kan permitteren; niet zoveel dus).
ToffeKnol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2003, 15:28   #2
Jorge
Gouverneur

Jorge's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat héél simpel ik ben gewoon trots op het feit dat ik én Nederlands én Frans én Engels begrijp. punt that's it. Ik ben dan niet jaloers op die Nederlanders maar fier om Vlaming (Belg) te zijn. Misschien simplistisch maar zo zie ik het.
Jorge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2003, 15:31   #3
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Bij een Nederlandse reisagent boeken dan maar? Met de komst van de euro lijkt me dat geen probleem meer.

Maar misschien kun je beter gewoon bij het boeken van je reis vragen om een Engelstalige gids. Klant is koning, toch?

Wat betreft de buitenlanders in België: als België of Vlaanderen zich wat beter promoot in het buitenland, en zorgt dat iedereen weet dat de meerderheid Nederlands (en géén Vlaams, Belgisch of andere onbestaande talen) spreekt, zul je dat probleem ook niet meer hebben.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2003, 16:30   #4
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Bij een Nederlandse reisagent boeken dan maar? Met de komst van de euro lijkt me dat geen probleem meer.
Ooit al eens in een tourbus vol enthousiaste Nederlanders gezeten? Geef mij maar een Franstalige gids, de cultuurschok zal, in mijn geval, kleiner zijn.
Oud 6 maart 2003, 16:40   #5
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ooit al eens in een tourbus vol enthousiaste Nederlanders gezeten? Geef mij maar een Franstalige gids, de cultuurschok zal, in mijn geval, kleiner zijn.
Weinig, maar ik hou ook niet zo van groepsreizen. Maar begrijp ik nou dat je liever een Franstalige gids hebt dan een Engelstalige?! Je Engelstalige kinderen gaan zeker niet (meer) mee op vakantie...?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2003, 16:54   #6
ToffeKnol
Burger

ToffeKnol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik ben van mening dat de vooroordelen van de gemiddelde Vlaming tegenover de Nederlanders voortspruiten uit een minderwaardigheidscomplex. Ik heb geen minderwaardigheidscomplex en ik vind het fijn onder Nederlanders te zijn.

(Ja, als het er zo goed is, dan moet ik er maar gaan wonen. Ik weet het, dat moet niet meer worden herhaald. Bovendien is de bakker er 's zondags gesloten.)

Als Nederlanders even radicale uitspraken zouden doen over Vlamingen als omgekeerd, dan was Aaantwaarpe te klein. Zielig vind ik dat.
ToffeKnol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2003, 17:16   #7
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ToffeKnol
Citaat:
Citaat:
Ik ben van mening dat de vooroordelen van de gemiddelde Vlaming tegenover de Nederlanders voortspruiten uit een minderwaardigheidscomplex. Ik heb geen minderwaardigheidscomplex en ik vind het fijn onder Nederlanders te zijn.

(Ja, als het er zo goed is, dan moet ik er maar gaan wonen. Ik weet het, dat moet niet meer worden herhaald. Bovendien is de bakker er 's zondags gesloten.)

Als Nederlanders even radicale uitspraken zouden doen over Vlamingen als omgekeerd, dan was Aaantwaarpe te klein. Zielig vind ik dat.
Ik praat over een persoonlijk gevoel dat mij dichter bij de Waalse cultuur als bij de Nederlandse cultuur plaatst. Niet echt moeilijk te begrijpen, ik kom oorspronkelijk uit Brussel.

U leest wat u wilt lezen, ik praat over een cultuur die mij persoonlijk minder ligt, wat een persoonlijke keuze is. Me dunkt dat uw politieke correctheid te ver gaat. Then again, iedereen zal u wel een toffe knol vinden

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be