Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2015, 07:13   #1
demonen
Banneling

Standaard België veel zieker dan Griekenland

Slechts één op de negen ambtenaren werkt tot 65 jaar. De grote meerderheid gaat vervroegd met pensioen. Al is de groep die stopte met werken op 60 de jongste tien jaar wel gedaald van 85 naar 74 procent. Dat schrijven de kranten van Mediahuis.
Tussen juli 2013 en juli 2014 gingen 24.573 ambtenaren met pensioen, waarvan slechts 12,8 procent de officiële pensioenleeftijd bereikte, zo blijkt uit het jongste jaarverslag van de Pensioendienst voor de Overheidssector (PDOS). Voor militairen ligt die officiële leeftijd lager dan 65 jaar. Slechts één op negen was minstens 65 bij zijn pensioen. Bijna driekwart (72,72 procent) was 60 jaar of jonger.

De overgrote groep (63,96 procent) is vervroegd met pensioen gegaan op eigen aanvraag. Nog eens 12,68 procent is met pensioen gestuurd na medisch ongeschikt te zijn verklaard.

Tien jaar geleden waren de jong gepensioneerde ambtenaren nog talrijker, met 84,5 procent. Ook het aantal vervroegde pensioneringen en 'medische' pensioneringen ligt lager dan toen.

Volgens de PDOS laten de pensioenhervormingen hun impact zien. Vanaf volgend jaar moet men minstens 62 jaar om vervroegd met pensioen te kunnen, na een loopbaan van veertig jaar.

In juli 2014 waren er 400.958 ambtenaren op rust die samen 11,3 miljard euro aan pensioen ontvingen, goed voor gemiddeld 2.341 euro per maand.

http://www.hln.be/hln/nl/33868/Morge...pensioen.dhtml

Mensen die benoemd zijn voor het leven maar (veel) vroeger stoppen ... gaan bewust zelf aan de kant staan.
Deze netto-ontvangers hebben zich een pensioen toegeëigend dat meer dan het dubbele bedraagt tov mensen die echt bijdragen storten, die echte welvaart creëren.
2341 euro.... Aan alle mensen die in de privé werken ,good luck!
Zulk staatsbestel is gedoemd om te imploderen!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2015, 08:33   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Slappe koffie afijn, van de regering Di Rupo.

De regering De Wever met aanhangsel Michel doet dat veel beter.
Niet hals over kop zonder respect voor de mensen die er vlak voor staan, maar wel vastberaden en gestaag.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2015, 08:52   #3
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Slappe koffie afijn, van de regering Di Rupo.

De regering De Wever met aanhangsel Michel doet dat veel beter.
Niet hals over kop zonder respect voor de mensen die er vlak voor staan, maar wel vastberaden en gestaag.

.
Dat respect was er niet voor de bruggepensioneerden, oudere werklozen, zieken, mantelzorgers, schoolverlaters, ... uit de privésector maar de "verworven rechten" vd ambtenarij worden pas in 2030 VOORZICHTIG afgebouwd en u vindt dat normaal!?
Dat bewijst toch dat de N-VA een ambtenarenpartij is.
Elke mens uit de privé die op die partij stemt is krankzinnig!
Oud 29 juni 2015, 09:25   #4
Tavek
Banneling

Standaard

De gemeenten zijn al stilletjes aan het omvallen omwille van de pensioenlasten van haar ambtenaren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2015, 09:39   #5
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Ambtenaar is wel een heel ruim begrip: hieronder valt – als ze statutair zijn – immers ook het uitvoerend personeel, zoals groendienst, openbare werken, … Het is dus zeker niet zo dat het allemaal “bureauridders” zijn en dat maakt vergelijking met de rest van de werkende bevolking onmogelijk als je ze niet opsplitst naar functie en maakt demagogie zoals deze wel heel gemakkelijk. Ik ben er van overtuigd dat als je dat uitsplitst, die “scheeftrekking" helemaal niet zo scheef is als ze lijkt.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2015, 08:30   #6
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Slechts één op de negen ambtenaren werkt tot 65 jaar. De grote meerderheid gaat vervroegd met pensioen. Al is de groep die stopte met werken op 60 de jongste tien jaar wel gedaald van 85 naar 74 procent. Dat schrijven de kranten van Mediahuis.
Tussen juli 2013 en juli 2014 gingen 24.573 ambtenaren met pensioen, waarvan slechts 12,8 procent de officiële pensioenleeftijd bereikte, zo blijkt uit het jongste jaarverslag van de Pensioendienst voor de Overheidssector (PDOS). Voor militairen ligt die officiële leeftijd lager dan 65 jaar. Slechts één op negen was minstens 65 bij zijn pensioen. Bijna driekwart (72,72 procent) was 60 jaar of jonger.

De overgrote groep (63,96 procent) is vervroegd met pensioen gegaan op eigen aanvraag. Nog eens 12,68 procent is met pensioen gestuurd na medisch ongeschikt te zijn verklaard.

Tien jaar geleden waren de jong gepensioneerde ambtenaren nog talrijker, met 84,5 procent. Ook het aantal vervroegde pensioneringen en 'medische' pensioneringen ligt lager dan toen.

Volgens de PDOS laten de pensioenhervormingen hun impact zien. Vanaf volgend jaar moet men minstens 62 jaar om vervroegd met pensioen te kunnen, na een loopbaan van veertig jaar.

In juli 2014 waren er 400.958 ambtenaren op rust die samen 11,3 miljard euro aan pensioen ontvingen, goed voor gemiddeld 2.341 euro per maand.

Mensen die benoemd zijn voor het leven maar (veel) vroeger stoppen ... gaan bewust zelf aan de kant staan.
Deze netto-ontvangers hebben zich een pensioen toegeëigend dat meer dan het dubbele bedraagt tov mensen die echt bijdragen storten, die echte welvaart creëren.
Dit soort schlagers horen we al j�*�*�*�*�*�*�*ren.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2015, 08:58   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat respect was er niet voor de bruggepensioneerden, oudere werklozen, zieken, mantelzorgers, schoolverlaters, ... uit de privésector maar de "verworven rechten" vd ambtenarij worden pas in 2030 VOORZICHTIG afgebouwd en u vindt dat normaal!?
Dat bewijst toch dat de N-VA een ambtenarenpartij is.
Elke mens uit de privé die op die partij stemt is krankzinnig!
't Is daarom zeker dat ze zo staken, oa in de nmbs.

Ik weet inmiddels dat je al flink gelogen hebt ivm de pensioenleeftijd van de flikken. Hetgeen minister Jan beslist heeft, is namelijk enkel een overgangsmaatregel voor beperkte tijd, en voor een beperkt aantal oudere mensen.

Nu, ik zal je blijven oproepen tot nuance. Want het is spijtig dat je zo in de woestijn aan het roepen bent, en jezelf ongelukkig maakt.
Doet me denken aan vader Marchal, die na zoveel jaren nog altijd denkt strijd te moeten voeren, omdat hij anders misschien wel een slechte vader zou zijn. Op een zeker ogenblik moet je de dingen waaraan je niets meer dan doen, accepteren zoals ze zijn.

noot: respect voor bruggepensioneerden ? Is er één die in het stelsel zat, en er uit gebonjourd is ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 30 juni 2015, 09:15   #8
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't Is daarom zeker dat ze zo staken, oa in de nmbs.

Ik weet inmiddels dat je al flink gelogen hebt ivm de pensioenleeftijd van de flikken. Hetgeen minister Jan beslist heeft, is namelijk enkel een overgangsmaatregel voor beperkte tijd, en voor een beperkt aantal oudere mensen.

Nu, ik zal je blijven oproepen tot nuance. Want het is spijtig dat je zo in de woestijn aan het roepen bent, en jezelf ongelukkig maakt.
Doet me denken aan vader Marchal, die na zoveel jaren nog altijd denkt strijd te moeten voeren, omdat hij anders misschien wel een slechte vader zou zijn. Op een zeker ogenblik moet je de dingen waaraan je niets meer dan doen, accepteren zoals ze zijn.

noot: respect voor bruggepensioneerden ? Is er één die in het stelsel zat, en er uit gebonjourd is ?

.
Schoof, heb jij kinderen ?
Ja ?
Stel je eens in de plaats van vader Marchal.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2015, 01:10   #9
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Uw land mag dan niet perfect zijn, het wordt pas gezien als ziek wanneer het niet meer aan verplichtingen kan voldoen.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 1 juli 2015 om 01:10.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2015, 07:04   #10
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Demonen, je blijft maar herhalen dat ik een "netto-ontvanger" ben, een profiteur dus.
Maar je hebt mij nooit geantwoord: waarom mag ik niet betaald worden voor het werk dat ik ten dienste van de maatschappij lever? Waarom moet ik gratis werken? Waarom ben ik een profiteur omdat ik betaald wordt voor wat ik doe?
Oud 1 juli 2015, 07:20   #11
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Demonen, je blijft maar herhalen dat ik een "netto-ontvanger" ben, een profiteur dus.
Maar je hebt mij nooit geantwoord: waarom mag ik niet betaald worden voor het werk dat ik ten dienste van de maatschappij lever? Waarom moet ik gratis werken? Waarom ben ik een profiteur omdat ik betaald wordt voor wat ik doe?
Zo sterk zou ik het niet willen stellen maar er is hier al meermaals aangetoond dat er in België 2O procent ambtenaren te veel zijn en dat ze bovendien, in vergelijking met hun collega's in de privé bovendien nog 2O procent meer verdienen.
Er is alvast geen enkele reden om ze dan nog eens dubbel zoveel pensioen toe te kennen.
In feite zou men in de privé moeten staken tot de dood om deze onrechtvaardigheden recht te zetten.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2015, 07:26   #12
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Zo sterk zou ik het niet willen stellen maar er is hier al meermaals aangetoond dat er in België 2O procent ambtenaren te veel zijn en dat ze bovendien, in vergelijking met hun collega's in de privé bovendien nog 2O procent meer verdienen.
Er is alvast geen enkele reden om ze dan nog eens dubbel zoveel pensioen toe te kennen.
In feite zou men in de privé moeten staken tot de dood om deze onrechtvaardigheden recht te zetten.
dagelijkse volksverhuizing naar boekzele om er op een stoel te wachten tot 17h
Oud 1 juli 2015, 07:36   #13
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Demonen scheert nochtans alle ambtenaren over dezelfde kam... Maar soit, iedereen op dit forum weet ondertussen wel beter. Mijn vraag was dan ook specifiek naar hem gericht.

Dat er in aantal sectoren teveel ambtenaren zijn, zal niemand ontkennen, behalve waarschijnlijk de vakbonden. Maar daar kunnen de ambtenaren zelf niet veel aan doen, hé...
En alle vergelijkingen met de privé wat lonen betreft lopen mank, dat is al meermaals aangetoond.

Wat de pensioenen betreft, klopt het voor een stuk. Maar het grootste probleem zijn nie zozeer de pensioenen van de ambtenaren dan wel de privé-pensioenen. Maar ook dat is al ettelijke keren aan bod gekomen.

Conclusie: weer eens een Demonentopic. Ik wacht gewoon een antwoord op mijn vragen.
Oud 1 juli 2015, 07:37   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bekijk nu eens de laatste 40 jaar van de geschiedenis van de loonontwikkeling.
Denk jij nu dat de vakbonden van de privé niet wisten wat de vakbonden van de overheid binnenhaalden voor hun mensen ? (en omgekeerd ?)

Nooit hebben de vakbonden in de privé willen actie voeren voor het pensioen van hun mensen. Nooit. Resultaat: het staat er maar belabberd bij.
Hoe komt dat ? Liever voordeeltjes voor de zuil, liever voordeeltjes voor de werklozen levenslang dus meestal ten zuiden van de taalgrens, liever de sociale zekerheid stilaan laten ontsporen door blind te zijn voor staatsschuld, wafelijzerpolitiek ...

Waarom hebben de overheidsvakbonden dat wel voor mekaar gekregen? Omdat politici o zo gemakkelijk verleid kunnen worden met beloftes die ze maar moeten betalen in de toekomst.

.

Oud 1 juli 2015, 07:39   #15
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Demonen scheert nochtans alle ambtenaren over dezelfde kam... Maar soit, iedereen op dit forum weet ondertussen wel beter. Mijn vraag was dan ook specifiek naar hem gericht.

Dat er in aantal sectoren teveel ambtenaren zijn, zal niemand ontkennen, behalve waarschijnlijk de vakbonden. Maar daar kunnen de ambtenaren zelf niet veel aan doen, hé...
En alle vergelijkingen met de privé wat lonen betreft lopen mank, dat is al meermaals aangetoond.

Wat de pensioenen betreft, klopt het voor een stuk. Maar het grootste probleem zijn nie zozeer de pensioenen van de ambtenaren dan wel de privé-pensioenen. Maar ook dat is al ettelijke keren aan bod gekomen.

Conclusie: weer eens een Demonentopic. Ik wacht gewoon een antwoord op mijn vragen.
Je geeft het toch toe dat het onrechtvaardig is , dat siert u.
Oud 1 juli 2015, 07:40   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
dagelijkse volksverhuizing naar boekzele om er op een stoel te wachten tot 17h
Met grapjes te maken over de zaken, kom je meestal niet tot een oplossing.

.

Oud 1 juli 2015, 07:44   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Terug naar het onderwerp van de draad.

De titel is namelijk: België veel zieker dan Griekenland

Wel, b. is natuurlijk niet op en top fit. Onze bmi zit ruim beneden de 20, we lopen er graatmager bij met zulke staatschuld.

Maar Griekenland is zo uitgemergeld dat het niet meer uit zijn ziekenbed geraakt.
Dat is toch wel een groot verschil.

Of zouden sommigen zo uitzinnig zijn van woede (of van frustratie of van ...) dat ze zelfs dat niet kunnen waarnemen ?

.

Oud 1 juli 2015, 07:47   #18
Tafelpoot
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:

1. Benoemingen worden afgebouwd en dat is al een tijdje zo, de kans is dus ook groot dat die benoemde die op pensioen gaat oftewel niet vervangen wordt (besparingen weet u wel) oftewel vervangen door een contractuele, die hetzelfde (zo niet lager) pensioen als in de prive trekt.

2. U zit hier al jaar en dag te zagen dat er teveel benoemde ambtenaren zijn (waar ik in se mee akkoord ga ). als die dan vervroegd uitvloeien gaat u dan ook nog eens zagen dat ze te vroeg uitvloeien... denkt u soms na over wat u schrijft? Dit is toch exact wat u wilt?

3. Die Netto-ontvangers hebben zich helemaal niets toegeëigend, dat zijn politieke keuzes geweest, en niet de schuld van de ambtenaar. Neemt u het uw collega's in de prive ook kwalijk dat ze proberen het maximaal loon te bereiken binnen hun functie? Indien ja, zit het probleem veel dieper dan ik verwachtte en raad ik u aan om hulp te zoeken voor uw "de anderen hebben het beter"-syndroom. Indien nee, dan moet u toch eveneens doorhebben dat die ambtenaren, benoemd of niet juist hetzelfde doen? Dat zijn ook maar werknemers, eh.

4. Hoewel de pensioenen van die benoemden inderdaad hoog ligt, is het nog altijd wel veel lager dan hun loon. Als ik uw connotaties goed inschat vindt u dat die ambtenaren nutteloos zijn en dus ook hun werk, maw de benoemde ambtenaar die op vervroegd pensioen gaat doet dat uit puur altruïsme vanuit uw oogpunt. men zou een heus standbeeld voor die mensen moeten oprichten

Laatst gewijzigd door Tafelpoot : 1 juli 2015 om 07:53.
Tafelpoot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2015, 07:48   #19
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bekijk nu eens de laatste 40 jaar van de geschiedenis van de loonontwikkeling.
Denk jij nu dat de vakbonden van de privé niet wisten wat de vakbonden van de overheid binnenhaalden voor hun mensen ? (en omgekeerd ?)

Nooit hebben de vakbonden in de privé willen actie voeren voor het pensioen van hun mensen. Nooit. Resultaat: het staat er maar belabberd bij.
Hoe komt dat ? Liever voordeeltjes voor de zuil, liever voordeeltjes voor de werklozen levenslang dus meestal ten zuiden van de taalgrens, liever de sociale zekerheid stilaan laten ontsporen door blind te zijn voor staatsschuld, wafelijzerpolitiek ...

Waarom hebben de overheidsvakbonden dat wel voor mekaar gekregen? Omdat politici o zo gemakkelijk verleid kunnen worden met beloftes die ze maar moeten betalen in de toekomst.

.
Ik geef je volkomen gelijk.
Ik herinner me nog de politiehervorming waar Patrick Dewael zo fier op was omdat ze zonder al te veel conflicten werd doorgevoerd.
Niet moeilijk als je weet dat in het nieuwe statuut de voorwaarden van de rijkswacht werden opgenomen als die beter waren dan die van de politie en de voorwaarden van de politie als deze beter waren dan die van de rijkswacht.
Die politiehervorming heeft de burger miljarden gekost.
Oud 1 juli 2015, 07:49   #20
demonen
Banneling

Standaard

De N-VA zegt fier "Wij zijn het enige land in Europa dat zijn pensioenleeftijd niet heeft verhoogd".
Dat klopt MAAR : wij hebben wel het laagste pensioen van Europa, wij droegen het meeste bij, die andere landen hebben geen plafond van 52.000 Euro BRUTO (al wat je meer verdient gaat naar de "gemeenschapskas"), wij hebben de grootste produktiviteit, ...
De waarheid is : Indien een Zweed akkoord is om aan de belgische voorwaarden op pensioen te gaan nl gem. 1.000 Euro/maand pensioen dan kan hij op zijn 39ste zijn schup afkuisen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be