Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2004, 15:03   #1
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard Zien jullie het wel... geen barstend België....

Ik heb het altijd gezegd... tot spijt van de lawaaimakers hier...

België wil niet barsten

(Belga) Amper twaalf procent van de Vlamingen en vier procent van de Walen wil dat België uiteenvalt. Komt de splitsing er toch, dan hebben Vlamingen meer vertrouwen in de goede afloop dan Walen. Dat blijkt uit een enquête afgenomen voor Het Nieuwsblad, Het Volk en Vers l'Avenir. Met 92 procent van de Walen en 84 procent van de Vlamingen pleit de overgrote meerderheid voor het behoud van België. Wel zijn ze in Wallonië meer bevreesd voor het uiteenvallen van België: 39 procent is er bang voor, anderhalve keer meer dan in Vlaanderen. 27 procent van de Walen denkt ook dat de breuk er vroeg of laat komt, tegen 23 procent van de Vlamingen. (dwm)
Oud 19 oktober 2004, 15:10   #2
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Bestaat al
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 15:11   #3
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Tja die belgicisten lopen wat achter he...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 15:15   #4
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Tja die belgicisten lopen wat achter he...
neije jong... geen Belgicist, maar iemand die denkt dat de miskleum België niet moet vervangen worden door een ander miskleum Vlaanderen...
doch wel voorstander van hetv Europa der regio's die een socio-economische samenhang kunnen hebben, bijvoorbeeld de Eurregio Maas-Rijn...

maar ja , ik had dat andere niet gezien, den ouwen dag waarschijnlijk...
Oud 19 oktober 2004, 15:16   #5
Piet Hein
Minister

Standaard

ge moet is aan de taalgrens gaan kijken hoen diepe kloven daar al geslagen zijn.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 15:17   #6
Tegendradigaard

Standaard

En in welke taal gaat ge uw gevalleke laten besturen ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 19 oktober 2004, 15:17   #7
Tegendradigaard

Standaard

en dus in feite vind ge dat heel spijtig dat Belgie blijft bestaan ... ?

Oud 19 oktober 2004, 15:20   #8
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

95% goede Belgen. België gaat niet kapot en wordt terug unitair !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 15:22   #9
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
neije jong... geen Belgicist, maar iemand die denkt dat de miskleum België niet moet vervangen worden door een ander miskleum Vlaanderen...
doch wel voorstander van hetv Europa der regio's die een socio-economische samenhang kunnen hebben, bijvoorbeeld de Eurregio Maas-Rijn...

maar ja , ik had dat andere niet gezien, den ouwen dag waarschijnlijk...
Waarom is België een miskleun?

Wat is dat voor iets het Europa der regio's? Hoeveel regio's zijn er in Europa?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 15:40   #10
Tegendradigaard

Standaard

allez hanske zal goed slapen vannacht....
Morgen mag zijn moederke de lakens verversen..

Oud 19 oktober 2004, 15:42   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Da geloofde nu toch hopelijk zelf nie, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 15:43   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
allez hanske zal goed slapen vannacht....
Morgen mag zijn moederke de lakens verversen..
of den plafond afwassen, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 16:24   #13
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard

Wat alle Blokkertjes handig verzwijgen:

"Het Nieuwsblad" vandaag !

Frank Vanhecke: Een onafhankelijk Vlaanderen is een streefdoel, maar geen fetisj...
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 16:24   #14
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
ge moet is aan de taalgrens gaan kijken hoen diepe kloven daar al geslagen zijn.
precies aan de taalgrens in Haspengouw (Limburg/Luik) en Hageland (Brabant/Luik) zijn er nauwelijks kloven... daar heeft het belachelijk Vlaams extremisme niets te vinden...
Bilzen-Riemst zijn uitzonderingen omdat daar ten tijde van VNV, SS Vlaanderen, etc... en hun opvolgers wat extremisten waren... maar de normale mensen daar hebben van dat extremisme niets vandoen...
maar ja....
het is wel zo dat de landverraders vroeger en de volgelingen van Sauwens en Peumans nu wel wat lawaai maken, zonder veel gevolg trouwens...
Oud 19 oktober 2004, 16:30   #15
Spolpoel
Banneling

Standaard

Twee landen, één koninkrijk

commentaar

door Mathias DANNEELS Het Nieuwsblad

België wordt straks 175 jaar oud. Maar: bestaat het nog? Betekent het nog iets voor een meerderheid van de Walen en Vlamingen? Of is de toegevoegde waarde van België te herleiden tot een emotie. Tot de stripheld Kuifje, de surrealist Magritte en de (matig voetballende) Rode Duivels. En het koningshuis natuurlijk. Hoewel: er zit sleet op Laken en andere oer-Belgische symbolen. Uit de exclusieve enquête die we vanaf vandaag naar voren brengen, mogen we dan leren dat België niet wil barsten, toch blijkt dat nog slechts 55 procent van de ondervraagden aan de monarchie is gehecht. Een grote meerderheid van de Vlamingen meent zelfs dat we het zonder België en Wallonië op eigen kracht wel redden. België hoéft niet uiteen te vallen. Maar als het dan toch zo ver moet komen, zullen maar weinig Vlamingen zich ontheemd voelen.

De hamvraag - hebben de Belgen nog een toekomst samen? - laat zich vanzelfsprekend niet makkelijk in een enquête gieten. Onze welvaart en welzijn, de toekomst van de volgende generaties, hangen niet af van een vlag, een doos pralines of een zak friet, maar van de verdere afwerking van de Belgische federale constructie. Vlaanderen en Wallonië staan hier zo stilaan diametraal tegenover elkaar. Wanneer de transferten, het aanwenden en transparant beheren van de miljardenmiddelen in de sociale zekerheid en het activeren van de arbeidsmarkt in beeld komen, is dat zelfs manifest het geval. De scheiding der geesten is een feit. We zijn - we citeren SP.A-voorzitter Steve Stevaert - twee landen in één koninkrijk geworden.

Uw krant is en blijft een Vlaamse en een sociale krant. Zij zal het belang van alle Vlamingen blijven verdedigen. Maar we zijn geen voorstander van een Vlaanderen dat solidariteit afwijst, vijandbeelden versterkt of het onafwendbare debat op een onverantwoordelijke wijze wenst te versnellen met egoïstische oprispingen en het aanzwengelen van een conflictmodel.

Maar uit de vaststelling dat er op dit ogenblik geen maatschappelijk en politiek meerderheidsdraagvlak voor een separatistisch avontuur is, te gretig en overhaast afleiden dat de NV Oud-België een restauratiebeurt verdient, gaat ons te ver.

We hopen dat dit onderzoek en de duiding, meningen en reflecties waarvoor we de komende dagen plaats willen maken, bijdraagt tot een eerlijke, van sentiment ontdane discussie over slagvaardig beleid en het behoorlijk en efficiënt bestuur van Wallonië, Brussel en Vlaanderen. België wordt daar slanker en gezonder van, ten voordele van alle Belgen.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 16:32   #16
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarom is België een miskleun?

Wat is dat voor iets het Europa der regio's? Hoeveel regio's zijn er in Europa?
streken die steeds meer naar elkaar toegroeien dank zij allerlei Europese initiatieven...
nu is de Maas noch een kleine beperking maar met het light-rail programma binnen de eerstvolgende jaren zullen de meeste Limburgers van Midden-Limburg meer naar Maastricht en Aken gaan dan naar Brussel of Antwerpen, waar ze trouwens niets te verwachten hebben...
Zuid-Limburg is traditioneel al eheel fel naar Luik gericht...
dus...
de beide Vlaanderen, Antwerpen en Brabant hebben nooit veel gedaan of gevoeld voor Limburg, bewijs de allerslechte verbindingen...
België deed trouwens alles wat mogelijk was om beide Limburgen van verbindingswegen te onthouden...
nu onder impuls van Eurregio gerichte werkgroepen gaan wij eindelijk onze regio zien ontplooien...
wij moeten Vlaanderen niet...
en zolang mag het wangedrocht België blijven bestaan...
en nooit vervangen worden door een artificieel samenraapsel van Vlaanderen, Noord-en Zuid Brabant (inclusief Antwerpen)
Oud 19 oktober 2004, 16:35   #17
Spolpoel
Banneling

Standaard

Nog een commentaar die de zeepbel van een "unitaire restauratie" doorprikt :

Een kwestie van gezond verstand Het Volk

standpunt

door Joost LONCIN

De opiniepeiling van Het Nieuwsblad en Het Volk bevestigt dat de bevolking van ons land veel gezond verstand heeft. De peiling onderzocht hoe de Vlamingen en de Walen tegenover België staan. Wel, we zijn nog lang niet aan barsten toe. Hoewel wij Vlamingen en Walen mekaar de rug niet toekeren, is het duidelijk dat we uiteengroeien. We lezen elkaars kranten niet. We hebben een ander idee over ons koningshuis. We werken ook minder en minder samen. De gewesten hebben ook meer en meer bevoegdheden. Maar als men ons op de man af vraagt of België kort en goed opgedoekt mag worden, dan antwoorden we allemaal: ,,Nee.

Betekent dat dat de Belgen tegen een verdere staatshervorming zijn? Nee, zeker niet. Dat zegt ook professor Marc Hooghe van de KU Leuven. Uit zijn eerdere onderzoekingen blijkt dat een meerderheid van Vlamingen en Walen positief staat tegenover een verdere gewestvorming als dat beter bestuur en een betere dienstverlening oplevert. De Lijn, bijvoorbeeld, werkt beter nu de maatschappij Vlaams geworden is.

Dat is meteen een waarschuwing aan het adres van de Vlaamse overheid om het centralistisch en bureaucratisch concept van la Belgique �* papa niet over te nemen. Ja, de Vlamingen zijn een succesvolle natie geworden. Daar past best wat trots bij. Wij en onze voorouders hebben er genoeg voor gewerkt. Een minderwaardigheidscomplex hebben we niet meer. En ja, we weten dat wij op het eind van de maand via onze transfers de Walen wat bijpassen. Maar het siert ons dat wij volgens deze enquête niet arrogant zijn. Het is goed dat dat nu ook blijkt in een opiniepeiling die aan beide zijden van de taalgrens werd gehouden.

De Walen moeten zich trouwens geen illusies maken over die transfers. Zelfs wanneer uit deze opiniepeiling blijkt dat de Vlamingen de solidariteit met Wallonië zeker niet willen opblazen, zal de druk toenemen om de rekeningen in alle klaarheid toch op tafel te leggen. Vroeg of laat zullen de Waalse politici dat hete hangijzer samen met de Vlamingen moeten aanpakken. Ook dat is een kwestie van deugdelijk bestuur, moeten ze beseffen.

Vlamingen en Walen wijzen het doembeeld van een uiteenspattend België af. Maar dat betekent niet dat de federalisering nu zal stilvallen. Het is natuurlijk ondankbaar voor ons politieke establishment dat zich de komende weken door het pijnlijke dossier Brussel-Halle-Vilvoorde en andere communautaire dossiers moet worstelen. Ze moeten zich door de resultaten van onze opiniepeiling niet misbegrepen voelen. Ze zijn er nu inderdaad al veertig jaar mee bezig, met die staatshervorming. Ons staatsbestel is onvolkomen, maar het werkt. We zullen nog verschillende crisissen doorspartelen. Maar het geeft vertrouwen dat het zeker nooit tot geweldsuitbarstingen zal komen tussen Vlamingen en Walen, zelfs als we steeds meer van elkaar verschillen en steeds meer van elkaar wegdrijven. Het gezond verstand wil altijd de vrede bewaren.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 17:42   #18
Westland New Post
Banneling

Westland New Post's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
precies aan de taalgrens in Haspengouw (Limburg/Luik) en Hageland (Brabant/Luik) zijn er nauwelijks kloven... daar heeft het belachelijk Vlaams extremisme niets te vinden...
Bilzen-Riemst zijn uitzonderingen omdat daar ten tijde van VNV, SS Vlaanderen, etc... en hun opvolgers wat extremisten waren... maar de normale mensen daar hebben van dat extremisme niets vandoen...
maar ja....
het is wel zo dat de landverraders vroeger en de volgelingen van Sauwens en Peumans nu wel wat lawaai maken, zonder veel gevolg trouwens...
Nochtans hoor ik van vélé Limburgse jongeren(vooral diegenen die op de grens met Wallonië wonen) dat Waalse jongeren afkomstig uit Bassenge, Visé en Luik geregeld voor zware problemen zorgen in de Tongerse dancing Real en ook de recente drugplaag zou van die kanten komen. Bekijk ook even de verkiezingsresultaten van het Vlaams Blok in Beringen en Heusden-Zolder.
Bekijk ook even die van de B.U.B.....
Westland New Post is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 17:50   #19
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 17:55   #20
MaaslandLuc
Lokaal Raadslid

MaaslandLuc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar ja....
Gelieve enkel in uw eigen naam te spreken.
U bent tot nader order niet verkozen tot volksvertegenwoordiger.
Als België barst,.......en dat zal het. Wil ik als Limburger Vlaming zijn.
Tot de zon ook hier zal schijnen, en ons land weer straalt in 't licht.
MaaslandLuc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be