Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2015, 14:00   #1
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard Geens weerlegt kritiek van rechters, ik loop zo hard ik kan.

De rechtbanken in ons land kampen met een personeelstekort. In een artikel in De Tijd luiden rechters vandaag de alarmbel. Deze zomer werden 440 vacatures uitgeschreven, maar dat volstaat niet, klinkt het. Volgens minister van Justitie Koen Geens (CD&V) worden er nochtans stappen vooruit gezet. "De overheid is een trage machine, maar ik loop zo hard als ik kan", reageerde hij vanmorgen in 'De ochtend' op Radio 1.

Op de eerste dag van het nieuwe gerechtelijke jaar heerst "een diepe malaise bij de rechters", zo klinkt het in De Tijd. "Het enige concrete dat wij tot nu toe hebben gezien is dat we minder personeel en minder middelen krijgen", zegt Jean-Louis Demecht, voorzitter van het College van Hoven en Rechtbanken.

Justitieminister Koen Geens schreef de afgelopen zomer 444 vacatures uit. Dat lijkt veel, zeggen de rechters, maar het volstaat niet. "Meer dan een jaar waren er helemaal geen vacatures. Die 444 waren gebaseerd op onze noden van december, maar de wereld is intussen niet gestopt met draaien." Vooral de griffies zijn nog onderbemand.
Wetswijzigingen

Volgens minister Geens blijft het echter niet bij die 444 vacatures. "Voordien waren er nog een kleine driehonderd sinds ik minister ben", zei hij vanmorgen op Radio 1. "Ik heb geen enkel tijdelijk contract niet verlengd. Bovendien komen er nog tijdelijke mandaten bij om het strafregister, de verbeurdverklaring en JustScan (het digitale scanprogramma van de FOD Justitie, red.) bij te werken."

De rechters staan ook twijfelachtig tegenover de wetswijzigingen waarmee de minister de werklast wil verlichten, de zogenaamde potpourri-wetten. "Toch denk ik niet dat de magistraten kunnen zeggen dat ik niet naar hen geluisterd heb", aldus Geens. "Ik heb hen suggesties gevraagd om de werklast te verlagen. Ik begrijp dat het niet altijd zo snel gaat als de magistraten wensen, maar we hebben het bij de overheid niet zo gemakkelijk om bijvoorbeeld langdurig zieken te vervangen. Dat kan alleen met tijdelijke contracten. Ook dit najaar komen er weer contracten voor drie en vier maanden bij."

Met dank aan HLN.

Door achterstand met justitie in zaken en personeel gaan er verkeerde vonnissen komen want alles moet vlug weggewerkt worden.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2015, 15:23   #2
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Dit is nu jullie kans om ambtenaar te worden. Jullie geven altijd af op de ambtenaren dus grijp nu jullie kans.
Justitie heeft nog personeel nodig, waar wachten jullie op?
Oud 1 september 2015, 15:39   #3
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Dit is nu jullie kans om ambtenaar te worden. Jullie geven altijd af op de ambtenaren dus grijp nu jullie kans.
Justitie heeft nog personeel nodig, waar wachten jullie op?
Op de Troika.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2015, 16:44   #4
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Let's join the club.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be