Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2015, 09:37   #1
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Soevereiniteit en grenzen stellen

Dinsdag 15/9 had in het Vlaams parlement het colloquium plaats ingericht door de beweging voor een Europa van Naties en Vrijheid. In Vlaanderen is daar het Vlaams Belang lid van.

Het was dan ook Gerolf Annemans, Europees parlementslid, die voor de vuist weg een half uur het over de nefaste rol van de EU had. Ik heb er vooral van onthouden dat het VB op Europees vlak een Euro-sceptische partij is. De volgende spreker was Barbara Pas die de nefaste rol van België vertolkte in de EU. Ook zij wist, met veel voorbeelden doorspekt, dit te bewijzen.

Dan was het de beurt aan Marie Le Pen die, als voorzitster van de beweging, van leer trok tegen al de Europese machtshebbers die slaafs de Europese commissie volgen. Tot slot was het voorzitter Tom Van Grieken die de vergadering afrondde. Een leerrijke avond.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 10:50   #2
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

VB is al 30 jaar visionair. Voorspelde de huidige problemen al. De anderen hoonden ze weg zonder tegenargumenten, door het zelf ontworpen predicaat "racisme" op te plakken, alle democratische beginselen opzij te zetten, een cordon op te leggen en hen te weren uit alle extreem links gestuurde media(door de subsidiëring is er in onland belgie geen andere meer) om hen toch maar te verzwijgen.
kortom "democratie" op zijn extreem links

Laatst gewijzigd door rookie : 16 september 2015 om 10:51.
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 10:59   #3
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Mijn vader is een gepensioneerd douanier, en heeft nooit begrip gehad voor de Shengenakkoorden. En de brave man heeft spijtig genoeg gelijk, want we willen niet weten hoeveel criminelen daardoor in "the middle of nowhere" zijn kunnen verdwijnen, en nog steeds kunnen verdwijnen.
Iemand moet mij eens uitleggen, wat er zo negatief was aan een grenscontrole.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 11:20   #4
Sukkelaar

Standaard

Ongelooflijk maar waar : in De Standaard van vandaag is er een kort verslag verschenen enkel en alleen over de tussenkomst van Le Pen.
Oud 16 september 2015, 11:40   #5
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Ongelooflijk maar waar : in De Standaard van vandaag is er een kort verslag verschenen enkel en alleen over de tussenkomst van Le Pen.
Juist, maar ze wijzen je ook naar andere artikelen die dan weer moeten aantonen "hoe slecht het voor ons land is dat iemand als Le Pen hier het woord mag komen voeren"... Door een of andere cvp-onderkruiper.
Maar bon, er zit iets positiefs in want de lezers zullen niet allemaal brave onnozelaars zijn die zich laten brainwashen...
Ben al jaren geabonneerd op de Standaard, maar twijfel soms aan het hernieuwen van mijn abonnement, elk jaar. Alleen al de column van een Abou JahJah hangt mijn voeten uit. Ook het feit dat bij veel artikelen het niet meer mogelijk is er een mening aan toe te voegen...
Gecontroleerde "vrijheid van mening...".
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 11:53   #6
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Juist, maar ze wijzen je ook naar andere artikelen die dan weer moeten aantonen "hoe slecht het voor ons land is dat iemand als Le Pen hier het woord mag komen voeren"... Door een of andere cvp-onderkruiper.
Maar bon, er zit iets positiefs in want de lezers zullen niet allemaal brave onnozelaars zijn die zich laten brainwashen...
Ben al jaren geabonneerd op de Standaard, maar twijfel soms aan het hernieuwen van mijn abonnement, elk jaar. Alleen al de column van een Abou JahJah hangt mijn voeten uit. Ook het feit dat bij veel artikelen het niet meer mogelijk is er een mening aan toe te voegen...
Gecontroleerde "vrijheid van mening...".
Bij mij ligt De Standaard er al maanden uit. Ik lees ze nog wel via de e-mail, dus zonder er een elektronisch abonnement op genomen te hebben.
Oud 16 september 2015, 11:57   #7
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Het zou om een zekere Joris Poschet gaan. Nooit van gehoord! Is misschien wakker geworden en maakt van de gelegenheid gebruik om in de publiciteit te komen.
Oud 16 september 2015, 12:08   #8
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Mijn vader is een gepensioneerd douanier, en heeft nooit begrip gehad voor de Shengenakkoorden. En de brave man heeft spijtig genoeg gelijk, want we willen niet weten hoeveel criminelen daardoor in "the middle of nowhere" zijn kunnen verdwijnen, en nog steeds kunnen verdwijnen.
Iemand moet mij eens uitleggen, wat er zo negatief was aan een grenscontrole.
Dat uw vader geen voorstander was van open grenzen is begrijpelijk. Iedereen wil wel graag zijn job houden. Maar dat geeft meteen een groot voordeel: tel eens de bezuinigingen door het afdanken van al die overbodige douaniers-ambtenaren.
De producten die relatief goedkoper werden door het verdwijnen van veel administratief werk aan de grenzen. Het verdwijnen van tijdverlies aan de grenzen door de burgers.
Dan spreken we nog niet over de lagere prijzen in de winkels door het wegvallen van de landelijke groothandel tussenpersonen.
Het wegvallen van de wisselkoerskosten.
De lagere prijzen door de grotere concurrentie uit het buitenland.
Het gemak van het reizen zonder allerlei paperassen en rompslomp.

Er is maar één probleem: veel te weinig Europa, en te veel 'onder de kerktoren mentaliteit' van mensen die met hun ideeën in de middeleeuwen zijn blijven hangen en veel te nationalistisch denken.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 12:22   #9
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat uw vader geen voorstander was van open grenzen is begrijpelijk. Iedereen wil wel graag zijn job houden. Maar dat geeft meteen een groot voordeel: tel eens de bezuinigingen door het afdanken van al die overbodige douaniers-ambtenaren.
De producten die relatief goedkoper werden door het verdwijnen van veel administratief werk aan de grenzen. Het verdwijnen van tijdverlies aan de grenzen door de burgers.
Dan spreken we nog niet over de lagere prijzen in de winkels door het wegvallen van de landelijke groothandel tussenpersonen.

Er is maar één probleem: veel te weinig Europa, en te veel 'onder de kerktoren mentaliteit' van mensen die met hun ideeën in de middeleeuwen zijn blijven hangen en veel te nationalistisch denken.
Wat recente geschiedenis gemist?
Joegoslavië, USSR, Checheslowakije, Spanje, Verenigd Koninkrijk, België, Frankrijk... Landen die weer opgedeeld zijn of waar een sterke roep is van nationalistische groepen.
Oud 16 september 2015, 12:24   #10
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat probleem bestaat enkel in de hoofden van zij die te internationalistisch denken.

We hebben dat doorheen de geschiedenis dikwijls gezien en meegemaakt. Internationalisme en centralisatie van de macht, een oud en bekend recept voor calamiteiten, stijl USSR.
Oud 16 september 2015, 12:25   #11
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dinsdag 15/9 had in het Vlaams parlement het colloquium plaats ingericht door de beweging voor een Europa van Naties en Vrijheid. In Vlaanderen is daar het Vlaams Belang lid van.

Het was dan ook Gerolf Annemans, Europees parlementslid, die voor de vuist weg een half uur het over de nefaste rol van de EU had. Ik heb er vooral van onthouden dat het VB op Europees vlak een Euro-sceptische partij is. De volgende spreker was Barbara Pas die de nefaste rol van België vertolkte in de EU. Ook zij wist, met veel voorbeelden doorspekt, dit te bewijzen.

Dan was het de beurt aan Marie Le Pen die, als voorzitster van de beweging, van leer trok tegen al de Europese machtshebbers die slaafs de Europese commissie volgen. Tot slot was het voorzitter Tom Van Grieken die de vergadering afrondde. Een leerrijke avond.
Wie is "Marie" Le Pen mss ?

ps zolang Grieken niet t zelfde doet met FDW als wat Marine met haar weerkerende stoorzender deed ... geen verandering hoor ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 13:13   #12
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mijn vader heeft nooit aan een grenspost gewerkt, zijn positie was nooit in gevaar. En wat uw bezuinigingen betreft, ik denk niet dat het veel meer dan zo'n vierhonderd man betrof.
Citaat:
het enige wat de meeste mensen was opgevallen na 01 januari 2002 (begin vd €), was dat zo goed als alles DUURDER was geworden.
Komt er nog bij dat alle prijzen bij de omzetting naar de € naar boven werden afgerond. Dus zwijg maar dat ge zweet over dat goedkoper.
En dan hebben we het er nog niet gehad over de 60.000 EU-ambtenaren, die gemiddeld driemaal zoveel verdienen als een Belgische Federale ambtenaar.

Citaat:
DE EU zal nooit een equivalent worden vd USA. Kan ook niet, met 28 (totnogtoe) verschillende nationaliteiten.

Ook opvallend dat je niks wist te melden over criminelen die dagelijks "Europa" kunnen doorkruisen zonder lastig te worden gevallen (itt de grenscontroles vroeger).
In de USA is er een FBI, iets soortgelijks zou in de EU nooit kunnen functioneren.
Te weinig Europa ?? Dat bureaucratisch gedrocht kan niet snel genoeg verdwijnen.
Je kan evengoed socio-economische akkoorden afsluiten, zonder dat dertig landen worden bestuurd door zo'n zelfbenoemde EU-elite als de EU-commissie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 16 september 2015 om 13:14.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 13:42   #13
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
VB is al 30 jaar visionair...
M'n kloten, ja.

Als het VB wérkelijk 'visionair' was geweest, was er nooit - NOOIT - een 'cordon sanitaire' tot stand gekomen.

Ook 'politiek' is een kwestie van strategie en tactiek.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2015, 13:48   #14
pajoske

Standaard

Citaat:
mijn vader heeft nooit aan een grenspost gewerkt, zijn positie was nooit in gevaar. En wat uw bezuinigingen betreft, ik denk niet dat het veel meer dan zo'n vierhonderd man betrof.
Tel eens uit 400 x (jaarloon + jaaaaaaren uitgesteld loon....)

Citaat:
het enige wat de meeste mensen was opgevallen na 01 januari 2002 (begin vd €), was dat zo goed als alles DUURDER was geworden.
Komt er nog bij dat alle prijzen bij de omzetting naar de € naar boven werden afgerond. Dus zwijg maar dat ge zweet over dat goedkoper.
En dan hebben we het er nog niet gehad over de 60.000 EU-ambtenaren, die gemiddeld driemaal zoveel verdienen als een Belgische Federale ambtenaar.
Ik zit lang genoeg in de handel om te weten dat de producten beterkoop geworden zijn. Ge moet wel niet de kostprijs die ge betaalt om met uw bankkaart ipv van met cash te betalen als kosten van de EU te rekenen.
EN ge moet de prijzen vergelijken van gelijkwaardige producten.
Tel eens wat een auto nu kost met vroeger. Vergeet wele neit da tdat ene zonder airco moet zijn, zonder electrische snufjes enz..
BTW uw tas koffie is duurder geworden omdat zwartwerk zo nodig moest afgeschaft worden. Dat heeft niks met Europa te maken.
Citaat:
DE EU zal nooit een equivalent worden vd USA. Kan ook niet, met 28 (totnogtoe) verschillende nationaliteiten.
De verschillen in de USA waren minstens even groot dan in Europa. Al die inwijkelingen uit Europa indertijd. EN dna de plaatselijke bevolkinn niet vergeten. Maar Europa moet geen nieuw USA worden. Europa moet beter/socialer zijn dan de USA.
Citaat:
Ook opvallend dat je niks wist te melden over criminelen die dagelijks "Europa" kunnen doorkruisen zonder lastig te worden gevallen (itt de grenscontroles vroeger).
In de USA is er een FBI, iets soortgelijks zou in de EU nooit kunnen functioneren.
Te weinig Europa ?? Dat bureaucratisch gedrocht kan niet snel genoeg verdwijnen.
Je kan evengoed socio-economische akkoorden afsluiten, zonder dat dertig landen worden bestuurd door zo'n zelfbenoemde EU-elite als de EU-commissie.
Ik woon al bijna mijn ganse leven op enkel kilometers van de grenzen. Ik weet dus dat criminelen misbruik maken van het feit dat er nog te veel grenzen zijn tussen de landen. In mijn omgeving zijn dat vooral Nederlandse drugsmannen. Zij maken misbruik van de verschillende wetgevingen en regels. Zij weten dat in alle landen mensen zijn die vasthouden aan hun eigen machtsgebied. Die nationalistische visie, dat navelstaren is de oorzaak dat criminelen soms hun straf ontlopen. Daarom pleit in net voor méér Europa.

Laatst gewijzigd door pajoske : 16 september 2015 om 13:49.
Oud 16 september 2015, 13:54   #15
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Tot hier ben ik het met u eens.
Oud 16 september 2015, 13:58   #16
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
.

Hiermee ben ik het grondig oneens. De huidige EU is een slokop van administratieve punten en comas. Veel teveel ambtenaren.

Anderzijds is de besluitvorming verkeerd.

Laatst gewijzigd door Sukkelaar : 16 september 2015 om 14:27.
Oud 16 september 2015, 14:01   #17
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Wie is "Marie" Le Pen mss ?

ps zolang Grieken niet t zelfde doet met FDW als wat Marine met haar weerkerende stoorzender deed ... geen verandering hoor ...
een "n" vergeten.

En wat zouden de Grieken met FDW moeten doen?
Oud 16 september 2015, 14:04   #18
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
M'n kloten, ja.

Als het VB wérkelijk 'visionair' was geweest, was er nooit - NOOIT - een 'cordon sanitaire' tot stand gekomen.

Ook 'politiek' is een kwestie van strategie en tactiek.
Toch wel want het cordon is er enkel gekomen omwille van het streven naar onafhankelijkheid voor Vlaanderen en dus ook het afschaffen van het koningschap. Dat is juist visionair zijn.
Oud 16 september 2015, 14:35   #19
pajoske

Standaard

Citaat:
Hiermee ben ik het grondig oneens. De huidige EU is een slokop van administratieve punten en coma. Veel teveel ambtenaren.

Anderzijds is de besluitvorming verkeerd.
Ik ben akkoord dat Europa nu nog lang niet perfect is. Er moet nog danig bijgestuurd worden. Maar moeten we daarom teruggaan naar de oude situatie van aparte landen en gesloten grenzen?

Laat me Europa vergelijken met de Europese handel.

In het verleden kon ik mijn goederen meestal enkel in België bij de Belgische groothandelaar aankopen. Die groothandels hadden handelsakkoorden met de producenten. Tegen bepaalde (dure) voorwaarden hadden zij het alleenverkoopsrecht in België. In andere landen dezelfde producten aankopen aan een lagere prijs was onmogelijk.

Met het openzetten van de grenzen, kreeg ik de kans om in het buitenland te kopen aan betere voorwaarden. Dat was een verbetering, ik kon lagere prijzen aanbieden aan mijn klanten, of een hogere kwaliteit voor een gelijke prijs.

Maar dan kwam de meest belangrijke stap. Groothandelaren in België verdwenen van het toneel. Hetzelfde gebeurde met hun winstmarges. De dure stock in België verdween. Want het was voldoende dat de producent een stock bijhield. Leveringen gaan nu veel sneller, want rechtstreeks van de fabriek.
Besluit: een betere service voor de klanten aan een lagere prijs.

Jammer dat politiek Europa die laatste stap nog niet gezet heeft. We zouden met veel minder ambtenaren een veel beter service kunnen leveren aan de bevolking. JA dat zal bij sommigen (kort) pijn doen. Zoals bij de groothandels die hun bron van inkomsten zagen verdwijnen. Maar op termijn zal de bevolking er wel bij varen.

PS meer Europa is ook meer macht aan Europa om de buitengrenzen te bewaken i.p.v. dat over te laten aan kleine landen die niet voldoende bij machte zijn om die taak uit te voeren.

Laatst gewijzigd door pajoske : 16 september 2015 om 14:37.
Oud 16 september 2015, 15:30   #20
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Ik ben akkoord dat Europa nu nog lang niet perfect is. Er moet nog danig bijgestuurd worden. Maar moeten we daarom teruggaan naar de oude situatie van aparte landen en gesloten grenzen?

Laat me Europa vergelijken met de Europese handel.

In het verleden kon ik mijn goederen meestal enkel in België bij de Belgische groothandelaar aankopen. Die groothandels hadden handelsakkoorden met de producenten. Tegen bepaalde (dure) voorwaarden hadden zij het alleenverkoopsrecht in België. In andere landen dezelfde producten aankopen aan een lagere prijs was onmogelijk.

Met het openzetten van de grenzen, kreeg ik de kans om in het buitenland te kopen aan betere voorwaarden. Dat was een verbetering, ik kon lagere prijzen aanbieden aan mijn klanten, of een hogere kwaliteit voor een gelijke prijs.

Maar dan kwam de meest belangrijke stap. Groothandelaren in België verdwenen van het toneel. Hetzelfde gebeurde met hun winstmarges. De dure stock in België verdween. Want het was voldoende dat de producent een stock bijhield. Leveringen gaan nu veel sneller, want rechtstreeks van de fabriek.
Besluit: een betere service voor de klanten aan een lagere prijs.

Jammer dat politiek Europa die laatste stap nog niet gezet heeft. We zouden met veel minder ambtenaren een veel beter service kunnen leveren aan de bevolking. JA dat zal bij sommigen (kort) pijn doen. Zoals bij de groothandels die hun bron van inkomsten zagen verdwijnen. Maar op termijn zal de bevolking er wel bij varen.

PS meer Europa is ook meer macht aan Europa om de buitengrenzen te bewaken i.p.v. dat over te laten aan kleine landen die niet voldoende bij machte zijn om die taak uit te voeren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be