Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2015, 12:31   #1
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard De EU en "de exodus en het geweten"

Paul Scheffer, hoogleraar Europese Studies, die in januari 2000 in de NRC in een artiikel getiteld "Het multiculturele drama" de mislukking van de integratie van cultureel anders geaarde inwijkekelingen aan de kaak stelde, schreef nu, 24.10.2015, net als toen een nieuw uiterst belangwekkend artikel in de NRC aangaande de migrantencrisis waarmee de EU geconfronteerd wordt. De titel is "De exodus en ons geweten."

Hij ontleedt zorgvuldig het gehele gebeuren en de reactie hierop door de EU-bewindslui en de door hen gebruikte argumentering. Hij onderscheidt 4 belangrijke verschoningsgronden zijnde

1. De moraal: we kunnen niet zeggen dat we het niet zagen aankomen.
2. Eigenbelang: we hebben deze mensen nodig voor de arbeidsmarkt.
3. Onmacht: We kunnen de grenzen eenvoudig niet dichtgooien.
4. Recht: het vluchtelingenverdrag maakt indamming onmogelijk.

Op ieder punt gaat hij uitvoerig in en toont het ongerijmde ervan aan en schetst tevens de gevaren, die hieraan verbonden zijn.

Hij maakt net als Bart De Wever een onderscheid tussen burgerrechten en mensenrechten.
Een citaat: "... Voorstanders van open grenzen wijzen op die tegenstrijdigheid en stellen dat de ingezetenen geen bijzondere rechten hebben tegenover nieuwkomers. Wie zijn wij om een ‘eerstgeboorterecht’ uit te oefenen? Maar elke gemeenschap bestaat bij de gratie van grenzen, zonder een afbakening tussen binnen- en buitenstaanders gaat het niet.

Burgerrechten en mensenrechten moeten worden onderscheiden: kort gezegd, mensenrechten zijn universeel en burgerrechten zijn territoriaal. Niet iedereen heeft toegang tot de rechten zoals die zijn opgebouwd binnen onze grenzen, vooral de verzorgingsstaat beperkt het aantal mensen dat in een samenleving opgenomen kan worden.

Een welkomstcultuur zonder grenzen betekent dat de burgerrechten zonder beperking moeten gelden voor iedereen die daar aanspraak op maakt."

Zijn conclusie:

"Zonder een begrenzing van de migratie- en vluchtelingenstroom wordt de ontwrichting van de regio de ontwrichting van de eigen samenleving, wordt de neergang van vooral de Arabische wereld, steeds meer onderdeel van onze eigen samenlevingen.
Dat is geen fataliteit, want de vluchtelingen zijn de uitdrukking van conflicten die maatschappelijke en politieke oorzaken hebben, ook al wekken de beelden van haveloze mensen op de vlucht de indruk van een natuurramp.

Er zijn wel degelijk antwoorden denkbaar die humanitaire verplichtingen en politiek realisme met elkaar weten te verzoenen. Gevraagd is een duurzame betrokkenheid bij deze vluchtelingenkwestie die nog jaren onze aandacht zal vragen en niet de bevoogdende toon waarop de zorgen van velen worden weggewimpeld.

Wat is dat toch voor een onvermogen in weldenkende kring om over de morele betekenis van grenzen na te denken, welke verlegenheid is hier zichtbaar? Ik zou zeggen: juist om genereus te kunnen blijven hebben we grenzen nodig."

Ik kan me hierin goed vinden.

Verwijzing: http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/1...eweten-1548419
Oud 25 oktober 2015, 13:04   #2
Reverberation
Minister-President

Reverberation's schermafbeelding

Standaard

http://www.geolitico.de/2015/10/24/f...t-unumkehrbar/

Citaat:
Noch im Untergang träumt Europa’ – zelfs tijdens de ondergang blijft Europa dromen, zo concludeerde Geolitico al eerder. Wat de EU met het zolang mogelijk openhouden van de grenzen, en het toelaten van zoveel mogelijk, straks tientallen miljoenen moslimmigranten wil bereiken is ook hen duidelijk: de gedwongen creatie van een Europese Superstaat, volledig geregeerd en gecontroleerd vanuit Brussel, met geen enkele zeggenschap meer voor de nationale parlementen.
Reverberation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2015, 15:57   #3
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Die superstaat zal toch een stuk kleiner zijn dan de EU28. De Oostelijke lidstaten zullen niet mee gaan in de culturele en etnische zelfmoord van het westen en niet mee in het 'superblok' gaan.
En als er de komende jaren weer een globale economische crisis komt, gaat de Europese economie, die nog steeds in het slop zit, weer grandioos onderuit. En zal er ook een breuk komen met de zuidelijke staten.

Dan houdt je alleen nog Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, de Benelux, Finland, Zweden en Denemarken over.
Nu zie ik deze regeringen/bevolkingen nog wel zo zot om mee te gaan in de denkwijze van de politici in Brussel.
Maar dit clubje zal toch een stuk minder gewicht hebben dan de huidige EU met 28 leden.

Al zijn er in Finland, Denemarken, Frankrijk en Nederland ook partijen die erg anti Eu zijn en redelijk tot goed scoren.

Laatst gewijzigd door poekieJ : 25 oktober 2015 om 15:59.
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2015, 23:54   #4
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Paul Scheffer, hoogleraar Europese Studies, ....

Ik kan me hierin goed vinden.

Verwijzing: http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/1...eweten-1548419
Ik heb de NRC maar dat artikel heb ik overgeslagen. Heb mijn buik vol van het deskundig geleuter over 'de vluchtelingen'. Waarom neemt het aantal vluchtelingen opeens toe? Wat zijn de percentages uit welke landen? Stromen de kampen in het grensgebied van Turkije en en Syrië en Libanon opeens leeg omdat de vluchtelingen het zat zijn? Wat is er gaande? Zijn het nieuwe vluchtelingen of zitten ze al twee jaar of langer in kampen? Wat als de Palestijnen in Gaza het zat zijn en dan naar Europa komen?

Grenzen sluiten, zou ik zeggen net als de Hongaren.
Piero is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2015, 00:52   #5
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik heb de NRC maar dat artikel heb ik overgeslagen. Heb mijn buik vol van het deskundig geleuter over 'de vluchtelingen'.
Helemaal mee eens zelfs , politiekers zijn ziekelijk gestoord !!
Incluis de media , de ene dag minder , dan weer meer ,
dan gecontroleerde , dan weer via omwegen , verhuizen ,
dan willen polidioten ze ons leegstaande huizen afpakken ,
dan moeten ze dat , dan weer dat !!
Awel:
Citaat:
Durven ze niet !!!!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2015, 15:27   #6
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Ik heb de NRC maar dat artikel heb ik overgeslagen. Heb mijn buik vol van het deskundig geleuter over 'de vluchtelingen'. Waarom neemt het aantal vluchtelingen opeens toe? Wat zijn de percentages uit welke landen? Stromen de kampen in het grensgebied van Turkije en en Syrië en Libanon opeens leeg omdat de vluchtelingen het zat zijn? Wat is er gaande? Zijn het nieuwe vluchtelingen of zitten ze al twee jaar of langer in kampen? Wat als de Palestijnen in Gaza het zat zijn en dan naar Europa komen?

Inderdaad.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2015, 16:20   #7
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Jammer, dat u dit artikel niet gelezen hebt. Erin worden namelijk gefundeerd de verschillende argumenten pro immigratie weerlegd en de laksheid van de EU-bewindslui aan de kaak gesteld. De conclusie is ook EU-buitengrens dicht. Dit in tegenstelling tot de hoofdmoot van de berichtgeving in de media, die nog steeds sterk pro-immigratie is en geen problemen wenst te zien.
Oud 26 oktober 2015, 17:07   #8
cato

Standaard

Citaat:

In Griekenland komen de vluchtelingen binnen.
Volgens afspraken behoren ze daar opgevangen,.geregistreerd en geselecteerd te worden.
Griekenland wil dat niet,kan dat niet en wil hierbij ook geen hulp van de EU.

Volgens EU afspraken behoren de vluchtelingen na registratie en selectie verdeeld te worden over de EU landen.
Oost Europese landen willen dit niet.

De EU heeft duidelijke en gecontroleerde buiten grenzen nodig.
De EU kan alleen vluchtelingen opvangen met landen die zich aan afspraken houden.
Landen in Oost en Zuid Oost Europa voldoen niet aan deze voorwaarden en horen daarom niet in de EU thuis.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2015, 09:24   #9
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

De EU kan niets, wil niets en is niets. De EU is gebakken lucht die alleen in Nederland, Duitsland en Frankrijk voor vol wordt aangezien.
Andere landen negeren volledig de beslissingen van de EU mocht dit in hun eigenbelang zijn. Zie Hongarije en andere oostblok landen.
Griekenland kan met geen mogelijkheid de eigen grenzen dicht houden, daarvoor zitten ze te dicht op het M-O en Turkije.
Met bopzet heeft de EU waarschuwingen uit het verleden in de wind geslagen, toen er nog een mogelijkheid bestond de buitengrenzen dicht te houden.
Met de corrupte oostbloklanden en daarbij een zieltogend Griekenland is het een einde-verhaal aan het wordenb en zal met zekerheid de EU uit elkaar vallen. Alleen linkse regimes, zoals die in Scandinavië en Nederland zullen politiek correct blijven reageren. Merkel zal de volgende verkiezingen in Duitsland niet overleven en dat geldt ook voor haar politiek. Als Duitsland eenmaal is ontdaan van Merkel, zal ook de EU langzaam uit elkaar vallen.
Oud 28 oktober 2015, 14:09   #10
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Oostenrijk sluit grens met Slovenië. En toen? Geen Schengen meer?

Waar blijven de grote muilen uit Brussel?
Oud 29 oktober 2015, 23:32   #11
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Oostenrijk sluit grens met Slovenië. En toen? Geen Schengen meer?

Waar blijven de grote muilen uit Brussel?
In de beste & duurste restaurants van Brussel
Schengen is een vod papier.
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be