Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2015, 11:45   #1
eurobug
Burger

Standaard Kindhuwelijken worden in Nederland erkend

"Kindhuwelijken worden in Nederland erkend, mits geregistreerd in land van herkomst"

Dit zinnetje las ik net onderaan een artikel op PowNed over kinderbruidjes bij de azielzoekers, en als je erop googled, vind je het ook terug in talloze andere artikels.

Dit zinnetje heeft mijn maag doen omdraaien. Een beetje zoekwerk bevestigd het ergste: Een volwassen man die in Nederland aankomt met een volgens alle normen minderjarig meisje (er zijn voorbeelden van 13 jarigen) mag dus inderdaad samenblijven met dat meisje als zij daarmee instemt. Hun islamitisch huwelijk wordt erkend, en zij worden effectief beschouwd als man en vrouw. Wat die man en vrouw als "getrouwd" koppel dan doen 's nachts, tja... De reden dat dit wordt goedgekeurd is de gebruikelijke lafheid tov. deze godsdienst. Het is blijkbaar "cultureel al moeilijk genoeg".

Ik reageer niet snel op dit forum, maar dit moest gewoon van mijn hart af. Ik wil dit verspreiden op alle manieren mogelijk, en hoop dat dit opgepikt wordt door zoveel mensen als mogelijk.

Waar zijn wij in het westen mee bezig...
eurobug is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2015, 13:40   #2
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

En dit word nu in Nederland toe gelaten en binnenkort in heel Europa.
Sex onder de 16 jaar was toch niet toe gelaten?
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2015, 14:29   #3
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Dit is niet louter een islamitisch fenomeen. Elvis Presley huwde destijds ook met een 13-jarig meisje en als ik me niet vergis had ook Johnny Cash een bijzonder jonge bruid. Bij de Europese adel waren vroeger 'kindhuwelijken' ook schering en inslag, of die allen meteen 'geconsumeerd' werden is een andere zaak. En nu nog steeds kunnen ook Belgen nog als minderjarige huwen, volgens mij met toestemming van de ouders of voogd. Weet niet meer vanbuiten wat dan daar momenteel de minimumleeftijd voor is (16 ?). Op Wikipedia staat toch iets in die aard over het Belgisch huwelijksrecht.

Voortijdig huwen is dus niet louter een zaak van de huidige (islamitische) vluchtelingen. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik de geschetste praktijk goedkeur, verre van. Allicht baseren ze zich op een soort van 'gewoonterecht' waarbij een meisje in staat wordt geacht huwbaar te zijn vanaf het moment dat zij lichamelijk in staat is kinderen te krijgen (= na de menarche). Dit zijn ook praktijken gangbaar bij wat we 'primitieve' volkeren zouden kunnen noemen (Amazone-indianen, papoea's, bosjesmannen, ...). Maar uiteraard biedt onze westerse samenleving daar geen geschikt kader voor en maar goed ook.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2015, 14:36   #4
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dit is niet louter een islamitisch fenomeen. Elvis Presley huwde destijds ook met een 13-jarig meisje en als ik me niet vergis had ook Johnny Cash een bijzonder jonge bruid. Bij de Europese adel waren vroeger 'kindhuwelijken' ook schering en inslag, of die allen meteen 'geconsumeerd' werden is een andere zaak. En nu nog steeds kunnen ook Belgen nog als minderjarige huwen, volgens mij met toestemming van de ouders of voogd. Weet niet meer vanbuiten wat dan daar momenteel de minimumleeftijd voor is (16 ?). Op Wikipedia staat toch iets in die aard over het Belgisch huwelijksrecht.

Voortijdig huwen is dus niet louter een zaak van de huidige (islamitische) vluchtelingen. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik de geschetste praktijk goedkeur, verre van. Allicht baseren ze zich op een soort van 'gewoonterecht' waarbij een meisje in staat wordt geacht huwbaar te zijn vanaf het moment dat zij lichamelijk in staat is kinderen te krijgen (= na de menarche). Dit zijn ook praktijken gangbaar bij wat we 'primitieve' volkeren zouden kunnen noemen (Amazone-indianen, papoea's, bosjesmannen, ...). Maar uiteraard biedt onze westerse samenleving daar geen geschikt kader voor en maar goed ook.
De vrouw van Elvis was 22j, toen ze met hem trouwde (in 1967)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Priscilla_Presley

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2015, 14:44   #5
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
De vrouw van Elvis was 22j, toen ze met hem trouwde (in 1967)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Priscilla_Presley
Dan heb je ook op onze 'gouwe' Wikipagina gelezen dat hij er al mee ging vanaf dat zij 14 jaar oud was (volgens sommige bronnen 13), en ik denk dat het niet bepaald was om naar de postzegelverzameling te gaan kijken. Er bestaan overigens ook geruchten dat het huwelijk effectief al vroeger was voltrokken, maar door bepaalde instanties niet erkend werd.

Laatst gewijzigd door freespirit : 28 september 2015 om 14:44.
Oud 28 september 2015, 14:55   #6
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan heb je ook op onze 'gouwe' Wikipagina gelezen dat hij er al mee ging vanaf dat zij 14 jaar oud was (volgens sommige bronnen 13), en ik denk dat het niet bepaald was om naar de postzegelverzameling te gaan kijken. Er bestaan overigens ook geruchten dat het huwelijk effectief al vroeger was voltrokken, maar door bepaalde instanties niet erkend werd.
Ahja, geruchten dus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2015, 15:02   #7
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ahja, geruchten dus.
De discussie hier draait uiteraard niet om dit detailvoorbeeld. Ik wilde enkel maar aantonen dat het fenomeen van de poster zich niet enkel stelt binnen een actuele islamitische vluchtelingencontext. Ik heb echt geen zin om hier te blijven palaveren over de gang en wandel van 'The King'.
Oud 28 september 2015, 15:30   #8
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er is ook nog een verschil als de echtgenoot van dezelfde leeftijd is, of een paar jaar ouder.

Bij moslims is het naar aloud voorbeeld van de profeet zo dat ouwe zakken van 50 (zoals Mo toen) huwen met kinderen van 9 (zoals Mo toen).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2015, 15:42   #9
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Er is ook nog een verschil als de echtgenoot van dezelfde leeftijd is, of een paar jaar ouder.

Bij moslims is het naar aloud voorbeeld van de profeet zo dat ouwe zakken van 50 (zoals Mo toen) huwen met kinderen van 9 (zoals Mo toen).
Dat is wel waar, maar dan nog is het fenomeen niet exclusief islamitisch. Bij 'natuurvolkeren' komt het fenomeen van een huwelijk tussen een oude man en een jong meisje ook geregeld voor en zoals ik al zei vroeger ook in adelijke kringen in onze contreien. In dit laatste geval is het wel zo dat het huwelijk vaak niet (meteen) geconsumeerd werd, het huwelijk was toen natuurlijk in de eerste plaats een economische en sociale verbintenis, liefde en romantiek kwam er nauwelijks aan te pas. Het verschil zit hem er volgens mij in dat in de islamitische wereld het huwelijk vaak wel geconsumeerd wordt, ook is het meisje in onze ogen nog veel te jong daarvoor.
Oud 28 september 2015, 19:48   #10
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De discussie hier draait uiteraard niet om dit detailvoorbeeld. Ik wilde enkel maar aantonen dat het fenomeen van de poster zich niet enkel stelt binnen een actuele islamitische vluchtelingencontext. Ik heb echt geen zin om hier te blijven palaveren over de gang en wandel van 'The King'.
Wat doet dit er toe binnen deze discussie?
Niets...
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2015, 19:50   #11
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is wel waar, maar dan nog is het fenomeen niet exclusief islamitisch. Bij 'natuurvolkeren' komt het fenomeen van een huwelijk tussen een oude man en een jong meisje ook geregeld voor en zoals ik al zei vroeger ook in adelijke kringen in onze contreien. In dit laatste geval is het wel zo dat het huwelijk vaak niet (meteen) geconsumeerd werd, het huwelijk was toen natuurlijk in de eerste plaats een economische en sociale verbintenis, liefde en romantiek kwam er nauwelijks aan te pas. Het verschil zit hem er volgens mij in dat in de islamitische wereld het huwelijk vaak wel geconsumeerd wordt, ook is het meisje in onze ogen nog veel te jong daarvoor.
Ja en?
Dit gaat nu over vluchtelingen, jonge meisjes die vaak uitgehuwelijkt zijn aan veel oudere mannen.
Dat gerelativeer van u wanneer het over dit soort onderwerpen gaat, ergert eerder dan het enige bijdrage levert!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2015, 02:50   #12
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar volgens:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door standaard.be
Kindhuwelijken worden in Nederland erkend, mits geregistreerd in land van herkomst
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150928_01890534
Voor iedereen die wil , lees ook incluis de links in't artikel:
http://www.elsevier.nl/Nederland/ach...ijken-2693495W
- boek 10 van het Burgerlijk Wetboek artikel 28b
- voorstel voor een wetswijziging

Kindermisbruikers zijn ziekelijk gestoord in hun hersens !!!!

http://www.atria.nl/atria/content/319318/kindhuwelijken

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2015, 08:53   #13
eurobug
Burger

Standaard

Blijkbaar nog zo een pareltje uit de Nederlandse wetboek:

"Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, BUITEN ECHT, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft..."

Let op de "buiten echt". Met andere woorden, als je in Pakistan trouwt met een 12-jarig meisje, en dat dan meepakt naar Nederland als je vrouw, is daar niks aan het handje. Dat meisje wordt officieel erkend als je vrouw, en je mag daar 's nachts alles mee uitvreten wat normaal tussen getrouwde koppels gebeurd. Je kan zelfs expliciet NIET gestraft worden voor pedofilie, want het is "binnen de echt".

Maar als een 22-jarige Nederlander iets uitvreet met een 16-jarige staat het land in brand. Zou je dan trouwens kindergeld kunnen trekken voor je vrouw?

Nu, dit is allemaal in Nederland. Weet iemand wat de regels hierover zijn in België, want vaak is dat redelijk gelijklopend...
eurobug is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2015, 14:12   #14
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eurobug Bekijk bericht
Blijkbaar nog zo een pareltje uit de Nederlandse wetboek:

"Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, BUITEN ECHT, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft..."

Let op de "buiten echt". Met andere woorden, als je in Pakistan trouwt met een 12-jarig meisje, en dat dan meepakt naar Nederland als je vrouw, is daar niks aan het handje. Dat meisje wordt officieel erkend als je vrouw, en je mag daar 's nachts alles mee uitvreten wat normaal tussen getrouwde koppels gebeurd. Je kan zelfs expliciet NIET gestraft worden voor pedofilie, want het is "binnen de echt".

Maar als een 22-jarige Nederlander iets uitvreet met een 16-jarige staat het land in brand. Zou je dan trouwens kindergeld kunnen trekken voor je vrouw?

Nu, dit is allemaal in Nederland. Weet iemand wat de regels hierover zijn in België, want vaak is dat redelijk gelijklopend...
In België ben je onder alle omstandigheden pas seksueel handelingsbekwaam op je 16de. Wat uiteraard tot de aburde situatie leidt dat een 16-jarige jongen in prinicipe kan aangeklaagd worden voor kindermisbruik als hij zijn 15-jarig vriendinnetje een tong draait. In
Nederland ligt de wetgeving anders: daar kan men al instemmen met seksuele contacten vanaf 12 jaar, op voorwaarde dat daar geen 'bezwaren' tegen zijn en het vrijwillig contact betreft. In onze Belgische wetgeving staat verder dat er enkel op uitdrukkelijk verzoek van de machtsinstanties kan afgeweken worden op de minimumleeftijd van 18 jaar voor huwen. Een andere minimumleeftijd wordt echter door de wetgever niet vermeld. Ik vraag me dus af of volgens een hiaat in onze Belgische wetgeving een pakweg 14-jarig meisje met een volwassene mag huwen en of zulk huwelijk dan ook daadwerkelijk geconsumeerd mag worden.

Laatst gewijzigd door freespirit : 29 september 2015 om 14:13.
Oud 29 september 2015, 14:15   #15
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ja en?
Dit gaat nu over vluchtelingen, jonge meisjes die vaak uitgehuwelijkt zijn aan veel oudere mannen.
Dat gerelativeer van u wanneer het over dit soort onderwerpen gaat, ergert eerder dan het enige bijdrage levert!
Waar relativeer ik hier ? Ik plaats het enkel maar in perspectief en zeg dat de problematiek een mondiaal probleem is en niet enkel te vernauwen valt tot kindbruidjes van moslimvluchtelingen.
Oud 29 september 2015, 19:27   #16
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denk dat het hier wel eerder over echte pedofielen gaat, in plaats van over rijke families die hun bezittingen willen optimaliseren.
En het gaat hem er vooral over, dat pedofilie hier, heden ten dage, zowat beschouwd wordt als de grootste misdaad die een mens kan begaan. Uiteindelijk leven we in 2015, en niet meer in 1970 of vroeger, toen, pedofilie wel meer voorkwam (zie oa de processen tegen de geestelijken voor misbruiken uit dien tijd, en vroeger).
En dan komen vluchtelingen van 50 jaar, hier doodleuk aan met hun bruid van 13 jaar, en of leuker, laten zij hun bruid van 13 jaar overkomen in het kader van gezinshereniging. Dat alleszins in Nederland.

Laatst gewijzigd door Bob : 29 september 2015 om 19:29.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2015, 09:14   #17
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar relativeer ik hier ? Ik plaats het enkel maar in perspectief en zeg dat de problematiek een mondiaal probleem is en niet enkel te vernauwen valt tot kindbruidjes van moslimvluchtelingen.
Om het in perspectief te plaatsen ga jij eventjes voorbeelden aanhalen van een paar honderd jaar terug en een gerucht van een paar decennia terug. Juist ja. Kindhuwelijken zijn in deze streken GEEN praktijken die toegelaten worden en dat moet ook niet zo worden omwille van een religie die graag de tijd een paar 100 jaar zou terugdraaien.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2015, 10:29   #18
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

De vergelijking gaat niet op Freespirit.

Ook in het hindoeisme worden (kleine) kinderen zelfs al aan elkaar uigehuwelijkt. Alleen is de leeftijd dan compatibel en wordt er niet verondersteld dat ze al vanaf hun 9de gaan rampetampen.
Ook de vroegere alliantie-huwelijken van de adel (en boeren) om vooral eigendommen of macht te kunnen consolideren ging hem niet over het sexuele, maar over bevestigen van langdurige contracten en samenwerking.

Het grote verschil met de islamitische kindhuwelijken is dat de man tientallen jaren ouder is dan het bruidskind, en er onmiddellijk wordt overgegaan tot sexuele activiteit, ook al is het kind slechts 9 (of zelfs minder). Volgens Kohmeiny mocht je ook met baby's sex hebben, zolang je ze maar niet penetreerde, d�*t was er zelfs voor Kohmeiny over. Dick-sucking of tussen de billetjes neuken is echter geen probleem.

De vergelijking met gebruiken die hier duizend jaar geleden van tel waren, of zelfs nu nog in India geldig zijn gaat dus niet op.
In islam gaat het over duidelijke pedofiele daden.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2015, 11:51   #19
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals Skobelev reeds zei....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev

tja, voor 1 Dutroux staat het land op zijn achterste poten maar voor tientallen import-Dutroux's knijpen we een oogje dicht...of beide oogjes

Laatst gewijzigd door daiwa : 30 september 2015 om 11:53.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2015, 17:26   #20
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
De vergelijking gaat niet op Freespirit.

Ook in het hindoeisme worden (kleine) kinderen zelfs al aan elkaar uigehuwelijkt. Alleen is de leeftijd dan compatibel en wordt er niet verondersteld dat ze al vanaf hun 9de gaan rampetampen.
Ook de vroegere alliantie-huwelijken van de adel (en boeren) om vooral eigendommen of macht te kunnen consolideren ging hem niet over het sexuele, maar over bevestigen van langdurige contracten en samenwerking.

Het grote verschil met de islamitische kindhuwelijken is dat de man tientallen jaren ouder is dan het bruidskind, en er onmiddellijk wordt overgegaan tot sexuele activiteit, ook al is het kind slechts 9 (of zelfs minder). Volgens Kohmeiny mocht je ook met baby's sex hebben, zolang je ze maar niet penetreerde, d�*t was er zelfs voor Kohmeiny over. Dick-sucking of tussen de billetjes neuken is echter geen probleem.

De vergelijking met gebruiken die hier duizend jaar geleden van tel waren, of zelfs nu nog in India geldig zijn gaat dus niet op.
Zulke kindhuwelijken zijn wel uitzonderlijk, ook binnen de islamitische wereld. De meeste islamitische landen hebben wetgevingen die iemand pas huwbaar stellen op 16, 18 of pas 19 jaar. In het Arabische gewoonterecht kon er getrouwd worden van zodra een meisje als volwassen werd beschouwd, dit viel samen (zoals nu nog steeds bij vele natuurvolkeren) met de menarche, dus de eerste menstruatie. Per uitzondering kon dit dus inderdaad bij een 9-of 10-jarig meisje zijn. Er bestaat een vermoeden (doch omstreden) dat Mohammed trouwde met de 9-jarige Aïcha, van haar werd aangetoond dat ze reeds menstrueerde en dus als 'volwassene' werd beschouwd.

'Pedofilie' is in onze huidige maatschappij verworden tot een containerbegrip en in se ook een exclusief 'westerse' uitvinding. Ik vind het dan ook gevaarlijk de problematiek van de kindhuwelijken in de moslimwereld te vereenzelvigen met uitingen van geïnstitutionaliseerde pedofilie. Overigens staan op effectieve pedoseksuele handelingen tegenwoordig in heel wat islamitische landen zeer strenge straffen, zelfs tot de doodstraf toe !

Kindhuwelijken vormen dus inderdaad een niet te onderschatten probleem, maar dit is geen 'exclusief' moslimprobleem, dat is het punt dat ik hier wilde maken. Hetgene nu in IS-gebied gebeurt (waar zelfs zuigelingen als seksslaven worden verhandeld) is uiteraard niet representatief voor de 'normale' moslimwereld. Hoog tijd dus om mede met die motivatie het kankergezwel van IS uit te roeien.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be