![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() “Brussels Airport en het Brussels Gewest zijn als een Siamese tweeling”, zegt Brussels N-VA-parlementslid Johan Van den Driessche over het luchthavendebat in het Brussels parlement. “We moeten de balans vinden in dit gewest tussen een plaats waar het goed en gezond wonen en werken is, maar waar er ook welvaart en welzijn bloeien. Anders vertrekt niet enkel de luchthaven maar ook vele inwoners.”
“Ik vind dat het buiten kijf staat dat de leefbaarheid van de burgers in de regio rond de luchthaven beschermd moet worden. We zitten echter met een dubbele spanning, ook de economische activiteit dankzij de luchthaven mag door het gewest niet onderschat worden”, zegt Van den Driessche. Volgens hem is een constructief overleg tussen de verschillende gewesten daarom van groot belang. “Bovendien is er geen alternatief”, vervolgt hij. “De luchthavenactiviteiten overdragen aan Charleroi is niet de oplossing. Vele Brusselaars zullen hun job kwijt zijn, ook omdat ons gewest ongetwijfeld veel minder aantrekkelijk wordt om zaken te doen en conferenties te organiseren. Bovendien mogen we natuurlijk niet de impact onderschatten op de internationale rol die Brussel nu speelt.” Van den Driessche reikt enkele oplossingen aan: “Wij pleiten voor een evenwichtig spreidingsplan op basis van objectieve gegevens door constructief overleg tussen de verschillende regio’s. Op die manier moet er een langetermijnoplossing komen die moet vastgelegd worden in een ‘vliegwet’. Zo’n wet zal rechtszekerheid bieden aan de luchthaven, de betrokken gewesten maar ook aan de Brusselaars die voor hun woning keuzes maken. Op die manier weet iedereen waar men aan toe is. Bovendien moet er maximaal ingezet worden op preventie van overlast, bijvoorbeeld aan de hand van minder lawaaierige vliegtuigmotoren of geluidsvriendelijkere vliegprocedures.” Tenslotte benadrukt Van den Driessche dat de economische potentie van de luchthaven beter benut moet worden. “We moeten het economisch succes van de luchthaven aanwenden in de strijd tegen de hoge (jeugd)werkloosheid in Brussel.” “Enkel door een constructieve langetermijnoplossing op basis van objectieve gegevens en overleg, kan de toekomst van dit gewest hand in hand gaan met de toekomst van de luchthaven”, besluit hij. Bron: politics.be
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() “We moeten het economisch succes van de luchthaven aanwenden in de strijd tegen de hoge (jeugd)werkloosheid in Brussel.”
Ik dacht dat Zaventem in Vlaanderen ligt en Charleroi in Wallonië. Het Brussels gewest zelf heeft geen luchthaven dacht ik. Of vergis ik me? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 oktober 2015 om 19:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Only in Belgium! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is een plicht van een land dat een luchthaven exploiteert vlakbij de staatsgrens, om ook rekening te houden met de buren die over de grens wonen. Dat zijn ook mensen. De liefde moet natuurlijk wel van twee kanten komen, om het spelleke zo goed mogelijk en zo lang mogelijk te laten verlopen in een win-win-situatie. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |