Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2016, 20:03   #1
SanderK
Burgemeester

Standaard Snelheidsboete Frankrijk aanvechten

Beste forumleden,

Heeft er iemand al ervaring met het aanvechten van een snelheidsboete uit Frankrijk?
Ik vind er eigenlijk redelijk weinig over terug en zou het graag eens proberen.

Hoe wil ik te werk gaan?
-De boete aanvechten door in essentie eigenlijk het ijkingsrapport van de flitser en de status van de verbaliserende agent op te vragen, dit met behulp van een uitgebreide brief.
-Indien men mij dit niet binnen de juiste termijn doorstuurt, wordt mijn boete geseponeerd.
-Indien men mij dit wel doorstuurt, samen met de foto van de overtreding, wordt het sowieso een rechtszaak (aangezien ik klacht heb aangetekend), maar verstuur ik op voorhand een brief naar de rechtszaak waarin ik, nu de bewijzen er zijn, de overtreding erken en aangeef de boete te willen betalen.

Mijn vragen:
1) Heeft iemand hier ervaring mee.
2) Kan ik mijn bezwaar in het Nederlands opstellen? Ik vermoed van wel aangezien men dankzij een tekort aan tolken in oa. Brussel ook vaak rechtszaken laat seponeren.
3) Wat is de mogelijke meerkost?
4) Hoe groot is de kans op verjaring, met in gedachten dat ik mijn brief fysiek kan versturen of mijn klacht via het internet kan insturen. Ik vermoed dat als ik via de fysieke brief doe, ik meer kans op verjaring heb.
5) Heeft iemand een idee naar welke specifieke wetten ik kan verwijzen inzake ijkingsrapport van flitser en verjaringstermijnen?
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2016, 20:09   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Beste forumleden,

Heeft er iemand al ervaring met het aanvechten van een snelheidsboete uit Frankrijk?
Waarom wilt u het proberen? Reed u dan niet te snel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2016, 20:15   #3
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom wilt u het proberen? Reed u dan niet te snel?
1) Aangezien de boete meer dan anderhalf maand na de vastgestelde inbreuk pas is aangekomen, kan ik in eer en geweten zeggen dat ik mij er niet meer bewust van ben dat ik op dat tijdstip op die plaats gereden heb.

2) Uit 1) komt voort dat ik in eer en geweten durf beweren dat ik indien ik daar wel gereden zou hebben op die plaats, er geen reden is om aan te nemen dat ik daar te snel gereden zou hebben. Ik rijd immers niet te snel en doe mijn best om de snelheidslimieten te respecteren.

3) Uit 1) en 2) komt voort dat een simpele foto van de overtreding dan ook niet zou volstaan. Ik vraag me terecht af of het flitstoestel op die dag wel geschikt om snelheidsovertredingen vast te stellen en of er geen foute meting is gebeurd. Verder vraag ik me ook terecht af of de agent wel geschikt was om het apparaat op die dag te bedienen.

Indien men mij voldoende, wettelijk, bewijs kan geven dat ik werkelijk op die dag daar was en te snel reed, onderga ik met een gerust hart dat het politioneel apparaat correct werkt en er mij geen onrecht is aangedaan, mijn straf.
Oud 17 oktober 2016, 20:17   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) Aangezien de boete meer dan anderhalf maand na de vastgestelde inbreuk pas is aangekomen, kan ik in eer en geweten zeggen dat ik mij er niet meer bewust van ben dat ik op dat tijdstip op die plaats gereden heb.

2) Uit 1) komt voort dat ik in eer en geweten durf beweren dat ik indien ik daar wel gereden zou hebben op die plaats, er geen reden is om aan te nemen dat ik daar te snel gereden zou hebben. Ik rijd immers niet te snel en doe mijn best om de snelheidslimieten te respecteren.

3) Uit 1) en 2) komt voort dat een simpele foto van de overtreding dan ook niet zou volstaan. Ik vraag me terecht af of het flitstoestel op die dag wel geschikt om snelheidsovertredingen vast te stellen en of er geen foute meting is gebeurd. Verder vraag ik me ook terecht af of de agent wel geschikt was om het apparaat op die dag te bedienen.

Indien men mij voldoende, wettelijk, bewijs kan geven dat ik werkelijk op die dag daar was en te snel reed, onderga ik met een gerust hart dat het politioneel apparaat correct werkt en er mij geen onrecht is aangedaan, mijn straf.
Veel woorden om gewoon te zeggen: ik beweer dat ik niet te snel reed. Buiten die bewering zie ik geen echte reden om uw boete te betwisten. Ik denk dan ook dat u bij weigering nog veel meer zal mogen dokken.
Oud 17 oktober 2016, 20:36   #5
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Kijk misschien eens rond op deze site. Mogelijk bevat die alle antwoorden die je zoekt :

https://www.antai.gouv.fr/publiques/accueiletranger
Oud 17 oktober 2016, 20:54   #6
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Veel woorden om gewoon te zeggen: ik beweer dat ik niet te snel reed. Buiten die bewering zie ik geen echte reden om uw boete te betwisten. Ik denk dan ook dat u bij weigering nog veel meer zal mogen dokken.
Tjah, als men u morgen zou verdenken van een strafdaad, laat ons zeggen een diefstal op het werk, zou u dan ook niet vragen voor de bewijzen hiervan?
Of ondergaat u alles en pleit u meteen schuldig?
Oud 17 oktober 2016, 21:02   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tjah, als men u morgen zou verdenken van een strafdaad, laat ons zeggen een diefstal op het werk, zou u dan ook niet vragen voor de bewijzen hiervan?
Of ondergaat u alles en pleit u meteen schuldig?
U mag uw boete altijd betwisten voor de rechtbank. Het lijkt erop dat u hierop aanstuurt.

Begin maar alvast te sparen. De Franse rechtbanken lachen niet met verkeersboetes.
Oud 17 oktober 2016, 21:05   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[...]
Hoe wil ik te werk gaan?
...
Mijn vragen:
1) Heeft iemand hier ervaring mee.
[...]
Wat met jouw rechtsbijstandverzekering (en hun ervaring), of heb je er geen?

Citaat:
Is het boetebedrag wel de moeite om het te proberen?

Laatst gewijzigd door Micele : 17 oktober 2016 om 21:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2016, 21:11   #9
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
U mag uw boete altijd betwisten voor de rechtbank. Het lijkt erop dat u hierop aanstuurt.

Begin maar alvast te sparen. De Franse rechtbanken lachen niet met verkeersboetes.
Ik betwist niet de boete, ik betwist de snelheidsovertreding.
Leest en begrijpt u eigenlijk wel iets van wat ik hier neer type?

Maar dus, dank u om op z'n minst één van mijn vragen te beantwoorden, nu zou ik graag nog weten waar u uw bewering vandaan haalt. Of is dat iets wat in uw droomwereldje gebeurt, dat alle "snelheidsduivels" massa's geld moeten betalen? Want het enige wat ik heb gevonden over boete's aanvechten in Frankrijk is dat 90% kwijtgescholden wordt.
Oud 17 oktober 2016, 21:14   #10
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat met jouw rechtsbijstandverzekering (en hun ervaring), of heb je er geen?

Is het boetebedrag wel de moeite om het te proberen?
Ik heb wel een rechtsbijstand, vraag me af of dat ook geldt voor snelheidsboetes, zal het eens bekijken.

An sich zou je zeggen van niet. Het gaat om de minimumboete, die in Frankrijk best wel laag ligt.
Langs de andere kant lijkt het me net de moeite om te proberen nu of het werkt, aangezien er niet veel fout kan gaan mocht het niet werken. Men gaat immers niet zo maar de boete vertiendubbelen ofzo gewoon omdat ik bewijs vraag voor een boete die mij anderhalve maand na de inbreuk toegestuurd wordt.
Oud 17 oktober 2016, 21:14   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik betwist niet de boete, ik betwist de snelheidsovertreding.
Leest en begrijpt u eigenlijk wel iets van wat ik hier neer type?
Probeer het maar te betwisten. Ik voorspel nu al dat u nog veel dieper in de buidel zal mogen tasten dan wanneer u nu uw boete zou betalen. Maar goed, u wil de confrontatie zoeken met de Franse staat. Doe maar. En... betaal.
Oud 17 oktober 2016, 21:20   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb wel een rechtsbijstand, vraag me af of dat ook geldt voor snelheidsboetes, zal het eens bekijken.
In de regel meestal wel, gewoon eens contact opnemen:
http://www.assuralia.be/index.php?id...t_news%5D=2225
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2016, 21:48   #13
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Probeer het maar te betwisten. Ik voorspel nu al dat u nog veel dieper in de buidel zal mogen tasten dan wanneer u nu uw boete zou betalen. Maar goed, u wil de confrontatie zoeken met de Franse staat. Doe maar. En... betaal.
Maar mijn vraag was dus, hebt u ervaringen of getuigenissen waarop u uw bewering kunt staven?
Oud 18 oktober 2016, 09:54   #14
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Baneen, hij stuurt aan op seponering, door ze te betwisten in het Nederlands in de hoop dat de Fransen het sop de kolen niet waard vinden en hem dan met rust laten.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2016, 10:05   #15
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

ik zou u willen aanraden de woorden eer en geweten te vemijden.

ge weet heel duidelijk niet wat beiden betekenen.

neem de verantwoordelijkheid voor je daden op.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2016, 12:02   #16
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Baneen, hij stuurt aan op seponering, door ze te betwisten in het Nederlands in de hoop dat de Fransen het sop de kolen niet waard vinden en hem dan met rust laten.
Daarom dat de Fransen de procedure voor betwisting in het Nederlands publiceren ?
Maar goed, niemand die de link leest blijkbaar. Note to self : Doe geen moeite meer om vragen te beantwoorden op be.politics.
Oud 18 oktober 2016, 12:05   #17
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Als je een minnelijke schikking krijgt: betaal het (tenzij je 100% weet dat het niet klopt), het sop is meestal de kool niet waard.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2016, 18:54   #18
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik zou u willen aanraden de woorden eer en geweten te vemijden.

ge weet heel duidelijk niet wat beiden betekenen.

neem de verantwoordelijkheid voor je daden op.
Goh, kan u nog zeggen wat u anderhalve maand geleden precies gedaan heb?
Of neemt u graag verantwoordelijkheid op voor zaken waarvan u niet meer weet dat u ze gedaan hebt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Daarom dat de Fransen de procedure voor betwisting in het Nederlands publiceren ?
Maar goed, niemand die de link leest blijkbaar. Note to self : Doe geen moeite meer om vragen te beantwoorden op be.politics.
Jawel jawel, handige link, maar staat ook overal op het boeteblad
Ik vroeg hier vooral voor persoonlijke ervaringen met dit.

En ik vroeg zeker niet voor vermanende reacties hoog met het vingertje wijzend naar moraliteit.
Oud 18 oktober 2016, 19:02   #19
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als je een minnelijke schikking krijgt: betaal het (tenzij je 100% weet dat het niet klopt), het sop is meestal de kool niet waard.
Ik kan inderdaad voor de makkelijke weg gaan, en dat is ook de reden dat Frankrijk de makkelijke weg zo aanbiedt.
Maar ik wou gewoon graag weten hoe het zat indien men eerst klacht aantekent en om meer bewijs vraagt.
Oud 18 oktober 2016, 20:36   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Tot hij weer in Frankrijk rondrijdt en de politie hem aan de kant zet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be