![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Ecocombi's, de zogenaamde supertrucks, mogen vanaf 2017 de grens oversteken tussen België en Nederland. "Dat ecocombi's vandaag mogen rijden in België en Nederland, maar de grens niet mogen oversteken, is absurd. Ik ben dan ook blij dat de Beneluxunie vandaag de eerste stap heeft gezet en supertrucks gewoon de grens kunnen oversteken vanaf 2017", reageert Europarlementslid Philippe De Backer (Open Vld).
Vrachtwagens die in de Europese Unie rondrijden, mogen niet langer zijn dan 18,75 meter en niet breder dan 2,55 meter. Onder bepaalde voorwaarden mogen lidstaten daarvan afwijken en ecocombi's toelaten. Ecocombi's zijn langere en zwaardere vrachtwagens (tot 25,25m lang en 60ton zwaar). Twee ecocombi's kunnen 3 gewone vrachtwagens vervangen. "Dat maakt het wegverkeer niet alleen efficiënter, het zorgt ook voor minder CO2-uitstoot en minder lege vrachtwagens", zegt De Backer. Momenteel zijn deze extra lange vrachtwagens al toegelaten in Finland, Zweden, Nederland, Denemarken en Duitsland. In Vlaanderen rijdt er momenteel eentje rond. Ook Wallonië heeft plannen om er verschillende in te schakelen. "Dat ecocombi's niet zomaar overal mogen rijden en zich moeten houden aan beperkingen, is logisch. Er is immers geen plaats voor ecocombi's in dorpskernen. Maar het is wel onbegrijpelijk dat ecocombi's die wel toegelaten zijn op het grondgebied van twee buurlanden, de luttele meters over de grens niet mogen overbruggen. Dit gaat regelrecht in tegen de principes van het vrij verkeer en strookt niet met onze Europese interne markt", zegt De Backer. "Ik ben dan ook blij dat de Beneluxunie vandaag hiervoor de eerste stappen zet. Dat zal een verbetering zijn voor wegverkeer tussen havens van Antwerpen en Rotterdam en is ook goed nieuws voor onze export en ons land als logistieke draaischijf in West-Europa. " Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |