![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
Bekijk resultaten enquête: Ben je voor uitstap uit kernenergie? | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
4 | 30,77% |
NEE |
![]() ![]() ![]() |
9 | 69,23% |
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
|
![]() CD&V wil de beslissing om de eerste kerncentrale te sluiten in 2015 terugschroeven. Hiermee bewijzen ze dat ze zeer onrealistisch zijn en niet naar de toekomst kijken.
Vooraleerst is er het enorme gevaar bij terroristische aanslagen. Daarbovenop zitten we met het kernafval waar we nog eeuwen en eeuwen mee opgezadeld zitten. En het laatste maar niet onbelangrijk, het uranium dat we nodig hebben om via kernsplijting energie op te wekken, is niet onuitputtelijk. Binnen een aantal decennia is het sowieso uitgesloten om op deze manier nog in electriciteit te voorzien. Mij lijkt het dan een zeer verstandige beslissing om tijdig uit kernenergie uit te stappen. Maar ja, toekomstgericht denken, is hoogst uitzonderlijk voor een behoudsgezinde partij zoals de CD&V. |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja, een fantastische beslissing is het!!
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zolang dat madammeke in Knokke die molens niet in haar 'zicht op zee' duldt, zullen we wel moeten verder sukkelen met de kerncentrales.
![]() |
#4 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Kernernergie moet inderdaad spijtig genoeg blijven. Ik ben voorstander van nog meer groene energie(7 % in België moet echt wel haalbaar zijn) en energiebesparingen.
Het kyoto-verdrag moet echter gehaald worden en als men allemaal gascentrales gaat bouwen, gaat dit echt niet lukken. en dan zwijg ik nog van de welliswaar beperkte luchtvervuiling. Maar als de CD&v in de regering komt(wat hopelijk niet gebeurt), dan wordt die beslissing teruggedraait. Maar dan komen er ook geen of weinig nieuwe windmolens en dan wordt Kyoto ook niet gehaald. Geef mij dus maar een paars kabinet.
#5 |
Burger
|
![]() Op dit moment komt meer dan de helft van onze electriciteit uit kerncentrales.
Uiteraard is het moeilijk om bij sluiting voldoende electriciteit te produceren. Maar zelfs als we dan nog 20 of 30 procent van onze electriciteit moeten aankopen in franse kerncentrales dan is dit toch al een forse daling. Het is tenslotte niet enkel een keuze voor veiligheid en gezondheid, maar ook pure noodzaak, want zoals ik al zei geraakt het uranium dat nodig is voor kernsplijting binnen enkele decennia uitgeput! |
![]() |
![]() |
#6 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Die laatste 3 zullen vermoedelijk het tekort moeten bijvullen, wat verhoogde CO en CO2 uitstoot geeft, om over dioxine maar niet te spreken. Windcentrales hebben een te kleine capaciteit, en zullen in 2015 nooit de capaciteit van een kerncentrale benaderen, verkiezingsdiscours van Vande Lanotte ten spijt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
#7 | |
Burger
|
![]() Citaat:
1) Agalev doet zich zeer groen voor, maar als er na 2015 niet genoeg energie is dan kopen we er wel van frankrijk!! en dat is... jawel, kernenergie. Van een land waar er dan nog centrales dichtbij de belgische grens staan nota bene. Van hypocrisie gesproken. 2) Als men heropwerking gebruikt is kernenergie de vorm van energie met het meeste toekomst. Niks noodzaak dus. De primaire energiebronnen gas, olie en steenkool, die zijn aan het uitgeput geraken, maar van kernenergie zouden we nog lang kunnen genieten. 3) Tegenwoordig haalt men 59% van onze energie uit kernenergie. De meest optimistische voorspellingen zeggen dat met wind maximaal 5-6¨% te halen is als men de maximale inplantingscapaciteit van windmolens in rekening brengt en qua energiebesparing loopt het ook zo rond de 5-6 %. Neem in het beste geval dus 12 percent van de kernenergie weg en dan blijven we nog met 47 % over. Wat gaan we daar mee doen? Zonne-energie is voorlopig nog zeer duur en niet haalbaar voor de algemene consument, voor water hebben we veel te weinig hoogteverschil. Qua alternatieve bronnen is ons landje veel te beperkt. Als je alleen al naar denemarken kijkt met een ongelooflijke kustlijn en iets van een 4000 windmolens, die brengen 4% van de energie op terwijl denemarken al minder inwoners heeft als België. Het wordt dus op de korte periode van 15/20 jaar onmogelijk om de kernenergie af te schaffen en volledig door alternatieve bronnen te vervangen. Voor mijn part mogen ze gerust windmolens plaatsen en zo veel mogelijk kernenergie vervangen door alternatieve energie, maar om zulke ondoordachte beslissingen te nemen om alle centrales voor een bepaalde datum dicht te hebben zonder een zekerheid van BETAALBARE energievoorziening op dat ogenblik, dat gaat toch wel te ver. En de cdenv, nva,... zeggen niet dat er geen molens mogen gebouwd worden he. Ze zijn ook voorstander van een afbouw van de kernenergie, maar wel op een doordachte wijze. En trouwens, in de wandelgangen hebben meerdere mensen van de andere meerderheidspartijen al laten doorschemeren dat dit een dossier was om agalev te laten scoren en dat ze zelf ook wel weten dat dat akkoord ooit zal teruggeschroefd moeten worden.
![]() |
#8 |
Burger
|
![]() Sommigen zijn heel selectief in wat ze lezen. Op dit moment komt 59% van onze energie uit kerncentrales. Als we dat kunnen terugbrengen tot 30%, zelfs als we die dan uit het buitenland moeten halen, dan is dat nog een enorme verbetering. En daar is niks hipocriets aan!
Wat mij vooral opvalt bij voorstanders van kernenergie is dat ze de mogelijkheden van alternatieve energiebronnen en een beter energiebeheer enorm onderschatten en dat ze de gevaren en problemen van kernafval afdoen als een klein probleempje. Het is naïef om niet door te hebben dat het kernafval één van de grootste problemen wordt voor de komende generaties. En mijn standpunt heeft niks te maken met een groene visie of niet. Het is gewoon een realistische visie. Maar ja, vooruitgang gaat altijd gepaard met felle tegenkanting van oerconservatieven... |
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() foutje!
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() nog een foutje!
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Burger
|
![]() Geef mij eens een studie waarin staat dat het niet kan. Of beter nog een studie die aantoont dat kernenergie produceren en het opslaan van kernafval veilig gebeurt!
Iedereen weet dat rond milieuthema's er altijd wetenschappelijke studies zijn die mekaar tegenspreken, dus opteer ik sowieso voor de veiligste en gezondste keuze, ook al is dat niet de gemakkelijkste weg. |
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er zijn studies waarin gesteld wordt dat als men energie wil leveren voor heel Vlaanderen door windmolens, dat men dan zo een groot aantal windmolens moet plaatsen dat er geen plaats voor is. Verder kan men alle energie niet vervangen door windenergie omdat die energielevering niet constant genoeg is, te veel stroompieken en vooral dieptes! Er moet dus steeds een manier zijn om deze energieleegtes op te vangen. Ik kies zowiezo voor de keuze met de grootste zekerheid en met de minst schadelijke gevolgen. Maar ik kan niet kiezen voor een energievoorziening die nog niet aanwezig is en ons niet kan voorzien van voldoende energie! |
|
![]() |
![]() |
#14 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
we voeren nu reeds electriciteit uit Frankrijk in. Ook Duitsland en Denemarken (via Duitsland) en Nederland (via Belgie). Elke keer als er geen wind waait in Denemarken of Duitsland is het van dat. Het Belgisch elektriciteitsnet is niet gebouwd op nog grotere invoering van elektriciteit vanuit Frankrijk. Wat u niet lijkt te beseffen is dat van zodra de vraag groter wordt dan het aanbod, het VOLLEDIGE net uitvalt. Dus de groene toekomst is die van blackouts van zodra er geen wind is. Dat is natuurlijk ook een manier om elektriciteit te besparen, maar ik kan u verzekeren dat onze industrie er niet mee zal lachen. Kijk maar eens naar Californie. ELKE expert zegt dat kernenergie in Belgie de enigste grote bron van elektriciteit is. De enigste mogelijk bron met dezelfde capaciteit en zelfs meer is kernfusie. Er moet dus dringend nog meer hierin geinversteerd worden!!! |
|
![]() |
![]() |
#15 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#16 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
2) Uw gezondste keuze zal enkel het broeikaseffect doen toenemen, aangezien we economisch niet in staat zijn tegen 2015 kerncentrales te vervangen door windmolens, en men dus zal moeten rekenen op Franse stroom (rara, van wat is die afkomstig?) of op kolen, olie en gas. Kyoto zullen we zo niet halen, tenzij we nog een beetje lucht kopen van een of ander land zonder fabrieken. Realpolitik is precies niet uw sterkste punt.
![]() |
#17 |
Burger
|
![]() De 'experts' hebben gesproken...
Niemand zegt dat alle energie van windmolens moet komen. Niks is simpel hé. Het is een combinatie van maatregelen, investeringen en technologische ontwikkelingen. Maar ja, wie gelooft er nu in verandering? Diegene die het vliegtuig heeft uitgevonden? Diegenen die gestaakt hebben voor het algemeen stemrecht? Wordt wakker, en mis de evolutietrein niet. |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Welke alternatieve energie is er trouwens nog buiten windenergie? |
|
![]() |
![]() |
#19 | |
Burger