![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Hoe ervaart u God - Allah - Jahweh ? | |||
n.v.t. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 83,33% |
het bestaan - het zijn |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
een bestaande - een zijnde |
![]() ![]() ![]() |
1 | 16,67% |
Aantal stemmers: 6. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Hoe ervaart u God - Allah - Jahweh ? Wat is uw 'godsbeeld' ? Zou het kunnen dat diegene die een godsbeeld hebben dat pantheïstisch is verdraagzamer zijn dan diegene die God ervaren als een wezen ? En zou het niet kunnen dat een pantheïstisch godsbeeld dat is wat elke religie nodig heeft om een tolerante religie te zijn ?
Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 7 december 2015 om 18:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is 1 god, een mindere god, een kwade god.
Hij of zij beheerst alles wat werelds is. Daardoor komt er kwaad in de wereld. Het zorgt ervoor dat al het wereldse neigt naar zonde, dat er een inherente slechtheid in de wereld is. De zenuwslopende, ingebakken plicht van de mens is om zich hier tegen te verzetten. Er is 1 God, een hogere god, een god van al wat goed is. Hij of zij beheerst alles wat de wereld overstijgt. Het immateriële, het pure. Dat verderft als het wereld wordt, maar andersom kan wat wereld is het pure nooit raken. Het zit ingebakken in de mens om hiernaar te streven, maar in een aards lichaam is de mens te bezoedeld om dit te bereiken. Enkel door puurheid, bijvoorbeeld door vuur, kan met het aardse wegvegen om het "boven"aardse te bereiken en zo één te worden met de God van de goedheid. De eerste is een zijnde. De tweede is het zijn.
![]() |
![]() |
#3 |
Burger
|
![]() Ik ervaar het goddelijk als een collectieve gemeenschap van goddelijke wezens net zoals de aarde een collectieve gemeenschap is van mensen, dieren en planten.
Dat Lichtrijk van de Vader is evenwaardig aan het aardse rijk van de Moeder. Dat Lichtrijk van de Vader heeft het aardrijk van de Moeder nodig om te evolueren, net zoals het aardrijk van de Moeder de inspiratie van het Lichtrijk nodig heeft om te evolueren. Samen zijn ze één en verwekken alzo het LEVEN op de Aarde. Ieder mens die op een hoger niveau komt, die boeddha wordt, wordt na zijn biologische dood, deelachtig, één met het rijk van de Vader. Wie die verlichting niet bereikt, wordt gewoon weer herboren in het biologische en een nieuwe kans gegeven. Dus beiden, het goddelijke en het biologische zijn evenwaardig en ze hebben elkaar nodig om te evolueren. Er is dus geen één persoon 'god'. Zo denk ik erover. Heel simpel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Bestaat al: hindoes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Daarnaast valt mij op dat u gelooft in reïncarnatie. Die is uiteraard alleen mogelijk voor eeuwig bestaande entiteiten. Er is voor die entiteiten geen maximum van reïncarnaties, neem ik aan. Ze bestaan dan in principe eeuwig. Het idee dat zij ooit na hun overlijden oplossen in het zijn is daarmee strijdig. Iets dat eeuwig wederkeert kan niet op eigen kracht van natuur veranderen in iets dat eindigt. Hoe lost u de tegenstrijdigheden in uw visie op de mens en god op? Laatst gewijzigd door Piero : 9 december 2015 om 11:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Dat u het goddelijke ervaart is inbeelding. Het kan geen kwaad dus u wordt niet opgesloten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik geloof inderdaad niet in God en dus ook niet in een onafhankelijk eeuwig ongeschapen zijnde dat andere zijnden of het zijn zou hebben geschapen. Ik zie dus ook geen tegenstrijdigheden in mijn visie. Er zit wel een soort lacune in m'n denken omdat ik enkel in het zijn, het bestaan (wat ik niet God noem) geloof : er is namelijk geen plaats voor een begin en een einde, voor een schepping, een eerste oorzaak. Enkel evolutie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Wat is het argument om ervan uit te gaan dat er überhaupt een god is?
![]() |
#11 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() slecht opgestelde enquete, je kunt niet zien wie op wat stemde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Dat het biologisch evenwicht aan 't verdwijnen is, dat zien we wel aan de mensenmassa's op alle soorten festiteiten, die natuurlijk ook bij het collectief horen. En waarom zou dat niet in de geest-wereld zo kunnen zijn? Ieder levend wezen op aarde heeft toch een levensgeest? Dus twee werelden in elkaar, een dimensie in een dimensie die voortdurend wisselen: geest in materie, materie wordt geest, met evolutie als gevolg en doel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() over iets helemaal anders maar het past wel bij de titel :
http://www.knack.be/nieuws/wereld/pr...al-634911.html Was de stad Antwerpen niet ook ooit van plan om van de harmonie (le bare) in het harmoniepark een stilteruimte te maken waar alle religies & co konden bidden en mediteren ? Ik vind er niets van terug. (buiten de 4de reactie dat hier dat dat dus ooit de plannen waren) Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 14 december 2015 om 17:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2) Ik heb er geen flauw benul van, maar dat beschouw ik voorlopig toch nog niet als een gemis. 3) Ja, dat zou kunnen. Maar helemaal zeker is het niet. 4) Ja, dat zou kunnen. Maar helemaal zeker is het niet.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Vreemdeling
|
![]() Hoe ervaart u God - Allah - Jahweh ? Wat is uw 'godsbeeld' ?
Helemaal niets. Het is de grootste zever ooit verteld. Een schande voor de mensheid. Oorzaak van de grootste miserie op aarde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() “Zeg: “Waarlijk, mijn gebed en mijn offer, mijn leven en mijn sterven zijn opgedragen aan Allah, Heer der Werelden.” soera al anam 6:162
En Wie Allah of God is komt zeer duidelijk tot uiting in de Koran. Ik geloof wel dat we Hem niet helemaal kunnen vatten met al onze beperkingen... maar dat is niet zo van belang in het geheel der dingen waarvoor Hij me heeft geschapen. Laatst gewijzigd door Guinevere : 24 december 2015 om 14:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik geloof ook niet dat de mens een religie en inhoud mag bepalen (verzinnen, wijzigen,...) God bepaalt dit alles voor ons. A propos, probeer bij het volgende eens de opsplitsing "wezen" of "panthestisch" te maken¨: God is Éen God is Alomvattend God is ver Verheven God is Heer der Werelden euhm... in de Troonvers (ayat ul kursi) "Allah, er is geen god dan Hij, de Levende, de Zelfstandige, sluimer noch slaap kan Hem treffen, aan Hem behoort toe wat er in de hemelen en wat er op de aarde is. Wie is degene die van voorspraak is bij Hem zonder Zijn verlof? Hij kent wat er voor hen is en wat er achter hen is. En zij kunnen niets van Zijn kennis omvatten, behalve wat Hij wil. En Zijn Koersie strekt zich uit over de hemelen en de aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet. En Hij is de Verhevene, de Almachtige." Laatst gewijzigd door Guinevere : 24 december 2015 om 15:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |