Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 februari 2016, 09:59   #1
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard Spooktrein rijdt 12 kilometer tussen Landen en Tienen zonder bestuurder.

Een lege trein zonder bestuurder heeft donderdagavond een rit gemaakt tussen de stations van Landen en Tienen. De trein was in Landen aan het rijden gegaan toen de bestuurder even was uitgestapt maar in het station van Tienen kon een andere bestuurder op de langzaam rijdende trein springen en die tot stilstand brengen. Dat meldt de NMBS donderdagavond.

“De trein reed zeer langzaam, het spoor was vrijgemaakt en het station van Tienen was ontruimd, zodat er nooit gevaar was voor onze reizigers”, zegt Bart Crols, woordvoerder van de NMBS.

De bewuste trein was zonder passagiers onderweg naar Leuven toen de bestuurder een defect opmerkte. De man stopte daarop, rond 21 uur, in het station van Landen maar daar liep het mis.

“Terwijl de bestuurder zijn trein aan het inspecteren was, begon die plots aan een lage snelheid te rijden, te bollen als het ware, en liet de bestuurder achter”, zegt Crols. “De bestuurder verwittigde daarop zijn collega’s en die deden het nodige. Alle seinen voor die trein stonden op groen en in het station van Tienen werd een spoor gereserveerd voor die trein, terwijl het station ontruimd werd. Eén van onze bestuurders kon rond 21.30 uur in Tienen op de rijdende trein springen en die vervolgens tot stilstand brengen.”

Hoe het komt dat de trein vanzelf begon te rijden, is nog niet duidelijk en moet nog nader onderzocht worden.

Met dank aan HBVL.

Nu kan de discussie toch echt beginnen want er zijn voorstanders om treinen te laten rijden zonder bestuurder.
En wat als er dan iets gelijkaardigs gebeurd?
Veel veiligheid zie ik toch niet.
En diegene die willen dat de treinen rijden zonder bestuurder willen ook de conducteur afschaffen.
En wat dan?
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 10:02   #2
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.898
Standaard

Wie zei er dat een trein zonder bestuurder niet voor morgen is...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 10:08   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Uit De Standaard van vandaag:


...
‘Een lege trein die aan het bollen gaat, dat kan alleen maar een menselijke fout zijn’, zegt treinspecialist Herman Welter. In dat geval hangt de machinist minstens een boete boven het hoofd.

Het leest als een cowboyverhaal met treinen: donderdagavond ging een trein aan het bollen tussen de stations Landen en Tienen. ‘De reden is volgens mij zeer eenvoudig: de machinist heeft waarschijnlijk de rem niet aangetrokken’, zegt treinspecialist Herman Welter. ‘Een trein werkt op dat vlak precies zoals een wagen: staat hij op een licht hellend vlak, dan gaat hij aan het bollen.’
....
Als een menselijke fout aan de basis ligt, riskeert de machinist een blaam of een boete. ‘Elke menselijke fout wordt sowieso beboet’, zegt Gino Wirken van de Onafhankelijke Vakbond voor Spoorwegpersoneel. ‘Dat kan gaan van vermaningen tot hoge boetes, maar dat hangt af van de fout die je gemaakt hebt: als je een zwarte vertraging veroorzaakt, riskeer je bijvoorbeeld vijftig euro boete. Die moet je persoonlijk betalen en de fouten komen in je dossier. Naargelang fouten zich opstapelen, kan er gedreigd worden met ontslag.’



Als een buschauffeur een paar zware fouten begaat, dan wordt zijn rijbewijs ingetrokken door de rechtbank.
Als een machinist (die volgens sommigen minstens 12 jaar opleiding heeft en bekwamer is dan een jachtpiloot, wegens zijn lidkaart van een vakboungd) zware fouten maakt, dan wordt er (alleen maar) gedreigd ....

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 10:32   #4
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Nu kan de discussie toch echt beginnen want er zijn voorstanders om treinen te laten rijden zonder bestuurder.
En wat als er dan iets gelijkaardigs gebeurd?
Je beseft toch dat dit gebeuren eerder tegen dan voor jouw case spreekt?

Deze trein had een bestuurder, en toch is die trein nog zelf beginnen rijden. Veilig, nietwaar?
Een computer die voor de besturing zou zorgen, zou tenminste zijn rem niet vergeten...
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 10:38   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.850
Standaard

Tussen Landen en Tienen is het bergaf. Vergeten den handfrein op te zetten
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 10:53   #6
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Ridicuul dat het uberhaupt mogelijk is dat die bestuurder zijn trein kan verlaten en dat dat ding kan beginnen rijden omdat hij/zij de rem vergeet. It doesn't get much easier than that om daar een automatische beveiliger op te zetten. Scary ook dat zelfs die basis-veiligheid afhangt van het zootje ongeregeld dat je bij de NMBS kan vinden.

Laatst gewijzigd door Drosamadaris : 19 februari 2016 om 10:54.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 10:59   #7
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Aan dit soort zaken is te zien hoe het met de NMBS gesteld is na jarenlang afwisselend linkse en CD&V vriendjes aan het roer: lamentabel.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 11:39   #8
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Smile

Geen dodemansknop zoals bij Nederlandsche Spoorwegen ?
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 11:50   #9
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Ik lees in het artikel wel de woorden 'waarschijnlijk en wellicht'.
Onderzoek zal moeten uitwijzen of de machinist een fout heeft begaan.
Tot dan kan niemand juist zeggen wat er is gebeurd.
Als de machinist een fout heeft gemaakt dan zal er wel een sanctie volgen.
Maar de bazen van de machinisten kunnen zo iets niet aan de hand krijgen want zij zitten achter hun bureaukes.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 11:54   #10
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Er kan altijd een mechanische gebrek zijn, je weet toch ook dat zelfrijdende treinen er niet dadelijk gaan komen want heel die veiligheidsprocedure staat nog niet op punt.
En dan is het wachten op het eerste ongeluk van zo een zelfrijdende trein en dan is er weer discussie.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 12:24   #11
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.645
Standaard

de eerste automatische google-trein reed gisteren uit tussen Landen en Tienen.
Officieel heet het dat de trein op hol sloeg, maar in feite was dit het eerste verdoken experiment met automatische treinstellen die zonder chauffeur gaan rijden.
Zo hoopt Cornu te kunnen werken aan een modern infrastructuur en een competitieve spoorweg en verder de kosten van het stakingspersoneel te reduceren. Men gaat nog 20 jaar rondrijden met het personeel om het sociaal passief niet te groot te maken, en om de mensen geen waardeloos gevoel te geven wil men ze gewoon nog wat bezighouden
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 12:45   #12
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Geen dodemansknop zoals bij Nederlandsche Spoorwegen ?
Neen, niet zoals bij NS.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 15:56   #13
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Misschien een combinatie van de twee maken.
Een trein die zelfstandig rijd en de machinist rijd mee als er iets gebeurd.
Hoe gaat die zelfrijdende trein stoppen met een onvoorziene hindernis op het spoor?
En machinist kan al van een redelijke afstand zien dat er een onvoorziene hindernis op het spoor is en die zelfrijdende trein zal dat maar vanop een korte afstand zien.
Gevolg...boem erop.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 16:14   #14
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Misschien een combinatie van de twee maken.
Een trein die zelfstandig rijd en de machinist rijd mee als er iets gebeurd.
Hoe gaat die zelfrijdende trein stoppen met een onvoorziene hindernis op het spoor?
En machinist kan al van een redelijke afstand zien dat er een onvoorziene hindernis op het spoor is en die zelfrijdende trein zal dat maar vanop een korte afstand zien.
Gevolg...boem erop.
Met het juiste systeem kan die trein hindernissen in Oostende verwerken wanneer die in Luik rijdt. Wat een non-argument is dat nu weer. Dan kan je trouwens evengoed 1 machinist in een kotje steken en naar 10 livestreams van de treinen kijken, dan ligt zijn efficiëntie ineens 10x hoger.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 16:16   #15
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Er kan altijd een mechanische gebrek zijn, je weet toch ook dat zelfrijdende treinen er niet dadelijk gaan komen want heel die veiligheidsprocedure staat nog niet op punt.
En dan is het wachten op het eerste ongeluk van zo een zelfrijdende trein en dan is er weer discussie.

Waarschijnlijk komen die veiligheidsprocedures dan uit de koker van de vakbonden
London Docklands Light Railway rijdt al 25 jaar, en er zijn nog vele voorbeelden.


Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 16:19   #16
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Neen, niet zoals bij NS.
NMBS gebruikt een dodemanspedaal, maar blijkbaar heeft dat niet gewerkt?

http://www.knack.be/nieuws/belgie/op...al-667345.html
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 16:36   #17
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.645
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Misschien een combinatie van de twee maken.
Een trein die zelfstandig rijd en de machinist rijd mee als er iets gebeurd.
Hoe gaat die zelfrijdende trein stoppen met een onvoorziene hindernis op het spoor?
En machinist kan al van een redelijke afstand zien dat er een onvoorziene hindernis op het spoor is en die zelfrijdende trein zal dat maar vanop een korte afstand zien.
Gevolg...boem erop.
hmmm.... met een laser kan die afstandsmeter een paar kilometer vooruit kijken en dat is veel verder dan de vermoeide ogen van de machinist, maar kom we noteren dat je u zorgen maakt over het stopvermogen van de trein...

jij hebt duidelijk geen auto met een afstandsradar die zo mooi netjes de file zit te volgen en stopt tot stilstand als het moet

hilarisch hoe uw geest u belemmert in uw denkproces...

Laatst gewijzigd door brother paul : 19 februari 2016 om 16:37.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 16:41   #18
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Aan dit soort zaken is te zien hoe het met de NMBS gesteld is na jarenlang afwisselend linkse en CD&V vriendjes aan het roer: lamentabel.
Gelukkig is het in vlaanderen gebeurd.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 18:04   #19
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Gelukkig is het in vlaanderen gebeurd.
Ja, want in Vlaanderen rijden geen Waalse treinbestuurders.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 18:42   #20
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
NMBS gebruikt een dodemanspedaal, maar blijkbaar heeft dat niet gewerkt?

http://www.knack.be/nieuws/belgie/op...al-667345.html
Die dient, ook bij de NS, niet daarvoor. Die controleert de waakzaamheid bij de bestuurder die een trein bestuurd (hier spreekt men niet van dode-man maar van automatische waakinrichting). Die controleert niet het onterecht in beweging komen van een trein. Daar bestaan andere toestellen voor.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be