Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 maart 2016, 06:05   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.491
Standaard Zelfrijdende auto van Google rijdt tegen bus

Bron

Eén van de zelfrijdende wagens van Google is in Californië tegen een bus gereden.

Geloven ze daar nu echt in dat men dat het gaat lukken om dat soort van wagens in het verkeer te brengen.

Ik sta best wel achter de technologische vooruitgang maar dit lijkt mij toch een beetje ver gezocht.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2016, 07:12   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bron

Eén van de zelfrijdende wagens van Google is in Californië tegen een bus gereden.

Geloven ze daar nu echt in dat men dat het gaat lukken om dat soort van wagens in het verkeer te brengen.

Ik sta best wel achter de technologische vooruitgang maar dit lijkt mij toch een beetje ver gezocht.
Ik zit nu comfortabel in een Duitse trein met Wifi.

Ik denk dat de technologie van de zelfrijdende auto ondersteunend kan werken (ingrijpen) maar nooit dat ie alleen kan rijden.
Verzekeringstechnisch zijn er ook nog veel vragen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2016, 09:52   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bron

Eén van de zelfrijdende wagens van Google is in Californië tegen een bus gereden.

Geloven ze daar nu echt in dat men dat het gaat lukken om dat soort van wagens in het verkeer te brengen.

Ik sta best wel achter de technologische vooruitgang maar dit lijkt mij toch een beetje ver gezocht.
Al doende leert men bij. Het zou de eerste keer überhaupt zijn, de Google car reed ochottekes stapvoets, dit was wslk te traag uit het zicht van de (ook trage) busbestuurder, of wie weet uit het zicht van de Google software die zeker niet perfect is, perfect kan trouwens niet zolang de andere voertuigbestuurders ook nog deelschuld kunnen hebben. En binnen de bebouwde kom en als er dan ook nog geparkeerd wordt met wie weet nog zwakke weggebruikers is dit quasi utopisch te programmeren in een software, op (snelle) wegen buiten de bebouwde kom kan het wel goed werken.

Tja en een zekere hoffelijkheid zal men ook niet in software kunnen gieten het lijkt wel een ongeval met een derde bij het uitparkeren.

Wslk hebben ze beide deelschuld zoals +/- te lezen is:

Citaat:
http://www.cnbc.com/2016/02/29/googl...nor-crash.html

Google modified its vehicle software in the aftermath of the crash between its self-driving car and bus and admitted to partial responsibility.

Alphabet's Google self-driving car struck a municipal bus in a minor crash earlier this month, a recent filing showed, in what may be the first case of one of its autonomous cars hitting another vehicle.

In a Feb. 23 report filed with California regulators, Google said the crash took place in Mountain View, California on Feb. 14 when a self-driving Lexus RX450h sought to get around some sandbags in a wide lane.

Google said in the filing the autonomous vehicle was traveling at less than 2 miles per hour, while the bus was moving at about 15 miles per hour.

The vehicle and the test driver "believed the bus would slow or allow the Google (autonomous vehicle) to continue," it said.

But three seconds later, as the Google car in autonomous mode re-entered the center of the lane, it struck the side of the bus, causing damage to the left front fender, front wheel and a driver side sensor. No one was injured.

In a statement to CNBC on Monday, Google admitted partial responsibility for the accident.

"In this case, we clearly bear some responsibility, because if our car hadn't moved there wouldn't have been a collision," the company said. Google added that it has refined its software in the aftermath of the incident.

"From now on, our cars will more deeply understand that buses (and other large vehicles) are less likely to yield to us than other types of vehicles, and we hope to handle situations like this more gracefully in the future," Google said in a statement.

The Mountain View Police Department said that no police report was filed in the incident.

Stacey Hendler Ross, spokeswoman for the Santa Clara Valley Transportation Authority, which operates municipal buses in Mountain View and other cities in the area, confirmed the incident occurred, but said she did not know any details.

The California Department of Motor Vehicles said on Monday that manufacturers of autonomous vehicles must report crashes, but "the DMV is not responsible for determining fault."

A spokesman for the U.S. National Highway Traffic Safety Administration declined to comment.

The crash comes as Google has been making the case that it should be able to test vehicles without steering wheels and other controls.

Ryan Dapello cleans a Nissan Leaf with piloted parking before a media preview of autonomous Renault-Nissan Alliance vehicles in Sunnyvale, California January 7, 2016.
Driverless cars will become like your iPhone: Carmakers

In December, Google criticized California for proposing regulations that would require autonomous cars to have a steering wheel, throttle and brake pedals when operating on public roads. A licensed driver would need to be ready to take over if something went wrong.

Google said in November that in six years of its self-driving project, it has been involved in 17 minor accidents during more than two million miles of autonomous and manual driving combined.

"Not once was the self-driving car the cause of the accident," Google said at the time.
Citaat:
Zelfrijdende auto van Google rijdt tegen bus
Gisteren om 23:54 Bron: BELGA

Eén van de zelfrijdende wagens van Google is in Californië tegen een bus gereden. Er raakte niemand gewond, zo berichten verschillende Amerikaanse media.

Het is niet de eerste maal dat één van de zelfrijdende wagens van Google betrokken is bij een ongeval, maar het zou wel de eerste keer zijn dat de auto zelf aan de oorzaak ligt van de crash. Het ongeval dateert al van 14 februari, de auto reed toen stapvoets tegen een openbare bus die minder dan 30 km/uur reed.

Het bedrijf, dat de botsing bevestigt, gaat nu overleg plegen met het plaatselijke verkeersdepartement om het incident te bespreken en te onderzoeken waar de fout ligt. Google in een persbericht: “we dragen zeker enige verantwoordelijkheid, want als de auto niet bewogen had, was er ook geen botsing geweest”. Het bedrijf zegt dat het de algoritmes intussen heeft aangepast, “zodat de auto weet dat bussen en andere grote voertuigen minder geneigd zijn om te stoppen”.

Aan boord van de zelfrijdende wagen zit ook steeds een persoon. Die verklaarde achteraf dat hij ervan uitging dat de bus de auto zou doorlaten en greep dus niet in.

De zelfrijdende wagens van Google hebben al meer dan een miljoen kilometers afgelegd in verschillende staten van de Verenigde Staten. Tot nu toe waren er slechts weinig ongevallen, waarbij steeds derden in fout waren.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 maart 2016 om 10:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2016, 11:45   #4
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Al doende leert men bij. Het zou de eerste keer überhaupt zijn, de Google car reed ochottekes stapvoets, dit was wslk te traag uit het zicht van de (ook trage) busbestuurder, of wie weet uit het zicht van de Google software die zeker niet perfect is, perfect kan trouwens niet zolang de andere voertuigbestuurders ook nog deelschuld kunnen hebben. En binnen de bebouwde kom en als er dan ook nog geparkeerd wordt met wie weet nog zwakke weggebruikers is dit quasi utopisch te programmeren in een software, op (snelle) wegen buiten de bebouwde kom kan het wel goed werken.
Het probleem is een beetje dat een autonome auto en een auto met autopilot niet hetzelfde is.
Een autopilot is handig, maar betekend dat je als bestuurder nog steeds over de nodige rijvaardigheid dient te beschikken, en dat je ten alle tijden moet kunnen ingrijpen. En dat is het probleem. Een auto die zichzelf kan rijden, maar waar je als chauffeur wel nog steeds waakzaam moet blijven en op de weg letten heeft weinig meerwaarde. Het is leuk, maar het is geen game changer.

Een echte gamechanger is een auto die mij autonoom tot bij de deur van mijn bestemming brengt, zonder dat ik rijvaardig moet zijn, of op het verkeer moet letten, en ook als mijn bestemming op een woonerf ligt als net de school voorbij is.
En van dat laatste zijn we nog heel ver weg...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2016, 19:46   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het probleem is een beetje dat een autonome auto en een auto met autopilot niet hetzelfde is.
Een autopilot is handig, maar betekend dat je als bestuurder nog steeds over de nodige rijvaardigheid dient te beschikken, en dat je ten alle tijden moet kunnen ingrijpen. En dat is het probleem. Een auto die zichzelf kan rijden, maar waar je als chauffeur wel nog steeds waakzaam moet blijven en op de weg letten heeft weinig meerwaarde. Het is leuk, maar het is geen game changer.

Een echte gamechanger is een auto die mij autonoom tot bij de deur van mijn bestemming brengt, zonder dat ik rijvaardig moet zijn, of op het verkeer moet letten, en ook als mijn bestemming op een woonerf ligt als net de school voorbij is.
En van dat laatste zijn we nog heel ver weg...
Natuurlijk is er een grote meerwaarde mogelijk, anders zou men het niet verder ontwikkelen. Ook met bestuurder die eventueel ingrijpt als het systeem een fail aankondigt en-of erom vraagt (alarm). De bestuurder moet daarvoor dus niet waakzaam op de weg letten, dat is namelijk de bedoeling niet bij een zelfrijdende auto die men wil ontwikkelen.

Een zelfrijdende auto, dus quasi een vergevorderde autopilot, heeft in principe geen reactietijd (registratie oog ... rempedaal volledig doorduwen en evtl sturen) en maakt verder dus geen andere menselijke fouten en heeft geen menselijke fysieke zwaktes. Een doorsneepersoon heeft namelijk 1 sec reactietijd, naast andere talrijke (menselijke) zwaktes. Vooral bij onoplettende zwakke weggebruikers en kinderen die plots oversteken is die seconde reactietijd die wegvalt levensreddend. Dus vooral in de bebouwde kom.

Volgens studies kunnen tot 90 % van de ongevallen vermeden worden, en wegen de voordelen zwaarder door als de nadelen.

https://de.wikipedia.org/wiki/Selbst..._und_Nachteile
https://en.wikipedia.org/wiki/Autono...ial_advantages
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 maart 2016 om 20:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2016, 20:35   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

vervolg:

Autonome auto (zonder bestuurder) rijdt snelle tijden op circuit:
korte video: https://www.youtube.com/watch?v=eOYsI1cqUrw
lange video: https://www.youtube.com/watch?v=DeWr...ature=youtu.be

meer: http://www.audi.com/com/brand/en/vor...d-driving.html

Nu de test racer tegen computer op nat circuit in Audi RS7, snelste rondetijd:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=M99Ns3vUq84
Veröffentlicht am 29.03.2015
GRIP-Moderator und Rennfahrer Niki Schelle tritt gegen einen autonom fahrenden Audi RS7 an! Die Zukunft des Motorsports hat begonnen: Audi hat ein Auto entwickelt, das komplett autonom fahren kann, ohne einen Menschen am Steuer - Spitzname: Bobby! Wer ist schneller, Bobby oder Niki?

computer: 2´21"
racer: 2´06"
Voorlopig wint de mens nog, toch bij het racen daar kan die tot op het randje van de gripmarge gaan bij remmen en in de bochten, wat de computer (te zien in de video) niet doet. Racer rijdt ook zonder electronische hulpmiddelen (zijn uitgeschakeld) ook het gewichtsnadeel wordt gecompenseerd, racer krijgt extra ballast bij.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 maart 2016 om 21:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 08:24   #7
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.731
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
vervolg:

Autonome auto (zonder bestuurder) rijdt snelle tijden op circuit:
korte video: https://www.youtube.com/watch?v=eOYsI1cqUrw
lange video: https://www.youtube.com/watch?v=DeWr...ature=youtu.be

meer: http://www.audi.com/com/brand/en/vor...d-driving.html

Nu de test racer tegen computer op nat circuit in Audi RS7, snelste rondetijd:

Voorlopig wint de mens nog, toch bij het racen daar kan die tot op het randje van de gripmarge gaan bij remmen en in de bochten, wat de computer (te zien in de video) niet doet. Racer rijdt ook zonder electronische hulpmiddelen (zijn uitgeschakeld) ook het gewichtsnadeel wordt gecompenseerd, racer krijgt extra ballast bij.
Wat is daar nu het nut van?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 10:54   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.828
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het probleem is een beetje dat een autonome auto en een auto met autopilot niet hetzelfde is.
Een autopilot is handig, maar betekend dat je als bestuurder nog steeds over de nodige rijvaardigheid dient te beschikken, en dat je ten alle tijden moet kunnen ingrijpen. En dat is het probleem. Een auto die zichzelf kan rijden, maar waar je als chauffeur wel nog steeds waakzaam moet blijven en op de weg letten heeft weinig meerwaarde. Het is leuk, maar het is geen game changer.

Een echte gamechanger is een auto die mij autonoom tot bij de deur van mijn bestemming brengt, zonder dat ik rijvaardig moet zijn, of op het verkeer moet letten, en ook als mijn bestemming op een woonerf ligt als net de school voorbij is.
En van dat laatste zijn we nog heel ver weg...
Onlangs nog op TV gezien: een journalist die een zelfrijdende auto testte (Audi dacht ik). Ging helemaal goed op de autosnelweg. Bij de afrit echter was er een iets scherpe bocht waar de bijrijder van de autofabrikant bijna in paniek riep dat de chauffeur nu toch zelf moest gaan bijsturen. Zo ben je er niets mee natuurlijk.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 10:55   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Wat is daar nu het nut van?
Euh het testen van autonome auto´s bij hoge (toegelaten) snelheden?

Ook het testen van een (autonome) auto in grens- of noodsituaties, onder andere. Ook die zal een autonome auto in de (verre) toekomst tegenkomen.

Denk maar eens aan de rijbaan die plots (veel) minder grip kan hebben, ook in de bochten (vb rubberresten en dan eerste regen). Moest je het niet gemerkt hebben in het filmpje lag het cicruit er voor groot deel nat bij.

Voor de rest vind je alles hier, vb Audi:
http://www.audi.com/com/brand/en/vor...d-driving.html

Mogelijke voordelen:
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Autono...ial_advantages

Potential advantages

An increase in the use of autonomous cars would make possible such benefits as:

- Avoid traffic collisions caused by human driver errors such as reaction time, tail gating, rubbernecking and other forms of distracted or aggressive driving.[39][40][41]

- Increased roadway capacity and reduced traffic congestion due to reduced need for safety gaps[42][43] and the ability to better manage traffic flow.[41]

- Relief of vehicle occupants from driving and navigation chores.[41]

- Higher speed limit for autonomous cars.[44]

- Removal of constraints on occupants' state – in an autonomous car, it would not matter if the occupants were under age, over age,[45][46] unlicensed, blind, distracted, intoxicated, or otherwise impaired.

- Reduction of physical space required for vehicle parking, and vehicles will be able to drive where space is not scarce.[47]

- Reduction in the need for traffic police and premium on vehicle insurance.[48]

- Reduction of physical road signage – autonomous cars could receive necessary communication electronically (although physical signs may still be required for any human drivers).[49][50][51]

- Smoother ride.[52]

- Reduction in car theft, due to the vehicle's increased awareness.[53]

- Increased ergonomic flexibility in the cabin, due to the removal of the steering wheel and remaining driver interface, as well as no occupant needing to sit in a forward-facing position.

- Increased ease-of-use of large vehicles such as motorhomes.[54]

-- When used for carsharing,
- Reduces total number of cars.[55]
- Enables new business models such as mobility as a service which aim to be cheaper than car ownership by removing the cost of the driver.
- Elimination of redundant passengers – the robotic car could drive unoccupied to wherever it is required, such as to pick up passengers or to go in for maintenance.[43][56][57]
Of "ze" auto- en banden-testpersoneel willen uitsparen weet ik niet.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 maart 2016 om 11:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2016, 20:36   #10
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.731
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Euh het testen van autonome auto´s bij hoge (toegelaten) snelheden?

Ook het testen van een (autonome) auto in grens- of noodsituaties, onder andere. Ook die zal een autonome auto in de (verre) toekomst tegenkomen.

Denk maar eens aan de rijbaan die plots (veel) minder grip kan hebben, ook in de bochten (vb rubberresten en dan eerste regen). Moest je het niet gemerkt hebben in het filmpje lag het cicruit er voor groot deel nat bij.

Voor de rest vind je alles hier, vb Audi:
http://www.audi.com/com/brand/en/vor...d-driving.html

Mogelijke voordelen:


Of "ze" auto- en banden-testpersoneel willen uitsparen weet ik niet.
Dus auto's testen in omstandigheden die in het dagelijks verkeer niet zijn toegelaten? Als ik naar races kijk, dan wil ik auto's zien die bestuurd worden door mensen, mensen die met talent en jarenlange inzet iets bereikt hebben, geen robots.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 2 maart 2016 om 20:37.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2016, 11:17   #11
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.491
Standaard

Google geeft toe dat zelfrijdende auto het nog niet helemaal alleen kan

Detail tekst:

Citaat:
Het Amerikaanse technologiebedrijf Google heeft voor het eerst toegegeven dat in zijn zelfrijdende wagen mensen geregeld de controle hebben moeten overnemen om ongevallen te voorkomen. Zo zou het sinds de herfst van 2014 in dertien gevallen waarschijnlijk tot ongevallen zijn gekomen, indien er niet zou zijn ingegrepen. Dat heeft Google verklaard in een bericht aan de Californische verkeersautoriteit.
Niet dat ik tegen technologische vooruitgang, ben in de goede zin van het woord, maar de zelfrijdende wagen lijkt mij toch nog net even science fiction en nog niet voor de eerstvolgende jaren beschikbaar.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2016, 22:33   #12
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.731
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Google geeft toe dat zelfrijdende auto het nog niet helemaal alleen kan

Detail tekst:



Niet dat ik tegen technologische vooruitgang, ben in de goede zin van het woord, maar de zelfrijdende wagen lijkt mij toch nog net even science fiction en nog niet voor de eerstvolgende jaren beschikbaar.
De mens als "storende factor" en "zwakke schakel" willen uitschakelen door hem te transformeren in een aan technologie onderworpen plant is IMHO géén vooruitgang.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2016, 00:38   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Dus auto's testen in omstandigheden die in het dagelijks verkeer niet zijn toegelaten?
Wel toegelaten, sommige zelfs onvermijdbaar toegelaten.
D heeft daarbij ook nog "onbeperkte" snelwegen.

Wat begrijp je niet aan noodsituaties, gladde wegen, onoplettende weggebbruikers, slechte bestuurders enz.. ? Of kun je zelf iets aan het gedrag van andere bestuurders varanderen? Neen. Dus zullen er altijd noodsituaties ontstaan door menselijke fouten, niet persé door jezelf maar door andere bestuurders en weggebruikers en-of diverse (weers)omstandigheden enz....

Citaat:
Als ik naar races kijk, dan wil ik auto's zien die bestuurd worden door mensen, mensen die met talent en jarenlange inzet iets bereikt hebben, geen robots.
Ik ook hoor, maar als men autonome auto´s zonder bestuurder echt wil uittesten in allerlei noodsituaties -op het randje van grip- dan is er niets beters als een circuit. Men kan dan ook nog eens robotten (voetgangers fietsers dieren) de racepiste op bepaalde plaatsen laten oversteken en zien hoe de autonome auto in zo´n noodsituatie reageert, of een spookrijder... of een tegenligger op jouw rijstrook simuleren enz...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 maart 2016 om 00:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2016, 13:30   #14
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Juist gelijk dat bericht over zelfrijdende vrachtwagens. Maar in de eerste vrachtwagen zit nog wel een chauffeur en de rest van de onbemande vrachtwagens volgt de eerste vrachtwagen.
Dus nog wel een mens nodig.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2016, 21:48   #15
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.623
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
De mens als "storende factor" en "zwakke schakel" willen uitschakelen door hem te transformeren in een aan technologie onderworpen plant is IMHO géén vooruitgang.
Dat is toch goed, je moet dan geen rijbewijs meer halen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2016, 23:34   #16
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Al doende leert men bij. Het zou de eerste keer überhaupt zijn, de Google car reed ochottekes stapvoets, dit was wslk te traag uit het zicht van de (ook trage) busbestuurder, of wie weet uit het zicht van de Google software die zeker niet perfect is, perfect kan trouwens niet zolang de andere voertuigbestuurders ook nog deelschuld kunnen hebben.
(...)
Het ligt toch wel moeilijker.
In dit artikel in DS van 14 januari 2016: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160113_02065883
Of:
Citaat:
Google meldt ernstige incidenten bij tests
Zelfrijdende wagen kan het nog niet alleen
14 januari 2016 | Van onze redactrice Goele De Cort

De zelfrijdende wagen van Google zou tijdens tests op Californische wegen dertien keer gecrasht zijn als een menselijke bestuurder niet had ingegrepen.



Dat blijkt uit gegevens die Google verstrekt heeft aan het Californische Departement voor Motorvoertuigen. Dat verplicht alle bedrijven die experimenteren met zelfrijdende wagens jaarlijks aan te geven hoe vaak een menselijke bestuurder de controle over de wagen heeft overgenomen, en waarom.

Van september 2014 tot november 2015 reed de experimentele wagen van Google 682.894 kilometer autonoom over de weg, weliswaar met een chauffeur aan boord. In die periode gebeurde het 272 keer dat de wagen het stuur overdroeg aan de chauffeur omdat er een fout in het systeem gedetecteerd werd. ‘Dan gaat het over communicatiefouten tussen de systemen aan boord, of over anomalieën in de sensoren die de positie of snelheid van de auto bepalen en in het monitoringssysteem dat beslist over de remmen’, verduidelijkt Google. Gemiddeld doet de chauffeur er dan 0,84 seconden over om het stuur over te nemen.

Google wijst er wel op dat het steeds minder van die fouten verwerkt, de laatste maanden slechts een per 8.558 kilometer.

Ernstiger zijn de gevallen waarbij de chauffeur zelf besliste om het stuur over te nemen, omdat er anders een ongeval zou gebeuren. Zo waren er 69 incidenten waarbij een ingreep van de chauffeur nodig was om de veiligheid te garanderen. In 13 gevallen zou het zelfs tot een botsing gekomen zijn, geeft Google toe, al was de zelfrijdende auto zeker niet altijd in de fout. Zo was er bijvoorbeeld een wagen die foutief uit de andere rijrichting kwam. In de andere 56 incidenten liep er iets mis in de wagen wat mogelijk tot een ongeval had kunnen leiden.

‘Meetbaar vertrouwen’

Chris Urmson, chef Ontwikkeling bij Google, is optimistisch: ‘Al kunnen we nog niet zeggen dat we veiliger zijn dan de gemiddelde menselijke chauffeur, toch zijn we goed op weg naar de dag waarop we burgers kunnen uitnodigen in onze wagens.’

Urmson vindt ook dat we ons als maatschappij moeten afvragen hoe veilig een zelfrijdende wagen moet zijn voor hij de weg op mag. ‘Met onze tests ontwikkelen we meetbaar vertrouwen in uiteenlopende omstandigheden. Dat staat in contrast met de variatie die we aanvaarden in ervaren menselijke chauffeurs, zeker als het gaat om zestienjarigen die we de straat op sturen om in ons midden te leren rijden.’

Google is niet het enige bedrijf dat in de VS met zelfrijdende wagens experimenteert. Ook Volkswagen met dochter Audi, Mercedes-Benz, Delphi, Tesla, Bosch en Nissan hebben dossiers ingediend. De gegevens worden nog door de overheid nagekeken, maar uit de publieke data blijkt dat ook bij hen in heel wat gevallen de chauffeur moest ingrijpen. Alleen Tesla meldt geen enkel incident, maar vermeldt ook niet hoeveel kilometers het afmaalde op Californische wegen.
Tekenend is wat de chef ontwikkeling bij Google zegt: ‘Al kunnen we nog niet zeggen dat we veiliger zijn dan de gemiddelde menselijke chauffeur, (...)"
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be