Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 maart 2016, 14:46   #1
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard Belgocontro, maatregelen genomen om soortgelijke incidenten te vermijden.

Volgens twee anonieme luchtverkeersleiders is België vorig jaar aan een vliegramp ontsnapt. ‘De veiligheid van het Belgische vliegverkeer is nooit in gevaar geweest’, reageert Belgocontrol.

Op 27 mei 2015, iets over 9 uur ’s ochtends, vallen in 30 seconden alle computers uit in het zenuwcentrum van het Belgische luchtverkeer, waaronder de 18 consoles die op dat moment de routes van de vliegtuigen boven ons land in de gaten houden. ‘Het enige dat dan door je hoofd flitst is: wat doen we nu? Pure paniek’, getuigt een luchtverkeersleider op voorwaarde van anonimiteit in De Morgen.

Door een stroomstoot was alles kapot. ‘Geen radarschermen meer, geen microfoons om met piloten te praten. Alleen drie oude Belgacom-telefoons en een papieren kaft met noodnummers.’ Meteen werd naar de buurlanden gebeld, maar ‘op dat moment vliegen piloten boven België blind’.

Uiteindelijk valt de luchtverkeersleiding terug op gsm-contact met gedetacheerde luchtverkeersleiders en zelfs Flight Tracker, een applicatie voor wie familieleden of vrienden wil volgen op reis. ‘We zijn blijkbaar heel inventief als het erop aankomt.’

De twee verkeersleiders zijn formeel: ‘er is die dag een vliegramp vermeden’. Passagiers hebben het geluk dat net op die dag de renovatiewerken waren gestart, waardoor het volume van trafiek naar beneden is gebracht. ‘Ook de timing, net na het spitsuur, is een meevaller.’

Het is geen toeval dat de luchtverkeersleiders nu met hun verhaal naar buiten komen. Op dit moment onderhandelen zij met de directie over de werkdruk en de nieuwe pensioenregeling bij Belgocontrol.

‘Geen gevaar’

In een persbericht laat Belgocontrol weten dat het vliegverkeer in het Belgische luchtruim nooit in gevaar is geweest. 'Dat bevestigt een uitgebreid rapport van de SMU (Safety Management Unit, red.) dat naar aanleiding van het incident werd opgesteld.'

Belgocontrol wijst erop dat van elk incident in het vliegverkeer een rapport wordt opgesteld, dus ook na de stroompanne. 'De minimale scheiding tussen de vliegtuigen die zich op dat moment in het Belgisch luchtruim bevonden, was op elk moment verzekerd.'

De luchtverkeersleider wijst nog op de maatregelen die genomen zijn vorig jaar. Om soortgelijke incidenten te vermijden, zijn onder andere de elektrische installaties aangepast, verbeterd en opnieuw gecertifieerd. Ook zijn procedures bijgewerkt.

Belgocontrol beklemtoont dat de veiligheid van het luchtverkeer 'altijd voorop staat in alle aspecten van de bedrijfsorganisatie. Zo is ook een volledig investeringsprogramma in mensen en infrastructuur lopende', klinkt het nog.

Computers vallen uit en er is dadelijk grote paniek.
En toch zijn er voorstanders om alles te automatiseren.
Dat gaat zolang duren tot als er door het uitvallen van de computers er een grote ramp gaat gebeuren en dan hebben we weeral een andere discussie.
Automatiseren mag maar behoudt de menselijke factor ook.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2016, 17:26   #2
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Passagiers hebben het geluk dat net op die dag de renovatiewerken waren gestart
Lijkt me eerder een mogelijke oorzaak.


Citaat:
Het is geen toeval dat de luchtverkeersleiders nu met hun verhaal naar buiten komen. Op dit moment onderhandelen zij met de directie over de werkdruk en de nieuwe pensioenregeling bij Belgocontrol.
Want pensioenregelingen en werkdruk heeft invloed op stroompannes?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Computers vallen uit en er is dadelijk grote paniek.
En toch zijn er voorstanders om alles te automatiseren.
Dat gaat zolang duren tot als er door het uitvallen van de computers er een grote ramp gaat gebeuren en dan hebben we weeral een andere discussie.
Automatiseren mag maar behoudt de menselijke factor ook.
Hoe ziet u die functie zitten zonder computers? Elke vliegtuig een lange kabel en een telegraaf?
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.

Laatst gewijzigd door IanVD : 14 maart 2016 om 17:30.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2016, 19:59   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.668
Standaard

Citaat:
In een persbericht laat Belgocontrol weten dat het vliegverkeer in het Belgische luchtruim nooit in gevaar is geweest. 'Dat bevestigt een uitgebreid rapport van de SMU (Safety Management Unit, red.) dat naar aanleiding van het incident werd opgesteld.'

Belgocontrol wijst erop dat van elk incident in het vliegverkeer een rapport wordt opgesteld, dus ook na de stroompanne. 'De minimale scheiding tussen de vliegtuigen die zich op dat moment in het Belgisch luchtruim bevonden, was op elk moment verzekerd.'

De luchtverkeersleider wijst nog op de maatregelen die genomen zijn vorig jaar. Om soortgelijke incidenten te vermijden, zijn onder andere de elektrische installaties aangepast, verbeterd en opnieuw gecertifieerd. Ook zijn procedures bijgewerkt.
In de regel zorgen noodgeneratoren (op diesel) voor onmiddelijke stroomtoevoer bij een stroompanne. (zoals o.a in ziekenhuizen).

Door die stroompanne hebben ze wslk alweer wat bijgeleerd en meteen hun noodinstallaties verbetert/aangepast.

Noodgeneratoren worden regelmatig preventief getest. (preventief onderhoud)
http://www.hln.be/hln/nl/33746/Stroo...eratoren.dhtml

Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150527_01700783
Belgocontrol heeft ontdekt hoe stroom uitviel

27/05/2015
... kranten schrijven natuurlijk wat ze willen maar ik denk nooit dat men aan vliegveiligheid gaat sparen, want 1 ongeval wegen nalatigheid gaat véél meer kosten als de voorgeschreven inspecties/onderhoud/expertise. Geen enkele luchthaven gaat zoiets riskeren.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 maart 2016 om 20:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2016, 23:04   #4
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Natuurlijk moet een vliegtuig geen lange kabel krijgen, wat ik bedoel is dat automatiseren niet de oplossing is voor alles.
Pc kunnen uitvallen, programma's kunnen craschen.
Laat de mens de blijvende hoofdrol spelen.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2016, 23:52   #5
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.645
Standaard

ik onthou dat ze in feite met een eenvoudige GSM app gans de boel kunnen vervangen...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2016, 02:24   #6
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
...getuigt een luchtverkeersleider op voorwaarde van anonimiteit in De Morgen...
dat stuk zegt genoeg. Een cowboyverhaal, niets meer of minder!
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2016, 11:25   #7
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Porsche, hoe weet gij dat dat een cowboy verhaal is?
bewijs het eens.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2016, 11:34   #8
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Natuurlijk moet een vliegtuig geen lange kabel krijgen, wat ik bedoel is dat automatiseren niet de oplossing is voor alles.
Pc kunnen uitvallen, programma's kunnen craschen.
Laat de mens de blijvende hoofdrol spelen.
Dus u wil de positie van elk vliegtuig in de lucht bepalen met een verrekijker?

Komaan man, geef toch eens duidelijk uw visie weer. Hoe ziet u dat gebeuren zonder pc's en programma's.
Hoe communiceren ze met de vliegtuigen?
Hoe bepalen ze de routes en posities?
Hoe berekenen ze alternatieve trajecten?
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2016, 11:37   #9
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Porsche, hoe weet gij dat dat een cowboy verhaal is?
bewijs het eens.
Bewijzen dat een onbekende bron niet betrouwbaar is? Waarom gaat u er zomaar van uit dat die wel betrouwbaar is?
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2016, 11:38   #10
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Natuurlijk moet een vliegtuig geen lange kabel krijgen, wat ik bedoel is dat automatiseren niet de oplossing is voor alles.
Pc kunnen uitvallen, programma's kunnen craschen.
Laat de mens de blijvende hoofdrol spelen.
De verkeersleiding speelt de blijvende hoofdrol, en wordt geassisteerd door communicatie- en andere hulpmiddelen.
Moet er misschien een netwerk van gepensioneerde visuele waarnemers met verrekijkers voorzien worden zoals in WO 2?
Djeezes...

Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be