![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
|
![]() Volgens twee anonieme luchtverkeersleiders is België vorig jaar aan een vliegramp ontsnapt. ‘De veiligheid van het Belgische vliegverkeer is nooit in gevaar geweest’, reageert Belgocontrol.
Op 27 mei 2015, iets over 9 uur ’s ochtends, vallen in 30 seconden alle computers uit in het zenuwcentrum van het Belgische luchtverkeer, waaronder de 18 consoles die op dat moment de routes van de vliegtuigen boven ons land in de gaten houden. ‘Het enige dat dan door je hoofd flitst is: wat doen we nu? Pure paniek’, getuigt een luchtverkeersleider op voorwaarde van anonimiteit in De Morgen. Door een stroomstoot was alles kapot. ‘Geen radarschermen meer, geen microfoons om met piloten te praten. Alleen drie oude Belgacom-telefoons en een papieren kaft met noodnummers.’ Meteen werd naar de buurlanden gebeld, maar ‘op dat moment vliegen piloten boven België blind’. Uiteindelijk valt de luchtverkeersleiding terug op gsm-contact met gedetacheerde luchtverkeersleiders en zelfs Flight Tracker, een applicatie voor wie familieleden of vrienden wil volgen op reis. ‘We zijn blijkbaar heel inventief als het erop aankomt.’ De twee verkeersleiders zijn formeel: ‘er is die dag een vliegramp vermeden’. Passagiers hebben het geluk dat net op die dag de renovatiewerken waren gestart, waardoor het volume van trafiek naar beneden is gebracht. ‘Ook de timing, net na het spitsuur, is een meevaller.’ Het is geen toeval dat de luchtverkeersleiders nu met hun verhaal naar buiten komen. Op dit moment onderhandelen zij met de directie over de werkdruk en de nieuwe pensioenregeling bij Belgocontrol. ‘Geen gevaar’ In een persbericht laat Belgocontrol weten dat het vliegverkeer in het Belgische luchtruim nooit in gevaar is geweest. 'Dat bevestigt een uitgebreid rapport van de SMU (Safety Management Unit, red.) dat naar aanleiding van het incident werd opgesteld.' Belgocontrol wijst erop dat van elk incident in het vliegverkeer een rapport wordt opgesteld, dus ook na de stroompanne. 'De minimale scheiding tussen de vliegtuigen die zich op dat moment in het Belgisch luchtruim bevonden, was op elk moment verzekerd.' De luchtverkeersleider wijst nog op de maatregelen die genomen zijn vorig jaar. Om soortgelijke incidenten te vermijden, zijn onder andere de elektrische installaties aangepast, verbeterd en opnieuw gecertifieerd. Ook zijn procedures bijgewerkt. Belgocontrol beklemtoont dat de veiligheid van het luchtverkeer 'altijd voorop staat in alle aspecten van de bedrijfsorganisatie. Zo is ook een volledig investeringsprogramma in mensen en infrastructuur lopende', klinkt het nog. Computers vallen uit en er is dadelijk grote paniek. En toch zijn er voorstanders om alles te automatiseren. Dat gaat zolang duren tot als er door het uitvallen van de computers er een grote ramp gaat gebeuren en dan hebben we weeral een andere discussie. Automatiseren mag maar behoudt de menselijke factor ook. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people. Laatst gewijzigd door IanVD : 14 maart 2016 om 17:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.668
|
![]() Citaat:
Door die stroompanne hebben ze wslk alweer wat bijgeleerd en meteen hun noodinstallaties verbetert/aangepast. Noodgeneratoren worden regelmatig preventief getest. (preventief onderhoud) http://www.hln.be/hln/nl/33746/Stroo...eratoren.dhtml Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 14 maart 2016 om 20:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
|
![]() Natuurlijk moet een vliegtuig geen lange kabel krijgen, wat ik bedoel is dat automatiseren niet de oplossing is voor alles.
Pc kunnen uitvallen, programma's kunnen craschen. Laat de mens de blijvende hoofdrol spelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.645
|
![]() ik onthou dat ze in feite met een eenvoudige GSM app gans de boel kunnen vervangen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
|
![]() Porsche, hoe weet gij dat dat een cowboy verhaal is?
bewijs het eens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
|
![]() Citaat:
Komaan man, geef toch eens duidelijk uw visie weer. Hoe ziet u dat gebeuren zonder pc's en programma's. Hoe communiceren ze met de vliegtuigen? Hoe bepalen ze de routes en posities? Hoe berekenen ze alternatieve trajecten?
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
|
![]() Bewijzen dat een onbekende bron niet betrouwbaar is? Waarom gaat u er zomaar van uit dat die wel betrouwbaar is?
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
|
![]() Citaat:
Moet er misschien een netwerk van gepensioneerde visuele waarnemers met verrekijkers voorzien worden zoals in WO 2? Djeezes... ![]() |
|
![]() |
![]() |