Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 februari 2016, 21:20   #1
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard Nieuwe Europese regels voor emissietests voorgesteld

Op 27/01/2016 verscheen er een artikel op DS met als titel: "Nieuwe Europese regels voor emissietests voorgesteld". http://www.standaard.be/cnt/dmf20160127_02093094
Hieronder de inhoud:
Citaat:
Nieuwe Europese regels voor emissietests voorgesteld

27/01/2016 om 15:13 door jvt, gdc | Bron: Reuters

De Europese Commissie heeft nieuwe regels voorgesteld om de uitstoot van auto’s te testen. Het voorstel komt er na het dieselschandaal bij Volkswagen.

De Commissie wil dat de tests door onafhankelijke keurders worden uitgevoerd. Volgens het voorstel mogen autobouwers de keurders niet meer rechtstreeks betalen. Ze moeten het geld storten aan de staat, die dan de keurders betaalt en hen ook regelmatig controleert.

Daarnaast zullen zowel de lidstaten als Europa zelf nog wagens mogen testen zodra ze op de markt zijn. Dat moet voorkomen dat autobouwers enkel proberen te slagen voor de artificiële test. Het Europees Parlement vindt de normen voor de uitstoot van stikstofoxiden daarbij nog niet streng genoeg.

De EU wil ook zelf wagens van de markt kunnen halen en boetes tot 30.000 euro per voertuig kunnen uitdelen als ze niet aan de milieunormen voldoen en als de lidstaat zelf geen boete oplegt.

Alle landen krijgen bovendien het recht om een wagen die niet aan de milieunormen voldoet, van de markt te halen. Vandaag is dat alleen het land dat de wagen goedkeurde. Tot nu toe heeft geen enkel land een boete opgelegd aan Volkswagen omdat de autobouwer de emissietests manipuleerde.

‘Om het vertrouwen van klanten terug te winnen in deze belangrijke industrie, moeten we de regels verstrengen en zien dat ze nageleefd worden’, zei Europees commissaris voor Industrie Elzbieta Bienkowska. Het Europees Parlement en de Raad moeten het voorstel nog goedkeuren.
Dat voorstel werd ondertussen in het Europees parlement goedgekeurd zoals gemeld in dit artikel in DS op 04/02/2016: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160203_02108468
Waarvan hier de inhoud:
Citaat:
Europees Parlement houdt vast aan afgezwakte normen voor uitlaatgassen
Autoconstructeurs mogen norm nog jaren overschrijden

04 februari 2016 | Van onze redactrice Goele De Cort

Nieuwe dieselwagens mogen de komende jaren de norm voor stikstofoxiden (NOx) nog overschrijden. De afgezwakte uitstootnormen zijn een compensatie voor een nieuw soort test, die de NOx-uitstoot van wagens niet langer op de testbank maar op de weg zal meten.

Er komt geen veto van het Europees Parlement tegen het voorstel van Commissie en lidstaten over nieuwe, afgezwakte normen voor dieselwagens. Die mogen nog tot 2021 meer dan dubbel zo veel stikstofoxiden (NOx) uitstoten dan de wettelijke norm.

In de nasleep van het Volkswagen-schandaal, waarbij de Duitse autobouwer software gebruikte om de tests te omzeilen en veel meer NOx uit te stoten dan toegestaan, wilde Europees commissaris Elzbieta Bienkowska slechts kleine overschrijdingen van die norm toelaten. Maar technische experts van de lidstaten bogen zich achter gesloten deuren over dat voorstel, en kwamen eind oktober met sterk afgezwakte normen naar buiten. Omdat ze aan een strengere test onderworpen worden, zouden autoconstructeurs de normen voor de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) nog jaren mogen overschrijden.

Ondemocratisch, vonden veel parlementsleden. Het schandaal bij Volkswagen versterkte de verontwaardiging bij veel parlementsleden over die zwakke normen nog.

Maar de tegenstanders van het voorstel vonden gisteren geen gekwalificeerde meerderheid voor hun veto. Daardoor zullen autobouwers tot 2021 meer dan twee keer zo veel NOx mogen uitstoten als wettelijk toegelaten, en ook daarna mogen ze de norm nog met de helft overschrijden.

NOx wordt in verband gebracht met ernstige gezondheidsproblemen zoals longkanker, hartziekten en astma. In 2007 al legde het Europees Parlement de norm op 80 milligram per kilometer.

Beter dan niets

In de Verenigde Staten ligt de norm veel lager dan in Europa. Niet toevallig waren het dan ook de VS die het dieselschandaal bij Volkswagen blootlegden. Dieselgate maakte ook pijnlijk duidelijk dat de Europese wetgeving tekortschiet bij het controleren van nieuwe wagens. De nieuwe test moet daar verandering in brengen, maar gaat dus gepaard met een tijdelijke afzwakking van de norm.

De voorstanders van het veto, onder wie alle Vlaamse Europarlementsleden behalve Ivo Belet, Tom Vandenkendelaere (beiden CD&V) en Gerolf Annemans (Vlaams Belang), zijn ontgoocheld. ‘Slecht nieuws voor gezondheid, steden en consument’, reageert Philippe de Backer (Open VLD).

Voor Belet is het compromisvoorstel niet ideaal, maar beter dan niets. Vandaag stoten wagens een veelvoud van de norm uit; een overschrijding van 200 procent gepaard met een strengere test is vooruitgang. ‘En als we dit voorstel afketsten, waren we vertrokken voor twee jaar heronderhandelen.’

De afgezwakte normen zijn een compensatie voor een nieuw soort test, de Real Driving Emissions-test (RDE). Waar de NOx-uitstoot van wagens tot nu toe op de testbank gemeten werd (waardoor bijvoorbeeld Volkswagen kon sjoemelen), zal dat vanaf volgend jaar op de weg gebeuren, in reële omstandigheden.

Net als bij snelheidsovertredingen

Voor die nieuwe test zouden er tijdelijk afwijkingen van de wettelijke norm van 80 milligram per kilometer toegestaan worden om technische mankementen in de test te compenseren. Zoals de politie ook een correctie uitvoert op snelheidsovertredingen.

317 parlementsleden stemden uiteindelijk voor, 323 tegen, en er waren 61 onthoudingen. Er waren 375 stemmen nodig om het veto te laten doorgaan. Vooral de christendemocraten stemden in grote meerderheid tegen het veto. In tegenstelling tot CD&V stemde CDH wél voor. Bij de sociaaldemocratische S&D stemden enkele Oost-Europese parlementsleden tegen het veto en onthielden de Spanjaarden zich. Ook extreemrechts en de Europese Conservatieven en Hervormers, waarvan de N-VA deel uitmaakt, gingen niet mee met het veto.

De N-VA’ers zelf kozen wel voor het veto. ‘De Verenigde Staten hebben een nog veel lagere NOx-norm’, zegt Mark Demesmaeker. ‘Als het daar kan, dan in Europa ook. Een beter akkoord was perfect haalbaar.’
Ik kan nergens terugvinden wat die nieuwe test "on the road" dan wel zal zijn.
Hoe is die nieuwe test gedefiniëerd?
Het dichtste wat ik gevonden heb is iets in deze aard: http://www.real-driving-emissions.eu...on-the-line-mc of iets als dit: https://www.avl.com/real-driving-emi..._col_count%3D1

Hier kan geen enkele constructeur mee aan de slag.
Iemand die iets concreter gevonden heeft?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2016, 23:45   #2
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Niemand heeft een idee, blijkbaar.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2016, 09:47   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Niemand heeft een idee, blijkbaar.
on the road wil zeggen dat ze de emissie gaan testen met draagbare emissietoestellen tijdens een wegtest, maar dan zullen ze nog eens die test min of meer moeten standaardiseren want een wandelingetje door de polders aan 90km/u is iets anders dan een brussel tunnelritje, of een bergwandelingetje... dus daar zal er wel weer iets haperen

nu is er wel voorzien dat die 'testlabo's' ook best niet meer sjoemelen, als hun analyses worden tegengesproken gaan ze ook wel eens zweten...

nu gebeurt het op de rollen in onbelaste toestand en dan is de test zoals gekend bij vw goed, terwijl in the field is hij niet goed.Dus zullen ze verplicht zijn van die test ook goed te maken in the field. Sowieso valt het sjoemelscenario door de mand. Het is genoeg dat je een stadsrit doet en een ritje aan 90-120km/u en de waardenzullen wel zichtbaar worden;

ik zou in de europese wetteksten gaan zoeken zeker ?
https://circabc.europa.eu/sd/a/6c4eb...May%202015.pdf


hir een labo die erop inspeelt
https://www.avl.com/real-driving-emi..._col_count%3D1

Laatst gewijzigd door brother paul : 13 februari 2016 om 09:59.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2016, 10:04   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.494
Standaard

zie ne keer hoe schoon mazda en mercedes in het grafiekje staan versus bmw, audi, vw

http://www.transportenvironment.org/...er%20FINAL.pdf
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2016, 22:59   #5
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
zie ne keer hoe schoon mazda en mercedes in het grafiekje staan versus bmw, audi, vw

http://www.transportenvironment.org/...er%20FINAL.pdf
Eigenlijk doen ze allemaal hetzelfde, ook de VW, behalve de Audi en de Vauxhall, bij ons Opel. Van dat laatste schrik ik niet. Opel heeft geen geld en heeft bovendien in haar geschiedenis nooit een deftige diesel kunnen maken.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2016, 18:10   #6
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
on the road wil zeggen dat ze de emissie gaan testen met draagbare emissietoestellen tijdens een wegtest, maar dan zullen ze nog eens die test min of meer moeten standaardiseren want een wandelingetje door de polders aan 90km/u is iets anders dan een brussel tunnelritje, of een bergwandelingetje... dus daar zal er wel weer iets haperen

nu is er wel voorzien dat die 'testlabo's' ook best niet meer sjoemelen, als hun analyses worden tegengesproken gaan ze ook wel eens zweten...
(...)
Dat is het punt.
Als de normen moeten worden gemeten tijdens wegtests dan zullen die wegtests nauwkeurig moeten worden gedefiniëerd.
De metingen moeten herhaalbaar zijn. Vandaag en morgen, in de zomer en in de winter, dit jaar en over vijftig jaar.

En bovendien moet het resultaat van de test op een korte termijn meetbaar zijn. Het is onwerkbaar als de constructeur voertuigen beschikbaar moet stellen waarvan de resultaten over vijf jaar bekend zullen zijn.

Dat lijkt mij onhaalbaar, tenzij in een lab, zoals nu, en nooit echt op de openbare weg.

Maak de parallel met brandstofverbruik.
Meet dat op de openbare weg en iedereen zal onmiddellijk begrijpen dat een testrit in Brussel-stad op zondag iets heel anders is dan tijdens de spits op een weekdag, of dan een rit van hier naar Zuid-Frankrijk, of dan een poging om het snelheidsrecord te breken op Francorchamps.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2016, 22:51   #7
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Volgens deze bron: http://www.theicct.org/sites/default...2009152015.pdf zou in 2017 een nieuwe cyclus worden ingevoerd: de WLTP, de "Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure". https://en.wikipedia.org/wiki/Worldw...est_Procedures
Alhoewel er aan de andere kant ook sprake is van een RDE-test "Real Driving Emissions-test" die ook in 2017 zou worden ingevoerd waarvan de inhoud niet wordt meegegeven.
Nogal onduidelijk allemaal.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2016, 13:20   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Zéér wslk hebben alle (Duitse?) dieselconstructeurs gesjoemeld met hun auto´s qua NOx waardes: (wslk minstens alle euronorm 5-diesels vanaf 2009, mss ook euronorm 4 vanaf ~ 2004, hangt er vanaf welke "eco-snufjes" die auto´s allemaal hadden)

Blijkaar wordt bij bepaalde sensortemperaturen de reiniging sterk verminderd betreft NOx, normaal mag dat enkel als er motorschade kan optreden, natuurlijk kan daar ook softwarematig zodanig gesjoemeld worden...

In elk geval worden al 630.000 dieselauto´s terruggeroepen, reden bij bepaalde temperaturen mag de NOx reiniging niet meer verminderd worden, dit betekent natuurlijk navenant koppel en vermogenverlies bij bepaalde temperaturen en navenant omstandigheden/snelheden.

Citaat:
http://www.t-online.de/auto/news/id_...-rueckruf.html

Die Autohersteller Audi, Porsche, Mercedes, Volkswagen und Opel rufen nach Angaben eines Vertreters der Bundesregierung insgesamt 630.000 Fahrzeuge zurück. Grund sei eine erforderliche Änderung der Abschaltvorrichtungen für die Abgasreinigung bei bestimmten Temperaturen.

Bei den betroffenen Autos wird bei bestimmten Außentemperaturen die Reinigung der Abgase zurückgefahren. Das sei laut einer EU-Richtlinie zwar erlaubt, wenn ansonsten ein Motorschaden oder ein Unfall drohe. Bei den betroffenen Autobauern war demnach jedoch unklar, ob das Zurückfahren der Abgasreinigung dadurch voll gerechtfertigt sei.

Specifiek Volkswagengroep dan verwacht men voor Amerika een financiele schade van eerst geschatte 35 miljard dollar, voor Europa ?
In elk geval zou VAG al wat "peanuts" aan de kant gelegd hebben : 16,4 miljard €.
Experten schatten enkele dagen geleden dat 30 miljard € nodig zullen zijn, afwachten dus wat het uiteindelijk gaat worden, kan nog maanden, zelfs jaren duren (vooral USA).
Citaat:
https://www.tagesschau.de/wirtschaft...g-usa-103.html

Die Belastungen durch den Abgas-Skandal sind für VW erreichen neue Höhen: Nach dpa-Informationen sollen 16,4 Milliarden Euro in der Bilanz zurückgestellt werden - zehn Milliarden mehr als bisher veranschlagt. Experten hatten allerdings mit höheren Rückstellungen gerechnet. Heute werden Eckdaten für die VW-Bilanz erwartet.

Der VW-Konzern stellt nach Informationen der Deutschen Presse-Agentur wegen des Abgas-Skandals in seiner Bilanz für 2015 rund 16,4 Milliarden Euro zurück. Damit steigt der Puffer für die bisher absehbaren Kosten der Diesel-Krise nach bereits erfolgten Rückstellungen im dritten Quartal noch einmal um fast zehn Milliarden Euro an, wie die dpa nach eigenen Angaben erfuhr. Damit fallen die Rückstellungen zunächst deutlich geringer aus, als bislang von Experten und Kritikern vermutet. Bis zu 30 Milliarden Euro waren noch vor einigen Tagen befürchtet worden.
NYT bericht van ~ 18 miljard $-deal enkel boete aan de US-staat, verder moeten de autoeigenaars ook vergoed worden, desnoods worden de auto´s teruggekocht (zonder in te ruilen ofzo, want ik denk niet dat ze een VAG model willen). Honderden klachten zijn alleszins officieel ingediend.
Verder zal er nog een milieuschade moeten betaald worden, tenslotte zouden bepaalde modellen tot 40 maal meer NOx uitgestoten hebben als de US-norm-NOx het toeliet.

Citaat:
http://www.nytimes.com/2016/04/22/bu...ment.html?_r=0

Volkswagen Reaches Deal in U.S. Over Emissions Scandal

APRIL 21, 2016

Volkswagen agreed on Thursday to fix or buy back nearly 500,000 diesel cars in the United States that are equipped with illegal emissions software.

But a settlement announced in federal court in San Francisco left open numerous legal and financial issues stemming from the carmaker’s admission that it rigged diesel vehicles to cheat on pollution tests.

Lawyers in the case are still negotiating the fines that Volkswagen must pay, as well as the compensation that owners will receive. Judge Charles R. Breyer set June 21 as the deadline for Volkswagen to settle those questions with the federal government as well as lawyers for vehicle owners.

“There is still a lot of work to be done,” Judge Breyer said.

It is already clear, though, that Volkswagen will have to increase the amount it has set aside to cover costs of the emissions scandal, which will easily run into billions of dollars.

Kelley Blue Book, a research firm, has estimated the cost of buying back all the cars in the United States at $7 billion. The company is certain to face additional billions in fines and compensation paid to owners beyond the costs of repairs or buybacks in the United States. And there are many more faulty cars in Europe and elsewhere in the world still to be dealt with.

Volkswagen has set aside only 6.7 billion euros, or $7.6 billion, against the eventual global costs from the scandal.

“If they agree to buy back the cars, the costs will be higher than the current provisions,” said Matthias Hellstern, managing director for corporate finance at Moody’s Investors Service in Frankfurt.

Kevin Helmich, owner of a 2010 Audi A3 with a diesel engine, said on Thursday that he would lean toward having the company buy his car back rather than get it repaired. Volkswagen is “making a real effort to do right by customers,” said Mr. Helmich, who lives in Ann Arbor, Mich. But he added, “I probably wouldn’t buy another car from them.”

Continue reading the main story
Volkswagen faces a theoretical maximum government fine of $18 billion in the United States. Legal experts expect the legal penalties to be much lower, but still in the billions. Judge Breyer said that owners would also receive “substantial compensation.”

And the company could still be hit with criminal charges by the Justice Department, which is investigating Volkswagen’s cheating.

Under the agreement announced Thursday, the company will offset some of the environmental damage caused by the cars by investing in clean technologies. The judge did not give details about the form the investment might take.

In a statement, Volkswagen said it “intends to compensate its customers fully and to remediate any impact on the environment from excess diesel emissions.”
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 april 2016 om 13:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2016, 14:20   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.332
Standaard

Je mag eigenlijk verwachten dat alles terug in vraag gesteld wordt:

1) de testprocedure. Vooraleer er zo'n procedure op punt staat zal er nog wat water naar zee stromen vrees ik. Zo'n testprocedure is enorm ingewikkeld en nu eht een praktische test zal worden gaat het nog gecompliceerder worden (weersomstandigheden, seizoen,..).
Er zijn reeds instanties zoals TNO die dit doen, maar ieder labo heeft zijn eigen procedures. Dat wordt enkele jaren palaveren.

2. De normen zullen natuurlijk ook herzien moeten worden, want de huidige zullen hoogstwaarschijnlijk niet meer gehaald kunnen worden.

Waarschijnlijk wordt het een maat voor niets, want Europa gaat zijn eigen autoindustrie niet in de vernieling reglementeren.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2016, 14:42   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je mag eigenlijk verwachten dat alles terug in vraag gesteld wordt:

1) de testprocedure. Vooraleer er zo'n procedure op punt staat zal er nog wat water naar zee stromen vrees ik. Zo'n testprocedure is enorm ingewikkeld en nu eht een praktische test zal worden gaat het nog gecompliceerder worden (weersomstandigheden, seizoen,..).
Er zijn reeds instanties zoals TNO die dit doen, maar ieder labo heeft zijn eigen procedures. Dat wordt enkele jaren palaveren.

2. De normen zullen natuurlijk ook herzien moeten worden, want de huidige zullen hoogstwaarschijnlijk niet meer gehaald kunnen worden.

Waarschijnlijk wordt het een maat voor niets, want Europa gaat zijn eigen autoindustrie niet in de vernieling reglementeren.
ik denk niet dat je met regelmenten auto's kunt doen evolueren naar eenpunt waar de consument niet wil. De consument rijdt gewoon met een auto volgens zijn verbruik. Het is allang gekend dat auto's veel meer kunnen verbruiken dan hun normverbruik. Dit is gewoon te verklaren dat je u zo zuinig gedraagt als je de benzien kunt betalen Dus je moet ofwel de benzine simpelweg verdubbelen in prijs of anders moet je u niet voor de kop slaan dat mensen niet minderwillen uitstoten;
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2016, 15:07   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.332
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik denk niet dat je met regelmenten auto's kunt doen evolueren naar eenpunt waar de consument niet wil. De consument rijdt gewoon met een auto volgens zijn verbruik. Het is allang gekend dat auto's veel meer kunnen verbruiken dan hun normverbruik. Dit is gewoon te verklaren dat je u zo zuinig gedraagt als je de benzien kunt betalen Dus je moet ofwel de benzine simpelweg verdubbelen in prijs of anders moet je u niet voor de kop slaan dat mensen niet minderwillen uitstoten;
Verbruik niet, dat hangt van teveel af. Er is wel de reglementering betreffende de maximale emissie voor het wagenpark van een fabrikant (vandaar al die dure elektrische en hybride Mercedessen, BMW's, Porsches etc die toch niemand koopt).

Emissies wel. Ik vraag me af wat ze daarmee gaan doen, want volgens mij kunnen ze bij praktijktests nooit de huidige normen halen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be