Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2016, 10:33   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Heyzeldram nipt vermeden ?

Ik ken niet veel van het voetbal.
Maar wat lezen we er over ?

titel: "Wonder dat bekerfinale geen Heizeldrama werd"
link: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2016...c-70bf7ff192f1

Citaat:
De Europese voetbalbond UEFA onderzoekt incidenten die zich in de aanloop naar de bekerfinale tussen Standard en Club Brugge van afgelopen zondag voordeden rond het Koning Boudewijnstadion. Daarbij stonden onschuldige supporters doodsangsten uit.

Karl Dhont, de Belgische corruptiebestrijder bij de UEFA, bracht de feiten aan het licht door een uiterst scherpe e-mail te schrijven aan zowel de KBVB als de bevoegde UEFA-instanties. Daarin doet Dhont, die de wedstrijd bijwoonde als Clubsupporter, het hallucinante verhaal.

Dhont had tickets voor tribune 3, en schoof samen met "meer dan duizend" andere Club-fans drie kwartier voor de aftrap aan voor de draaihekken om binnen te mogen. "Dat gebeurde op extreem chaotische en wanordelijke wijze. Eén op de vijf (!) tickets kon niet gescand worden, al die mensen werden teruggestuurd. Zij moesten terug door de massa, tegen de richting in. Daarbij zag ik twee gevechten, talrijke mensen lagen op de grond, verschillende kinderen werden verpletterd. Verschillende hooligans kropen voor, wat nog meer chaos veroorzaakte. Er werd geschreeuwd, geduwd en geroepen gedurende de volledige 45 minuten. Het is een wonder dat niemand daarbij gewond raakte."

Trieste herinnering aan 29 mei 1985

"Het is zeer ongelukkig dat we 30 jaar na het Heizeldrama dezelfde scènes in hetzelfde stadion moeten zien. Ik was toen ook aanwezig, en wat ik zondag zag was een trieste herinnering aan die 29ste mei 1985. Het is onaanvaardbaar dat het scansysteem van het nationale stadion een farce is. Het is een schande dat vier incompetente en Nederlandsonkundige stewards een totaal ontoereikend systeem moeten beheren, en daarbij een massa gefrustreerde en boze fans onder controle moeten houden. En nadat we waren binnengelaten door de politie, bleken er hooligans van Club Brugge op de trappen van onze tribune te zitten. Nogmaals een overtreding van de veiligheidsvoorschriften."

"Ik wil zeker zijn dat er iets gedaan wordt aan deze schokkende feiten. Een Vlaams parlementslid verzekerde me dat hetzelfde zich vorig jaar voordeed bij de bekerfinale, en vrienden vertelden me dat het gebeurt bij alle wedstrijden van de nationale ploeg. Het ticketsystem veroorzaakt chaos, en er moet iets aan gedaan worden alvorens er iemand serieus gewond raakt."

Onnodige politiecharge op onschuldige mensen

Dhont zegt ook te beschikken over getuigen die soortgelijke scènes waarnamen bij Tribune 4. Daarbij zou de politie ook een onnodige charge hebben uitgevoerd op een massa onschuldige supporters met geldige tickets. "Zij werden door de politie niet toegelaten in het stadion, al weet niemand waarom. Ook daar deden zich dezelfde problemen met de ticketscanners voor, zodat ook daar chaos ontstond. Blijkbaar interpreteerde de politie die chaos voor iets anders, en besloot de pelotonscommandant een charge uit te voeren op de wachtende mensen. Daarbij werd pepperspray gebruikt op onschuldige en bange mensen, ook daar lagen verschillende vrouwen en kinderen op de grond. De officiele politiespotters en stewards van Club Brugge konden niet geloven dat deze wedstrijd zo slecht georganisserd was, en iedereen was het erover eens dat het een mirakel was dat niemand zwaar gewond raakte, of erger."

Ook de officiele delegatie van Club Brugge kwam in de problemen. Dhont: "Het bestuur, de sponsors en enkele politici reden met hun bussen naar de hen toegewezen parkeerplaatsen voor Tribune 1. Ondanks het correcte papierwerk werden zij niet toegelaten tot de parking door nog maar eens een incompetente steward, zodat zij buiten het stadion moesten parkeren naast de Ultras van Standard. Dat is uiteraard zeer beangstigend. Zij moesten zich een weg banen door deze massa Standard-fans, wat uiteraard niet onopgemerkt voorbij ging. Hoef ik nog te zeggen dat deze bestuursleden, sponsors en politici verstijfd waren van angst?"

Doofpotoperatie?

Dhont stelt zich ook vragen bij wat er na afloop gebeurde: "Vincent Mannaert (manager van Club Brugge, nvdr.) zei me dat geen enkele van al deze problemen aan hem gemeld werden tijdens de debriefing. Meneer Deschuymere, het hoofd veiligheid van Club Brugge, schreef dat over alle chaos evenmin iets werd gerapporteerd aan de centrale politiepost. Zo begint dit uiteraard te lijken op een doofpotoperatie." Bovendien bleek het nadien onmogelijk de beelden van de bewakingscamera's te bekijken "... omdat die niet werkten voor aanvang van de wedstrijd".

KBVB reageert: “Heel wat fouten in deze getuigenis”

Bij monde van woordvoerder Pierre Cornez reageert de Belgische voetbalbond verbaasd op de getuigenis en klacht van Dhont. “Als er incidenten waren, betreuren we dat absoluut. Maar er zijn een heleboel elementen die gewoon niet kloppen”, zegt Cornez. “Vooreerst: dat er 45 minuten voor de aftrap nog zo veel mensen moesten aanschuiven, was niet de bedoeling, want we hadden opgeroepen om een uur op voorhand ter plaatse te zijn. Wat de scanning van de tickets betreft: als er iets mis was met de barcode, dan is er iets misgelopen bij de clubs, want dat was hun verantwoordelijkheid. Logisch toch dat je met een foute barcode dan niet binnen raakt? Hoe weten we trouwens dat het allemaal geldige tickets waren?”

“Dhont spreekt ook van Nederlandsonkundige stewards. Ik kan zeggen dat er geen enkele Franstalige stewards voor de vakken van Club Brugge werden toegewezen. Stewards uit Limburg, Gent en Antwerpen ja, maar niet uit Wallonië.”

“Dat de Brugse karavaan naast die van de Luikse Ultra's moest parkeren, klopt ook niet want de bussen van Standard stonden op parking Park. Dat er, tot slot, tijdens de debriefing niets gemeld werd over incidenten of problemen: dat klopt. Want er is helemaal nog geen debriefing geweest. Door alle heisa deze week heeft die nog niet plaatsgevonden. Geen enkele organisatie is perfect, er zullen misschien enkele problemen geweest zijn. Maar we wachten op meer info.”

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2016, 10:49   #2
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

de laatste jaren zijn de beveilingsmaatregelen in voetbalstadions serieus verbeterd maar dat er nog allerlei zaken mislopen, verbaast me niet. Zeker als het van de voetbalbond moet komen, dat is nog altijd een amateuristisch geleid boeltje.

maar ik blijf er me wel over verbazen dat bij voetbal er altijd zo'n politievertoon moet zijn vooraleer men de rust enigszins kan garanderen.
Supporters hebben aparte ingangen zodat ze toch niet met elkaar in contact kunnen komen. Ze moeten meestal met bussen komen en die mogen zelfs nergens stoppen.

Voor een match met een 10.000 supporters heb je zo'n politiemacht nodig dat het beangstigend wordt.

En waarom? Bij de bekerfinale van de basket, met 9.000 supporters, waren er 2 militairen, een 20-tal politieagenten wiens taak er vooral in bestond om het verkeer te begeleiden. Alle supporters kwamen samen toe, ik zat op de tram naast Antwerp-supporters en samen met andere Oostende-supporters. Zonder problemen, er was enkel wat wrevel over het gebrekkige ticketsysteem van de trammen.

treed eens wat harder op tegen die stomme hooligans. Niet alle voetbalsupporters zijn hooligans, wel dat die andere supporters dan eens optreden tegen die minderheid.
Oud 26 maart 2016, 10:52   #3
killimandjaro
Provinciaal Statenlid

Standaard

Het enige wat de bonzen van de KBVB goed kunnen is hun zakken vullen.
killimandjaro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2016, 11:16   #4
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Niet dat ik iets tegen voetbal op zich maar er stuit me iets geweldig tegen de borst. Voetbalbonzen hebben vette salarissen, voetballers worden schatten van mensen betaald (ik vermijd het woord "verdienen" want hun prestatie brengt niets op aan de mensheid). Stadions kosten fortruinen. En wie betaald de rekening? De burger die er niets aan heeft dan dat hij eens goed kan brullen en soms eens op de vuist gaan met "de vijand". Er gaan een massa mensen naar de voetbal en die betalen logischerwijze hun bijdrage. Maar dan heb je die massa die niet gaat en toch iedere week mee moet opdraaien voorde kosten van de politiebewaking van al die stadions en via verzekeringen ook nog mee betaald voor de schade die de harde kernen iedere week aanrichten. Voetbalbonden en clubs moeten instaan voor de beveiliging met door henzelf betaald personeel. Politiemoet voor iets anders gebruikt worden dan voor de bescherming van persoonlijk gewin van de voetbalclubs. Als ze alleen Bruyne al één week minder betalen halen ze het er al uit.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2016, 11:31   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schalulleke Bekijk bericht
Het volk dom houden mag wel iets kosten.
Inderdaad.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be