Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2016, 17:23   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Gouden tip taxi-chauffeur omtrent derde bom luchthaven

Bloedstollend !

Zo'n detail op eerste zicht: vele levens gered waarschijnlijk.

zie die laatste zin hieronder !!

titel: Details uit taxi terroristen: gesprek over Amerika, chauffeur rook onraad
link: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2016...c-70bf7ff192f1

Citaat:
Erg spraakzaam waren ze niet, de drie terroristen op weg naar de luchthaven van Zaventem. Enkel de ‘man in het wit’ ging een discussie aan met de taxichauffeur. De krant La Dernière Heure heeft twee dagen na de dodelijkste aanslagen in de geschiedenis van ons land meer details gegeven over hun laatste taxirit.

Dinsdagochtend, 22 maart 2016. Vanuit de Max Roosstraat in Schaarbeek bestellen drie mannen een taxi richting luchthaven. Bij aankomst in de Brusselse gemeente vraagt de taxichauffeur, zoals gebruikelijk, om de drie reistassen aan te nemen om in de koffer te plaatsen. De mannen weigeren zijn hulp en zetten hun bagage zelf in de taxi. Bagage die later zware spijkerbommen blijkt te bevatten.

Ammoniak

Kort na het vertrek naar de luchthaven van Zaventem ruikt de taxichauffeur onraad. Letterlijk, want hij merkt dat er zich een vreemde geur verspreidt over zijn voertuig. Een ammoniakgeur, zo zegt hij na de aanslagen aan de speurders. Tijdens de rit vindt hij het vreemd, maar verder stelt hij er zich weinig vragen bij.

Discussie over Amerika

Spraakzaam zijn de drie klanten allerminst. De twee in het zwart geklede mannen zeggen amper een woord. “Opvallend stil”, herinnert de taxichauffeur zich. De ‘man in het wit’, die momenteel nog actief opgespoord wordt door de speurders, heeft wel veel te vertellen. Over de Verenigde Staten en zijn woede tegenover het land. Zo geeft hij enkele voorbeelden van Amerikaanse activiteiten waar hij het niet eens mee is.

Een interessante discussie aangezien ook heel wat Amerikanen gewond raakten bij de aanslagen op de luchthaven.

Waardevolle informatie

Eens aangekomen aan de luchthaven merkt de taxichauffeur ook nog witte vlekken op op de bagage van zijn drie klanten.

Terwijl er een nieuwe klant instapt, hoort de taxichauffeur plots een enorme explosie. De link is meteen gelegd. Rustig zet hij zijn nieuwe klant af op zijn bestemming en meteen daarna gaat hij naar het dichtstbijzijnde politiekantoor.

Daar kan de chauffeur heel wat waardevolle informatie geven aan de onderzoekers, inclusief het adres in Schaarbeek en het aantal zakken van de drie mannen. Zo komt de politie ook op tijd te weten dat er nog een derde bom aanwezig is in de luchthaven. Genoeg om nog meer slachtoffers te voorkomen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 18:16   #2
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Bloedstollend !

Zo'n detail op eerste zicht: vele levens gered waarschijnlijk.

zie die laatste zin hieronder !!

titel: Details uit taxi terroristen: gesprek over Amerika, chauffeur rook onraad
link: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2016...c-70bf7ff192f1
Ik heb een heel ander verhaal gelezen :
1/ de taxi was geen luchthaventaxi en de brave man is na het afzetten vd 3 verdachten onmiddellijk vertrokken en heeft geen explosie gezien.
2/ de bom was gemaakt met aceton en waterstofperoxide (TATP) en kon niet ruiken naar ammoniak
3/ de man heeft na het einde van zijn schift thuis op TV de opsporingsfoto gezien en herkende zijn klanten : dat was bijna 8 uur na de aanslag rond 8u.
4/ de veiligheidsdiensten hebben 5 minuten na de aanslag reeds de beelden gezien waarop de 3 daders samen het gebouw binnenkwamen, elk met een trolley. 2 bliezen zich op en de 3de is terug naar buiten gewandeld zonder trolley. Vandaar dat men vermoedde dat er nog een derde bom was. Toen alle gewonden en doden weg waren heeft dovo gezocht naar die bom. Die is op dat zelfde moment afgegaan omdat de springstof instabiel was. Het was de sterkste van de 3 bommen en dovo heeft heel veel geluk gehad.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 18:27   #3
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
1/ de taxi was geen luchthaventaxi en de brave man is na het afzetten vd 3 verdachten onmiddellijk vertrokken en heeft geen explosie gezien.
2/ de bom was gemaakt met aceton en waterstofperoxide (TATP) en kon niet ruiken naar ammoniak
3/ de man heeft na het einde van zijn schift thuis op TV de opsporingsfoto gezien en herkende zijn klanten : dat was bijna 8 uur na de aanslag rond 8u.
4/ de veiligheidsdiensten hebben 5 minuten na de aanslag reeds de beelden gezien waarop de 3 daders samen het gebouw binnenkwamen, elk met een trolley. 2 bliezen zich op en de 3de is terug naar buiten gewandeld zonder trolley. Vandaar dat men vermoedde dat er nog een derde bom was. Toen alle gewonden en doden weg waren heeft dovo gezocht naar die bom. Die is op dat zelfde moment afgegaan omdat de springstof instabiel was. Het was de sterkste van de 3 bommen en dovo heeft heel veel geluk gehad.
Het moet gezegd, dit keer heeft dit forumlid gelijk.
Het is trouwens tenenkrullend hoe graag onze media momenteel "helden" fabriceert.
Iedereen die wat dan ook gedaan heeft na de ontploffingen is plotseling een "held" geworden. Zelfs diegenen die een slachtoffer hebben geholpen/naar buiten gedragen of iets op een karton hebben geschreven voor de camera's..
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 18:40   #4
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Het is trouwens tenenkrullend hoe graag onze media momenteel "helden" fabriceert.
Iedereen die wat dan ook gedaan heeft na de ontploffingen is plotseling een "held" geworden. Zelfs diegenen die een slachtoffer hebben geholpen/naar buiten gedragen of iets op een karton hebben geschreven voor de camera's..
Inderdaad. De media maakt helden aan de lopende band. Zelfs de smeerlappen die in plaats van slachtoffers te helpen filmpjes en foto's gemaakt hebben worden opgevoerd als helden in de media terwijl wat zij deden in feite verfoeilijk is.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 18:41   #5
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
De brandweer vd luchthaven is building 1 binnen getrokken om hulp te verlenen. Zij waren OP DAT MOMENT! als enigen op de hoogte vd aanwezigheid van een derde onontplofte bom. Dan ben je voor mij wel een held!

Laatst gewijzigd door demonen : 24 maart 2016 om 18:42.
Oud 24 maart 2016, 18:43   #6
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Inderdaad. De media maakt helden aan de lopende band. Zelfs de smeerlappen die in plaats van slachtoffers te helpen filmpjes en foto's gemaakt hebben worden opgevoerd als helden in de media terwijl wat zij deden in feite verfoeilijk is.
Niet noodzakelijk : voor journalisten en beroepsfotografen is dat een natuurlijke reflex! Niemand weet wat hij gaat doen bij een ramp. De meesten gaan lopen denk ik.

Laatst gewijzigd door demonen : 24 maart 2016 om 18:44.
Oud 24 maart 2016, 18:49   #7
demonen
Banneling

Standaard

Gelukkig stonden de bommen op een trolley (grondniveau). Om maximaal (dodelijk) effect te hebben moeten die op borsthoogte staan. Nu werden de meeste mensen getroffen door metaalfragmenten ter hoogte vd benen, vandaar de vele amputaties.
Achteraf ongelofelijk geluk : bom 1 en 2 ontploften op grondniveau. Bom 3 ontplofte niet (wel veel later toen DOVO binnenging). Bom 4 en 5 konden niet mee met de te kleine taxi en waren de zwaarste.

Laatst gewijzigd door demonen : 24 maart 2016 om 18:53.
Oud 24 maart 2016, 19:09   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij hebt iets anders gelezen.
Wel, proficiat met je link daarvan.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 24 maart 2016, 20:12   #9
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet noodzakelijk : voor journalisten en beroepsfotografen is dat een natuurlijke reflex! Niemand weet wat hij gaat doen bij een ramp. De meesten gaan lopen denk ik.
Ik vind gaan lopen dan nog een betere reflex dan foto's nemen of filmen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 20:20   #10
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij hebt iets anders gelezen.
Wel, proficiat met je link daarvan.

.
Niet alleen gelezen. Ik heb bijna 25 jaar op de luchthaven gewerkt en ken elke hoek en spleet. Wij zijn 1 grote familie en veel van mijn ex-collega's zijn vrienden voor het leven. Wij hebben nog veel contact en een beetje meer info.
Zo ziet het er niet goed uit met de stabiliteit van building 1.
Bijkomend probleem is dat steeds meer maatschappijen garanties eisen wat betreft de veiligheid van personen oa controles buiten de luchthaven.
Dat los je niet op met een beetje improviseren!

Laatst gewijzigd door demonen : 24 maart 2016 om 20:31.
Oud 24 maart 2016, 20:22   #11
orfeus5412
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Bom 4 en 5 konden niet mee met de te kleine taxi en waren de zwaarste.
En waar zijn die 4 en 5 nu, of zijn die onschadelijk gemaakt ?
Als ze met de taxi niet meekonden moeten ze nog in het appartement zijn !?

TATP explodeert bij een schok of als de temperatuur te hoog oploopt en - denk ik, de reden waarom de 3de explosie een tijdje later gebeurde.

Je moet wel gek zijn om zo'n spul aan te maken : gekoeld aanmaken en bewaren. Dan te bedenken dat men nog 150 l aceton in dat appartement heeft gevonden.
Die schokgevoeligheid is m.i. ook de reden waarom ze de "bagage" zelf in en uit de taxi wilden plaatsen; de taxi chauffeur heeft ook geluk gehad...

Laatst gewijzigd door orfeus5412 : 24 maart 2016 om 20:23.
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 20:25   #12
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
Je moet wel gek zijn om zo'n spul aan te maken ...
Je moet kompleet gestoord zijn om massamoordenaar te worden.
Oud 24 maart 2016, 20:53   #13
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Jammer dat hij niet extra hard een paar bubbels gepakt heeft zodat de valiezen in de koffer ontploft waren
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 20:59   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet alleen gelezen. Ik heb bijna 25 jaar op de luchthaven gewerkt en ken elke hoek en spleet. Wij zijn 1 grote familie en veel van mijn ex-collega's zijn vrienden voor het leven. Wij hebben nog veel contact en een beetje meer info.
Zo ziet het er niet goed uit met de stabiliteit van building 1.
Bijkomend probleem is dat steeds meer maatschappijen garanties eisen wat betreft de veiligheid van personen oa controles buiten de luchthaven.
Dat los je niet op met een beetje improviseren!
Je zou geloofwaardiger zijn, mocht je zeggen dat je zo lang taxi-chauffeur was, en als dusdanig die mens zijn verhaal beter zou kennen ....

Dus we herhalen: " je hebt gelezen .." zeg je zelf.
Waar is de link ?

Noot: ik citeer ook alleen maar een krant. Ikzelf was er ook niet bij.

Noot 2: met mijn beperkte kennis van fysica en scheikunde, begrijp ik niet goed hoe zelfs een instabiel mengsel zonder externe actie zal expoderen, vooral nadat het al onderworpen was aan de schok- en hittegolf van de vorige ontploffingen ... Maar het kan, daar niet van.
Ik blijf me afvragen of dovo er geen kleine lading naast geplaatst heeft, om de ontploffing te forceren, in het belang van de verdere veiligheid.

.

Oud 24 maart 2016, 21:37   #15
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Je zou geloofwaardiger zijn, mocht je zeggen dat je zo lang taxi-chauffeur was.
Ik ben nooit taxichauffeur geweest.
Wat wilt U insinueren?
Oud 24 maart 2016, 21:43   #16
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik blijf me afvragen of dovo er geen kleine lading naast geplaatst heeft, om de ontploffing te forceren, in het belang van de verdere veiligheid.

.
Die koffer was niet eens gelokaliseerd toen die spontaan explodeerde!
DOVO zou die ook nooit binnen het gebouw hebben laten exploderen zonder bijkomende maatregelen om de gevolgen vh instabiele gebouw niet te verergeren!
Wij hebben enkele keren meegemaakt dat een vliegtuigcontainer spontaan in brand vloog op de ramp.
Het betrof steeds dangomateriaal. Sommige produkten zijn extreem gevaarlijk. Sommige stoffen reageren op water, andere op zuurstof, ...
Soms komt een base met een zuur in contact ...
Daarom staat die dangocontainer altijd aan de cockpit zodat de piloot kan ingrijpen en een noodlanding maakt.
U wilt niet weten wat wij allemaal vervoerden , DHL was op een zeker ogenblik de enige maatschappij die nog vloog op Irak.

Laatst gewijzigd door demonen : 24 maart 2016 om 21:45.
Oud 24 maart 2016, 22:03   #17
djoebidoebidoe
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Gelukkig stonden de bommen op een trolley (grondniveau). Om maximaal (dodelijk) effect te hebben moeten die op borsthoogte staan. Nu werden de meeste mensen getroffen door metaalfragmenten ter hoogte vd benen, vandaar de vele amputaties.
Achteraf ongelofelijk geluk : bom 1 en 2 ontploften op grondniveau. Bom 3 ontplofte niet (wel veel later toen DOVO binnenging). Bom 4 en 5 konden niet mee met de te kleine taxi en waren de zwaarste.
Interessant informatie! Laat me eens raden, de media? Bij deze opnieuw een goede raad aan toekomstige terroristen en bommenleggers.
djoebidoebidoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 22:42   #18
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kijk ik eens wat zitten scheikunde opdiepen

IN feite om zo'n bom te maken hebben ze

500liter aceton gekocht, en dat kost jawelongeveer 3000euro
500liter zuurstofwater 30%, dat vindje niet gemakkelijk, en kost ongeveer 2000euro
vele liters waterstofsulfaat, en dat kost jawel als batterijzuur peanuts

Nu op het goedje stabiel te maken, daar breken de experts zich de kop over;. in feite staat het patent gewoon online te lezen... dus dwaze pers weer met totaal gebrek aan research.

Het recept is hier te vinden
http://www.google.com/patents/US2092322

je moet dus gewoonweg zwavelzuur electrolyseren, en dan verijkt het tot oxyde vorm. In die vorm moet je effe kort verwarmen naar 100° en dan afkoelen naar 20°
Dan kap je de aceton bij, heel voorzichtig, en je extraheert met zuiver benzeen de TATP
je destilleert de benzeen af, en je bekomt magic TATP kristallen.
Die TATP kun je stabiliseren o mirakel door 30-40% benzine bij te voegen ... ah allemaal producten die o zo moeilijk te vinden zijn zeker ?

Dus om die bommen te maken hebben de heren toch wel een paar dagen werk gehad ,laten we zeggen vanaf Salah opgepakt is geworden zijn ze begonnen als gekken te stoken...

Bovendien moet daar toch wel een vreselijk geurtje van benzine, benzeen, aceton , damp gehangen hebben toch niet speciaal een geurtje die onopgemerkt voorbijgegaan is...
Ik weet ook niet direct hoe je ongemerkt en in stealth mode 500liter aceton kunt kopen, of je moet 150tal apotheken/gamma/aveve gaan afzoeken achter bidonnetjes aceton, wat op zichzelf toch ergens ofwel een gek zicht van gastjes met baard die ineens overijverig 3000euro aceton gaan schoppen...

Verder moet ik zeggen, zuiver benzeen is in principe ook niet gemakkelijk te vinden ,dat is normaal labokwaliteit, vermoedelijk prutsen ze met minder zuivere versie uit de gamma/brico/aveve maar toch... ook weer enkele bidonnetjes van nodig en ook weer niet direct iets dat je onopgemerkt doet vind ik toch

De zwavelzuur is wel poepsimpel te vinden. maar terug het gaat niet over 1 flesje, maar tientallen flessen jawel.

Maar ik moet zeggen, het destilleren, het afkoken en opvangen van benzeen... Het electrolyseren en hydrolyseren van zwavelzuur, kun je wel amateuristisch doen met off the shelve materiaal maar toch, het vraagt toch wel wat werk allemaal, en daar moet ik zeggen chapeau voor de broeders, ze moeten gewerkt hebben als leeuwen om die hoeveelheden klaar te stomen in zo'n korte tijd jawel het verdient werkelijk een pluim voor scheikundige inzet

Dus wat beschreven wordt als een mirakel dat ze het product zo stabiel kunnen maken is dus eerder poepsimpel en staat beschreven online te vinden... Dus weer een minpunt voor de journalistieke onnauwkeurigheid die zoals altijd te lezen valt in de pers.

Nu moet ik zeggen de wet op de explosieven, verbiedt iedereen om explosieven of de hulpstoffen voor explosieven te verkopen. Jawel iedereen kent die wet natuurlijk en volgt die minitieus... tenzij we allemaalniet beseffen dat er producten in de rekken liggen die kunnen naar explosieven omgevormd worden. Of zijn onze ambtenaren weer te lui geweest ?

Om die bom met een GSM te doen ontploffen, dat is poepsimpel. Je koopt zo'n GSM kaartje bij Velleman kost ongeveer 60euro, en jawel die kun je inbouwen in zo'n bom om via een GSm signaal te detoneren. VOlgens mij moet dat in die metro op die manier gebeurd zijn, want anders zou ik niet weten hoe je dat moet regelen of doen om die bom op een bepaalde plaats te doen ontploffen of tegen een bepaald tijdstip, of je hebt een GSM ergens geprogrammeerd om een SMS te sturen naar die GSMkaart

Laatst gewijzigd door brother paul : 24 maart 2016 om 22:47.
Oud 24 maart 2016, 23:00   #19
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja, daarstraks een getuigenis gezien van een koppel waarvan de man een been verloren heeft. Na de eerste bom zijn ze gaan rennen, en de tweede explosie heeft van beide de benen opengereten. Maar er waren ook mensen die na de eerste bom gebukt zijn of op de grond gaan liggen en die waren er dus heel wat erger aan toe.

Laatst gewijzigd door Zucht : 24 maart 2016 om 23:07.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 23:13   #20
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djoebidoebidoe Bekijk bericht
Interessant informatie! Laat me eens raden, de media? Bij deze opnieuw een goede raad aan toekomstige terroristen en bommenleggers.
dat is toch allemaal zever: waarom zijn al die tegels uit de plafond gevallen ? En waarom zijn al de ramen aan diggelen... Die gasten hebben gewoon 100liter of 100kg splijtstof per valies laten ontploffen. Een explosie verspreidt zich n dat geval gewoon ballonvormig, en zeker niet alleen horizontaal. Dat is dus echt wel niet weinig hoor. Met 1 liter aceton en 1 liter zuurstofwater blaas je al gans uw kamer aan diggelen , dus het ging hier over 100keer meer.

Laatst gewijzigd door brother paul : 24 maart 2016 om 23:14.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be