Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Onrust en terrorisme in Europa
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Onrust en terrorisme in Europa Parijs, Verviers, ... Discussies over de terreur van Islamitische Staat en Al Qaida op Europese bodem, Islamisten, Mohamedcartoons, en de opkomst van bewegingen Pegida, Vlativa, ...

Discussietools
Oud 31 maart 2016, 19:08   #1
eno2
Banneling

Standaard Samenwerking met Moslims: Hocine Benabderrahmane, reformistisch imam

Interview.

Internacional.elpais.com/internacional/2016/03/28/actualidad/1459154249_420976.html
Vertaling: Eno2

Hocine Benabderrahmane is een bekende Brusselse reformist- iman die zich verslagen voelt. Historicus van Algerijnse afkomst, vindt hij dat de salafisten de slag winnen, dat indien de Islam niet hervormt, het de muur ingaat, en dat het noodzakelijk is het extremistische discours te bestrijden met theologische argumenten.

Vraag: Hoe is het mogelijk dat er in Europa zoveel jonge moslims zijn die klakkeloos de verwrongen versie van de islam overnemen die door Daesh gepromoot wordt?

Antwoord: Sedert de jaren tachtig wordt de Europese islam hoofdzakelijk vertegenwoordigd door de salafistische school van het Moslim Broederschap. Die theologische basis werd nooit betwist. De plaatselijke imams imiteerden die van Saoedi Arabië, spanden zich in om de moslims gescheiden te houden van de rest van de maatschappij. Ze strooiden fatwahs rond, zoals het verbod om vrouwen de hand te schudden of verklaarden dat je buur een gelukkig nieuwjaar wensen, haram was. Dat is het discours dat de Europese moslim jongeren te horen kregen en voor hen is dat de islam. Dat is het begin van de radicalisering en de jihad beweging bouwt verder op dat soort ideeën. Elke dag ontmoet ik geradicaliseerde jongeren die geloven dat er maar één soort islam bestaat.

Vraag: Hoe kan men dat afremmen?

Antwoord: Er is een deconstructie nodig van hun ideeën aan de hand van theologische argumenten. De ideeën van jihad en martelaarschap dienen door dat basiswerk gedemonteerd te worden. De familie van Bilal Hadfi (een van de Parijse terroristen) kwam me spreken na de aanslagen in Parijs en vroeg me of hun zoon nu een martelaar was. Ik zei: geen sprake van, het is een crimineel, dat is alles.

Vraag: Zijn de Europese imams wel in staat om zo'n taak te volbrengen?

Antwoord: De meerderheid van de imams confronteren noch kennen de sociale omstandigheden . Allereerst omdat het geen Europeanen zijn en vervolgens omdat ze fatwahs importeren van andere gebieden op duizenden kilometer afstand met totaal verschillende sociale omstandigheden.

Vraag: Jullie, de reformisten, zijn dus de slag aan het verliezen?

Antwoord: Ja. Het salafistische discours is erin geslaagd de legitimiteit van de imams van de moskees te ondergraven. Het vertrouwen van de jongeren moet hersteld worden, en daarom moet het niveau van de imams verhoogd worden.

Vraag: Dat veronderstelt een hervorming van de islam?

Antwoord: Dat is onvermijdelijk. Zonder een juridische hervorming van de interpretatie van de teksten gaan we de muur in. We moeten evolueren aan hetzelfde ritme van de rest van de mensheid. In de islam vallen er veel progressistische stemmen te horen, maar ze zijn verspreid. De traditionele islam is de slag aan het winnen en wordt elke dag sterker.

Vraag: Wat zegt U tegen jongeren die naar Syrië willen vertrekken om hun moslim broeders bij te staan?

Antwoord: Dat toen het Syrische volk in opstand kwam, ze niet om de de instelling van de sharia vroegen als opperste wet, maar dat ze wel om vrijheid vroegen en om de afzetting van Bachar el Assad. Ik zeg hen dat Daesh nooit het Syrische volk gediend heeft noch het Irakese, ik zeg hen dat de enige die zijn voordeel gedaan heeft met Parijs en Brussel, Assad geweest is.Ik zeg hen dat als ze de goede zaak van het Syrische volk willen dienen, dat ze dat niet zullen kunnen bewerkstelligen met geweld. Men dient geen goede zaak met slechte middelen. Dat de doden van de Bataclan en de luchthaven van Brussel geen enkele fout hebben aan wat zich afspeelt in Syrië.

Vraag: Je hoort overal zeggen dat de ouders de controle over hun kinderen verloren hebben

Antwoord: Dat is zo. De ouderlijke macht ontbreekt. Op twaalf dertien jaar doen ze wat ze willen. Hun ouders weten niets, zijn nergens van op de hoogte, vinden ze . Zelf zijn ze hier geboren, ze kennen de taal en de instituties.

Vraag: Salah Abdeslam, een van de terroristen van Paris, is opgepakt door de politie in Molenbeek. Het is moeilijk aan te nemen dat de buurt hem geen dekking gaf.

Antwoord: We moeten ook een deconstructie doen van het begrip collaboratie. Collaborateurs staan niet in een goede geur. We moeten uitleggen dat informeren in het belang van onze religie is.

Einde Vertaling.

Misschien hengelt deze imam naar subsidies?

Hoe dan ook:

DE samenwerking met moslims, geestelijke of wereldlijke leiders, gemeenschappen, buurten, individuen, lijkt me onontbeerlijk.

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 maart 2016 om 19:25.
eno2 is offline  
Oud 31 maart 2016, 19:12   #2
looneytoon1975
Burgemeester

looneytoon1975's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Interview.

Vraag: Je hoort overal zeggen dat de ouders de controle over hun kinderen verloren hebben

Antwoord: Dat is zo. De ouderlijke macht fontbreekt. Op twaalf dertien jaar doen ze wat ze willen. Hun ouders weten niets, zijn nergens van op de hoogte, vinden ze . Zelf zijn ze hier geboren, ze kennen de taal en de instituties.
Daar moet je geen Moslim, noch allochtoon voor zijn.
looneytoon1975 is offline  
Oud 31 maart 2016, 20:10   #3
Odol
Gouverneur

Standaard

Zeer benieuwd naar theologische argumenten.
Hoe gaan ze een draai geven aan de moordpartijen van hun profeet?

En maak het niet te moeilijk of te ver gezocht, want geen moslim gelooft het.

Laatst gewijzigd door Odol : 31 maart 2016 om 20:10.
Odol is offline  
Oud 31 maart 2016, 20:33   #4
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interview.

Hoe dan ook:

DE samenwerking met moslims, geestelijke of wereldlijke leiders, gemeenschappen, buurten, individuen, lijkt me onontbeerlijk.
Dat gebeurt al veertig jaar en jij gelooft er nog in. Die hele santekraam als inhumaan en staatsvijandig verklaren, dat is de oplossing. We zijn in oorlog met de hele ongedeelde islam.
Piero is offline  
Oud 31 maart 2016, 20:51   #5
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al dertig jaar gebruikt men alleen wortels.

Al dertig jaar wordt de zaak alleen slechter. En het enige antwoord is: laat ons eens andere wortels proberen.

Misschien, heel misschien, is het nu eens tijd voor wat meer van de stok?
Oud 31 maart 2016, 20:51   #6
Odol
Gouverneur

Standaard

Eno2 waar is uw filmke va 100 minuten naartoe, nu wil ik mij eindelijk laten bekeren tot de "religion of peace", nu vind ik da filmke ni. Waar is da FILMKEUH?

Laatst gewijzigd door Odol : 31 maart 2016 om 20:52.
Odol is offline  
Oud 31 maart 2016, 21:01   #7
Odol
Gouverneur

Standaard

Ondertussen op youtube, een eerlijke moslim
https://youtu.be/YOPhr0UQ9wc
Odol is offline  
Oud 31 maart 2016, 21:07   #8
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh ja. Samenwerking is altijd beter. Logica.

Maar wat me echt onontbeerlijk lijkt:
Wereldwijde duidelijkheid omtrent de Koran en deze in het licht van de wetenschap en 't humanisme herschrijven... zoiets. En vervolgens alle moslims verplichten de vernieuwde versie na te leven! Maar het is aan de moslims om tot zulks inzicht te komen en het uit te voeren.

En zolang ze voor zichzelf geen duidelijkheid scheppen (*), kan er geen samenwerking zijn. Hoe zou ik immers moeten samenwerken met anderen als ze elk een eigen interpretatie hebben van 'regels'.

(*) Ik heb dit idee, omdat ze vaak onderling nogal wat ambras lijken te hebben.. dus duidelijkheid is voor hun interessant.
jad°relen°ir is offline  
Oud 31 maart 2016, 21:09   #9
Odol
Gouverneur

Standaard

Een heerlijk rationeel discours

De ene religie is de andere niet, nog geen 5 minuten
https://youtu.be/LfKLV6rmLxE
Odol is offline  
Oud 31 maart 2016, 21:18   #10
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
...verklaarden dat je buur een gelukkig nieuwjaar wensen, haram was
Londen met Pasen: een kruidenier -moslim wenst de christenen een prettige Pasen. Een dag later krijgt hij dertig messteken en overlijdt. De dader is gevat, een extremistische moslim.
eno2 is offline  
Oud 31 maart 2016, 21:44   #11
Odol
Gouverneur

Standaard

Waar is da youtube filmkeuh, van 100 minuten?
Odol is offline  
Oud 31 maart 2016, 21:47   #12
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brian
Londen met Pasen: een kruidenier -moslim wenst de christenen een prettige Pasen. Een dag later krijgt hij dertig messteken en overlijdt. De dader is gevat, een orthodoxe moslim.
FTFY
Oud 31 maart 2016, 22:03   #13
Odol
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
FTFY
Goed, ik wou zelfs orthodoxe weglaten.
Gewoon een moslim doodt een ander (kaffar, moslim, jood, ...)
Odol is offline  
Oud 31 maart 2016, 22:05   #14
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Een extremistische Christene is dus een Christen die naar de mis gaat.
Oud 31 maart 2016, 22:12   #15
Odol
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Een extremistische Christene is dus een Christen die naar de mis gaat.
goeike.

Een extremistische kristen is ieman die de god ganse dag met zijn Jezus bezig is. Jezus heeft nooit iemand gedood.

Je hoeft geen extreme moslim te zijn om met geweld te strijden tegen de kaffars, want dat deed de oppermoslim ook. En wat erger is hij riep ertoe op.

Laatst gewijzigd door Odol : 31 maart 2016 om 22:16.
Odol is offline  
Oud 31 maart 2016, 23:39   #16
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Al dertig jaar gebruikt men alleen wortels.

Al dertig jaar wordt de zaak alleen slechter. En het enige antwoord is: laat ons eens andere wortels proberen.

Misschien, heel misschien, is het nu eens tijd voor wat meer van de stok?
De stok voor massa's vreedzamen? Neen. De stok voor de extremisten en hun kliek. En geen enkele positieve discriminatie voor de religie.
eno2 is offline  
Oud 31 maart 2016, 23:42   #17
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Odol Bekijk bericht
:

Je hoeft geen extreme moslim te zijn om met geweld te strijden tegen de kaffars, want dat deed de oppermoslim ook. En wat erger is hij riep ertoe op.
Uit die 100' video haalde ik dat hij dat enkel deed omdat zijn minderheidsreligie
vervolgd en verbannen werd. Bij ons heerst godsdienstvrijheid.
eno2 is offline  
Oud 31 maart 2016, 23:55   #18
Odol
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Uit die 100' video haalde ik dat hij dat enkel deed omdat zijn minderheidsreligie
vervolgd en verbannen werd. Bij ons heerst godsdienstvrijheid.
Pff, dan hoef ik niet verder te kijken.

Is dat dan een goed excuus om te moorden en te verkrachten. Neen, in de Hadith staat veel te veel vetzakkerij, daar kom je met zo een slap excuus niet vanaf.

Zijn religie bestond niet wanneer hij geboren werd. In Mekka leefden verschillende godsdiensten samen, totdat de Mo daar manu militari een einde aan maakte.

Hij is volgens andere bronnen niet verbannen, maar gevlucht naar Medina. En daar stonden ze ook niet met open armen op hem te wachten.

Nog is een bewijs dat hij helemaal geen Jezusfiguur was. Die liet zich kruisigen.

In Mekka was er ook godsdienstvrijheid, maar Mo wou voor de Joden en de Mekkanen de Messias zijn. Enkel hemzelf, als de messias, en zijn zelf verzonnen Allah mochten nog aanbeden worden.
Vanuit Medina heeft hij weervraak genomen.

Laatst gewijzigd door Odol : 31 maart 2016 om 23:56.
Odol is offline  
Oud 1 april 2016, 00:17   #19
eno2
Banneling

Standaard

Zelf verdiep ik me niet in de islam, te grote hekel. Ben sowieso al tegen religie.
Alleen omdat het terreur-gerelateerd is, volg ik het wat.

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 april 2016 om 00:19.
eno2 is offline  
Oud 1 april 2016, 06:41   #20
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Odol Bekijk bericht
Waar is da youtube filmkeuh, van 100 minuten?

http://forum.politics.be/showthread....38#post8050038
Scherven A. Mok is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be