Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2004, 02:02   #1
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard De onbreekbare volksgeest

[size=5]
[size=3]DE ONBREEKBARE VOLKSGEEST[/size]

[size=3]Vaderlandsliefde is een belangrijke en noodzakelijke herberg in deze onzekere tijden. Alle inwoners van staten zijn doorgaans fier op hun natie. In België proberen politici mensen te doen geloven dat ze geen Belg mogen zijn, maar Vlaming of Waal moeten zijn. Onder meer vanuit die optiek is het nauwelijks verwonderlijk te noemen dat het Belgisch volk [/size]
[/size][font=MS Shell Dlg][size=3]–ons volk- zich in de steek gelaten voelt door haar leiders; Wij moeten onze medeburgers vertellen dat er hoop is. Dat we vertrouwen hebben in een betere toekomst die kan bereikt worden door een teruggrijpen naar de waarden van ons gedeeld collectief geheugen, naar de wortels van onze volksgeest[/size][/font][font=MS Shell Dlg]

[/font]
[size=3]Deze volksgeest is wat ons bindt, onze hoop, gedachten en wensen die ons, bovenal, tot Belg verheffen. Belg zijn is een eretitel, want het impliceert deel uitmaken van een staat die de parel is van Europa, het epicentrum van de Europese politieke en economische activiteit. Belgen zijn vreedzaam, maar waakzaam. Laten wij duidelijk maken dat we deze waakzaamheid moeten koesteren, zeker in deze tijd [/size]
[size=3]van politieke intriges door mensen die de band met hun volk verloren of, erger, doorgeknipt hebben.[/size][font=MS Shell Dlg]

[/font]
[size=3]De volksgeest is sterk, onbreekbaar, altijd aanwezig. De kracht die ervan uitgaat zegt ons dat we een sterk België willen. Een sterk en verenigd België. Daar kunnen we trots op zijn, wij moeten de wereld tonen dat we Belg zijn. We mogen niet vergeten dat vele landen ons het burgerschap van deze schitterende natie benijden. [/size]

[size=3]Als we willen dat onze kinderen en kleinkinderen nog in een verenigd land leven, moeten we nu ingrijpen en de Wetstraat laten voelen: jullie krijgen ons niet kapot, ons volk leeft![/size][font=MS Shell Dlg]

[/font]
[size=3]Laten we trots zijn om Belg te mogen zijn. Maar deze trots is ook een wapen dat men niet uit onze handen slaan kan, een gebalde vuist als het moet, een uitgestoken hand als het kan. Hard naar de buitenwereld die ons vaak bedreigt, zacht voor onze mensen. Voor de Belgische mannen, vrouwen en kinderen.[/size]
[font=MS Shell Dlg]

[/font]
[size=3]Onze vrienden moeten deze boodschap uitdragen waar ze gaan. Ons volk mag niet vergaan, België moet herenigd, verenigd worden, wij willen één land met één regering. Deze woorden: eenheid, volksgeest, zelfverzekerdheid zijn geen loze kreten. Het gaat immers om de waarheid, van de Belgen, voor de Belgen. Het moet.[/size]

[size=3]Bruno Yammine[/size]

Laatst gewijzigd door Patriot! : 4 november 2004 om 02:11.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2004, 02:26   #2
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Bruno begint flink door te slaan tegenwoordig als hij dit soort dingen begint te produceren.

Dit soort pathetisch ultra-nationalistisch gezwam zou al in de 19e-eeuw op terecht hoongelach onthaald worden...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2004, 02:44   #3
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Weerleg het dan he slimme!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2004, 07:57   #4
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Wat weerleggen? Ik zie geen argumentatie staan in al dat wollig gezwam.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2004, 08:40   #5
Isegrim
Lokaal Raadslid

Standaard

Jij maakt hier wel efkens een amalgaam van de begrippen natie en volk.
Om het kort te houden : de belgische natie heeft met een volk niets te maken, integendeel, het is de bende profiteurs die zich kunnen vetmesten aan het kunstmatige "belgië" en zich liever natie noemt dan elitocratie.
Isegrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2004, 10:47   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[size=5]
[size=3]DE ONBREEKBARE VOLKSGEEST[/size]

[size=3]Vaderlandsliefde is een belangrijke en noodzakelijke herberg in deze onzekere tijden. Alle inwoners van staten zijn doorgaans fier op hun natie. In België proberen politici mensen te doen geloven dat ze geen Belg mogen zijn, maar Vlaming of Waal moeten zijn. Onder meer vanuit die optiek is het nauwelijks verwonderlijk te noemen dat het Belgisch volk [/size]
[/size][font=MS Shell Dlg][size=3]–ons volk- zich in de steek gelaten voelt door haar leiders; Wij moeten onze medeburgers vertellen dat er hoop is. Dat we vertrouwen hebben in een betere toekomst die kan bereikt worden door een teruggrijpen naar de waarden van ons gedeeld collectief geheugen, naar de wortels van onze volksgeest[/size][/font][font=MS Shell Dlg]

[/font]
[size=3]Deze volksgeest is wat ons bindt, onze hoop, gedachten en wensen die ons, bovenal, tot Belg verheffen. Belg zijn is een eretitel, want het impliceert deel uitmaken van een staat die de parel is van Europa, het epicentrum van de Europese politieke en economische activiteit. Belgen zijn vreedzaam, maar waakzaam. Laten wij duidelijk maken dat we deze waakzaamheid moeten koesteren, zeker in deze tijd [/size]
[size=3]van politieke intriges door mensen die de band met hun volk verloren of, erger, doorgeknipt hebben.[/size][font=MS Shell Dlg]

[/font]
[size=3]De volksgeest is sterk, onbreekbaar, altijd aanwezig. De kracht die ervan uitgaat zegt ons dat we een sterk België willen. Een sterk en verenigd België. Daar kunnen we trots op zijn, wij moeten de wereld tonen dat we Belg zijn. We mogen niet vergeten dat vele landen ons het burgerschap van deze schitterende natie benijden. [/size]

[size=3]Als we willen dat onze kinderen en kleinkinderen nog in een verenigd land leven, moeten we nu ingrijpen en de Wetstraat laten voelen: jullie krijgen ons niet kapot, ons volk leeft![/size][font=MS Shell Dlg]

[/font]
[size=3]Laten we trots zijn om Belg te mogen zijn. Maar deze trots is ook een wapen dat men niet uit onze handen slaan kan, een gebalde vuist als het moet, een uitgestoken hand als het kan. Hard naar de buitenwereld die ons vaak bedreigt, zacht voor onze mensen. Voor de Belgische mannen, vrouwen en kinderen.[/size]
[font=MS Shell Dlg]

[/font]
[size=3]Onze vrienden moeten deze boodschap uitdragen waar ze gaan. Ons volk mag niet vergaan, België moet herenigd, verenigd worden, wij willen één land met één regering. Deze woorden: eenheid, volksgeest, zelfverzekerdheid zijn geen loze kreten. Het gaat immers om de waarheid, van de Belgen, voor de Belgen. Het moet.[/size]

[size=3]Bruno Yammine[/size]
Bestaan er dan plots toch weer volkeren?

Of bestaat er enkel maar dat éne, grootsche, schitterende Ueber-Volk dat 'Belgen' heet?
Oud 4 november 2004, 10:55   #7
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die volksgeest is zo onbreekbaar dat de BUB om de haverklap van die opzwepende (hoewel...) gedramatiseerde pamfletjes op het forum moet gooien.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes

Laatst gewijzigd door Distel : 4 november 2004 om 10:56.
Oud 4 november 2004, 11:11   #8
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

heeft bruno dat niet gepikt van de gebroeders grimm?
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2004, 11:29   #9
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is hier nu te weerleggen aan? Dit is een ver buiten elke proportie gezwollen oproep, een gevoelsmatige uitdrukking van een, nou ja, gevoel, geen rationele stelling die je kan weerleggen of bevestigen. 'De politici verraden ons'? Dat is toch een puur subjectief aanvoelen, de hele notie van 'verraad' is al zo subjectief als maar zijn kan: hoe kan je dat weerleggen (in de eigenlijke zin van het woord, ik geef je hier geen gelijk)? Wij tegen de boze buitenwereld! Op tegen het verraad en voorwaarts nu want het moet snel! Wat is 'Belg zijn'? Is dat een criterium, een wetenschappelijk determineerbaar iets (Hou je tabellen maar al klaar! Is dit nou een Belg of een Nederlander? Het moet een Belg zijn, want hij heeft te korte pootjes...)? De 'volksgeest'? Wat is dat dan? Ja, tuurlijk, de negentiende-eeuwse romantici hadden er al de mond van vol, maar die stonden nu ook niet meteen om hun rationalisme bekend. Ah, de 'volksgeest' is 'onbreekbaar'? Tiens, dat is interessant... Blijft die ook 1.000 jaar bestaan, ondeelbaar en nooit gebroken, une et indivisible?... Ach, het zou me wat!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2004, 12:05   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Zeer schoon geschreven Patriot!
Fraaie opbouw.
Schitterende stijl.
Gloedvol.
Visionair.
Een mooie toekomst wacht u.
Wie dit niet goedvindt, begrijpt het niet.
Ik wenste dat ik het ook zo kon.
Oud 4 november 2004, 12:23   #11
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Fraaie opbouw.
Schitterende stijl.
Gloedvol.
Visionair.
Ach kom, als jij zwicht voor de pathetiek van Yammine (niet Patriot!), voor holle frasen en een puur gevoelsmatige inhoud (visionair?), alles samengebracht, gesampled zo je wil, uit negentiende-eeuwse en andere foute literatuur, dan zegt dat meer over jou dan over de tekst... Ik begrijp maar al te goed wat er bedoeld wordt, maar ik vind het nog steeds gruwelijk.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 4 november 2004, 12:26   #12
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Ach kom, als jij zwicht voor de pathetiek van Yammine (niet Patriot!), voor holle frasen en een puur gevoelsmatige inhoud (visionair?), alles samengebracht, gesampled zo je wil, uit negentiende-eeuwse en andere foute literatuur, dan zegt dat meer over jou dan over de tekst...
Ik snap niet waarom ikzelf als persoon in het gedrang kom, door mijn appreciatie over een tekst uit te spreken.

Citaat:
Ik begrijp maar al te goed wat er bedoeld wordt, maar ik vind het nog steeds gruwelijk.
Dat is je goede recht.
Kan ik daar omtrent jou iets uit afleiden?
Geenszins.
Oud 4 november 2004, 12:27   #13
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
uit negentiende-eeuwse en andere foute literatuur,
Is 'oud' per definitie 'fout'?
Oud 4 november 2004, 12:28   #14
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Fraaie opbouw.
Schitterende stijl.
Gloedvol.
Visionair.
Je moet daar helemaal geen talent voor hebben. Iedereen kan in de supermarkt een lege doos kopen.
Oud 4 november 2004, 12:57   #15
Spolpoel
Banneling

Standaard

Proza uit de Belgicistische Bouquet-reeks.
Enkel geschikt voor de zeer simpelen van geest..
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2004, 12:59   #16
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik snap niet waarom ikzelf als persoon in het gedrang kom, door mijn appreciatie over een tekst uit te spreken.
Over je vatbaarheid voor holle rethoriek, bijvoorbeeld, je denkbeelden die blijkbaar openstaan voor proto-fascistisch gezwets ('de volksgeest' et al.), je stylistische appreciaties...

Citaat:
Dat is je goede recht.
Kan ik daar omtrent jou iets uit afleiden?
Geenszins.
Toch wel - cf. supra, maar dan omgekeerd...

Citaat:
Is 'oud' per definitie 'fout'?
Dat moet je nou net aan een historicus vragen... 'Oud is niet fout', nee, maar die negentiende-eeuwse criteria zijn wel behoorlijk belegen, als de opvattingen die erachter liggen (de natie-staat en zo) al niet meer kwaad dan goeds hebben aangericht...
Oud 4 november 2004, 13:22   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Fraaie opbouw.
Schitterende stijl.
Gloedvol.
Visionair.
Weet je wat Staaf?

Knuppel zal op de eerstvolgende forumbijeenkomst een theaternummertje opvoeren met deze tekst.
En wees gerust. Ze zal hem klakkeloos overnemen en 'in stijl' voorlezen zoals het dergelijk sheekspieriaans stuk past: gloedvol!
'To be or not to be, th�*t's the question'

Wedden dat de eerste die zich niet kan inhouden van het schuddebuiken en rollebollen de Superstaaf zal zijn?

Noem maar een leuk zaaltje in jouw keizerlijke stede en ik zal het hele publiek platleggen van de slappe lach!

En maak me nu niet wijs dat jij dat zelf niet doorhebt.
Oud 4 november 2004, 13:41   #18
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze volksgeest is wat ons bindt, onze hoop, gedachten en wensen die ons, bovenal, tot Belg verheffen.
Wat is dat nu de volksgeest? Ik ken alleen maar de Heiligen.

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 4 november 2004 om 13:42.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2004, 13:44   #19
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als we willen dat onze kinderen en kleinkinderen nog in een verenigd land leven....
God bewaar ons van dat! Mijn lieve kinderen en kleinkinderen zullen in een onafhankelijk Vlaanderen wonen.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2004, 13:53   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat immers om de waarheid, van de Belgen, voor de Belgen.

Het moet.
Het laatste woord dat al de rest de nodige kracht bijzet...

En zeggen dat mijn grootjes al wisten dat 'moeten' op stal staat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be