Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2016, 00:07   #1
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard Voortaan beperkt verblijf van 5 jaar voor erkende vluchtelingen

Citaat:
Erkende vluchtelingen zullen voortaan niet langer een onbeperkt verblijf krijgen in ons land, maar slechts een beperkt verblijf voor vijf jaar. De Kamer heeft daarvoor een wetsontwerp van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) goedgekeurd.

Momenteel is België een van de weinige landen waar een erkende vluchteling automatisch een onbeperkt verblijfsrecht krijgt. Daar komt nu verandering in: het verblijfsrecht zal voor vijf jaar gelden. Dan wordt bekeken of de situatie in het land van herkomst dermate gewijzigd is dat er bijvoorbeeld geen oorlog meer woedt of het risico op vervolging verdwenen is. In dat geval kan de status van erkende vluchteling worden ingetrokken en het verblijfsrecht vervallen.

Bij de stemming drukten PS, Ecolo-Groen en PVDA op de rode knop. Het CDH onthield zich.

Verwerking aanvragen gezinshereniging

Daarnaast keurde de Kamer de langere termijn voor de verwerking van aanvragen voor gezinshereniging goed. Die termijn stijgt van zes naar negen maanden. De meerderheidspartijen en Vlaams Belang stemden voor de wettekst, de andere partijen drukten op de rode knop.

De ingreep volgt op de asielinstroom die tot enkele maanden geleden hoge toppen scheerde. Bedoeling is dat de instanties de nodige tijd krijgen om aanvragen te verwerken. Indien de zes maanden voorbij waren zonder beslissing, werd de gezinshereniging ambtshalve toegekend.

Een blik op de cijfers voor gezinshereniging leert dat er in 2014 52.486 kaarten voor gezinshereniging werden afgeleverd. Een jaar later waren dat er 55.179. Daarbij vallen enkele tendensen op. Zo maken EU-burgers het leeuwendeel van de begunstigden uit. Hun aantal nam toe van 31.731 in 2014 naar 32.016 vorig jaar.

In de statistieken is ook sprake van mensen die in België geboren zijn. Hun aantal steeg eveneens van 5.831 naar 6.795. Het gaat daarbij om kinderen van vreemdelingen met een wettelijk verblijfsstatuut in België. De gezinshereniging met mensen die een vluchtelingenstatuut of subsidiaire bescherming kregen, verdubbelde in de periode 2014-2015: van 1.386 naar 3.042, onder wie 1.182 Syriërs.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2642139
- Dat België, weer 1 van de laatste landen was, om dit in te voeren. Ongelooflijk.
- Met de PS in de regering, was dit niet gelukt.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier

Laatst gewijzigd door Dirk A : 29 april 2016 om 00:33.
Dirk A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2016, 08:41   #2
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
- Dat België, weer 1 van de laatste landen was, om dit in te voeren. Ongelooflijk.
Dat is een lachertje, want na vijf jaar kan de Nieuwe Vreemdelingen Alliantie nog niet massaal genieten van de vreemdelingen stemmen, want daarvoor moet er eerst nog geregulariseerd worden tegen de sterren op
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2016, 11:43   #3
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Dat is een lachertje, want na vijf jaar kan de Nieuwe Vreemdelingen Alliantie nog niet massaal genieten van de vreemdelingen stemmen, want daarvoor moet er eerst nog geregulariseerd worden tegen de sterren op
Zoals Omran Barikzai?
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Oud 1 mei 2016, 12:47   #4
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Een stap vooruit. Hopelijk gaan ze ook het vreemdelingenstatuut en staatlozenstatuut volledig afschaffen.

Wat was eigenlijk het stemgedrag van het Vlaams Belang en PVDA+ ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2016, 12:58   #5
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Een stap vooruit. Hopelijk gaan ze ook het vreemdelingenstatuut en staatlozenstatuut volledig afschaffen.

Wat was eigenlijk het stemgedrag van het Vlaams Belang en PVDA+ ?
Citaat:
Bij de stemming drukten PS, Ecolo-Groen en PVDA op de rode knop. Het cdH onthield zich.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160428_02263851
vb stemde eens voor een keer voor.
Oud 2 mei 2016, 01:22   #6
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vb stemde eens voor een keer voor.
Die zijn niet zo bekrompen als N-VA die tegen elk wetsvoorstel van het VB stemmen, ook al is een goed wetsvoorstel.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2016, 10:22   #7
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wordt niet goed van die berichten...natuurlijk doen vooral EU burgers hier aan gezinshereniging, wanneer je de wet zo maakt dat voor Belgen en derdelanders een regelgeving telt wat woonruimte en inkomsten betreft, maar dit niet oplegt aan EU burgers, moet je niet opkijken wanneer in Nederland alle Surinamers, Turken en Marokkaanse Nederlanders vertrekken naar het buurland waar je veel meer kinderbijslag krijgt, werkloosheidsuitkeringen onbeperkt zijn in tijd, er nog een mutualiteit bestaat,en je partner kunt laten overkomen zonder een enkele woorwaarde.

Je haalt een bijlage 19 en zorgt dat je enkele maanden tot een jaar werkt, dan ben je ingeschreven in het bevolkingsregister en begint de pret.
Ondertussen bouwen we dan nu hier de sociale zekerheid af, kijk maar naar de gezondheidszorg, en de mutualiteiten die steeds meer mensen, ookal hebben ze chronische klachten waaronder rugproblemen, gewoon aan het werk zetten.
Los je dit op met vluchtelingen beperkt verblijf te geven?
Nee, leg iedereen die zich hier vestigt dezelfde regels op wat gezinshereniging betreft, dat en niets anders vermindert de instroom van kansarmen uit buurlanden!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2016, 12:14   #8
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik wordt niet goed van die berichten...natuurlijk doen vooral EU burgers hier aan gezinshereniging, wanneer je de wet zo maakt dat voor Belgen en derdelanders een regelgeving telt wat woonruimte en inkomsten betreft, maar dit niet oplegt aan EU burgers, moet je niet opkijken wanneer in Nederland alle Surinamers, Turken en Marokkaanse Nederlanders vertrekken naar het buurland waar je veel meer kinderbijslag krijgt, werkloosheidsuitkeringen onbeperkt zijn in tijd, er nog een mutualiteit bestaat,en je partner kunt laten overkomen zonder een enkele woorwaarde.

Je haalt een bijlage 19 en zorgt dat je enkele maanden tot een jaar werkt, dan ben je ingeschreven in het bevolkingsregister en begint de pret.
Ondertussen bouwen we dan nu hier de sociale zekerheid af, kijk maar naar de gezondheidszorg, en de mutualiteiten die steeds meer mensen, ookal hebben ze chronische klachten waaronder rugproblemen, gewoon aan het werk zetten.
Nee, leg iedereen die zich hier vestigt dezelfde regels op wat gezinshereniging betreft, dat en niets anders vermindert de instroom van kansarmen uit buurlanden!
Tja Alice.
Een mens vraagt zich af hoe dat het mogelijk blijft dat een autochtoon met een uiterst bescheiden inkomen steevast jaaaren op een wachtlijst moet staan voor een sociale woning, tewijl nieuwe import, die geen moer Nederlands kan en waarvan de vrouw is uitgerust met een woestijngewaad, deze soms binnen het jaar verkrijgt.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2016, 10:27   #9
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Tja Alice.
Een mens vraagt zich af hoe dat het mogelijk blijft dat een autochtoon met een uiterst bescheiden inkomen steevast jaaaren op een wachtlijst moet staan voor een sociale woning, tewijl nieuwe import, die geen moer Nederlands kan en waarvan de vrouw is uitgerust met een woestijngewaad, deze soms binnen het jaar verkrijgt.
Broodje aap hoor, je krijgt geen voorrang, op basis van origine, maar er staan gewoon veel meer migranten en nakomelingen op de lijsten.

Politici doen aan korte termijn denken, die problemen met huisvesting waren al te zien in 2000, toen ik in Antwerpen Noord werkte.
Door de stroom van mensen die via regularisatie aan papieren kwamen, was er nauwelijks nog iets te huur , dus verplaatste het probleem zich naar Deurne Noord, met als resultaat verpauperde wijken.

Wanneer de groep economisch zwakken maar aangroeit, krijg je verdringing onder die mensen op de woningmarkt.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2016, 10:55   #10
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Broodje aap hoor, je krijgt geen voorrang, op basis van origine, maar er staan gewoon veel meer migranten en nakomelingen op de lijsten.

Politici doen aan korte termijn denken, die problemen met huisvesting waren al te zien in 2000, toen ik in Antwerpen Noord werkte.
Door de stroom van mensen die via regularisatie aan papieren kwamen, was er nauwelijks nog iets te huur , dus verplaatste het probleem zich naar Deurne Noord, met als resultaat verpauperde wijken.

Wanneer de groep economisch zwakken maar aangroeit, krijg je verdringing onder die mensen op de woningmarkt.
Ik weet niet hoe het er aan toegaat in Antwerpen maar ik weet wel hoe dat het in Leuven zit.
Hoe komt het dan dat een Belg die hier al 10 jaar op een wachtlijst staat met een inkomen van misschien 1000 euro moet wijken voor iemand die hier bij wijze van spreken pas is toegekomen?
Ik heb het u misschien al 10 keer gezegd. Gezinshereniging heeft voorrang.
De blokken in Sint-Maartensdal "verbruinen" hier zienderogen.
Er wonen nog wat Belgen inderdaad maar die zijn hoogbejaard, binnen 10 jaar zijn die blokken hier helemaal "bruin".
Oud 3 mei 2016, 11:17   #11
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet hoe het er aan toegaat in Antwerpen maar ik weet wel hoe dat het in Leuven zit.
Hoe komt het dan dat een Belg die hier al 10 jaar op een wachtlijst staat met een inkomen van misschien 1000 euro moet wijken voor iemand die hier bij wijze van spreken pas is toegekomen?
Er wonen nog wat Belgen inderdaad maar die zijn hoogbejaard, binnen 10 jaar zijn die blokken hier helemaal "bruin".
Overblijfselen van de sossenwetgeving. Alles in één keer omgooien is onmogelijk, er gaan jaren en jaren overheen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2016, 11:41   #12
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In theorie zal dat wellicht niet mogen, maar in de praktijk krijgen mohamedaanse vluchtelingen altijd & overal voorrang, zelfs in Limburg.
Autochtonen staan hun hele leven op de wachtlijst. Tenzij ze heel veel sjans hebben om 1 of andere reden.
En dat is geen recente ontwikkeling, dat is reeds jaren de gewoonste zaak van de wereld.

Ik heb ooit 'n 20 jarig meisje gekend, ze had 2 kindjes, haar echtgenoot had 'n nieuw vriendinnetje en zij stond op straat.
Ik ging mee met haar naar de sociale woningmaatschappij in Hasselt (zijn er maar 2 dacht ik), daar werd vlakaf gezegd door de kerel die huizen toewees dat ze geen kans maakte & aan wie de woningen in de eerste plaats toegekend werden, waarop ik hem vroeg wat voor praktijken dat zijn en dat in Spanje, waar ik woon, de huizen van de staat in de eerste plaats naar Spanjaarden/autochtonen gaan en pas dan, als er nog woningen op overschot waren, naar vreemdelingen. Waarop hij vlakaf zei; "Wat 'n triestig land (Spanje) is dat". Zo politiek correct geïndoctrineerd zijn die instellingen en medewerkers; eigen volk laatst, 'n land dat zich in de eerste plaats bekommert om degenen die 't land opgebouwd hebben, gemaakt hebben tot wat 't is, gestreden hebben voor rechten & vrijheden etc., dat vinden ze 'n "triestig land", omdat niet alles gratis naar de hoofden van nieuwaangekomenen gesmeten wordt, naar alles wat nooit ook maar iets bijgedragen heeft, zelfs niet achter onze waarden & normen staan, zich niets gelegen laten aan onze wetten, enkel maar beroep doen op onze rechten & vrijheden als 't hen goed uitkomt.

Triestig land!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2016, 12:41   #13
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
In theorie zal dat wellicht niet mogen, maar in de praktijk krijgen mohamedaanse vluchtelingen altijd & overal voorrang, zelfs in Limburg.
Autochtonen staan hun hele leven op de wachtlijst. Tenzij ze heel veel sjans hebben om 1 of andere reden.
En dat is geen recente ontwikkeling, dat is reeds jaren de gewoonste zaak van de wereld.

Ik heb ooit 'n 20 jarig meisje gekend, ze had 2 kindjes, haar echtgenoot had 'n nieuw vriendinnetje en zij stond op straat.
Ik ging mee met haar naar de sociale woningmaatschappij in Hasselt (zijn er maar 2 dacht ik), daar werd vlakaf gezegd door de kerel die huizen toewees dat ze geen kans maakte & aan wie de woningen in de eerste plaats toegekend werden, waarop ik hem vroeg wat voor praktijken dat zijn en dat in Spanje, waar ik woon, de huizen van de staat in de eerste plaats naar Spanjaarden/autochtonen gaan en pas dan, als er nog woningen op overschot waren, naar vreemdelingen. Waarop hij vlakaf zei; "Wat 'n triestig land (Spanje) is dat". Zo politiek correct geïndoctrineerd zijn die instellingen en medewerkers; eigen volk laatst, 'n land dat zich in de eerste plaats bekommert om degenen die 't land opgebouwd hebben, gemaakt hebben tot wat 't is, gestreden hebben voor rechten & vrijheden etc., dat vinden ze 'n "triestig land", omdat niet alles gratis naar de hoofden van nieuwaangekomenen gesmeten wordt, naar alles wat nooit ook maar iets bijgedragen heeft, zelfs niet achter onze waarden & normen staan, zich niets gelegen laten aan onze wetten, enkel maar beroep doen op onze rechten & vrijheden als 't hen goed uitkomt.

Triestig land!
Spanje is een zéér gastvrij land voor vreemdelingen. Je kan overnachten als Pellerino tegen tarieven van € 6,- per overnachting of minder. Je kan er een 3 gangen maaltijd inclusief wijn vinden voor €9,- - €12,-. Je kan als vreemdeling beter naar Spanje trekken dan hier verblijven. Hier is het leven duur en is er druk om je consumptiepeil te conformeren aan onze afgunstmaatschappij.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 3 mei 2016, 12:50   #14
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spanje is een zéér gastvrij land voor vreemdelingen. Je kan overnachten als Pellerino tegen tarieven van € 6,- per overnachting of minder. Je kan er een 3 gangen maaltijd inclusief wijn vinden voor €9,- - €12,-. Je kan als vreemdeling beter naar Spanje trekken dan hier verblijven. Hier is het leven duur en is er druk om je consumptiepeil te conformeren aan onze afgunstmaatschappij.
Wat heeft dat ook maar ergens mee te maken, met 't uitdelen van sociale woningen bvb, of alles gratis uitdelen.

Ik zie geen verband. Je betaalt immers voor je overnachting & eten als toerist.
Oud 3 mei 2016, 12:57   #15
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een 3 gangen menu voor 9 a 12 euro? Als je hier wat tegenslag hebt , heb je er hier nog geen corque monsieur voor.
Wat zijn we er mee dat we hier 2000 euro verdienen en een Spanjaard maar 1000, terwijl deze met zijn euro daar 3 keer meer kan kopen dan wij.
Oud 3 mei 2016, 13:05   #16
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een 3 gangen menu voor 9 a 12 euro? Als je hier wat tegenslag hebt , heb je er hier nog geen corque monsieur voor.
Wat zijn we er mee dat we hier 2000 euro verdienen en een Spanjaard maar 1000, terwijl deze met zijn euro daar 3 keer meer kan kopen dan wij.
Stel je van dat 3-gangen menu voor 9 a 12 € maar niet al teveel voor.
Op de Rambla in BCN betaalde je meer dan 5 jaar geleden 7 € voor 'n flesje Cola.

Laatst gewijzigd door SDX : 3 mei 2016 om 13:06.
Oud 3 mei 2016, 13:27   #17
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:

moet er nog zand zijn...
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2016, 13:31   #18
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel je van dat 3-gangen menu voor 9 a 12 € maar niet al teveel voor.
Op de Rambla in BCN betaalde je meer dan 5 jaar geleden 7 € voor 'n flesje Cola.
Ja, dat is hetzelfde als bijvoorbeeld in Praag. Centrum Praag betaal je 5 keer zoveel voor hetzelfde als net buiten Praag en het is er niet noodzakelijk gezelliger.
Blijf daar dus weg, als iedereen dat doet dan zakken de prijzen daar ook.
Oud 3 mei 2016, 16:30   #19
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat heeft dat ook maar ergens mee te maken, met 't uitdelen van sociale woningen bvb, of alles gratis uitdelen.

Ik zie geen verband. Je betaalt immers voor je overnachting & eten als toerist.
Vergelijk de prijzen eens met België. Belgen zijn helemaal niet gastvrij, zeker Brusselaars en Vlamingen niet.

Oud 3 mei 2016, 16:33   #20
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een vluchteling of staatsloze die hier steun zoekt verdient hier niet meer dan in Spanje. In Spanje gaat hij gemakkelijker in het zwart aan de slag kunnen. In België gaat hij niet eens mogen werken als hij OCMW steun aanvraagt.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be