![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toen België op de vingers werd getikt door Eur. voor hun onrechtmatige inning van de BTW op 2hands voertuigen telkens opnieuw aan te rekenen kwamen bepaalde personen op het idee dit meteen te vervangen door de BIV. Dus BTW opgedoekt en BIV was een feit. Dit nieuw geboren kind van de rekening had een reden van bestaan nodig….dat werd dan "milieu" en dus was BIV meteen een "milieu taks" geworden die buiten alle proporties werd belast op fictieve of reële (who nows?) cijfers allerhande. Het is en blijft een foefel btw regeling.
Meteen was het ook een feit dat de handel in wagens hierdoor kapot was gemaakt. Tenminste in Vlaanderen want in Wallonië hadden ze toch nog het respect voor de mensen behouden en de milieu taks aldaar ligt dichter tegen de voorgaande BTW regeling. Het milieu in Vlaanderen is dus gans anders dan het milieu in Wallonië of zelfs Brussel gelet op de tarieven. Tenminste wat betreft de kostprijs. Vb; een bmw 2.8 van '95 kost in Wallonië en Brussel nu 371€ bij inschrijving. In Vlaanderen kost u diezelfde wagen maar liefst 5 keer meer en dan is dat 1960€ wat zowat neerkomt op bijna 100% taks van de waarde van de wagen of soms zelf nog meer. Vlaanderen heeft nood aan ademruimte in economie, dat is dus handel. Dit steeds opnieuw kapot belasten helpt ons en het milieu totaal niet vooruit. Men kan beter wat lagere bedragen innen dan geheel geen bedragen innen.
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Compleet geschift die stropdassen uit Vlaanderen. Gelukkig is dat maar een heel kleine regio. Er zou eens iemand wat tijd moeten steken de verschillen per regio/land wat onkosten aangaan die door de burger zijn strot worden geramd. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 3 maart 2016 om 19:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vooral eens vergelijken met Nederland en Denemarken.
Ik weet het alleen maar van horen zeggen. Dat het fenomenaal is. Het verschil. En niet in de zin dat wij veel zouden betalen. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook fenomenaal.
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Dus omdat er 2 landen zijn die nog duurder zijn is het ok ?
Hoeveel landen zijn er goedkoper ?
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij het bestuderen van deze vergelijkende tabel stellen we onmiddellijk vast dat België niet alleen het hoogste BTW-tarief hanteert, maar ook het enige land is (naast Nederland) dat een bijzondere belasting oplegt bij de aankoop van een nieuwe auto : de BIV. De kosten voor het verkrijgen van een nummerplaat zijn ook in ons land het hoogst.
Voor wat betreft de belasting op het autobezit, stellen we vast dat onze verkeersbelasting, in vergelijking met de buurlanden, zeer hoog ligt, vooral dan voor dieselauto’s. De taks op de verzekeringen situeert zich - naast de Belgische 'BA'-premies die de reputatie hebben bij de hoogste van Europa te behoren - eveneens op een niveau dat ons zeker niet wordt benijd door onze buren.
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bovendien mag wel eens duidelijk gemaakt worden hoe men tot de berekening komt.
Bij mijn weten is dat een reken formule met de buis van venturi die geacht is een vaste verhouding lucht benzine mengsel te hanteren. 14,5 l als ik me niet vergis. Maar is dat juist? Hoe berekent men het?
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() DitHoe bereken je CO2-uitstoot van auto?
[LEZERSVRAAG] Bij auto’s wordt een CO2-emissie opgegeven van bijvoorbeeld 170g/km. Is dat niet een factor 1000 te hoog? Een liter benzine weegt ongeveer 750 gr. Als een auto 1 op 10 rijdt, verbruikt hij 75 gram per kilometer benzine. Hoe komen ze aan 170 g/km ? H.W. Schooneman, IJsselstein Antwoord autoredacteur Niek Schenk: Veel lezers vragen hoe het zit met die CO2-cijfers, die in toenemende mate als norm voor schone auto’s worden gehanteerd. De berekening is eenvoudiger dan het lijkt en internationaal door de autoriteiten erkend. Als je een liter benzine compleet verbrandt, ontstaat daarbij 2370 gram CO2. Bij een auto die 5,5 liter benzine op de 100 km verbruikt, komt er uit de uitlaat op een traject van 100 km 5,5 x 2370 gram CO2 oftewel 13.035 gram CO2. Om de waarde per kilometer te verkrijgen, moet je deze uitkomst door 100 delen (want je hebt 100 km gereden). Het resultaat is dan 130,35 gram CO2 per kilometer. Er is ook een ezelsbruggetje. Bij benzineauto’s kunt u het verbruik per 100 kilometer met 23,7 vermenigvuldigen. Bijvoorbeeld 6,3 liter op 100 km leidt tot 6,3 x 23,7 = 149,3 g/km CO2. Vanwege de grotere dichtheid van diesel wordt daar een iets hogere omrekeningsfactor gebruikt. Bij de volledige verbranding van een liter diesel ontstaat namelijk 2650 gram CO2. Het ezelsbruggetje voor diesel is dan ook het aantal liters verbruik per 100 km vermenigvuldigd met 26,5. Verbruikt een dieselauto 5,0 liter op de 100 km, dan is de rekensom 5,0 x 26,5 = 132,5 gram CO2 per kilometer. heb ik gevonden.
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu ik kan niet begrijpen dat 750 gram benzine na verbranding 2370 gram kan wegen?
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() omdat het gebonden wordt met zuurstof... en zuurstof weegt zelfs meer dan de brandstof die je verbrandt. Een mol koolstof weeg 14gram, een mol waterstof weegt 2g, dus bindt dat met zuurstof van 16g, en dus wat 16g weegt, wordt 2x gebonden met zuurstof naar CO2 of weegt 14+32 en de 4 waterstofatomen gaannaar water en komen van 2x2g naar 2x18g
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() btw, ken je een landdie zo kilometerheffing heeft zoals ze hier nu al een natte droom hebben om in te voeren in dit apenlandje ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niemand die de proef op de som neemt.
Nochtans als men de verbrande dampen afkoelt tot -60 heeft men puur co2 . En dat is vele keren minder!
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het gaat niet om CO2 maar om de veel ergere schadelijke emissies, diegene die meer vervuilt betaald meer, en niet alleen aan de pomp maar ook aan taksen. BE valt daar eigenlijk voorlopig nog mee het zal binnen 5 jaar veel duurder worden voor de vervuilendste wagens (zeker diesel), want met de nieuwe emissie-meetnormen zal men niet meer kunnen foefelen zoals vandaag.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 maart 2016 om 00:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als we de optelsom zouden maken van het aantal geproduceerde tonnen co2 en hun toxische invloed vanaf zo een 5 a 10%.
Liep er geen mens meer levend. Al zeker niet volgens de milieu belasting. Op zijn minst is die een miljoen keer te hoog in werkelijke proporties gemeten
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ondanks alle berichtgeving en zogenaamde " juiste " calculaties zit er in onze atmosfeer gemiddeld maar 0,035% co2
Wat natuurlijk en ook noodzakelijk is. Onze planeet gezien via satteliet word groener. Dus gezonder. Door die co2 En daar belasten ze ons op? We zouden een premie moeten ontvangen.
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laten we eens de proef op de som nemen.
Lukraak. Bv een willekeurige drukke snelweg; 30'000 voertuigen over een afstand van 100 km met een gemiddeld verbruik van 7,5 l (vrachtwagens en gewone wagens samen) Wetende dat co2 zwaarder is dan lucht. Dus die hangt laag boven de grond pakweg 30 cm tot 50 cm. Er is ook een ezelsbruggetje. Bij benzineauto’s kunt u het verbruik per 100 kilometer met 23,7 vermenigvuldigen. Bijvoorbeeld 6,3 liter op 100 km leidt tot 6,3 x 23,7 = 149,3 g/km CO2. Als alles waar is wat men beweerd waar te zijn, ook rekening houdende dat de dood intreed vanaf zo'n 5 tot 10% co2 per kilo lucht. Is in hoeveel km² alle dierlijk leven dood? (en menselijk) Nu we weten dat er niets dood gaat. Wat klopt hier nu niet? Nochtans we zitten met een immens aantal kilo co2 hier in een realistische scenario.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 4 maart 2016 om 05:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die BIV regeling in Vlaanderen is inderdaad belachelijk. Belachelijk duur en de regeling die sinds 1 januari 2016 van kracht is is er ook op belachelijk korte tijd doorgeduwd. Veel auto's dalen hierdoor in waarde en sommige auto's zijn zelfs onverkoopbaar geworden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Schoof zo werkt het niet. Als je wil vergelijken met een buurland moet je alles vergelijken, m.a.w. iedere eurocent die aan belastingen betaald moet worden. Er iets uithalen dat je toevallig goed uitkomt is niet serieus. Als we dat gaan doen nemen we van ieder Europees land de belasting die in een bepaalde materie het hoogst is in Europa, wij als België en Vlaanderen blijven dan daar net iets onder. Wij hebben dan van niets de hoogste belasting terwijl we ondertussen kapot belast worden! |
|
![]() |
![]() |