Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juli 2004, 17:35   #1
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Het karakter van God in bijbel en koran

Een studie naar verschillen

Dit is een toespraak van de christelijke deelnemer aan een moslim-christen dialoog, eind 1998. De tekst van de toespraak van de islamitische spreker is ons niet ter beschikking gesteld.

Goedenavond, dames en heren!

Ik denk dat we vanavond getuige zijn van een erg spannende gebeurtenis, want het gebeurt niet vaak dat moslims en christenen samenkomen om naar elkaar te luisteren. En ik zou vanavond graag de nadruk leggen op werkelijk naar elkaar luisteren.

Ik ben hier niet gekomen met mijn bokshandschoenen. Ik ben niet gekomen om punten te scoren of een intellectueel gevecht te winnen. Ik ben er zeker van dat de meeste christenen en moslims onder het publiek hun verdedigingsmuren al behoorlijk hoog hebben opgetrokken, en klaar zijn voor een goed gevecht op het podium. Nu, ik zou iedereen willen vragen om serieus te proberen zijn muren te verlagen en te proberen met nadruk te luisteren naar het verhaal van de andere kant. Na 1400 jaar debatten en polemische woordenwisselingen tussen moslims en christenen, worden deze twee geloofsgemeenschappen nog steeds gescheiden door een heleboel misverstanden.

lees de volledige text :http://answering-islam.org.uk/Dutch/...belenkoran.htm

p.s; ik ben het niet alles wat er op staat mee eens maar sommige zaken brengen een benadering mee!!
Oud 6 juli 2004, 17:38   #2
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln
Het karakter van God in bijbel en koran

Een studie naar verschillen

Dit is een toespraak van de christelijke deelnemer aan een moslim-christen dialoog, eind 1998. De tekst van de toespraak van de islamitische spreker is ons niet ter beschikking gesteld.

Goedenavond, dames en heren!

Ik denk dat we vanavond getuige zijn van een erg spannende gebeurtenis, want het gebeurt niet vaak dat moslims en christenen samenkomen om naar elkaar te luisteren. En ik zou vanavond graag de nadruk leggen op werkelijk naar elkaar luisteren.

Ik ben hier niet gekomen met mijn bokshandschoenen. Ik ben niet gekomen om punten te scoren of een intellectueel gevecht te winnen. Ik ben er zeker van dat de meeste christenen en moslims onder het publiek hun verdedigingsmuren al behoorlijk hoog hebben opgetrokken, en klaar zijn voor een goed gevecht op het podium. Nu, ik zou iedereen willen vragen om serieus te proberen zijn muren te verlagen en te proberen met nadruk te luisteren naar het verhaal van de andere kant. Na 1400 jaar debatten en polemische woordenwisselingen tussen moslims en christenen, worden deze twee geloofsgemeenschappen nog steeds gescheiden door een heleboel misverstanden.

lees de volledige text :http://answering-islam.org.uk/Dutch/...belenkoran.htm

p.s; ik ben het niet alles wat er op staat mee eens omdat het alleen op een christelijk perspectief gezien wordt normaal gezien moet er beide perspectieve benaderingen vermeld moeten worden !!
Oud 6 juli 2004, 17:43   #3
Lincoln

Standaard

Het probleem bij de christenen is dat ze hun opvatting als heilig beschouwen terwijl in de islaam het woord van de imaam gewoon een visie van zijn persoonlijke opinie is een niet als wet of heilig wordt opgevat !!
alhoewel dat er sommigen dat wel beschouwen terwijl dat het verkeerd is !!
Oud 6 juli 2004, 21:26   #4
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Het probleem is dat je denkt dat iedereen hier in het Westen Christen is of toch religieus.

Ik vind het gesprek Christen-Islamiet op zich niet slecht, maar beiden vergeten daarbij het monotheïstisch geloof dat nog oorspronkelijker is.
Oud 6 juli 2004, 22:11   #5
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem bij de christenen is dat ze hun opvatting als heilig beschouwen terwijl in de islaam het woord van de imaam gewoon een visie van zijn persoonlijke opinie is een niet als wet of heilig wordt opgevat !!
Leg mij dat eens verder uit, Lincoln...
De opvatting van "de" Christen (leek of priester) is niet "heilig" buiten hetgeen de Leer hem voorschrijft en zelfs dan nog maken we onderscheid op basis van zgn. "geloofspunten" (en dat zijn er zelfs niet eens zoveel).

Trekt de moslim dan de Koran in twijfel? Gaat hij die teksten relativeren? Staat Allah u toe om het woord van de profeet tegen te spreken of af te zwakken? Kennen moslims dan geen "geloofspunten"?
Oud 7 juli 2004, 12:31   #6
Lincoln

Standaard

[quote="de Vexille"]
Citaat:
Citaat:
Leg mij dat eens verder uit, Lincoln...
Ik bedoel dat eender welke imaam in de islaam fouten kan maken, niet zoals sommige chijieten dat geloven b.v: khomeini een al wat er over gezegd binnen de chijietische kring !!
Citaat:
De opvatting van "de" Christen (leek of priester) is niet "heilig" buiten hetgeen de Leer hem voorschrijft en zelfs dan nog maken we onderscheid op basis van zgn. "geloofspunten" (en dat zijn er zelfs niet eens zoveel).
Daar ben ik zeker mee eens !!

Citaat:
Trekt de moslim dan de Koran in twijfel?
neen!

Citaat:
Gaat hij die teksten relativeren?
door wie ?

Citaat:
Staat Allah u toe om het woord van de profeet tegen te spreken of af te zwakken?
Waarom ? de leer die geopenbaard werd aan mohamed is verschilt niet aan de koran een om de koran te begrijpen moet je de gezegde van de profeet lezen !!!

Citaat:
Kennen moslims dan geen "geloofspunten"?
De geloofs punten die aangemaakt werden door de profeet zijn onverranderlijk tegenover de visioneer uitspraken van ,zoals b.v. cheik 3abdelwahab ,of imaam al-ghazali een cheik hassan al-ach3ari !!
Oud 7 juli 2004, 21:05   #7
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

De enige conclusie die ik als christen kan maken is dat er een fundamenteel verschil bestaat in de manier waarop chistenen en moslims hun God of Allah ervaren. Dat verschil vertaalt zich in een fundamenteel andere levensvisie en culturele geaardheid, waarbij ik niet de pretentie wil hebben om het één absoluut boven het andere te plaatsen.

Mijn denken, en ook dat van de overgrote meerderheid van ongelovige europeanen (of ze dat nu graag horen of niet) is in belangrijke mate bepaald door historisch-culturele achtergronden waarin het christelijke geloof een essentiële bijdrage heeft geleverd. Het is uit die tegenstellingen dat veel onbegrip tussen "native" europeanen en allochtonen uit moslimlanden voortkomt. Het is goed om dit soort van studies te doen omdat het ons voorthelpt om de verschillen effectief te duiden.

Het is een eerste stap naar het ontgroeien van een aantal vooroordelen. D�*t is de enige ware "verlichting"... niet de roep van sommigen om ons geloof maar meteen te verloochenen (... ten voordelen van wat, vraag ik me dan nog steeds af).
Oud 1 december 2004, 20:24   #8
Jeshua
Schepen

Standaard

Het moge duidelijk zijn dat Mijn god hemelsbreed verschilt van die trotse Satan die zich als allah voordoet en de fundament van christus weghaalt.
Jeshua is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2004, 20:51   #9
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeshua
Het moge duidelijk zijn dat Mijn god hemelsbreed verschilt van die trotse Satan die zich als allah voordoet en de fundament van christus weghaalt.
Satan ??
Oud 1 december 2004, 21:12   #10
Jeshua
Schepen

Standaard

http://www.isaalmasih.net/isa/dreamsofisa.html
Oud 1 december 2004, 21:16   #11
Lincoln

Standaard

Ik begrijp niet wat u bedoeldt ? U beweert dat allah een "satan" is een u legt een linkje dat jezus s.a.s profetie bevestigt wordt in de islaam ! Ik kan echt niet volgen ?
Oud 1 december 2004, 21:54   #12
Jeshua
Schepen

Standaard

ahum lees de link iets beter meneer. dit gaat over moslims die bekeerd zijn. hele dorpen door dromen bekeerd nadat de christelijke helft bad dat de moslimhelft bekeerd werd bijvoorbeeld. mensen die droomden dat mohammed jezus niet kon aankijken.
mensen die in een mahctsstrijd tussen jezus en 'allah' voor hun ziel vastzaten.
het gaat niet over dat jezus profetie in de koran bevestigd word
Oud 2 december 2004, 14:00   #13
Lincoln

Standaard

Citaat:
ahum lees de link iets beter meneer. dit gaat over moslims die bekeerd zijn. hele dorpen door dromen bekeerd nadat de christelijke helft bad dat de moslimhelft bekeerd werd bijvoorbeeld. mensen die droomden dat mohammed jezus niet kon aankijken.
mensen die in een mahctsstrijd tussen jezus en 'allah' voor hun ziel vastzaten.
het gaat niet over dat jezus profetie in de koran bevestigd word
Dat is geen argument , Die mensen die bekeerd zijn hadden gewoon honger zouden ze niet bekeerd zijn tot christen dan konden ze niets krijgen , Simpel manipulatie is dat !

P.S: Jezus is een mens dus ook geen god of heilige geest , Het verhaal van de "drieeenheid" is een verzonnen verhaaltje van de paus als exuus om de macht binnen de kerk te manipuleren ! Lees hierover de geschiedenis van de scheuring tussen de byzantuinse kerk een de roomse katholieke kerk !!
Oud 2 december 2004, 15:47   #14
Jeshua
Schepen

Standaard

Och maybe, maar toch www.genezingswonderen.org vele mensen die genezen worden in kerken die toch echt jezus aanbidden. wat mij betreft zijn dergelijke dromen wel een argument hoor. of dan die man die jezus zag in een bus.
Oud 2 december 2004, 16:08   #15
Lincoln

Standaard

Citaat:
Och maybe, maar toch www.genezingswonderen.org vele mensen die genezen worden in kerken die toch echt jezus aanbidden. wat mij betreft zijn dergelijke dromen wel een argument hoor. of dan die man die jezus zag in een bus.
Dat kan even goed met de hedendaagse therapeutische geneesmiddelen of door één of ander magie , Er is niets mysterieus aan , God heeft ons middelen gegeven een die moeten wij gebruiken !
Oud 2 december 2004, 16:26   #16
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Jeshua, ik kom uit die middens en ik kan hier uit eerste hand verklaren dat al die verhalen over genezingen 100% onzin zijn, uitgekraamd door mensen die behoefte hebben aan wat aandacht en die krijgen wanneer ze (nog maar eens) genezen worden na een gebed.

Een man die Jezus ziet in de bus staat voor mij gelijk met een man die Napoleon ziet, of mensen die met doden kunnen praten. Die zijn er ook genoeg hoor. En wat doet Jezus trouwens in een bus, en hoe weet die man dat dat Jezus is?

Voor je de islam bekritiseert, kan je misschien eens eerst je eigen geloof kritisch bekijken.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2004, 16:54   #17
Jeshua
Schepen

Standaard

ik kan uit eerstehand het tegenovergestelde verklaren.

tja lincoln ik vind het ook niet mysterieus, maar ik weet wel dat die middelen menselijker zijn dan deze wonderen. Natuurlijk is het slechts in mensenogen wonder, maar dit komt van God, daar gaat het om. overigens kan het niet altijd met mensenmiddelen.

Vlaamsebelg, misschien zijn wij wel de schizofrenen en zien de schizofrenen dingen op andere niveaus? al zien honderd mensen jezus, jij zal ze gek vinden. wie heeft gelijk? wie bewijst mij dat ze niet werkelijk jezus hebben gezien?
Oud 2 december 2004, 18:39   #18
Lincoln

Standaard

Citaat:
ik kan uit eerstehand het tegenovergestelde verklaren.

tja lincoln ik vind het ook niet mysterieus, maar ik weet wel dat die middelen menselijker zijn dan deze wonderen. Natuurlijk is het slechts in mensenogen wonder, maar dit komt van God, daar gaat het om. overigens kan het niet altijd met mensenmiddelen.

Vlaamsebelg, misschien zijn wij wel de schizofrenen en zien de schizofrenen dingen op andere niveaus? al zien honderd mensen jezus, jij zal ze gek vinden. wie heeft gelijk? wie bewijst mij dat ze niet werkelijk jezus hebben gezien?
Hoe kun je weten dat die genezing van "jezus" ( Omdat u beweert dat god jezus is)zijn ! Als je zegt b.v. dat jezus mensen genas in zijn leven ( met de kracht van god ) dan kan ik je nog misschien geloven , Omdat jezus zijn profetie moest bewijzen aan mensen kon hij mensen genezen een doden tot leven roepen daarom deed hij dat ook ! Maar als je nu zegt dat de er iemand genezen is door jezus ! Tja , Voor mij is jezus niet aanwezig, Daarom kan dat ook niet .

P.S: Ik geloof wel dat god mensen kan genezen maar met het middel die wij gekregen heb !!
Oud 2 december 2004, 20:54   #19
Jeshua
Schepen

Standaard

Jezus is de Zoon van God. Hoe je dat wilt interpreteren word verschillend over gedacht.
Ik geloof dat ze beide aanbeden worden. god bewijst zichzelf juist dat hij de waarheid is door nu nog steeds in de kerken van Zijn Zoon mensen te genezen. Jezus heeft dan ook nadrukkelijk gezegd:zonder de Vader kan de Zoon niks doen.
Oud 2 december 2004, 22:37   #20
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Jezus is de Zoon van God. Hoe je dat wilt interpreteren word verschillend over gedacht.
Ik geloof dat ze beide aanbeden worden. god bewijst zichzelf juist dat hij de waarheid is door nu nog steeds in de kerken van Zijn Zoon mensen te genezen. Jezus heeft dan ook nadrukkelijk gezegd:zonder de Vader kan de Zoon niks doen.
God bewijst zich helemaal niet.
Hoeft ook niet.

De mens is vrij; da's het grootste geschenk dat God ons ooit heeft gegeven.
Tegelijk ook de grootste verantwoordelijkheid; een erflast (geen erfzonde).
En dat laatste heeft Zijn zoon ons duidelijk gemaakt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be