Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 31 maart 2016, 21:03   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Vrachtwagenchauffeurs blokkeren meerdere wegen in Wallonië

Lap, 't is alweer van dattum.

Wat willen ze nu bereiken ? Dat de buitenlandse chauffeurs niet mee moeten betalen ? Zoals zij wèl degelijk doen, op de péage in Frankrijk, of op de grote wegen van het tolsysteem "eco-tax" buiten de Franse péage ?

Ik denk dat het alweer een politieke staking is.

En wat willen ze blokkeren ? Juist, de autosnelwegen en grote verbindingswegen. Veel andere mensen, die niets met de zaak te maken hebben, kloten.
Met alle risico's op ongevallen achteraan in de files die ze zullen veroorzaken.

titel: Vrachtwagenchauffeurs blokkeren meerdere wegen in Wallonië
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160331_02212429

Citaat:
Uit protest tegen de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens, gaan vrachtwagenchauffeurs vanaf donderdagavond verschillende toegangswegen in Wallonië blokkeren. De blokkades zullen minstens tot vrijdagochtend blijven duren.

De acties vinden plaats in Villers-le-Bouillet, Herstal, Gellingen, Courcelles en Villeroux. De actie wordt minstens tot vrijdagochtend voortgezet, zo meldt Fabrice Ausloos, een van de initiatiefnemers.

Op 1 april treedt in België de kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton in werking. Met het systeem willen de drie gewesten meer het gebruik dan het bezit van een vrachtwagen belasten, en buitenlandse vrachtwagens laten meebetalen aan het gebruik van onze wegen.

Autowegen en grenzen blokkeren

'Deze belasting werkt niet', zo zegt Ausloos, die een transportbedrijf in Villers-le-Bouillet beheert. 'De bakjes (die op basis van gps-gegevens de gereden kilometers registreren, nvdr.) moeten via internet besteld worden. De geolocatie functioneert bovendien niet. Deze belasting is enorm, we zullen genoodzaakt zijn om die door te rekenen in de prijs, en dus ook aan de klant.'

De vrachtwagenchauffeurs zullen vrijdagmorgen Waals minister van Begroting Christophe Lacroix (PS) ontmoeten. De bedoeling is om daar tot een akkoord te komen, benadrukt Ausloos. 'Anders zullen we de autowegen en de grenzen blokkeren.'

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2016, 21:04   #2
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Vijgen na Pasen, letterlij
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2016, 21:07   #3
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat willen ze nu bereiken ?
Weten ze het zelf wel?

Ze klagen over een federale taks maar gaan samenzitten met een minister van het gewest?

WTFBBQ?
Oud 1 april 2016, 06:05   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Deze vorm van "taks" is al jaren in aan komst en was eigenlijk OP VRAAG van de economische sectoren (in ruil,uiteraard,voor een nauwkeuriger bestemming van de financiele middelen aan de infrastructuur, en een vermindering van de "algemene" verkeerstaksen)

Ik heb er vertrouwen in dat het Vlaams Gewest eerlijk zal omgaan hiermee.
Wat die problemen in Wallonie betreft.

1) Als ze niet in orde zijn met "bakjes" dan is dat hun eigen schuld.Enkel een langdurig verblijf op Mars kan als geldige reden ingeroepen worden om niet in orde te zijn.
2) Als ze niks van electronica en software kennen dan zou het hun passen er geen uitspraken over te doen.
3) Het lijkt me heel gewaagd om al negatieve uitspraken te doen over een systeem van tolheffing dat elders in de EU wel werkt en,bovenal,dat op het moment van de uitspraak nog niet eens in voege was.
4) Uiteraard zal dit doorgerekend moeten worden naar de klant.Hier in Belgie hadden we,feitelijk,een soort pervers systeem waardoor delen van de transportkosten,zelfs van doorgaand verkeer, vanuit algemene middelen betaald werden.Dit maakt transport kunstmatig te goedkoop.Dat kan vanaf vandaag beetje bij beetje veranderen.Mischien zijn er transporteurs die problemen hebben met marktwerking?

Enfin....er zitten veel anarchisten in onze maatschappij.Die zijn tegen alles,en ongeacht of het nu een "centrumlinkse" regering is (zoals in Wallonie en Brussel) is of een meer centrumrechtse (zoials federaal en Vlaams)

Nooit eens POSITIEF meewerken aan veranderingen,altijd vertragen,saboteren,uitstellen....

Laatst gewijzigd door kelt : 1 april 2016 om 06:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2016, 08:11   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Deze vorm van "taks" is al jaren in aan komst en was eigenlijk OP VRAAG van de economische sectoren (in ruil,uiteraard,voor een nauwkeuriger bestemming van de financiele middelen aan de infrastructuur, en een vermindering van de "algemene" verkeerstaksen)

Ik heb er vertrouwen in dat het Vlaams Gewest eerlijk zal omgaan hiermee.
Wat die problemen in Wallonie betreft.

1) Als ze niet in orde zijn met "bakjes" dan is dat hun eigen schuld.Enkel een langdurig verblijf op Mars kan als geldige reden ingeroepen worden om niet in orde te zijn.
2) Als ze niks van electronica en software kennen dan zou het hun passen er geen uitspraken over te doen.
3) Het lijkt me heel gewaagd om al negatieve uitspraken te doen over een systeem van tolheffing dat elders in de EU wel werkt en,bovenal,dat op het moment van de uitspraak nog niet eens in voege was.
4) Uiteraard zal dit doorgerekend moeten worden naar de klant.Hier in Belgie hadden we,feitelijk,een soort pervers systeem waardoor delen van de transportkosten,zelfs van doorgaand verkeer, vanuit algemene middelen betaald werden.Dit maakt transport kunstmatig te goedkoop.Dat kan vanaf vandaag beetje bij beetje veranderen.Mischien zijn er transporteurs die problemen hebben met marktwerking?

Enfin....er zitten veel anarchisten in onze maatschappij.Die zijn tegen alles,en ongeacht of het nu een "centrumlinkse" regering is (zoals in Wallonie en Brussel) is of een meer centrumrechtse (zoials federaal en Vlaams)

Nooit eens POSITIEF meewerken aan veranderingen,altijd vertragen,saboteren,uitstellen....
Gebruiken ze dit systeem ook al in andere landen?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2016, 08:41   #6
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Gebruiken ze dit systeem ook al in andere landen?
Vergelijkbare systemen bestaan ook in andere landen. Het Belgische systeem is vergelijkbaar me wat in Duitsland of Zwitserland bestaat. Alleen is het jammer dat men hier geen Europese standaard hanteert. Als je regelmatig van België naar Duitsland en Zwitserland rijdt moet je OBU (on board unit) voor drie verschillende systemen hebben...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2016, 08:54   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Vergelijkbare systemen bestaan ook in andere landen. Het Belgische systeem is vergelijkbaar me wat in Duitsland of Zwitserland bestaat. Alleen is het jammer dat men hier geen Europese standaard hanteert. Als je regelmatig van België naar Duitsland en Zwitserland rijdt moet je OBU (on board unit) voor drie verschillende systemen hebben...
Ja dat is inderdaad een beetje idioot.

Ik vraag het omdat ik mij de vraag stel over de technische haalbaarheid. We zitten nogal in een dichtbestrate regio en vergissingen zijn snel gemaakt.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 1 april 2016 om 08:54.
Oud 1 april 2016, 12:59   #8
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Je merkte alleszins de drukte op de secundaire wegen. Ik zag vrachtwagens waar ik die in geen jaren meer gezien had .... vaak risico's nemend om het tijdsverlies te compenseren. Hier gaan doden vallen door deze nieuwe regeling.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2016, 17:43   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Je merkte alleszins de drukte op de secundaire wegen. Ik zag vrachtwagens waar ik die in geen jaren meer gezien had .... vaak risico's nemend om het tijdsverlies te compenseren. Hier gaan doden vallen door deze nieuwe regeling.
Er kunnen problemen zijn door het IDIOOT gedrag van zovele vrachtwagenbedrijven die nu pas hun "bakske" bestellen ,of hun chauffers het aan onze grenzen verder maar doen uitzoeken,ondanks een europawijde campagne van een jaar ver in de vakkringen omtrent die Tol.
Uiteraard,we hebben allemaal al lang vastgesteld dat nogal wat non-transportbedrijven ,omdat het blijkbaar kon,een of meerdere GROTE vrachtwagens in dienst hebben,hoewel deze zelden op gewicht of volume gevuld zijn voor hun bezigheden.Deze bedrijven zijn nu "geflest".

Is het de schuld van de overheid dat gezond verstand misschien weer de overhand zal halen en ze weer Japanse lichte vrachtwagentjes moeten kopen.Zoals tot in de jaren tachtig ?

Laatst gewijzigd door kelt : 1 april 2016 om 17:45.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2016, 21:12   #10
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

En ondanks dat bakske scheppen ze nog genoeg poen. De Hollanders vind ik wel de beste. En maar klagen en zagen. Maar ze wisten al maanden dat 01/04/2016 de start was. Maar neen blijven klagen en zagen. Verplichten wij die onnozelaars om op onze wegen te komen rijden? Ik dacht van niet.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2016, 21:19   #11
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

01/04/2016.
Ze dachten zeker dat het een aprilgrap was.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2016, 21:32   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Weten ze het zelf wel?

Ze klagen over een federale taks maar gaan samenzitten met een minister van het gewest?

WTFBBQ?
't Is geen federale taks. Geen !

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 3 april 2016, 21:44   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Ik dacht dat het systeem zo ingericht was voor Vlaanderen, dat er echt geen voordeel te rapen viel met het kiezen van alternatieve routes.

En één van de truken is: "alle wegen in Vlaanderen zijn tolroutes. Alleen: sommge tolroutes zijn gratis.
(Dat is wel anders dan in Frankrijk, waar twee tolsystemen naast mekaar bestaan, voor vrachtauto's.)

Ik besluit daaruit: de plus 3.5 tonner moet altijd een on board unit hebben.
Een alternatieve route is wel heel veel tijdverlies.

http://www.viapass.be/fileadmin/viap...nderenN_01.JPG

Oud 6 april 2016, 09:47   #14
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu ook al in de Vloinders.

Ja men heeft het nu wel geleerd: economische schade veroorzaken en dan krijg je wat je wil.
Luchthavenpolitie, scheepsloodsen, treinmachinisten hebben gekregen wat ze vroegen.

Binnenkort gaan we aandeelhouders zien die de E40 blokkeren omdat ze niet akkoord zijn met de speculatietaks.
Oud 6 april 2016, 11:18   #15
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Gewoon beslag op die vrachtwagens leggen en mits een gigantische boete terug vrij te geven. Is het een werknemer dan zou de werkgever gewoon die zijn C45 om dwingende reden moeten geven. En een vernietiging van hun rijbewijs zodat ze nooit nog ergens als chauffeur aan de bak kunnen komen.

Maar er is weer eens duidelijk gebleken dat Wallonië en Vlamingen niet meer door 1 deur kunnen. Walen = staken, Vlamingen = werken.
Oud 6 april 2016, 11:38   #16
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
01/04/2016.
Ze dachten zeker dat het een aprilgrap was.
Helaas niet. Typisch Belgisch lijkt me meer dan terecht.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2016, 12:10   #17
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Waarom helaas? Verwijzend naar het artikel "een Nederlandse vrachtwagenchauffeur vrijdagmorgen toen hij de grens naar België wilde oversteken" zegt mij dat al genoeg. Ze konden OBU's kopen vanaf 01/10/2015. Wie wacht tot de laatste dag is zelf in de fout gegaan. Waarom hebben de Vlaamse bedrijven weinig tot geen problemen en rijden ze al bijna allemaal met een OBU rond? Waarom rijden zelfs de Roemeense en Poolse bedrijven al met een OBU rond?

En waarom liggen juist de Nederlanders weer dwars? (doen niet anders)
En waarom staken typisch weer de Waalse chauffeurs? (liever lui dan moe)

Maar al 1 goede zaak : de politie heeft de Waalse vrachtwagens al van de E40 gehaald. Opgelegd door de Gouverneur. Bij verdere inbreuken volgen hoge boetes. Maar de chauffeurs reageren dat ze die niet kunnen betalen Moet ik nu medelijden hebben met mensen die de economie willen platleggen en anderen op de wegen terroriseren
Oud 6 april 2016, 15:47   #18
Maikel Joosten
Gouverneur

Maikel Joosten's schermafbeelding

Standaard

Schandalig dat men hier in dit land er nog überhaupt nog zo lang moet overdoen om die idioten van de baan te halen.

Op de snelweg rest bij mijn weten nog steeds een minimum snelheid van 70 km/u. Die camioneurs reden aan slechts 20 a 30 km/u, dus meteen beboeten zoals men dat bij andere burgers ook zou doen. Interesseert me niet dat ze dat niet kunnen betalen.
Oud 6 april 2016, 16:06   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Nu ook al in de Vloinders.
Waar dan wel? Ik nam vandaag de autosnelweg tussen Waregem en Rijsel. En buiten een file aan de grens (controle van de Franse gendarmerie) liep alles vlot.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2016, 10:17   #20
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Hoge boetes?
55€.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be