Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2015, 08:44   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard Maggie De Block wil langdurig zieken weer aan het werk

Bron

Detail tekst:

Citaat:
Artsen moeten in de toekomst nagaan of en op welke manier langdurig zieken toch aan het werk kunnen worden gezet. Dat idee legt minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) op tafel.
Dat het de sociale zekerheid geld kost dat weet ondertussen iedereen al wel dacht ik.

Langs de andere kant van de medaille denk ik dat er veel dingen zijn waar men beter op zou gaan besparen.

Citaat:
Vanaf drie maanden ziekte zou de federale regering al op die manier willen ingrijpen. Zo zouden er aanpassingen kunnen komen in het werkschema van de zieke, of zal er gekeken worden wat er op de werkvloer zelf kan veranderen
Dus een werkgever gaat zich volledig installeren en aanpassen om die mensen 'de langdurig zieken' het 'aangenaam' te maken om het plannetje dat Maggie De Block (Open VLD) wil opzetten te laten 'werken'

Sfeerbeeld:

Langdurig zieke die men, na vele jaren ziek/thuis of in een kliniek, gezeten te hebben terug in die grauwe buitenwereld stampen waar hij/zij misschien al jaar en dag in bepaalde gevallen niet meer in meedraait?

Om iemand uiteindelijk nog zieker te maken lijkt mij dit wel een goed plan met alle gevolgen van dien.

Ik heb er geen idee van met wat voor soort oefeningen die madam de Block zich allemaal aan het bezighouden is maar ik denk dat ze zich beter met wat anders zou bezighouden. Beetje neuspeuteren missschien

Citaat:
Tegelijk blijven een pak vragen onbeantwoord. Hoe zal de verhouding tussen loon en uitkering eruit zien? Wat als de werkgever niet mee wil? "Het is nog niet zo ver", benadrukt Els Cleemput, de woordvoerder van De Block. "We zitten nog maar aan het begin van het overleg."
De oefening waar ze met bezig is, ik heb er geen goed oog in. Maar dat zal wel weer aan mij liggen ...

Laatst gewijzigd door Universalia : 15 februari 2015 om 08:46.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 08:53   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bron

Detail tekst:

Dat het de sociale zekerheid geld kost dat weet ondertussen iedereen al wel dacht ik.

Langs de andere kant van de medaille denk ik dat er veel dingen zijn waar men beter op zou gaan besparen.

Dus een werkgever gaat zich volledig installeren en aanpassen om die mensen 'de langdurig zieken' het 'aangenaam' te maken om het plannetje dat Maggie De Block (Open VLD) wil opzetten te laten 'werken'

Sfeerbeeld:

Langdurig zieke die men, na vele jaren ziek/thuis of in een kliniek, gezeten te hebben terug in die grauwe buitenwereld stampen waar hij/zij misschien al jaar en dag in bepaalde gevallen niet meer in meedraait?

Om iemand uiteindelijk nog zieker te maken lijkt mij dit wel een goed plan met alle gevolgen van dien.

Ik heb er geen idee van met wat voor soort oefeningen die madam de Block zich allemaal aan het bezighouden is maar ik denk dat ze zich beter met wat anders zou bezighouden. Beetje neuspeuteren missschien

De oefening waar ze met bezig is, ik heb er geen goed oog in. Maar dat zal wel weer aan mij liggen ...
Eén van mijn kennissen kreeg meer dan 25 jaar geleden, tijdens een val op zijn werk (in Nederland), een stalen pin in zijn rug.
De man is 15 jaar thuis geweest met rugklachten.
Op een keer moest ie bij de controlearts van de verzekering komen.
De arts was zeer meelevend en somde voor de brave man op wat ie allemaal niet meer kon in zijn toestand.

- Langdurig zitten
- Langdurig rechtstaan
- Voortdurend bukken
- Heffen
- .....

Mijn kennis bevestigde het steeds (is ook wel waar).

....... maar zij die arts, we hebben daar iets op gevonden, we hebben een aangepaste job voor u, al die dingen die u niet kan, moet u in die job niet doen.

Mijn kennis had de keuze, de job of een veel kleinere verzekeringsuitkering.
Hij werkt nu al meer dan 10 jaar aan hetzelfde loon waar hij als mekanieker mee gestopt was. De verzekering betaald het verschil bij.

Ik zie dus mogelijkheden in het voorstel De Block.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 09:36   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bron

Detail tekst:

Sfeerbeeld:

Er zijn veel mensen die op ziekte-invaliditeit zitten, die eigenlijk perfect een job zouden kunnen uitvoeren.

Het voorstel is dus minder absurd dan jij doet uitschijnen.
Langst de andere kant, word de willekeur van de RIZIV-artsen om iemand op invaliditeit te zetten of deze te weigeren hiermee afgebouwd.
Nog een voordeel is, dat de zieke nu een duidelijk beeld krijgt van welke jobs hij/zij nog wel kan uitvoeren en welke niet kunnen,door de inschakeling van een arbeidsgeneesheer.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 09:52   #4
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er zijn veel mensen die op ziekte-invaliditeit zitten, die eigenlijk perfect een job zouden kunnen uitvoeren.

Langst de andere kant, word de willekeur van de RIZIV-artsen om iemand op invaliditeit te zetten of deze te weigeren hiermee afgebouwd.
Nog een voordeel is, dat de zieke nu een duidelijk beeld krijgt van welke jobs hij/zij nog wel kan uitvoeren en welke niet kunnen,door de inschakeling van een arbeidsgeneesheer.
Ai... slecht nieuws voor Xenophon dus...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 09:54   #5
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

En hoe willen ze het volgende oplossen: er zijn +- 6.400 mensen in het buitenland die hun Belgische invaliditeitsuitkering krijgen (kostenprijsje maandelijks +- 60 miljoen euro). En ik ken er een flink aantal die "zogezegd" (ben onlangs terug uit Spanje heb er 15 jaar gewoond) invalide zijn maar fulltime werken in de horeca en quasi nauwelijks gecontroleerd worden? Daar kookt mijn bloed van als het ware!
Oud 15 februari 2015, 10:01   #6
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Er zijn langdurig werklozen die nog harder werken dan ooit toen ze nog 'werkten'.
Tussen al het koren zit er ook veel kaf.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 15 februari 2015 om 10:01.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 10:20   #7
mettewie
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable Bekijk bericht
En hoe willen ze het volgende oplossen: er zijn +- 6.400 mensen in het buitenland die hun Belgische invaliditeitsuitkering krijgen (kostenprijsje maandelijks +- 60 miljoen euro). En ik ken er een flink aantal die "zogezegd" (ben onlangs terug uit Spanje heb er 15 jaar gewoond) invalide zijn maar fulltime werken in de horeca en quasi nauwelijks gecontroleerd worden? Daar kookt mijn bloed van als het ware!
Correct, ik ken er ook diverse die alles doen wat ze in Belgie niet kunnen, hard werken!! En ik spreek over vooral jonge gasten.
Nederlanders van dat soort heb je ook, de Nederlandse organisatie komt hier regelmatig controleren en vele zijn al betrapt op werkzaamheden waar ze in Nederland voor werden afgekeurd.
mettewie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 10:20   #8
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik wil best geloven dat er veel mensen op de mutualiteit zijn die nog werk kunnen uitvoeren.
Maar dat betekent niet dat het plan van Maggie haalbaar is, want wanneer een werkgever iemand aanneemt voor een bepaalde functie, is het niet gezegd dat binnen dat bedrijf aangepast werk aangeboden kan worden.
En deeltijds hervatten , waarbij minder uren worden gepresteerd kan niet binnen elke functie en houdt voor werkgevers nog altijd het risico in dat regelmaat in het werk onvoldoende garanties heeft.
Wat wel kan is wanneer iemand definitief arbeidsongeschikt is voor een functie, veel sneller via opleidingen opnieuw inschakelen op de arbeidsmarkt.

Nu wordt de zure appel doorgeschoven naar werkgevers, dat is helemaal niet in het belang van langdurig zieken, werkgevers gaan zo sneller overgaan bij veelvuldige korte ziekte, tot ontslag.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 10:20   #9
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Er zijn langdurig werklozen die nog harder werken dan ooit toen ze nog 'werkten'.
In dit voorstel hebt ge nog een andere kant aan de medaille
de werkgever moet de zieke, gehandicapte aanpakken
hij moet accepteren dat de zieke/gehandicapte minder productief zal zijn
hij moet bereid zijn daar meer energie in te steken als in iemand anders
hij moet bereid zijn om evtl in begeleiding/aangepaste werkvloer te investeren
...

ik vrees dat een ruime overgrote meerderheid van werkgevers dan liever 1 van de 200 000 gezonde werkzoekende aanpakt
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 10:27   #10
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
...

ik vrees dat een ruime overgrote meerderheid van werkgevers dan liever 1 van de 200 000 gezonde werkzoekende aanpakt
Dat investeren in extra middelen is niet zo een probleem want wanneer een werkgever dit aantoont kan hij een arbeidshandicap aanvragen voor die persoon. Dan wordt 40 tot 60 procent brutoloon terugbetaald.
Het is vooral regelmaat in het werk door afwezigheden door ziekte die niet haalbaar zijn.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 10:34   #11
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel zit jij eigenlijk ondertussen al thuis, Jantje? Misschien kan Maggie jou ook activeren?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 10:35   #12
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Overigens is het zeker een goed plan, maar of het in de praktijk ook iets wordt is maar de vraag. Genoeg mensen die al jaren thuis zitten met een zelf-aangeleerde ziekte zoals stress of depressie of fake rugklachten. Die mogen ze zo snel mogelijk terug activeren.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 10:39   #13
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ken er persoonlijk die een invalide uitkering krijgen en die nooit gewerkt hebben ,hoe gaat dat dan? maar wel ten laste zijn op echtgenoot zijn kap ,niet vergeten,

Laatst gewijzigd door de vuile muilekoek : 15 februari 2015 om 10:41.
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 10:41   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn net die mensen die er uit moeten.
Iedereen kent wel iemand in zijn / haar omgeving die "ziek" is maar daarbij kan klussen dat het een lieve lust is.

Hier in de buurt woont iemand die al jaren wegens rugklachten niet meer op de arbeidsmarkt kan presteren (ondertussen gepensioneerd), hij heeft het huis van zijn dochter rechtgezet (van fundering tot nok).

Hij stookt enkel en alleen hout, hij moet hiervoor:
- Bomen omzagen
- Het hout uit de bossen slepen
- Het hout in stukken zagen en klieven
- Het hout tasten
- Het hout binnenhalen om te stoken

Hij gaat ook jaarlijks enkele maanden op vakantie, combinatie mobilhome en moto.

Iemand die zoiets kan, die kan ook presteren op de arbeidsmarkt.
Oud 15 februari 2015, 10:42   #15
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Natuurlijk, het kaf ondermijnt onze sociale zekerheid en moet er uit.
Oud 15 februari 2015, 10:44   #16
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mettewie Bekijk bericht
Correct, ik ken er ook diverse die alles doen wat ze in Belgie niet kunnen, hard werken!! En ik spreek over vooral jonge gasten.
Nederlanders van dat soort heb je ook, de Nederlandse organisatie komt hier regelmatig controleren en vele zijn al betrapt op werkzaamheden waar ze in Nederland voor werden afgekeurd.
Aan de artsen om te bepalen wie nog ingeschakeld kan worden.
Voor mij mogen ze desnoods oude dossiers terug bovenhalen.
Oud 15 februari 2015, 10:45   #17
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik wil best geloven dat er veel mensen op de mutualiteit zijn die nog werk kunnen uitvoeren.
Maar dat betekent niet dat het plan van Maggie haalbaar is, want wanneer een werkgever iemand aanneemt voor een bepaalde functie, is het niet gezegd dat binnen dat bedrijf aangepast werk aangeboden kan worden.
En deeltijds hervatten , waarbij minder uren worden gepresteerd kan niet binnen elke functie en houdt voor werkgevers nog altijd het risico in dat regelmaat in het werk onvoldoende garanties heeft.
Wat wel kan is wanneer iemand definitief arbeidsongeschikt is voor een functie, veel sneller via opleidingen opnieuw inschakelen op de arbeidsmarkt.

Nu wordt de zure appel doorgeschoven naar werkgevers, dat is helemaal niet in het belang van langdurig zieken, werkgevers gaan zo sneller overgaan bij veelvuldige korte ziekte, tot ontslag.
Dat denk ik eerlijk gezegd niet.
Er moeten vanuit de overheid natuurlijk ondersteunende maatregelen komen.
Oud 15 februari 2015, 10:46   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
...

Ik vrees dat niet. Het is natuurlijk aan de overheid om ondersteuning te bieden.
Oud 15 februari 2015, 10:47   #19
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Eén van mijn kennissen kreeg meer dan 25 jaar geleden, tijdens een val op zijn werk (in Nederland), een stalen pin in zijn rug.
De man is 15 jaar thuis geweest met rugklachten.
Op een keer moest ie bij de controlearts van de verzekering komen.
De arts was zeer meelevend en somde voor de brave man op wat ie allemaal niet meer kon in zijn toestand.

- Langdurig zitten
- Langdurig rechtstaan
- Voortdurend bukken
- Heffen
- .....

Mijn kennis bevestigde het steeds (is ook wel waar).

....... maar zij die arts, we hebben daar iets op gevonden, we hebben een aangepaste job voor u, al die dingen die u niet kan, moet u in die job niet doen.

Mijn kennis had de keuze, de job of een veel kleinere verzekeringsuitkering.
Hij werkt nu al meer dan 10 jaar aan hetzelfde loon waar hij als mekanieker mee gestopt was. De verzekering betaald het verschil bij.

Ik zie dus mogelijkheden in het voorstel De Block.
Welke job doet deze invalide nu en onder welk statuut?
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2015, 10:48   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat investeren in extra middelen is niet zo een probleem want wanneer een werkgever dit aantoont kan hij een arbeidshandicap aanvragen voor die persoon. Dan wordt 40 tot 60 procent brutoloon terugbetaald.
Het is vooral regelmaat in het werk door afwezigheden door ziekte die niet haalbaar zijn.
Natuurlijk is de afwezigheid de grote bekommernis van de werkgever. Maar die afwezigheid heb je ook bij mensen die "niets" mankeren.

Ik ken voldoende personen die menen dat driemaal ziek "vieren" per jaar een recht is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be