Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2016, 15:02   #1
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard Roddelen

Ja inderdaad, roddelen.

Iets wat men overal doet, zeker op de werkvloer kan het walgelijke vormen aannemen.

Hier op het forum kan ik de roddelaars er zo uithalen.

Citaat:
1. Jaloezie
Jaloerse mensen roddelen meer.
In 80% van de gevallen is jaloezie betrokken bij roddelen.
Een beetje jaloezie is aangeboren, maar het komt erop aan hoe wij dit gevoel beheersen.
Ongezonde jaloezie begint als men moeilijk kan verkroppen dat de andere het beter heeft

2. Verbergen van eigen gebreken
Enkele slogans:
· Wie roddelt zegt meer over zichzelf dan over de anderen.
· Wat je van een ander zegt, ben je zelf.
· Als je met één vinger naar iemand wijst, blijven drie vingers naar jezelf staan.
· Roddelen is om anderen zwart te maken en om zichzelf wit te wassen.
Men legt zijn eigen fouten bij anderen:
· Wie jaloers is, zegt dat van anderen
· Wie lui is, maakt de fouten van actieve mensen belachelijk
· Wie mensen haat, zegt dat anderen hem haten
· Wie “een zieke” niet aankan, merkt dat van anderen op

3. Roddelzucht en sensatiezucht
Het is als drankzucht: ze kunnen niet meer zonder. Roddelen is een tweede natuur geworden en dikwijls het gevolg van een saai leven.
De monotonie van het dagelijks leven wordt onderbroken met aangedikte en spannende verhalen of verzinsels. Het geeft roddelaars een opwindend gevoel en ze hopen er succes mee te hebben (ook al is het maar 5 minuten). Roddelen is dan een tijdverdrijf aan de telefoon, voor of na een vergadering, in de trein of op dode momenten van de dag.

4. Aandacht vragen
Dit ligt in de lijn van de sensatiezucht. Een aantal mensen vragen veel aandacht, teveel aandacht, en alle middelen zijn goed, ook roddelen.
Ze klagen en zagen u de oren van de kop. Niets is goed, niets mag goed zijn. Overal zien ze fouten en goede dingen kennen ze niet.

5. Wraak, woede
Wraaknemers kennen geen medelijden, geen maat voor positief gedrag en ze vergeten nooit.
Wraak kan tot catastrofen leiden. Zo wordt veel vijandschap gekweekt die meestal niet in verhouding staat tot de reden van de woede.
Roddelen is een ziekte die veel schade kan aanbrengen.

Graag jullie input.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 15:12   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Uw post is pure roddel.
Oud 5 juni 2016, 15:43   #3
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

xeno : PM!
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 16:18   #4
Peche
Banneling

Standaard

Roddelen is van alle tijden. Mensen roddelen vooral omdat ze niet geconfronteerd willen worden met hun eigen beperkingen. Wijzen daarom buiten zichzelf anderen aan.

Zo is er een roddeltante in mijn dorp. Ze heeft haar zoon heel zijn leven alles toegelaten, gepamperd en alles gegeven, zelfs geld voor drugs.
Denkt ze dat ze ene keer de vinger op zichzelf wijst? Neen, die heeft een blinde vlek en denkt dat de omgeving haar zoon verneukt heeft. Terwijl het zijzelf was.

En dat is amper één voorbeeld.
Neem nu mijn ouders. Autisme was een uitdaging teveel en om zichzelf niet in een slecht daglicht te stellen zeggen ze dat ik ontspoord was door drugs. Daar zij mij getraumatiseerd hebben via hun eigen alcoholmisbruik.
Ik heb hen daarmee geconfronteerd, maar nog steeds wijzen ze oorzaken buiten zichzelf aan.
Ze waren gewoon liever lui dan moe....
En omdat mensen zulke factoren niet bij hunzelf erkennen, zien ze liever naar dat van een ander. Van een ander is altijd beter te ontleden dan dat van uw eigen.
The optimism bias.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 22:15   #5
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Roddelen is van alle tijden. Mensen roddelen vooral omdat ze niet geconfronteerd willen worden met hun eigen beperkingen. Wijzen daarom buiten zichzelf anderen aan.

Zo is er een roddeltante in mijn dorp. Ze heeft haar zoon heel zijn leven alles toegelaten, gepamperd en alles gegeven, zelfs geld voor drugs.
Denkt ze dat ze ene keer de vinger op zichzelf wijst? Neen, die heeft een blinde vlek en denkt dat de omgeving haar zoon verneukt heeft. Terwijl het zijzelf was.

En dat is amper één voorbeeld.
Neem nu mijn ouders. Autisme was een uitdaging teveel en om zichzelf niet in een slecht daglicht te stellen zeggen ze dat ik ontspoord was door drugs. Daar zij mij getraumatiseerd hebben via hun eigen alcoholmisbruik.
Ik heb hen daarmee geconfronteerd, maar nog steeds wijzen ze oorzaken buiten zichzelf aan.
Ze waren gewoon liever lui dan moe....
En omdat mensen zulke factoren niet bij hunzelf erkennen, zien ze liever naar dat van een ander. Van een ander is altijd beter te ontleden dan dat van uw eigen.
The optimism bias.
Bent of was U dan een verslaafde aan substanties? Mss wel uiterst gevaarlijke illiciete middelen?
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2016, 22:17   #6
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Bent of was U dan een verslaafde aan substanties? Mss wel uiterst gevaarlijke illiciete middelen?
En wat is de relevantie zonbron?
Neen, ik ben niet verslaafd aan substanties, behalve nicotine en caffeïne.
Oud 5 juni 2016, 22:22   #7
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ontspoord door kopjes koffie en Marlboro's?

Roddel.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 5 juni 2016 om 22:31.
Oud 5 juni 2016, 22:37   #8
Peche
Banneling

Standaard

Ah neen, ik had als kind al vele kenmerken van "anders zijn". Maar mijn ouders gingen daar niet mee aan de slag. Erkenden het niet eens. Toen ik recreatief begon met blowen hebben ze daar alle schuld gelegd. Ze legden daar de oorzaak van mijn problemen, terwijl het een gevolg was. Ik sloeg op de vlucht van hun wangedrag en een ongeplaatste identiteit.
Wat er toe leidde dat ik meer en meer op de vlucht sloeg tot ik mezelf verloor.
Nu ik mezelf gevonden heb kan ik oorzaak en gevolg beter onderscheiden.
De oorzaak is mijn nurture.
Gefaalde ouders die over hun kinderen roddelen om de schuld maar niet bij zichzelf te leggen zijn de ergste.

Laatst gewijzigd door Peche : 5 juni 2016 om 22:38.
Oud 5 juni 2016, 22:42   #9
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Ja inderdaad, roddelen.

Iets wat men overal doet, zeker op de werkvloer kan het walgelijke vormen aannemen.

Hier op het forum kan ik de roddelaars er zo uithalen.

Roddelen is een ziekte die veel schade kan aanbrengen.

Graag jullie input.

Berichtgeving betreft meestal roddels en op forums kan en daarover oeverloos zalig verderroddelen worden. Een zeer succesvol beproefd concept door de millinea heen, roddels. Zo was er bvb. ooit een zekere Mohammed... zeer succesvol roddelaar (en ronselaar).
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 5 juni 2016 om 22:44.
Oud 5 juni 2016, 23:01   #10
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah neen, ik had als kind al vele kenmerken van "anders zijn". Maar mijn ouders gingen daar niet mee aan de slag. Erkenden het niet eens. Toen ik recreatief begon met blowen hebben ze daar alle schuld gelegd. Ze legden daar de oorzaak van mijn problemen, terwijl het een gevolg was. Ik sloeg op de vlucht van hun wangedrag en een ongeplaatste identiteit.
Wat er toe leidde dat ik meer en meer op de vlucht sloeg tot ik mezelf verloor. Nu ik mezelf gevonden heb kan ik oorzaak en gevolg beter onderscheiden. De oorzaak is mijn nurture.
Juist. LOL

https://www.youtube.com/watch?v=uUPHlAbAf2I

Citaat:
Gefaalde ouders die over hun kinderen roddelen om de schuld maar niet bij zichzelf te leggen zijn de ergste.
Alsof ouders zomaar negatieve zaken over hun kinderen vertellen. Waarom zouden Uw ouders gefaald hebben? Wat betreft Uw condite bent U nl. de enigste die weet hoe de vork aan de steel zit, in het beste geval...

U kan het Uw ouders niet kwalijk nemen dat zij deze moderne concepten niet vatten. Lezen is 1, perceptie is twee zoals U weet. In dit geval is perceptie zo goed als niet haalbaar. Ik veronderstel dat Uw ouders geen telepaten zijn en dat dit heus ook niet vereist is.
HIER
Oud 5 juni 2016, 23:05   #11
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Juist. LOL

https://www.youtube.com/watch?v=uUPHlAbAf2I

Alsof ouders zomaar negatieve zaken over hun kinderen vertellen. Waarom zouden Uw ouders gefaald hebben? Wat betreft Uw condite bent U nl. de enigste die weet hoe de vork aan de steel zit, in het beste geval...

U kan het Uw ouders niet kwalijk nemen dat zij deze moderne concepten niet vatten. Lezen is 1, perceptie is twee zoals U weet. In dit geval is perceptie zo goed als niet haalbaar. Ik veronderstel dat Uw ouders geen telepaten zijn en dat dit heus ook niet vereist is.
Zonbron vandaag heb ik een ruimer perspectief en heb ik ruim een jaar therapie gehad om de onderliggende factoren uit te spitten.
Mijn nature en mijn nurture.
Er speelde veel alcoholmisbruik om het kort te schetsen, en mijn vader kanaliseerde zijn afgunst (van mijn anders zijn) fysiek op me af.
Meer ga ik daar echt niet over zeggen.
Ze hebben wel degelijk over mij zaken verdraaid om zichzelf niet in een slecht daglicht te stellen.
Ik heb hen ermee geconfronteerd en alle banden gebroken.
Oud 5 juni 2016, 23:12   #12
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zonbron vandaag heb ik een ruimer perspectief en heb ik ruim een jaar therapie gehad om de onderliggende factoren uit te spitten.
Mijn nature en mijn nurture.
Er speelde veel alcoholmisbruik om het kort te schetsen, en mijn vader kanaliseerde zijn afgunst (van mijn anders zijn) fysiek op me af.
Meer ga ik daar echt niet over zeggen.
Ze hebben wel degelijk over mij zaken verdraaid om zichzelf niet in een slecht daglicht te stellen.
Ik heb hen ermee geconfronteerd en alle banden gebroken.
Goed. Case closed.
HIER
Oud 5 juni 2016, 23:20   #13
Peche
Banneling

Standaard

Ik ben nog goed op mijn pootjes beland omdat ik een goed lief vond. Die brak mijn koppie open en ging recht naar de essentie. Pakte het beest bij de hoorn en dwong me op de knieën. Maar dat ander geval waar ik over sprak is helemaal hopeloos verloren.
Zijn ouders hangen ook gedurig zijn vuile was in het dorp buiten, en uiteraard zijn ze blind voor het feit dat zij hem opgevoed hebben.
Ik denk niet dat die jongen ooit nog recht komt, en ik betreur dat ergens. Want in onze kindertijd hadden wij mooie jaren. Heel mooie jaren, iets is daar tussen gekomen...
Oud 5 juni 2016, 23:44   #14
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben nog goed op mijn pootjes beland omdat ik een goed lief vond. Die brak mijn koppie open en ging recht naar de essentie. Pakte het beest bij de hoorn en dwong me op de knieën.
Lekker afhankelijk? Goed.
HIER
Oud 5 juni 2016, 23:49   #15
Peche
Banneling

Standaard

Neen, niet afhankelijk. Ze wees me op mijn fouten.
Oud 6 juni 2016, 00:05   #16
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, niet afhankelijk. Ze wees me op mijn fouten.
Dat doen rechters en politie ook. In IS doen ze dat ook.
HIER
Oud 6 juni 2016, 00:06   #17
Peche
Banneling

Standaard

Wat telt is dat ik vanuit de goot in een luxe appartement ben beland.
Ze krijgt de sloef
Oud 6 juni 2016, 00:21   #18
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Vooral punt 5 wordt veel gebruikt. Wraak, woede : wraaknemers kennen geen medelijden, geen maat voor positief gedrag en ze vergeten nooit.
Wraak kan tot catastrofen leiden. Zo wordt veel vijandschap gekweekt die meestal niet in verhouding staat tot de reden van de woede.

Roddels maken of breken iemand. En als roddels dikwijls genoeg worden herhaald worden ze waarheid. Roddelen is een heel machtig wapen waar veel mee gespeeld wordt. En ik heb dat in het verleden ook al meerdere keren gebruikt. En telkens van versteld gestaan hoe snel en hoe goed dit vruchten afwerpt. Tot het ontslag en nadien zelfs zijn scheiding van een manager bij een toenmalig concurrerend bedrijf. Het woord -dus roddelen- is dikwijls een meer tactisch en krachtiger wapen dan een vuurwapen. Diegenen die het onder de knie hebben zijn de echte machthebbers.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2016, 00:46   #19
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Vooral punt 5 wordt veel gebruikt. Wraak, woede : wraaknemers kennen geen medelijden, geen maat voor positief gedrag en ze vergeten nooit.

Roddels maken of breken iemand. En als roddels dikwijls genoeg worden herhaald worden ze waarheid. Roddelen is een heel machtig wapen waar veel mee gespeeld wordt. En ik heb dat in het verleden ook al meerdere keren gebruikt. En telkens van versteld gestaan hoe snel en hoe goed dit vruchten afwerpt. Tot het ontslag en nadien zelfs zijn scheiding van een manager bij een toenmalig concurrerend bedrijf. Het woord -dus roddelen- is dikwijls een meer tactisch en krachtiger wapen dan een vuurwapen. Diegenen die het onder de knie hebben zijn de echte machthebbers.
Uiteraard. Roddel betekent een informatieoorlog.
HIER
Oud 6 juni 2016, 00:52   #20
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat telt is dat ik vanuit de goot in een luxe appartement ben beland.
Ze krijgt de sloef
https://www.youtube.com/watch?v=S4fiueMzLeE

LOL
HIER
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be