Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2004, 18:48   #1
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard China valt uit tegen Bush

Citaat:
www.amerikakiest.nl:

China heeft vlak voor de verkiezingen hard uitgehaald naar president Bush. De voormalige Chinese vice-premier Qian Qichen beschuldigde de Amerikaanse regering ervan de wereld te willen domineren .

Qian Qichen deed zijn uitspraken in de door de overheid gecontroleerde krant China Daily. De kritiek is zeer opmerkelijk. China mengt zich van oudsher vrijwel nooit in een Amerikaanse verkiezingsstrijd en Peking had zich ook deze keer nog niet uitgesproken over de presidentskandidaten.

Bush-doctrine
China steunt de VS ook in de strijd tegen het terrorisme, maar een sterkere Amerikaanse aanwezigheid in centraal- en zuid-Azië baart Peking zorgen. Dat zou de positie van China als belangrijkste militaire macht in de regio aan kunnen tasten. "De Bush-doctrine draagt uit dat de Verenigde Staten met geweldige macht over de hele wereld moeten heersen", zegt Qian.

Volgens de oud-vice-premier heeft de oorlog in Irak de wereldwijde coalitie tegen terrorisme vernietigd. "De oorlog in Irak was een optie, geen noodzaak, en het principe van de 'pre-emptive strike' zou uit het Amerikaanse woordenboek moeten verdwijnen."

Doos van Pandora
Qian meent dat de rampen en problemen die de VS hebben getroffen niet het gevolg zijn van dreigementen door anderen, maar van de eigen zelfverzekerdheid en arrogantie.

De filosofie achter de Bush-doctrine is "in essentie geweld", vindt hij. "Washington heeft de doos van Pandora geopend en daarmee etnische en religieuze conflicten verergerd."

Waarom de voormalig vice-premier juist nu met zijn uitspraken komt, is niet duidelijk. wat een rol kan spelen is dat de relatie tussen de VS en China de laatste tijd onder druk staat door onenigheid over de handel tussen de twee naties en over de uitlevering van Chinese moslims die op Guantanamo Bay vastzitten.
Bush krijgt blijkbaar nogal wat tegenkanting. Het zit hem niet echt meer mee. Zou dit een rol kunnen spelen bij de kiezers?
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2004, 19:13   #2
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Ja, dit is een mooie reclame voor bush.
Een uitstekend buitenlands beleid (voor amerika) zorgt voor frustraties bij China.
Oud 1 november 2004, 19:39   #3
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Deze stunt gaat alleen maar meer stemmen opleveren voor Bush vrees ik.
Oud 1 november 2004, 20:06   #4
KAA Gent
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Ja, dit is een mooie reclame voor bush.
Een uitstekend buitenlands beleid (voor amerika) zorgt voor frustraties bij China.
als "uitstekend" buitenlands beleid staat voor

- het vervreemden van de meeste van je bondgenoten
- elk moreel gezag verliezen (niet alleen invasie in irak, maar ook kyoto)
- door eigen interventie voor jezelf in de toekomst nieuwe problemen scheppen (// in Iran met d shah, // training moslimfundamentalisten in afghanistan)

dan geef ik je gelijk

Hoewel het Chinees regime me niet nauw aan het hart ligt heeft China gewoon overschot van gelijk wanneer ze zo reageren. de europese landen denken er juist ook zo over maar durven gewoon hun bek niet open te doen.
KAA Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2004, 20:15   #5
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KAA Gent

- door eigen interventie voor jezelf in de toekomst nieuwe problemen scheppen (// in Iran met d shah, // training moslimfundamentalisten in afghanistan)

dan geef ik je gelijk

Hoewel het Chinees regime me niet nauw aan het hart ligt heeft China gewoon overschot van gelijk wanneer ze zo reageren. de europese landen denken er juist ook zo over maar durven gewoon hun bek niet open te doen.
Het gaat toch nu niet om gelijk (want idd heeft praktisch heel de wereld iets tegen Bush). Het gaat erom dat dit het stemmen gaat opleveren, omdat het laatste wat Amerikanen doen is datgene wat de Communisten zeggen.
Oud 1 november 2004, 20:20   #6
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Weet je wat nu nog het beste zal zijn voor Kerry ---> dat alle corrupte regimes en alle haatorganistaties (KKK bijv.) allen oproepen te stemmen voor Bush.
Oud 1 november 2004, 20:21   #7
KAA Gent
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Het gaat toch nu niet om gelijk (want idd heeft praktisch heel de wereld iets tegen Bush). Het gaat erom dat dit het stemmen gaat opleveren, omdat het laatste wat Amerikanen doen is datgene wat de Communisten zeggen.
ik denk niet dat de amerikanen zich er iets van aan trekken wat de rest van de wereld hierover zegt.
poetin liet zich positief uit over bush
prodi liet zich postief uit over kerry
china zegt dat de amerikanen de wereld willen veroveren
etc...
dit gaat de uitslag m i op geen enekele manier beïnvloeden
Oud 1 november 2004, 20:22   #8
C uit W

Standaard

Citaat:

China?
Citaat:
Als amerikanen 'moeten' kiezen tussen jobs en door links gefantaseerde quota...
Citaat:
Heeft geen fluit te maken met deze topic

Citaat:
Manman, het gaat niet om gelijk hebben.
Het gaat erom dat amerika stevig de touwtjes in handen heeft en zelfs china machteloos moet toezien.
En dat is een verkiezingsargument die zeer zwaar doorweegt.
Wat zou flip-flopper en hielenlikker Kerry daartegen kunnen inbrengen?
Oud 1 november 2004, 20:30   #9
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
ik denk niet dat de amerikanen zich er iets van aan trekken wat de rest van de wereld hierover zegt.
poetin liet zich positief uit over bush
prodi liet zich postief uit over kerry
china zegt dat de amerikanen de wereld willen veroveren
etc...
dit gaat de uitslag m i op geen enekele manier beïnvloeden
Het heeft meer invloed dan je denkt, zeker nu het hele gedoe rond bondgenoten een belangrijke topic is in diezelfde verkiezingen...
Oud 1 november 2004, 21:00   #10
KAA Gent
Vreemdeling

Standaard

*China?

bedoelde hier uiteraard het amerikaans bb in het algemeen en niet ten opzicht van azië specifiek.

*Als amerikanen 'moeten' kiezen tussen jobs en door links gefantaseerde quota...

de milieu problematiek werd door het pentagon in februari bestempeld als het ernstigste probleem naar de toekomst toe. dit nog voor terrorisme. de lobby denkt daar natuurlijk anders over.

het pentagon is niet links.

*Heeft geen fluit te maken met deze topic

het amerikaans beleid creert haar eigen problemen steeds opnieuw en dat is nu in irak ook zo, binnen 10 jaar zitten ze daar nog te sukkelen. dit heeft idd niets te maken met china maar is een reactie op jouw stelling van een "uitstekend" beleid

*Manman, het gaat niet om gelijk hebben.
Het gaat erom dat amerika stevig de touwtjes in handen heeft en zelfs china machteloos moet toezien.

wat jij touwtjes stevig in handen noemt, noem ik een warboel. ze slagen er zelfs niet een achterlijk land als irak deftig onder controle te houden. Afghanistan is volgens de VS ook zo'n succesverhaal. lol
+ de VS doen in hun broek tov china

ik ben niet voor kerry, ik ben er namelijk niet van overtuigd dat hij een ander bb zou voeren. kheb trouwens niet over kerry gesproken

Sorry voor de slordige reply. kmeot nog uitzoeken hoe dit hier allemaal werkt
Oud 1 november 2004, 21:10   #11
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry voor de slordige reply. Ik moet nog uitzoeken hoe dit hier allemaal werkt
U hebt nog veel geluk dat men niet roept 'Vreemdeling buiten!' en dat U nu recht hebt op een inburgeringscursus...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2004, 21:25   #12
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
*China?

bedoelde hier uiteraard het amerikaans bb in het algemeen en niet ten opzicht van azië specifiek.

*Als amerikanen 'moeten' kiezen tussen jobs en door links gefantaseerde quota...

de milieu problematiek werd door het pentagon in februari bestempeld als het ernstigste probleem naar de toekomst toe. dit nog voor terrorisme. de lobby denkt daar natuurlijk anders over.

het pentagon is niet links.

*Heeft geen fluit te maken met deze topic

het amerikaans beleid creert haar eigen problemen steeds opnieuw en dat is nu in irak ook zo, binnen 10 jaar zitten ze daar nog te sukkelen. dit heeft idd niets te maken met china maar is een reactie op jouw stelling van een "uitstekend" beleid

*Manman, het gaat niet om gelijk hebben.

wat jij touwtjes stevig in handen noemt, noem ik een warboel. ze slagen er zelfs niet een achterlijk land als irak deftig onder controle te houden. Afghanistan is volgens de VS ook zo'n succesverhaal. lol
+ de VS doen in hun broek tov china

ik ben niet voor kerry, ik ben er namelijk niet van overtuigd dat hij een ander bb zou voeren. kheb trouwens niet over kerry gesproken

Sorry voor de slordige reply. kmeot nog uitzoeken hoe dit hier allemaal werkt
@ KAA Gent;
1 Wat een attente geste van jouwentwege je te excuseren voor de "slordige reply". Het getuigt van respect voor de anderen.
2 't Is de inhoud die van belang is en die was exact to the point!
Prachtig om te lezen hoe je de poster van anwoord dient.
3 Je merkt aan de lullige post die er vlak onder staat, dat er stuitend gebrek is aan argumenten om je stelling te weerleggen. Dat zal je in de toekomst nog wel ervaren, maar laat je door zulke opmerkingen niet van de wijs brengen.
4 Wees welkom! 't Is leuk vast te stellen dat er af en toe wat mensen bijkomen die zinvolle bijdrages kunnen leveren aan dit forum.

Laatst gewijzigd door democratsteve : 1 november 2004 om 21:32.
democratsteve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2004, 21:42   #13
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
@ KAA Gent:
Maar laat je door zulke opmerkingen niet van de wijs brengen.
Wees welkom! 't Is leuk vast te stellen dat er af en toe wat mensen bijkomen die zinvolle bijdrages kunnen leveren aan dit forum.
Weeral te veel gelurkt, Steveke, dat U niet begrijpend kunt lezen?

Oud 2 november 2004, 00:23   #14
Sam
Provinciaal Gedeputeerde

Sam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

dan geef ik je gelijk

Merde weeral ene die begint over die kyoto..... Rusland wilde ook niet meedoen, maar doet nu gewoon mee omdat ze deraan kunnen verdienen

Sam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2004, 17:20   #15
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Ik hoop dat de Amerikanen zich, bij een herverkiezing van Bush, realiseren dat ze binnen de vier jaar wel eens helemaal alleen op de wereld kunnen te staan komen...
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2004, 19:16   #16
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Ik hoop dat de Amerikanen zich, bij een herverkiezing van Bush, realiseren dat ze binnen de vier jaar wel eens helemaal alleen op de wereld kunnen te staan komen...
In schril contrast met de rest van de wereld, dat hand in hand staat te zingen over wereldvrede
Oud 2 november 2004, 19:27   #17
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bush krijgt blijkbaar nogal wat tegenkanting. Het zit hem niet echt meer mee.
China heeft met zijn kritiek over de hele lijn overschot van gelijk. Maar ik denk dat die mening aan Sjorsj zijn reet kan roesten.

Citaat:
Zou dit een rol kunnen spelen bij de kiezers?

Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2004, 20:17   #18
Chipie
Banneling

Standaard China, een land waar het prettig leven is...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
China heeft met zijn kritiek over de hele lijn overschot van gelijk. Maar ik denk dat die mening aan Sjorsj zijn reet kan roesten.
China heeft altijd en overal gelijk!
Toevallig ook het volgende gehoord op onze objectieve tv-stations of gelezen in onze kwaliteitskranten?

Citaat:
Etnische rellen in China
PEKING - Rellen tussen twee etnische groepen in Centraal-China hebben aan zeven mensen het leven gekost. Volgens onbevestigde berichten zijn er honderden gewonden gevallen.
De autoriteiten ontkennen dat er rellen zijn geweest, maar inmiddels is wel de staat van beleg afgekondigd en op straat wemelt het van de politie.
In het stadje Langchenggang, onder de rook van de stad Zhengzhou in de provincie Henan, heeft de politie de situatie weer onder controle gebracht. Scholen en bedrijven zijn open, maar volgens bronnen in de stad durven de meeste mensen niet naar buiten.
De rellen tussen honderden Han-Chinezen en Hui-Chinezen ontstonden afgelopen vrijdag. Over de exacte aanleiding bestaat nog onduidelijkheid. De South China Morning Post voert een lokale imam op die stelt dat de rellen begonnen nadat Hui-chauffeurs door een dorp reden waar vooral Han-Chinezen wonen. Een verkeersruzie ontaardde en er vielen klappen. Andere bronnen melden dat de ruzie ontstond nadat een Hui-taxichauffeur een Han-meisje aanreed.
Na het incident trokken de Han naar Nanren en staken enkele huizen in brand. Een steenfabriek werd vernield. De imam zei dat er twee Hui en vijf Han zijn omgekomen. De New York Times noemde eerder een dodental van 148, maar dat aantal wordt door inwoners van Nanren ontkend.
Spanningen tussen Hui en Han zijn geen onbekend verschijnsel. De Han-Chinezen maken ongeveer negentig procent van de bevolking van China uit. De Hui zijn met tien miljoen een van de grootste minderheden. Ze worden door veel Han gezien als goed geïntegreerd maar lastig omdat ze moslim zijn. Daarnaast zijn de toenemende inkomensverschillen een doorn in het oog van de overwegend arme Hui. Het zit sommige Han ook dwars dat de één-kindpolitiek wel voor de meerderheid geldt, maar niet voor de Hui en andere minderheden.
Tot zulke gewelddadige uitbarstingen als dit weekeinde is het nog niet eerder gekomen. Wel zijn er sinds begin jaren negentig sporadische botsingen geweest tussen Hui en Han.
Bron: Het Parool
Oud 2 november 2004, 20:36   #19
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
China heeft altijd en overal gelijk!
Toevallig ook het volgende gehoord op onze objectieve tv-stations of gelezen in onze kwaliteitskranten?

euh.... relevantie?
Yossarian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2004, 20:50   #20
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
euh.... relevantie?
Relevantie? Nul komma nul...

Ik was van plan van mijn onderwerpje een afzonderlijke topic te maken, maar toen ik hier China tegenkwam, dacht ik... Waarom dat hier maar niet plaatsen? Ik hoopte tevens dat men mij hiervoor niet zou neerknallen, wat voorlopig ook nog niet gebeurd is...

Maar allez, nu weet U het ook...

Laatst gewijzigd door Chipie : 2 november 2004 om 20:50.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be