Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2012, 08:43   #1
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard Na de bankentax, nu ook de zonnepanelentax !

Je kon er de klok op gelijk zetten. Na een totaal van de pot gerukte tax op dat beetje intrest op de bank, kan je nog eens in je zak schieten voor een taks op je zonnepanelen.
Diefstal en contractbreuk. Zo simpel is dat.
Bedankt Freya ! Mooie zet, zo net voor verkiezingen !
De rekening voor u en uw flutpartij zal snel volgen, hoop ik .
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2012, 09:39   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Je kon er de klok op gelijk zetten. Na een totaal van de pot gerukte tax op dat beetje intrest op de bank, kan je nog eens in je zak schieten voor een taks op je zonnepanelen.
Moeten ze ook de groenestroomcertificaten teruggeven ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2012, 09:47   #3
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Partijpolitiek is toch zo koddig!

Citaat:
De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt over de hervorming van de ondersteuning van groene stroom. In het voorstel van Vlaams minister van energie Freya Van den Bossche ...

http://www.express.be/sectors/nl/ene...bij/168914.htm
En welke partijen zitten in de Vlaamse regering?

EDIT: Vind het voor de rest een logische beslissing van die Vlaamse regering.

Laatst gewijzigd door Firestone : 26 mei 2012 om 09:51.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2012, 09:49   #4
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Partijpolitiek is toch zo koddig!

En welke partijen zitten in de Vlaamse regering?
N-VA.... tralalalaaaaaa
Oud 26 mei 2012, 11:10   #5
Stingray
Banneling

Standaard

Ze doen het onder de vorm van een bijdrage voor het terugsturen van stroom op het net.

Stelletje criminelen zijn het. Die mannen kunnen gewoon hun woord niet houden.

Ik stel voor dat al degenen die zonnepanelen hebben, op bepaalde momenten tegelijk hun panelen uitzetten en shortages veroorzaken op het net als protest.

In elk geval ga ik wachten met het doorgeven van mijn geproduceerde energie tot ik weet hoeveel het me gaat kosten. Als het me teveel is, geef ik gewoon weg niks meer door. Ze kunnen me dat potverdorie niet verplichten.

Ik hoop echt dat de mensen die nu nog panelen willen installeren 2X nadenken.

Laatst gewijzigd door Stingray : 26 mei 2012 om 11:17.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2012, 11:26   #6
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

De groene energiebel spat in duizend stukjes uit elkaar en dan heb ik het nog niet over het milieuvervuilend karakter van zonnepanelen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2012, 11:43   #7
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ze doen het onder de vorm van een bijdrage voor het terugsturen van stroom op het net.
En waar lees je dat? Daar zijn al jaren geruchten over, maar tot hiertoe las ik nergens dat ze dat effectief willen invoeren. Het lijkt me ook vrijwel onmogelijk voor gezinnen (voor bedrijven met 1000den panelen ligt het anders) voordat ze mijn meterkast vervangen door een 'slimme meter' ('slim' als in 'slim gezien van electrabel').
Wel staat er
Citaat:
De kosten voor het systeem worden verdeeld over gezinnen en bedrijven.
Hoe dat gaat gebeuren, heb ik nog niet gelezen. Maar momenteel worden die kosten volledig gedragen door de gezinnen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2012, 11:50   #8
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Ik wacht nog steeds op zuurstoftax.
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2012, 12:24   #9
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel, ik heb ook zonnepanelen.
Gelukkig betalen ze zich ondanks die taks toch sneller terug dan 10 jaar.
Volgens mij klopt de rekening van Freya nog steeds niet want mensen die schaduw hebben, die produceren minder en hebben dus ook minder snel hun geld terug. Ik zie nergens in die maatregel dat daar rekening wordt mee gehouden.

Uiteraard betaal ik veel liever die taks niet. Maar we kunnen niet ontkennen dat een en ander scheef zit met die energiecertificaten. Langs de andere kant hadden ze die maatregelen gewoon moeten beperken tot gewone partikuliere gebruikers of met een barema van maximum 5 groene stroom certificaten per gezin per jaar. Er zijn zelfs gezinnen die aan veel meer zitten dan dat en die hun teller naar 0 gaat en de extra stroom gebruiken voor een warmtepomp of elektriciteit in het zwart verkopen aan de buren om bvb hun zwembad te verwarmen. Dit gaat echt te ver.

Voor alle duidelijkheid mijn produktie is veel kleiner dan mijn verbruik, ik ben uitgerekend op 2,5 certificaten per jaar.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2012, 12:51   #10
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Zou 's interessant zijn om de impakt te onderzoeken op de afgeleverde performantiegaranties. In een financieel model verkort een negatieve impakt de geëiste maximale paybackperiode , door een verhoogd risico.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2012, 15:00   #11
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
En waar lees je dat? Daar zijn al jaren geruchten over, maar tot hiertoe las ik nergens dat ze dat effectief willen invoeren. Het lijkt me ook vrijwel onmogelijk voor gezinnen (voor bedrijven met 1000den panelen ligt het anders) voordat ze mijn meterkast vervangen door een 'slimme meter' ('slim' als in 'slim gezien van electrabel').
Wel staat er

Hoe dat gaat gebeuren, heb ik nog niet gelezen. Maar momenteel worden die kosten volledig gedragen door de gezinnen.
Voil�* mijn beste

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=3B3QJ82H

Ik ben ervan overtuigd dat ze deze zet al langer van plan waren, aangezien ze ook al een tijd over die 'slimme' meters zitten te keuvelen. E.e.a. hangt aan mekaar vast, want als je met je huidige meter je stand van je zonnepanelenmeter niet doorgeeft kunnen ze ook niets taxeren. Ge moet niet vragen wat voor een kotsmisselijk makend gekloot dat dit is geweest.

Van de moment dat ze met die slimme meters beginnen hebben ze een dikke klacht voor inbreuk op de privacy aan hun been. Ik kan iemand die op Infrax werkt en een paar van die proefprojectjes opvolgt. Ze kunnen verdomme zien wanneer je op de pot zit om te schijten of wanneer je niet thuis bent, zodat ze veilig hun maatjes naar de huizen kunnen sturen om inbraken te plegen.

Toch leuk hé dat big brother-gehalte van de overheid.

Laatst gewijzigd door Stingray : 26 mei 2012 om 15:06.
Oud 26 mei 2012, 15:16   #12
Stingray
Banneling

Standaard

Ook nog even dit :

De groene stroomcertificaten zijn niet geïndexeerd, wat wil zeggen dat ze binnen 10 jaar zo goed als niets meer waard zijn.

Wedden dat die bijdrage die je moet betalen om je stroom op het net te zetten wel geïndexeerd is ?
Oud 26 mei 2012, 15:44   #13
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bedankt, dat had ik inderdaad nog niet gelezen.
Maar dat is dus geen taks op teruglevering aan het net (ook al wordt dat als argument gebruikt), maar op het bezit van zonnepanelen. Als ik helemaal niets teruglever (alles zelf verbruik) lijk ik, op basis van wat in dit artikel staat, even veel te gaan betalen.

Ik vraag me ook af hoe ze aan het bedrag komen dat in het artikel wordt genoemd (50-60 euro per kilowatt piek). 1 kWp brengt ongeveer 0,8 kWh per jaar op (als je dak redelijk goed georiënteerd is). Dus wie over enkele jaren nieuwe zonnepanelen plaatst, krijgt per kWp 0,8 certificaat van 90 euro op = 72 euro. En moet 50-60 euro belasting betalen. Het verschil is waarschijnlijk te klein om de administratiekosten van het systeem te betalen...
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2012, 20:21   #14
Stingray
Banneling

Standaard

Quote uit dit artikel : "Ze zullen wel een netvergoeding moeten betalen voor het laten terugdraaien van hun stroomteller. Vandaag betalen ze vaak weinig of niets voor het gebruik van het stroomnet, hoewel ze het dubbel gebruiken: om stroom op het net te zetten en hem er weer af te halen. Vlaanderen zal aan energieregulator Creg vragen om de eigenaars van zonnepanelen op een andere manier te belasten: via een vergoeding van mogelijk 50 tot 60 euro per kilowatt piekvermogen."

Mij lijkt het te gaan over wat je terugstuurt op het net. Is inderdaad een beetje verwarrend met het laatste over kWp, hetgeen de facto het geïnstalleerde vermogen is.

Droevig vind ik dit. Men belooft vanalles en ligt iedereen te overhalen de investering te doen, en dan zoals het een green weenie betaamt, neukt men iedereen vanachter in zijn gat.

Rekening houdend met het effect van de inflatie op de certificaten, valt het te overwegen om geen certificaten meer aan te vragen denk ik.

Als men inderdaad gaat belasten op basis van het nominaal geïnstalleerd vermogen (wat absuurd is omdat men geen rekening houdt met de oriëntering, aantal dagen zon etc.) dan ben ik zelfs niet te beroerd om ze gewoonweg terug van mijn dak te halen en in mijn kelder weg te leggen tot betere tijden aanbreken.

Laatst gewijzigd door Stingray : 26 mei 2012 om 20:23.
Oud 28 mei 2012, 22:35   #15
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Er moest iets gebeuren aan het subsidiesysteem, dat was wel duidelijk. Ik moet de details nog lezen, maar het lijkt me dat deze complexe oplossing net zo goed perverse effecten creëert en echt fair lijkt het me nu ook niet
Oud 28 mei 2012, 22:58   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Quote uit dit artikel : "Ze zullen wel een netvergoeding moeten betalen voor het laten terugdraaien van hun stroomteller. Vandaag betalen ze vaak weinig of niets voor het gebruik van het stroomnet, hoewel ze het dubbel gebruiken: om stroom op het net te zetten en hem er weer af te halen. Vlaanderen zal aan energieregulator Creg vragen om de eigenaars van zonnepanelen op een andere manier te belasten: via een vergoeding van mogelijk 50 tot 60 euro per kilowatt piekvermogen."

Mij lijkt het te gaan over wat je terugstuurt op het net. Is inderdaad een beetje verwarrend met het laatste over kWp, hetgeen de facto het geïnstalleerde vermogen is.

Droevig vind ik dit. Men belooft vanalles en ligt iedereen te overhalen de investering te doen, en dan zoals het een green weenie betaamt, neukt men iedereen vanachter in zijn gat.

Rekening houdend met het effect van de inflatie op de certificaten, valt het te overwegen om geen certificaten meer aan te vragen denk ik.

Als men inderdaad gaat belasten op basis van het nominaal geïnstalleerd vermogen (wat absuurd is omdat men geen rekening houdt met de oriëntering, aantal dagen zon etc.) dan ben ik zelfs niet te beroerd om ze gewoonweg terug van mijn dak te halen en in mijn kelder weg te leggen tot betere tijden aanbreken.
Je moet in Belgie al werkelijk heel naief zijn dat je dit niet van verre zag aankomen.
Oud 28 mei 2012, 23:12   #17
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Ik wacht nog steeds op zuurstoftax.
Dat komt er niet aangezien er niet zoveel zuurstof is, maar eerder komen ze voor de dag met taks op al uw overige taks, als toemaatje.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2012, 05:51   #18
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Stelletje criminelen zijn het. Die mannen kunnen gewoon hun woord niet houden.

Ik stel voor dat al degenen die zonnepanelen hebben, op bepaalde momenten tegelijk hun panelen uitzetten en shortages veroorzaken op het net als protest.

In elk geval ga ik wachten met het doorgeven van mijn geproduceerde energie tot ik weet hoeveel het me gaat kosten. Als het me teveel is, geef ik gewoon weg niks meer door. Ze kunnen me dat potverdorie niet verplichten.

Ik hoop echt dat de mensen die nu nog panelen willen installeren 2X nadenken.
Tja.....
U vond het wellicht niet erg dat anderen de subsidies van uw zonnepanelen moeten betalen ?
Wenu, dan vindt u het nu ook niet erg dat u een zonnepaneelbelasting dient te betalen ?
Oud 29 mei 2012, 05:52   #19
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voil�* mijn beste

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=3B3QJ82H

Ik ben ervan overtuigd dat ze deze zet al langer van plan waren, aangezien ze ook al een tijd over die 'slimme' meters zitten te keuvelen. E.e.a. hangt aan mekaar vast, want als je met je huidige meter je stand van je zonnepanelenmeter niet doorgeeft kunnen ze ook niets taxeren. Ge moet niet vragen wat voor een kotsmisselijk makend gekloot dat dit is geweest.

Van de moment dat ze met die slimme meters beginnen hebben ze een dikke klacht voor inbreuk op de privacy aan hun been. Ik kan iemand die op Infrax werkt en een paar van die proefprojectjes opvolgt. Ze kunnen verdomme zien wanneer je op de pot zit om te schijten of wanneer je niet thuis bent, zodat ze veilig hun maatjes naar de huizen kunnen sturen om inbraken te plegen.

Toch leuk hé dat big brother-gehalte van de overheid.
N-VA zit daar nochtans ook.
Waarom stemden ze niet tegen ?
Oud 29 mei 2012, 07:09   #20
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Tja.....
U vond het wellicht niet erg dat anderen de subsidies van uw zonnepanelen moeten betalen ?
Wenu, dan vindt u het nu ook niet erg dat u een zonnepaneelbelasting dient te betalen ?
U heeft het weer eens niet begrepen.
Het gaat om afspraken en het al of niet nakomen ervan.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be