![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Ik heb ruime tijd in Afrika verbleven in verscheidene staten en volgens mij komt het daar nooit meer goed,alle goed bedoelde acties ten spijt.
Om een voorbeeld te geven: Nigeria bestaat uit negentien staten en negentig verschillende stammen die elkaar niet kunnen horen of zien.De officiele taal is engels,maar wordt door weinigen echt beheerst met als gevolg taalwerwarring allom. Om maar iets te vertellen, men bouwde in twee staten elk een dure luchthaven op een afstand van 20 kilometer van elkaar.Een daarvan is nooit voltooid en is volkomen ingenomen door de brousse.Voor de luchthaven van Lagos is de allerduurste Italiaanse marmer gebruikt,maar een lamp vervangen kan niet wegens geen in voorraad.En dan de allom verspreide corruptie is gewoon een levensstijl.Ooit hebben ze daar een stuk brousse in brand gestoken om plaats te maken voor een raffinaderij.Maar het vuur kregen ze niet meer onder kontrole met als resultaat een stuk brousse afgebrand ter grootte van W Vaanderen. En het toppunt,een journalist had de lef dat openbaar te maken en ze hebben de man opgehangen wegens landverraad.En dan spreken we nog niet van de haat tussen de verschillende godsdiensten.Tot besluit, volgens mij is ieder euro voor afrika weggegooid geld.De enigen die er beter van worden zijn de machthebbers van het moment en bepaalde ontwikkelingshelpers die er hun brood verdienden en anders hier niet aan de bak komen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ik denk dat Zwitserse banken de laatste bestemmelingen zijn van ontwikkelingshulp
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben mijn emigratie naar Zuid-Afrika aan het voorbereiden, niet dat dat écht Afrika is, maar soit, en heb al wel wat van die kanten gezien.
En je hebt volkomen gelijk. De enige geasfalteerde weg in The Gambia noemt 'the Quwait road' omdat het er is gebouwd door een arabisch fonds dat de islam wil blijven promoten (op zich niets mis mee). Wat dan wel raar is, is dat The Gambia, globaal genomen het armste land ter wereld, maar één (1) ziekenhuis heeft, voor een miljoen inwoners. Wie buiten de steden Banjul en Serrekunda woont, kan op sjamanen rekenen. Vreemd, want The Gambia is nr 1 ontwikkelingshulp van het VK? De dictators in Afrika zijn als kinderen, ze krijgen zakgeld van hun ouders maar gaan dat niet, zoals geen enkel kind trouwens, besteden aan andere kinderen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Niet ernstig, deze benadering. Hulp is maar één aspect van vele andere, maar even onmisbaar als die vele andere.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door eno2 : 2 juli 2005 om 15:22. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik neem aan dat je dan ook een voorstander bent van het heilige Zwitserse bankgeheim? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is dus duidelijk dat vooral wij verantwoordelijk zijn voor alle miserie en onrust in Afrika. Volgens jou komt het nooit meer goed? Wel, ik vrees er ook een beetje voor. Een betere situatie is alleszins nog niet voor de nabije toekomst. Maar wij zijn verantwoordelijk om ons uiterste best te doen om voor Afrika terug een betere wereld te scheppen. Volgens is dit wat het leeuwendeel van ons wil. Nu nog die 8 grote pieten overtuigen en we kunnen een deftig stapje in de goede richting zetten.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Nick_ : 2 juli 2005 om 15:34. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Zulke redeneringen ('het is allemaal de schuld van het Westen') zijn juist deel van het probleem, zij geven de corrupte Afrikaanse dictators de nodige uitredes voor hun incompetentie en geldzucht. Zuid-oost Azië was ooit ook eens een Westerse kolonie, maar daar is er dus wel degelijk economisch success.
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De G8 is zelf het probleem. Er moet gestopt worden Afrika met behulp van binnenlandse (westers opgevoede ) elites leeg te roven van zijn bronnen en ze allerlei verplichtingen op te leggen die ons goed uitkomen maar hen in de verdrukking duwen. Vooral moet er gestopt worden met onze markten af te schermen voor hun producten met subsiedies en tarieven. Bv: Ghana heeft veel cacoaproductie om uit te voeren, maar mag zelfs geen chocolade maken (tarieven tot 80%) De EU-subsidies aan zijn eigen boeren vertegenwoordigen een groter bedrag dan ale Hulp die Afrika krijgt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar dictaturen zijn nu eenmaal typisch voor verarmde landen. Dictaturen vind je niet in rijke landen. Daarom denk ik dat je er niets aan helpt om een dictator van zijn troon te stoten, want meteen zal er een nieuwe opstaan. Dat is al meermaals gebleken. Eén van de krachtigste wapens om het in Afrika beter te maken is onderwijs. Ik denk dat dat de sleutel is tot een leefbare wereld voor iedereen. Voorlichting opent mensen de ogen, maakt mensen klaar voor revolutie, maakt mensen klaar voor een kentering. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar met het tweede deel van het betoog ben ik het eens; landbouwsubsidies moeten zo snel mogelijk worden afgebouwd in de rijkere landen. Die subsidies komen slechts een minieme minderheid binnen die rijkere landen ten goede, ten koste van miljoenen arme landbouwers in de derde wereld.
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoho, wat lees ik hier? Dictaturen vind men niet in rijke landen?
Hoho! Een dictator is gedefinieerd als iemand die vanuit volkse inspiratie opstaat om de maatschappij bij te sturen. Het Romeinse Rijk was ooit het machtigste ter wereld... Het Perzische Rijk was ooit het machtigste ter wereld... Het Mongoolse Rijk was ooit het machtigste rijk ter wereld. Alledrie verzonken in weelde en hoge levensstandaard. Zijn hun absolute vorsten dan geen dictators? Overigens is het niet aangewezen dat er in arme landen een democratie heerst. Zij zijn te instabiel daarvoor. Athene heeft dat prachtig gedaan. Eerst een monarchie, dan een aristocratie, dan een democratie. Het model kraakt wat en is uitermate out of date, maar niettemin geldt het verbazingwekkend nog steeds. Machiavelli en Hobbes, ontegensprekelijk de grootste staatse filosofen, waren het daarmee eens.
![]() |
![]() |
#16 |
Vreemdeling
|
![]() [quote=Shizie]Ik denk dat Zwitserse banken de laatste bestemmelingen zijn van ontwikkelingshulp
![]() ![]() en ik denk dat U gelijk hebt |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#19 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Wat u zegt over onderwijs is waar,maar hoe? Er zijn bv in de UK al duizenden universitairen opgeleid,veelal uit vroegere kolonien,maar eens afgestudeerd blijven ze in Engeland hangen als ze enigzins kunnen. Een groot deel van de gezondheidszorg daar draait op zulke mensen,waar ze voorbestemd waren om terug te gaan en hun mensen te helpen! Miljarden zijn al verspild en verloren gegaan aan ontwikkelingshulp niet alleen door corruptie,maar ook door onkunde,laksheid en de mentaliteit van die mensen. Het klimaat,inteelt,aids door de losse zeden,en er zijn nog zoveel meer redenen waarom er geen lievemoederen aan is.Hopelijk ben ik mis,maar het ziet er niet goed uit. Nog tien jaar en SA is dezelfde puinhoop. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waarom zou het met Afrika anders moeten zijn? De gebruikte argumenten zijn meestal gelijk. Ik vind het trouwens belachelijk om Afrika als 1 geheel te zien. Marokko = Ghana = Congo = Ethiopië?
![]() |